De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zondag 12 juli 2009

VERGEEFS UITZIEN NAAR GENADE

Kl. 4 12,14
Koningen en bewoners van de aarde konden niet geloven dat de vijand zou binnendringen in Jeruzalems poorten. Al deze rampen ontstonden uit de zonde van de profeten en de misdaden van de priesters; ze vergoten rechtvaardig bloed in de stad. Als blinden, en met bloed besmeurd dwalen zij nu door de straten. Niemand is er die het waagt hun kleren nog aan te raken.
.

Het zouden ook de woorden van de Profeet Jeremia kunnen zijn. Nadat Jeremia het mes aan zijn vader had terug gegeven om voor de eerste keer een dier te offeren, liep hij naar voren en sprak de woorden van de Heer. Hij sprak tegen koning Josia, (of Jojakim)en de priesters over het onrecht van het onschuldig bloed vergieten voor de tempel. Het was een gruwel in Gods ogen en is nog steeds een gruwel in Gods ogen. De mensen waren toen en nu nog altijd blind en lopen nog steeds met bloed besmeurde handen rond. Het komt dat over het Woord van God niet wordt nagdacht en velen niet lezen wat er staat. De vijand is in de Bijbel het symbool voor de ellende en ziektes van de mens. Toch is dat ook weer de rechtvaardigheid van de Heer, want het is correctie, of oorzaak en gevolg, een herstel. Vrede tussen mens en dier is noodzakelijk voor verlossing, het is de situatie van hoe het was bij de schepping, waar wij nadien uit verbannen werden. In het traditionele Joodse gedachtegoed is het noodzakelijke van vrede tussen mens en dier bekend voor de terug keer naar de Vader, maar zie eens wat een macht het dier in de mens of het ego in deze wereld heeft gekregen. Niet bij alle Joden was en is het bekend, dat kun je hier ook lezen in de Bijbel waar deze zonde door profeten en priesters bedreven, de oorzaak was van de vijand die binnen kon dringen. Weet dat alles een innerlijk proces is, onschuldig bloed wat in onze innerlijk tempel ons hart, waar de Naam van de Heer woont binnen komt vraagt om ellende, het kan niet samen gaan. Het ego is vreselijk slim en geraffineerd, wat zou anders een grotere oorzaak kunnen zijn van alle ellende in deze wereld? Het ego wil hier absoluut niets maar dan ook helemaal niets van weten. Hoe kunnen mensen nu nog in Gods Naam denken verlost te zijn, weer zo’n vreselijke misleiding van het ego. Weet dat wij allen energie zijn, een energie die frequent is. De frequentie van de mens is vele malen hoger dan dat van een dier. We verlagen ons letterlijk door het eten van een dier. Door deze te lage trillingen blijven we gehecht aan de dichtheid of de duisternis van deze wereld. Door deze te lage trillingen ontstaan ook veel eerder gezwellen, door liefde of een hoge frequentie trilt alles te hoog om gezwellen vast te houden of te laten ontstaan. Dit was eventjes een logische en wetenschappelijke interpretatie. We zijn op aarde om elkaar terug naar de Vader te brengen vandaar deze herhaaldelijk terugkomende op het hart drukkende boodschap.

Ook het volk in de Bijbel weet niet dat het om het innerlijke dier gaat wat geofferd dient te worden en dat hun verlosser, de Messias, zich in hun midden bevindt letterlijk in hun hart. Zij laten daarom onterecht onschuldig bloed vloeien.
Dat is wat de profeten van God duidelijk willen maken. Zolang wij de wereld lief blijven hebben, zal het dier onschuldig gedood worden, het is met elkaar verbonden, hoe je het ook wendt of keert. Het is een laffe daad een dier laten doden voor je zwakheid. Het is juist de grootste 'zonde' die we kunnen doen. Klaagliederen spreekt over de verwardheid en teleurstelling dat de voorspelling van de profeten de vrijheid van Jeruzalem niet is uitgekomen. Dat komt doordat ze het woord van de profeten niet ter harte genomen en begrepen hebben, en onschuldig bloed bleven vergieten. Het is toch nog altijd zo?
We denken er niet zo diep bij na, maar het wordt wel geofferd voor een god buiten ons en nooit voor de God in ons. Zolang wij door blijven gaan met dieren offeren voor het ego de afgod van de wereld zal God Jeruzalem niet kunnen bevrijden. Zolang wij verbonden blijven met deze wereld zullen de dieren onterecht gedood worden voor ons. We hebben nog meer zonde bokken in ons leven die we gebruiken, we zullen het zelf moeten doen en niet iets of iemand anders voor ons karretje spannen. Vergeving of loslaten maakt ons vrij. Vergeving is het leven aanvaarden zoals het ons geschonken wordt, dat is het enige wat ons kan bevrijden, Jezus leerde het ons.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage