De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 3 juli 2009

WIJ HEBBEN ONS NIET LATEN MISLEIDEN

Wijsheid 15, 1-11
Maar u, onze God, bent goed en trouw en geduldig. U bestuurt alles met barmhartigheid. Ook wanneer wij zondigen zijn we van u, omdat wij weet hebben van uw macht. Maar wij zondigen niet, omdat we beseffen dat wij u toebehoren. U te kennen is de volkomen rechtvaardigheid; weet te hebben van uw macht is de wortel van de onsterfelijkheid. Wij hebben ons niet laten misleiden door een boosaardig bedenksel van mensen of door een bont beschilderd beeld, het zinloze werk van een schilder. Alleen dwazen verkijken zich op die schone schijn en worden door de zielloze gestalte van een dood beeld aangetrokken. Zulke valse hoop past bij mensen die het kwaad liefhebben; dat geldt voor wie zo’n beeld maakt, voor wie het bewondert en voor wie het vereert.
Een pottenbakker, die de weke klei met zorg kneedt, vormt elk voorwerp dat we nodig hebben. Uit dezelfde klei vormt hij zonder onderscheid zowel vaatwerk voor reine als voor andere doeleinden. Welk ding waarvoor gebruikt wordt, bepaalt de kleibewerker. Met misplaatste ijver vormt hij uit dezelfde klei ook nog een armzalige god – en dat doet een man die zelf onlangs uit aarde is gevormd en die weldra terugkeert tot datgene waaruit hij genomen is, wanneer de ziel die hij te leen heeft gekregen van hem wordt teruggevorderd. Maar zijn zorg is niet dat zijn krachten hem zullen begeven of dat hij maar kort te leven heeft, nee, hij moet wedijveren met goud- en zilversmeden, hij bootst de bronsgieters na, hij legt zich toe op het maken van vervalsingen. Zijn hart is als stof, zijn hoop is goedkoper dan leem en zijn leven waardelozer dan klei omdat hij onbekend is met degene die hem gevormd heeft, die hem met een levende ziel heeft bezield en hem de levensgeest heeft ingeblazen.

Maar wij zondigen niet, omdat wij weet hebben van Uw macht, en dat wij U toebehoren. U te erkennen als een macht aan wie wij toebehoren wordt door God als rechtvaardige beschouwd. Dit kunnen we terug vinden bij Abraham wiens zonden niet werden aangerekend omdat hij rechtvaardig was. Zo is het ook met ons dat kunnen wij hier lezen, daarom ook al ‘zondigen’ wij, door dit te erkenning kunnen wij zelfs niet zondigen. Aan Hem toegewijd zijn, geen beelden vereren worden wij beschouwd als rechtvaardig. Nu komen we bij wat God een gruwel vindt. Het beelden vereren.
Wij hebben ons niet laten misleiden door een boosaardig bedenksel van mensen. Alleen dwazen verkijken zich op die schone schijn en worden door de zielloze gestalte van een dood beeld aangetrokken. Hoe treffend vinden we hier weer het vertalen van de afgoden van deze wereld beelden die wij achterna lopen. Deze wereld is de schone schijn, het is Gods wereld niet, alleen de dwazen worden hierdoor misleidt. Deze valse hoop past bij mensen die het bewonderen en vereren. Dat is wat we onwetend allemaal doen, alles wordt door ons gewaardeerd, het is mooi, goed, lelijk of slecht, het is altijd wel iets, dus altijd een oordeel, doch alles is gewoon zoals het is, anders niets. Het wezenlijke achter het beeld wordt niet bemind of gevolgd. Dit is het enige wat misging en 'zonde' werd genoemd, we erkennen God niet meer door dat wij de wereldbeelden waarderen, we vinden er altijd wel iets van en dat is nu juist het vereren door er waarde aan te geven.
De beelden die God bedoelt, zijn de beelden die wij waarnemen, vaak herhaal ik dit, omdat het Gods Woord is. De meeste onder ons denken aan een ander soort van beelden, maar die beelden zijn niet de beelden die God bedoelt.
God kent geen lichamen wel beelden, althans zo laat Hij weten via Zijn profeten, omdat wij in werkelijkheid Geest zijn, de lichamen zijn beelden die niet horen en niet zien. Een lichaam kan werkelijk niets uit zichzelf het is hoopje stof, dat gebruikt wordt door het ego om ons van God weg te houden en door de Heilige Geest om ons terug naar God te brengen. Het is werkelijk een boosaardig bedenksel geweest van mensen. Er zijn mensen die hier niet in mee kunnen, maar het feit dat ze het niet kunnen begrijpen wil nog niet zeggen dat het geen waarheid is. Als een kind in de klas niet meekan blijft het zitten, veel van ons blijven te lang of altijd in diezelfde klas zitten, het zijn de kleingelovigen. Wij dienen om te keren, en dat geldt ook voor het Woord. Het wordt niet gelezen vanuit Gods wereld maar vanuit deze wereld met het verstand, wat zich in het hoofd bevindt en het hoofd is aan God gewijd daar moeten wij ons niet aan wagen. Toch redeneren wij bijna allemaal vanuit het hoofd, en dan krijg je deze dwaze interpretaties. Hier in deze wereld is alles een tegenstelling van Gods wereld, ook Zijn Woord wordt in deze tegenstelling gelezen, net zoals het dier wat geofferd moet worden, het heeft niets te maken met het doden van een dier als offer, maar God bedoelt in Zijn Woord het dier in de mens wat geofferd, dient te worden. Zo is het ook met beelden vereren, het zijn al onze waarnemingen wat wij als beeld zien. Het wezen achter het beeld wordt op deze manier verborgen gehouden. Daar dat dit alles door het verstand niet begrepen kan worden dienen wij dit met ons hart te verstaan, en ons geloof hierin te versterken. Jezus zegt daarom dat ons geloof in deze dingen onze redding is.
Het geloof waar Jezus over spreekt is ook aangepast aan het denken van deze wereld en niet begrepen. Het gaat om het geloof in het onzichtbare, juist in de dingen die we niet zien, dat zal ons redden. Dat wij alleen door de Zoon naar de Vader kunnen is de waarheid, maar juist deze Zoon die Zijn Heilige Naam is verblijft in onze innerlijke tempel. Daar kunnen wij het wezenlijke achter het beeld ontmoeten, Hij is ons Zelf, steeds te denken dat Hij buiten ons is, hoort ook bij het boosaardige bedenksel van de mens.
Het hart is van stof, onze hoop goedkoper als leem en ons leven waardelozer als klei, omdat we onwetend zijn met degenen die ons gevormd heeft. Velen zullen denken ik ken hem, maar het is meestal ons eigenbelang (ego) wat Hem kent. De hoogste vorm van liefde die wij Hem kunnen geven is deze wereld en haar beelden los te laten (vergeven) en erkennen dat wij niet van die beelden afhankelijk zijn, durven aanvaarden dat Hij alleen het Enige is wat bestaat en aan Hem alleen toebehoren. De lichamen zijn echt niet meer als lege beelden die niet zien en horen, het zijn lege gestaltes.

Psalm 115, 4-8
Hun godsbeelden zijn van zilver en goud maaksels van mensenhanden; Ze hebben een mond maar kunnen niet spreken: ze hebben wel ogen maar kunnen niet zien; ze hebben wel oren, maar kunnen niet horen; en ook een neus, maar ze kunnen nier ruiken; handen hebben ze , mar ze kunnen niet voelen; voeten hebben, maar ze kunnen niet lopen. Hun keel geeft geen enkel geluid. Wie op zulke maaksels vertrouwen, zullen hun evenbeeld worden. Maar Israël vertrouwt op de Heer, Hij is hun helper en schild.

Deze dode beelden zijn werkelijk de wereld beelden. Wat op een hemelse manier duidelijk maakt dat wij alleen op de Heer moeten vertrouwen, nooit op de wereld.
Door ons te laten denken dat beelden zijn zoals wij gewoon zijn te denken is de grote misleiding van het boosaardige bedenksel (Satan) van de mens. Deze wereld die een tegenstelling is van Gods wereld met inbegrip van Zijn Woord dient omgekeerd te worden, zodat wij alles vanuit Zijn wereld lezen, in plaats vanuit onze wereld, want dat is wat nog altijd gebeurd, het is de grote misleiding van de duistere illusie die deze wereld vormt. Het kleine Godsvonkje wat wij zijn, bevat Grote Stralen die verborgen worden gehouden door het beeld dat er voor Gods Aangezicht geplaatst is. We nemen alles gefragmenteerd en uit zijn verband waar en weten niets van het geheel als zodanig, God die alles bestuurd kent verleden heden en toekomst.
Dit stukje uit Wijsheid is bijzonder helder omschreven wat het beelden vereren voorstelt, het is werkelijk een gruwel in Gods ogen, wij zijn hier om te ontdekken dat wij de geenszins de lichamen zijn die door God geschapen zijn, maar enkel alleen het beeld, het wezenlijke wat Hij geschapen heeft is verborgen en onzichtbaar. Dit te erkennen is de hoogste vorm van liefde die wij Hem kunnen geven.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage