De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 9 juli 2009

WACHT NIET HEM TE DANKEN

Uit het boek Tobit
12, 6

Prijs God, dank Hem ten overstaan van alle mensen
voor al het goede dat Hij jullie heeft gebracht.
Prijs Hem, bezing zijn naam.
Vertel aan iedereen wat Hij heeft gedaan,
geef Hem de eer en wacht niet om Hem te danken.


Wacht niet om Hem te danken. Hoe vaak denk ik aan Hem overdag? Probeer wel alle mensen in gedachten en die ik ontmoet te zegenen in de Naam van de Heer, dit is heerlijk om te doen, doordat je de ander zegent word jezelf ook gezegend. Dankbaarheid is zo belangrijk. Het mooie van deze Bijbelspotjes schrijven is dat ik steeds met mezelf geconfronteerd wordt en zodoende hierdoor heelveel leer. Het is zo een heerlijke zwerftocht door de Bijbel.

Kol.3,14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar.

Heerlijk te weten dat we allen èèn zijn, allen èèn zijn in Christus lichaam, gelovig of ongelovig een ieder bevindt zich daarin. Christus lichaam is het eerste en enige wat God geschapen heeft, buiten dat bestaat er niets, het is alomvattend. Hiervan bewust te zijn geeft ons reden om niet langer te wachten om een leven te leven vol van dankbaarheid jegens Hem.

Heb. 12,28
Laten we daarom het onwankelbare koninkrijk in dankbaarheid aanvaarden, om God zo te dienen dat hij er behagen in schept, met eerbied en ontzag.

Wacht niet om Hem te danken, dit is vandaag naast het zegenen mijn opdracht en ik hoop alle dagen, juist ten overstaan van alle mensen, ook al zal het niet door iedereen in dank worden aangenomen.
We dienen wel op te passen met danken, er is ook een verkeerde manier van danken die hoogmoedig is, al lijkt het dat wij God hier mee behagen, het is typisch een verraderlijke truc van het ego, en dus is het puur eigenbelang. Ook het dankbaar zijn dat ik zoveel meer heb dan de ander en dat ik geen honger hoef te lijden etc. Het is alsof God mij meer lief heeft dan de ander.

Luc 11, 18
De Farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af .De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig. Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

Wacht niet Hem te danken, wat een mooie woorden.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage