De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 29 mei 2009

ALS IEMAND DE WERELD LIEF HEEFT....

1Joh 2
Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid.

Bijbel citaat van deze dag; Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Dit is zo treffend en overeenkomstig met wat ik altijd probeer te verwoorden, omdat het nooit in waarheid begrepen wordt, bewust of onbewust. De waarheid is als wij de wereld liefhebben, het de betekenis heeft van afgoderij of beelden achterna lopen.

Kol.3,5 “Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij”.

En al vlug denken wij, daar doe ik niet aan mee, maar de lage begeerten hebben wij allemaal nog in ons, hebzucht is afgoderij en de een meer lief hebben als de ander valt onder eigenbelang of hebzucht en dat is ook afgoderij dus. Het ego laat ons geloven dat wij daar allemaal niet aan mee doen, maar de waarheid is anders. Daarom als wij naar ons binnenste keren of inkeer doen heeft dit een reinigende werking.
Het ego waar wij allemaal nog vanuit leven is hier debet aan. Het heeft de heerschappij op aarde. We zijn het ons niet bewust, allèèn kunnen wij niet aan zijn grip ontkomen. Deze wereld is zoals ook hier geschreven staat niet van God afkomstig, hoe moeilijk dat ook te begrijpen is voor ons mensen, want allen denken dat God deze wereld heeft geschapen. Johannes gaat hier zelfs nog een stapje verder; “Als iemand de wereld lief heeft, is de liefde van de Vader niet in hem” want niets van de wereld komt uit de Vader. Wat uit de Vader komt is in het verborgene, in ons, of midden onder ons. Wij zoeken maar buiten ons Zelf, niemand die er stil bij staat om Gods wereld in zichzelf te zoeken, het ego heeft daar absoluut geen zin in, en laat je maar buiten jezelf zoeken. Die zegt: binnen in je zelf is niets te halen, het is niet interessant en nodig. Het ego houdt niet van de stilte, alleen van de wereld. Ook Jezus leerde ons te bidden vanuit de stilte.

Mt. 6,6
Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis (hart) terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Ps.46, 11” Wees stil en weet dat Ik God ben”

Als wij Jezus willen navolgen zullen we de Vader in de stilte moeten zoeken, want ook Jezus zocht Hem in gebed en in stilte. Veertig dagen woestijn is de betekenis van een leven in de stilte, naast het rond trekken en prediken. De getallen hebben in Bijbelse taal een andere betekenis, ook het begrip woestijn. We moeten er rekening mee houden dat de taal van de Bijbel anders is als onze taal. Het is de taal van God, Geestelijk of vanuit een andere wereld. Alles wat van de Vader komt dienen wij lief te hebben en dat is het onzichtbare, zie in alles en iedereen Christus, de Enig geboren Zoon, waar wij allen deel van uit maken. Jezus volgen is onvoorwaardelijk liefhebben. Jezus kwam ons leren dat wij allen, de gehele schepping, een en dezelfde Vader hebben, want het land Israël staat volgens het Joodse gedachtegoed voor de gehele schepping. Wij in het westen met ons rationele denken hebben Gods Woord verwesterd.
Jezus had onvoorwaardelijk lief, een voorbeeld daarvan is dat Hij zei:

Mt. 12, 47
"Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ ] Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers. Want ieder die de wil van mijn Vader. in de hemel doet, is mijn broer en zuster en moeder"

De liefde die je voor je moeder, kind, broer of zuster kent en hebt, diezelfde liefde dien je voor elk schepsel te hebben, anders is de Liefde niet onvoorwaardelijk. Dat bedoelde Jezus met deze uitspraak, die door velen onbegrepen is gebleven, het was een uiting van onvoorwaardelijk liefhebben. Heb je verdeelde liefde dan kun je spreken van eigenbelangen,(ego belang) wat weer dezelfde betekenis heeft als hebzucht en zoals je hebt kunnen lezen is hebzucht ook afgoderij. Wij uit ons zelf kunnen niet liefhebben, wij kunnen alleen ons hart open zetten om Zijn Liefde te ontvangen enlaten doorstromen, of uitbreiden. Dus als we het zo bekijken doen wij allen nog aan afgoderij. Maar.......zo dichtbij durven we er nog niet naar te kijken, het ego zorgt er wel voor dat we al veel eerder met onze vinger naar de ander wijzen of we zeggen; och dat is allemaal “new age” praat. Ook Ik ben me zeer bewust van deze verdeelde liefde, maar juist hier goed van doordrongen te zijn probeer ik er hard aan te werken, maar alleen lukt dit niet omdat het ego systeem hier overheerst.
Maar ik weet, dat de Heer mijn kracht en sterkte is en Hij mijn God is die mij vooruit gaat naar de èènwording met Hem. Meestal zijn we het ons niet bewust en denken dat het echt allemaal aan de ander ligt, maar dat is de grote schijnheiligheid en misleiding van het ego. De waarheid is dat wij alles bij ons zelf moeten zoeken, maar zoals ik al zei, zo dicht bij de waarheid durven de meeste van ons nog niet te komen, en blijven daarom liever de wereld liefhebben.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage