De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 4 maart 2009

DIT IS HET VOLK VAN DE HEER EN TOCH HEEFT HET ZIJN LAND MOETEN VERLATEN

Ez. 36
20 En bij alle volken waar ze kwamen schonden ze mijn heilige naam. Want men zei over hen: “Dit is het volk van de HEER, en toch heeft het zijn land moeten verlaten.
22 Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Zo spreekt de Heer GOD: Ik ga ingrijpen, doch niet omwille van u, maar omwille van mijn heilige naam, die door u geschonden is bij de volken waar u terechtgekomen bent.
25 Ik zal u met zuiver water besprenkelen en u zult rein worden van al uw oneerlijkheid en van al uw afgoderij zal Ik u reinigen. Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in u uitstorten; Ik zal het stenen hart uit uw lichaam verwijderen en u een hart van vlees geven. Mijn geest zal Ik in u uitstorten en Ik zal ervoor zorgen dat u mijn wetten nakomt en mijn voorschriften nauwkeurig onderhoudt.

“Dit is het volk van de Heer en toch heeft het zijn land moeten verlaten.” Het paradijs wat wij nood gedwongen moeten verlaten doordat wij Zijn Heilige Naam beschimpen door afgoderij, wat zeggen wil, dat wij God vergeten doordat wij aan deze wereld zijn gaan hechten in plaats van aan Hem, wij vinden haar de belangrijkste overlevings bron. Naar de wereld zouden wij moeten kijken als naar de bronzen slang van Mozes, ook het tot inkeer komen is een genezings proces en wetende dat we onze eigen innerlijke wereld vol strijd zien. Het oordeel wat wij over de wereld hebben dienen we te vergeven, zo genezen wij en zullen we blijven ( eeuwig) Leven. Het oordeel wat we vellen is altijd een oordeel over ons zelf. Als we de strijd aan God overlaten zal Hij ons vooruit gaan en voor ons zorgen. Nu zijn wij het verstrooide volk geworden, of we kunnen ook zeggen dat het Zijn toorn is waarin we verblijven,(of dodenrijk) het heeft allemaal dezelfde betekenis. Hier schenden wij Zijn Naam, maar onze God is een barmhartige God, nooit zal Hij ons verloren laten gaan omwille van Zijn Heilige Naam, Zijn Zoon die in ons is, die wij in waarheid zijn. Steeds zal Zijn zuiver water ons blijven besprenkelen om ons te reinigen en om onze ogen te openen dat wij niet meer de beelden van de wereld waarnemen maar enkel Hem alleen in alles zien. Schep in mij een nieuw hart en geef mij een nieuwe geest, zingen en bidden wij vaak, God geeft ons een hart wat besneden is, het stenen hart haalt Hij weg en geeft een Levend hart. Zijn Geest zal Hij over ons blijven uitstorten totdat wij Hem nooit meer kunnen vergeten door de wereld boven Hem te verheffen. Deze wereld loslaten en Hem alleen aanbidden is de enige weg die weer terug leidt naar het huis van onze Vader, dit was Jezus goede boodschap.

Joh 7,37 “Heeft iemand dorst, laat hij dan wie naar Mij toe komen en laat drinken die Mij gelooft. Uit zijn binnenste zullen stromen water vloeien”. Het is ook het water waar Ezechiël en het O.T. steeds over spreekt, het water (licht)dat in ons binnenste zal vloeien en ons zal reinigen van alle afgoderij of het aangehecht zijn aan de wereld. Het lijkt of ik steeds opnieuw het zelfde herhaal, maar Gods Woord is dan ook steeds door geheel de Bijbel steeds de zelfde boodschap: “keer om, of kom tot inkeer”. Wij dienen vanuit wat uit God geboren is te leven, de Geest en niet wat van uit de man het vlees geboren is.

Jer. 3-22 Kom terug, afvallige kinderen,
Ik zal jullie genezen van je ontrouw.
Dan zullen jullie zeggen:
"Hier zijn we, wij komen bij U terug,
want U bent de Heer, onze God."

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage