De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

maandag 6 juli 2009

WIJS MIJ DE WEG DIE IK GAAN MOET

Psalm 143, 8

Laat mij in de morgen uw liefde horen,
in U stel ik mijn vertrouwen,
wijs mij de weg die ik gaan moet,
mijn ziel verlangt naar U.

Veel kan je hier niet aan toevoegen, het maakt sprakeloos, alleen dat mijn hart vol van verlangen schiet wanneer ik dit lees. Zeker is dat ik nog lang niet genoeg verlang, en ook niet het voortdurend beoefen zoals God het vraagt. Het is de wereld die mij afleidt, waar God zo voor waarschuwt het is de grootste vergissing ( ‘zonde’ ) die wij volgens Hem kunnen maken. Doch wie zou dit willen en kunnen geloven, we zijn zo in de misleiding van de duistere illusie die deze wereld is. Mijn ziel verlangt echt naar Hem, al de verlangens van de wereld vullen haar met namaak vreugde. Keek gisterenavond naar de film van Jeremia daarin zie je dat de hebzucht of de eigenbelangen van de koning, het verlangen naar weelde genot en macht tot afgoden vereren leidt. Jermia zegt tegen koning Zedekia dat hij zo zijn Koninkrijk verspeelde. Dit kunnen we ook terug vinden bij Saul waar Samuël zegt dat hij ook zijn koninkrijk verspeelde door dat hij een deel van de buit voor zichzelf wilde behouden ook eigenbelang dus. Twee voorbeelden die de betekenis van hebzucht of afgoden vereren vertellen. Zij leiden tot de val van het (innerlijk) koninkrijk en de tempel, want dat is de betekenis van deze verhalen. Wij allen zijn een koning wiens koninkrijk kan worden behouden, opgebouwd, of het laten vernietigen. Door de wereldbeelden te volgen vergeten we God, ook dit is waar God voor waarschuwt als oorzaak voor een vernietiging van ons koninkrijk. Daarom Heer wijs mij de weg, in U stel ik waarlijk mijn vertrouwen, laat mij de hele dag door Uw liefde horen.

Jer. 14, 38 Koning Sedekia liet de profeet Jeremia bij zich brengen, en zei : Ik heb u iets te vragen, verberg niets voor mij. Maar Jeremia zei tegen Sedekia : “Als ik niets verberg, laat u mij doden en als ik u raad geef, luistert u niet. Als u zich overgeeft aan de bevelhebber van de koning van Babel blijft u leven en wordt de stad niet in as gelegd .

Hier lezen we het innerlijke conflict van de vertwijfeling wat altijd in ons aanwezig is, en waarbij de misleiding van het ego deze strijd bij Zedekia gewonnen heeft, de eigenbelangen! Het verhaal laat ons ook weten dat God het 'duister' alzo nodig heeft als dienaar, om ons te herstellen. God schiep licht en duisternis. Hier bij Jeremia is Nebukadnessar Zijn dienaar. Jeremia laat de koning weten dat als hij zich overgeeft wanneer het al te laat is, nog zal blijven Leven. Wanneer het in ons leven niet zo goed gaat door tegenslagen, dienen wij ook dit te aanvaarden door overgave aan Hem, dan blijven wij Leven d.w.z. wij zullen herstellen om ons koninkrijk niet te verspelen. Maar helaas het voorbeeld van Zedekia laat ons zien wat er gebeurt, door geenszins naar onze innerlijke Stem te luisteren, waardoor wij ook ons koninkrijk verspelen. Maar God is eeuwig geduldig en barmhartig, nooit laat Hij ons in de steek, door de aanvaarding van het 'duister' of herstel zal er verzoening plaats vinden. Aanvaarding en overgave is genezing.

Jer. 25,8 Daarom dit zegt de Heer van de hemelse machten. Omdat jullie niet naar Mij hebben geluisterd, zal Ik alle volken met Mijn dienaar Nenukadnessar van Baylonië ontbieden.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage