De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 29 januari 2009

IS ER GEEN GOD IN ISRAEL?

2 kon. 1,2
Achazja was uit het venster van de bovenkamer van zijn paleis in Samaria gevallen en was ziek. Hij zond boden naar Baäl-Zebub, de god van Ekron, om te vragen of hij van zijn ziekte zou genezen. Maar de engel van de HEER zei tegen Elia, de Tisbiet: ‘Ga de boden van de koning van Samaria tegemoet en zeg tegen hen: “Is er soms geen God in Israël, dat u Baäl-Zebub, de god van Ekron, gaat raadplegen? ] Daarom zegt de HEER: U zult niet meer opstaan van het bed waarop u ligt; u zult sterven.” ’ En Elia ging heen.

Eiia moet tegen de bode van Achazia zeggen: ’Is er geen God in Israel”? God is zeer verontwaardigt, omdat de mens Hem alweer vergeten is, Achazia zal als straf moeten sterven.
Als je de bedoeling begrijpt is de dood een logisch gevolg.
De boodschap in dit vers is dat wij niet buiten ons Zelf of buiten God om hulp kunnen zoeken. God is nergens anders te vinden dan in mij (ons)Zelf.
Het buiten ons hulp zoeken heeft weer te maken met afgoden achterna lopen, denkend dat wij zonder God genezen of verlost kunnen worden. Verlossen is Heel worden (heil-heilig worden) De ware genezing bevindt zich binnen in ons en niet buiten ons, want God is in ons ( midden) Hij gaf Zich Zelf in Zijn Zoon die wij in werkelijkheid zijn. Door de manier waarop wij leven, de wereldbeelden achterna lopend zullen wij nooit genezen of verlost worden, of het eeuwige Leven zien. Net als Achazja zullen we niet beter worden maar sterven, als wij de wereldbeelden blijven volgen of ze voor werkelijkheid aan te zien, want het is de duisternis van een illusie.
Elia en alle andere profeten zijn als onze innerlijke Stem, denk ik. Het beter worden door hulp van buiten ons kan wel het lichaam behulpzaam zijn maar nooit de oorzaak of de geest genezen. Het is toch de geest, of onze gedachten die ons ziek maken,
wat ook zeer duidelijk is in de verhalen van de Bijbel zoals hier, denkend dat God en genezing buiten ons is. Daarom zie ik de Bijbelverhalen niet meer als geschiedenis, maar als boodschappen rechtstreeks van God, omhuld door een verhaal.
De verhalen zijn als het gewaad van God, waar onder de waarheid zich bevindt.
In dit verband las ik een mooie verwoording voor de manier waarop God Zijn kennis om verlost te worden uit deze duistere illusie aan ons overdraagt. Het is voor ons niet te bevatten hoe Zijn kennis en wijsheid omtrent Zijn Heiligheid en Zijn Koninkrijk aan ons wordt overgedragen door middel van de symbolen van 22 letters, de Schepping is dan ook ontstaan door het Woord.

Een kleine uitleg wat ik las vanuit Joodse geschriften omtrent het lezen van het Woord.
Wat staat beschreven in de Thora?
Als we de Thora bestuderen (De vijf boeken van Mozes uit de Bijbel) moeten we begrijpen dat alle woorden in de Thora en alle andere heilige boeken ons woorden lijken die betrekking hebben op onze wereld. Echter, de woorden representeren spirituele objecten en wortels, welke in geen geval met onze wereld corresponderen.
Bijvoorbeeld Jeruzalem in de Joodse literatuur slaat niet op de fysieke plaats, maar op bepaalde geestelijke krachten en concentraties van geestelijke energie. Die krachten en concentraties nemen een specifieke plaats in het systeem van de geestelijke werelden in.

De verhalen van Elia en Elias lijken ook op een evangelie, een blijde boodschap, zij zijn vol van wonderen, het zijn de wonderen die gebeuren als wij deze Stem horen, zij zijn de getuigenis van Zijn Aanwezigheid. Het zijn steeds dezelfde wonderen die bij de profeten en Aartsvaderen plaats vinden. De brood vermenigvuldiging, het laten opstaan uit de doden, op latere leeftijd nog in verwachting raken, onrein of besmet water rein make wat het land onvruchtbaar maakte, water wat zich splitst voor een doorgang, ze hebben allen hun betekenis. Voedsel is geestelijk eten en drinken wat nooit opraakt, een kind verwachten is zich bewust worden van een innerlijke verlosser, land is het lichaam en water het licht of genade wat ons vrucht doet dragen, etc.
Onrein water wat levend water in ons wordt (genade). Al deze wonderen getuigen van de macht die God zijn Zoon gegeven heeft bij de Schepping, hij gaf ons deze macht om over de aarde en de dieren te heersen, daar getuigen de wonderen van, wonderen die gaan gebeuren wanneer wij alleen God aanbidden en verlossing of genezing in ons zelf zoeken. De macht die wij hebben als Zoon van God is nu misbruikt door het na lopen van de afgoden (ego), we kunnen het zien in de wereld om ons heen.
Maar achter deze wereld is de werkelijke onvergankelijke wereld die wij gaan zien als we de wereld van de afgoden niet meer na lopen, loslaten, vergeven.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage