De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 1 oktober 2009

JAAG DE DOOD NIET NA

Wijsheid. 1, 12 - 2,1

Jaag de dood niet na
door op uw levensweg te dwalen
en haal u het verderf niet op de hals
door de werken van uw handen;
want God heeft de dood niet gemaakt
en Hij vindt geen vreugde in de ondergang van hen die leven,
maar alles heeft Hij geschapen om te bestaan
en de schepselen in de wereld zijn heilzaam;
er is geen kruid bij dat verderf brengt
en de onderwereld heerst niet over de aarde,
want de gerechtigheid is onsterfelijk. redeneerden onjuist
toen zij onder elkaar zeiden:
‘Kort is ons leven en vol verdriet;
er is geen remedie als de mens doodgaat
en het is nooit vertoond
dat iemand uit de onderwereld terugkwam.

Las dit gisteravond en begreep de diepe wijsheid van Zijn Woord. De betekenis die wij met onze eigen gedachten aan het Woord geven is niet de waarheid omdat het de betekenis heeft van het wereldse denken of het denken met onze eigen gedachten in plaats met die van God.

Jes. 55 6
Want uw gedachten zijn niet mijn gedachten,
en mijn wegen zijn niet uw wegen
– godsspraak van de heer.

Je leest hier de illusie van deze wereld, dat het gz. Gods wereld is die wij waarnemen, God zegt ook: het is niet ons thuis. Zolang wij gz, erkennen dat het een wereld is die door onze handen en gedachten gemaakt is zullen wij door gebrek aan deze kennis moeten “ten onder gaan“, een begrip dat ook niet de juiste waardering heeft gekregen, daar kom ik zo nog op terug.
Het is het dwalen op onze levensweg wat het verderf op onze nek haalt, en hiermee de dood najagen. God heeft de dood gz. gemaakt zegt het Woord, daarom bestaat ze ook niet en is het een illusie, wij zijn eeuwig en volmaakt geschapen en kunnen daarom ook nooit ten onder gaan. De dood wordt hier dus geassocieerd zoals overal in de Bijbel met ondergang, onderwereld, en dodenrijk het zijn symbolische uitdrukkingen voor het leven hier in deze wereld zoals wij die ervaren met dood, ziekte en oorlog. Het eeuwige Leven wordt het land van de Levende genoemd en deze wereld wordt het dodenrijk genoemd, zo dienen wij Gods Woord te lezen, dat is Gods kennis, Wanneer we hardnekkig blijven geloven in deze wereld en haar blijven liefhebben door haar waarden te verlenen zullen we het land van de Levenden gz. bereiken maar nog steeds ten onder gaan of zal God ons nog steeds laten afdalen naar het; “land van waar alles zijn einde vindt“.

Jes. 28 15
Wij hebben een verbond gesloten met de dood,
met het dodenrijk zijn we een verdrag aangegaan.

Dit is precies wat er gebeurd is, het verbond met God hebben we geschonden door deze wereld voor Gods schepping aan te zien en daardoor met hààr een verbond zijn aangegaan. Wij dienen deze wereld dan ook te vergeven wat in het Hebreeuws “loslaten” betekent.

Ez. 31, 16
Toen ik hem in het dodenrijk liet afdalen naar hen die zich al in het graf bevinden, beefden alle volken bij het geluid van zijn val. Maar in de onderwereld voelden de bomen zich getroost, de mooiste van de Libanon, alle waterdrinkers.

Een stil gebed van koning Hizkia van Juda, toen hij ziek was en van zijn ziekte herstel
Jes. 38,9 I
Ik dacht: Ik zal de HEER niet meer zien
in het land der levenden,
of ooit nog een mens aanschouwd
daar waar alles zijn einde vindt.

Het getuigt allemaal dat wij ons nog altijd bevinden in het land van de doden, maar toch is het Koninkrijk in ons midden, het is ons nabij wat zeggen wil dat we er zo kunnen instappen als wij deze wereld loslaten, vergeven en geen enkel oordeel over haar hebben, zij is enkel als een instrument voor onze bevrijding en gz. op de eerste plaats om van te genieten. Genieten dienen we te doen van onze eeuwige innerlijk vreugde die we niet buiten ons kunnen vinden, zolang wij deze kennis van God niet willen aanvaarden volgen wij nog altijd het ego of het “beest” dat is de betekenis van: “Mijn volk gaat ten onder aan gebrek aan kennis” . Het Woord zegt het hierboven ook; alles is geschapen voor ons heil (genezing) en om te bestaan (eeuwig leven). Want de gerechtigheid (waarheid)is onsterfelijk en God schiep ons rechtvaardig en enkel als Liefde. Dat wij ons schuldig voelen heeft deze wereld tot stand gebracht het is het werk van het ‘beest’ dat wij gewillig volgen om deze wereld lief te hebben in plaats van haar te zien als een instrument voor onze bevrijding uit dit oord van ballingschap. Het beest (ego) of hier de; “goddeloze” genoemd in ons zegt: kort is ons leven vol van verdriet er is geen remedie als de mens dood gaat het is nog nooit vertoond dat een mens terug kwam uit deze onderwereld. Dit is toch allemaal duidelijke taal wat getuigd van een wereld vol van afgodsbeelden of een illusie wereld. Deze wereld is vergankelijk en alles wat God geschapen heeft is onvergankelijk, maar Gods wereld is verborgen achter alles wat wij waarnemen. Wij zijn het die een dikke sluier over haar hebben laten vallen om haar in het duister te hullen, door Gods kennis in de wind te slaan of er nog niet voor open te staan. Het is jammer dat in bepaalde Bijbels "het boek;“wijsheid" niet is opgenomen terwijl Paulus er veel gebruik van heeft gemaakt, je kunt dit zien als je naar de verwijzingen kijkt.
De onderwereld of deze wereld heerst niet over de aarde, wel over de wereld die wij waarnemen, al wat God geschapen heeft kan gz. over Zijn schepping of over de aarde heersen, als wij haar loslaten of vergeven heeft ze geen enkele macht en zal dan ook de sluier die over deze aarde hangt opheffen. Dat wij het Woord naar waarheid of de juiste betekenis begrijpen is heel belangrijk. Ik las vanmorgen de lezing van deze dag en het viel mij op dat er drie keer gesproken werd over het begrijpen of verstaan van het Woord er werd zelfs gefeest ze waren blij dat zij de wet of het Woord begrepen hadden. Het volk was èèn, en als de mens èèn is, èèn van geest zal zij het Woord of de wet begrijpen. In dit stuk van Nehemia kun je weer zeer diep gelegen kennis ontdekken er staat echt heel veel.Vooral de vreugde die de Heer je geeft is je kracht, het is de innerlijke vreugde. Geloof me de vreugde die de wereld je geeft, geeft je ook verdriet.

Uit het boek Nehemia 8
Het voltallige volk verzamelde zich op het plein voor de Waterpoort. Men vroeg Ezra, de schrijver, het boek te halen met de wet van Mozes, de wet die de Heer aan Israël had opgelegd.
Ezra, de priester, haalde het wetboek en toonde het aan de aanwezige mannen en vrouwen, en aan iedereen die in staat was het te "begrijpen". Dit gebeurde op de eerste dag van de zevende maand.
Op het plein voor de Waterpoort las Ezra de mannen en de vrouwen en iedereen die het kon "begrijpen" hardop uit het boek voor, vanaf het moment dat het licht werd tot de middag. Allen luisterden "aandachtig" naar het boek van de wet.
Ezra, de schrijver, stond op een houten verhoging die voor deze gelegenheid was vervaardigd. Ezra stond hoger dan het volk, zodat iedereen kon zien hoe hij het boek opende, en op dat moment ging heel het volk staan.
De Levieten lazen het boek met de wet van God duidelijk voor en gaven er uitleg bij; zo verschaften ze "inzicht" in het gelezene.
Nehemia – hij was de landvoogd –, Ezra, de priester en schrijver, en de Levieten die het volk uitleg gaven, zeiden tegen iedereen: ‘Deze dag is gewijd aan de Heer, uw God; rouw dus niet, en huil niet!’ Het hele volk was namelijk in tranen uitgebarsten toen het de woorden van de wet hoorde.
Ezra zei tegen hen: ‘Maak een feestmaal klaar met lekker eten en drinken, en deel ervan uit aan wie niets heeft, want deze dag is gewijd aan onze Heer. Wees niet bedroefd, want de vreugde die de Heer u geeft, is uw kracht.’
De Levieten maanden het volk tot stilte. Ze zeiden: ‘Wees stil, dit is een heilige dag, wees dus niet bedroefd.’
Toen ging iedereen eten en drinken. Ze deelden alles met elkaar en maakten er een groot en vrolijk feest van. Ze hadden "begrepen" wat hun was verteld.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage