De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zondag 20 december 2009

WEES STIL EN WEET DAT IK GOD BEN

Ps. 46,11
Wees stil en weet dat ik God ben.

Ik heb God gevonden, mijn Zelf is God, oud nieuws eigenlijk maar nu bezien vanuit een ander licht. Zo logisch en zo eenvoudig maar toch..
Wat raar dat God zo dichtbij is dacht ik. Wanneer ik bij meZelf ben en met meZelf praat is het God waar ik tegen spreek, zo had ik er nog niet eerder over nagedacht, terwijl ik goed weet dat Hij in mij is en ik tegen Hem en met Hem kan spreken. Nu had ik het gevoel Hem echt te ervaren. Ik spreek tegen meZelf maar tevens met God, wat is Hij nabij!! Daar is mijn thuis, dat is mijn wereld. Wanneer ik met mijn Zelf spreek of met God ben ik Zijn Zoon, de Zoon uit God geboren.


Spr. 8,22
Uit eeuwigheid ben ik gevormd,
vanaf het begin, voordat de aarde ontstond.
Ik ben al ontstaan toen er nog geen oceaan was,
toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water.

Wanneer God tegen Rebekka spreekt over de twee gfeslachten die in haar zijn is dit ook de betekenis van de Zoon uit God geboren en de zoon uit de man geboren of te wel het Goddelijke kind of het ego.]

Gen. 25 19
En de heer sprak tot haar:
‘Twee* volken zijn het, die u draagt;
twee volksstammen die al in uw schoot uiteengaan.
Een van de twee zal machtiger zijn:
de oudste zal dienstbaar zijn aan de jongste.’

Deze innerlijke wereld is mijn thuis, het is bekend dat de wereld buiten mij niet mijn thuis is. Mijn innerlijk is het land aan de overkant van de Jordaan. De oversteek van buiten naar binnen is niet eenvoudig, daar wij symbolisch altijd eerst het water moeten oversteken. Dat is waar ik naar dien te streven, dat is waar ik voor hier ben, deze wereld achter mij te laten om de Jordaan over te steken en in het land aan de overkant gaan te wonen. Ik besef dat wij allemaal het volk zijn dat God mishaagt heeft door beelden te maken in het beloofde land en wij Hem daardoor zijn gaan vergeten. Dat wij het zijn die verspreid werden en zoals God het zegt : daar kun je beelden maken en vereren. We zijn er nog steeds mee bezig met het beelden maken en vereren alleen weten we het niet, een klein aantal zal overblijven zegt God. Dat geloof ik, want wie om mij heen gelooft mij als ik zeg dat wij hier in deze wereld alles wat we waarnemen de beelden zijn die God bedoeld, dat zijn er zeer weinig. Wij zijn het die verspreid zijn onder de vreemde volken, (de vreemde volken die de betekenis hebben van de illusie die wij waarnemen) en die God nu dienen te zoeken met heel ons hart en heel onze ziel om Hem weer terug kunnen vinden. Dat is het enige wat belangrijk is en het enige waar voor we hier zijn, om stil te zijn en weten dat Hij (mijn Zelf) God is.

Dt. 4
Als u kinderen en kleinkinderen hebt gekregen en ingeburgerd bent in het land, en dan zondigt door beelden te maken in welke vorm dan ook, door te doen wat de heer uw God mishaagt, zodat u zijn toorn opwekt, dan roep ik heden de hemel en de aarde op als getuigen tegen u, zodat u wordt weggerukt uit het land dat u aan de overkant van de Jordaan in bezit gaat nemen. In plaats van daar lang te leven, zult u volledig worden uitgeroeid. De heer zal u verspreiden onder de volken, en slechts een klein aantal van u zal overblijven onder de volken waar de heer u naartoe brengt. Daar zult u goden kunnen vereren, maaksels van mensenhanden, van hout en van steen, die niet zien of horen, niet eten of ruiken. Maar zoekt u daar de heer uw God weer, dan zult u Hem vinden, als u Hem tenminste zoekt met heel uw hart en heel uw ziel. Wanneer dit alles over u gekomen is en u geen uitweg meer ziet, dan zult u ten slotte terugkeren tot de heer uw God en luisteren naar zijn woord. Want de heer uw God is een barmhartige God; Hij zal u niet aan uw lot overlaten, Hij wil uw ondergang niet en Hij zal het verbond niet vergeten dat Hij onder ede met uw vaderen gesloten heeft.

De grote misleiding is dat wij denken dat beelden vereren een andere betekenis heeft, dat komt om dat wij alleen met het verstand lezen. De Bijbel is een Boek uit een andere wereld, wij dienen alles om te draaien, vanuit het wereldse denken naar het denken met God te lezen.
Zoveel mogelijk vertoeven in het land aan de overkant dat is de bedoeling, daar waar ons thuis is, veilig en vredig. Daar is het wat God bedoeld met waar het veilig en vredig is bij Hem.
Zonder bij Hem (ons Zelf) te zijn is het buiten ons nooit vredig daar wij onze innerlijke wereld waarnemen. Wanneer wij daar niet zijn, bij ons Zelf, dan is het vreemde volk of het ego er de baas en zien we niets anders als eigenbelang, oorlog en verdriet. Het is de wereld van het ego die wij voor Gods Aangezicht geplaatst hebben. De meeste mensen kunnen dit nog niet bevatten, omdat het kennis is die niet van deze wereld is maar van Gods wereld. Met het aardse verstand is het onmogelijk dit te begrijpen, het heeft eenvoudig niet het vermogen het te begrijpen, maar door te geloven gaat deze waarheid zich openbaren, je gaat het logisch vinden. In deze wereld hebben wij niets te zoeken. Genot zoeken, het is juist de bedoeling deze wereld los te laten in plaats van er genot te zoeken. Maar hoe velen zullen dit begrijpen. Wat ik zelf wil is van geen belang, wat God wil is alleen belangrijk. Onwetend heb ik dit altijd al een groot deel zo geleefd, als de ander maar gelukkig was, maar het moet wel op een gezonde manier gebeuren, de ander moet ook in zijn waarde gelaten worden door niet Gods werk uit handen te nemen, en daar zal ik vast veel de fout in zijn gegaan en met mij velen. Het leven dient eigenlijk een voortdurende meditatie te zijn, gewoon er te zijn meer niet, doen wat het leven zich aanbiedt. Jezelf vergeten is wat het grote geluk brengt, het is het genieten wat God bedoeld. Jezelf vergeten is Gods wil doen en bij jeZelf zijn daar is geen ego en je ego is jezelf. Jezelf vergeten heeft de betekenis van: “je leven geven”. Dat is toch wat Jezus vraagt, het is Zijn enige boodschap. Leven voor de ander, die ander ben jij ook. Al wat je geeft of doet voor de ander is altijd aan je Zelf of aan God gegeven. Het wordt tijd dat wij ontwaken, hoeveel leven wij voor de ander, vergeten wij ons zelf? Leven wij niet onbewust eerst voor ons eigen genot of plezier? Vergeet niet dat de wereld buiten onszelf de wereld is die God bedoeld met afgoden dienen. Het is geen verzinsel van mijzelf maar het is wat de Bijbel of God ons wil laten weten door Zijn Woord hoe wij het eeuwige leven of het land aan de overkant weer binnen kunnen, het paradijs of koninkrijk, het wordt ons op vele manieren verteld. Wij bevinden ons veel te veel in het land waar wij niet thuis horen, ons ware thuis vluchten we van weg, wie wil nou graag bij zich Zelf zijn, we worden bang van deze stilte en vluchten naar buiten, daar waar we afgeleid worden van God. Vaak zeg ik, dat aan God toegewijd zijn een hele andere levenshouding vraagt, maar velen willen en kunnen dat niet opbrengen. Wees stil en weet dat Ik God ben, luister naar deze woorden als je ze spreekt in gedachten, het zijn Gods gedachten en Woorden. Wanneer wij met ons Zelf spreken, communiceren wij met God, wij zitten samen aan tafel waar Hij met ons zijn brood en wijn deelt. Dan zijn wij Gods Zoon als wij samen met Hem het voedsel delen. Wanneer wij niet bij ons Zelf zijn is het de zoon uit de man geboren die ‘leeft’ of ‘heerst‘. Hij is het die zijn doel mist en in ‘zonde’ leeft en dat is dan echt jammer. De Zoon is Hij die bij zich Zelf is , God gaf zich of zijn Zelf en dat is ons Zelf, aan welke zoon geven we de voorkeur, welke mag heersen? Toen Jacob op de vlucht was voor zijn broer Esau kreeg hij onderweg in zijn slaap een droom dat God bij hem was.

Gen. 18, 16
Jakob werd wakker en riep uit: ‘Waarlijk, de Heer is op deze plaats en ik wist het niet.

Het was een ontwaken van Jacob dat God altijd bij hem was en hij het niet wist. Ook wij zijn als Jacob die moeten ontwaken dat God altijd HIER is. Hier en nu, woorden die heel belangrijk en bijzonder zijn, geheel tijdloos en niet gebonden aan deze wereld.
Dit is mijn inzicht van de Bijbel, maar het wil niet zeggen dat ik hier geheel naar kan leven, weet wel waar we naar moeten streven of hoe onze weg zou moeten zijn, en het vraagt ook een groot 'offer', een 'offer' om de wereld achter ons te laten en naar binnen te keren, het is het omkeren wat de Bijbel bedoeld. De wereld loslaten is jezelf vergeten, en hier schuilt de hemelse vreugde in, denk niet dat ik zover al ben maar het is wel mijn streven. Het is het offer wat de mens als Zoon van God moet brengen, zijn leven geven voor de ander. Offeren is genezen, wat "tot God naderen“ betekent. Wat heet offer als het jou geneest en je de wereld hebt opgegeven. Wie zijn leven geeft zal het behouden, zegt Jezus

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage