De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 22 januari 2009

TWEE BEESTEN

Apokalyps 13
De twee beesten
Toen zag ik uit de zee een beest opstijgen. Het had tien hoorns en zeven koppen, en op zijn hoorns tien diademen, en op zijn koppen stonden godslasterlijke namen. Het beest dat ik zag, leek op een luipaard, zijn poten waren als die van een beer en zijn muil was als een leeuwenmuil. De draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht. Een van zijn koppen leek dodelijk gewond, maar zijn doodwond genas. Toen liep de hele wereld het beest vol bewondering achterna, en ze aanbaden de draak, omdat hij aan het beest de macht had gegeven. Ze aanbaden het beest en zeiden: ‘Wie is gelijk aan het beest? Wie kan de strijd met hem aanbinden?’ Aan hem werd een mond vol grootspraak en godslastering gegeven en hem werd daartoe macht gegeven, tweeënveertig maanden lang. Toen opende hij zijn mond om God te lasteren, om zijn naam te lasteren en zijn woontent en hen die in de hemel wonen. En hem werd toegestaan oorlog te voeren tegen de heiligen en hen te overwinnen. Hem werd macht gegeven over alle stammen en volken en talen en naties. Alle bewoners van de aarde zullen hem aanbidden, ieder wiens naam niet van de grondlegging van de wereld af geschreven staat in het boek* des levens van het lam dat geslacht is.
Wie oren heeft, moet horen! Wie bestemd is voor gevangenschap, gaat in gevangenschap; wie bestemd is voor de dood door het zwaard, zal met het zwaard gedood worden. Nu komt het aan op de standvastigheid en de trouw van de heiligen. Toen zag ik een ander beest. Dit rees op uit de aarde. Het had twee hoorns als een lam, maar het sprak als een draak. Alle macht van het eerste beest oefent het uit voor diens ogen. Het bewerkt dat de aarde en haar bewoners het eerste beest aanbidden, waarvan de doodwond genezen was. Het verricht grote tekenen; het laat zelfs vuur uit de hemel op aarde neerdalen ten aanschouwen van de mensen. Het misleidt de bewoners van de aarde, door de tekenen die het verricht in opdracht van het beest. Het haalt hen ertoe over om een beeld op te richten ter ere van het beest dat door het zwaard werd gewond maar in leven bleef.
Hem werd zelfs toegestaan levensadem te geven aan het beeld van het beest, zodat het kon spreken en kon bewerken dat allen die het beeld van het beest niet aanbaden, ter dood werden gebracht. Het maakt dat allen, klein en groot, rijk en arm, vrij en slaaf, een merkteken ontvangen op hun rechterhand of op hun voorhoofd; niemand kan iets kopen of verkopen als hij dat teken, de naam van het beest of het getal van zijn naam, niet draagt. Nu komt het aan op scherpzinnigheid! Wie doorzicht heeft, kan het getal van het beest berekenen. Het duidt een mens aan, en het getal van die mens is 666.




Het beest.
Het beest wat hier wordt geschetst is het dier in ons, zoals de Bijbel het “kwaad” of eigen belangen in ons kenmerkt. Hier een redelijk goede omschrijving van het merkteken (kenmerk)of symbool van het zegel wat zo belangrijk en betekenis vol is voor Johannes.
De Schepping zoals wij haar kennen bestaat uit twee tegenovergestelde krachten, (bij God is er maar èèn kracht) twee krachten die altijd met elkaar in strijd zijn, het ‘goede’ en het ‘kwade’ zoals het wordt uitgelegd. Het tegengestelde neemt ook in de Bijbel een belangrijke plaats in, door al haar verhalen waar het volk in oorlog is met haar vijanden of door haar zonen in de verhalen tegengesteld te laten zijn, Kain en Abel, Izaak en Ismael, Jacob en Esau, etc.
Daarom is in ons altijd een innerlijke strijd aanwezig, wat weer zichtbaar wordt buiten ons, de oorlogen. Zo binnen in ons, zo buiten ons, wij projecteren onze eigen gedachtewereld naar buiten. Deze tegengestelde kracht, of het verzet symboliseert het
dier of hier het beest in ons.
De tegenstelling die dus het beest is kan BIJNA alles wat God kan, zij maakt haast de gehele schepping na, zoals we hier kunnen lezen, bij Johannes. Onze wereld bestaat in alles met een tegenstelling, de tegenstelling die voor het beest of het ego staat.
Hier wordt inzicht gegeven hoe de satan of het ego zijn wereld ( de illusie ) opricht en in stand probeert te houden door een ijzeren grip. Hij richt dus een heel imperium op wat op Gods Schepping lijkt, incluis het merkteken dat God Kain meegaf voor bescherming om te overleven maakt hij na, het teken van het beest. Het beest of de dieren die zo een belangrijke beeldspraak zijn voor onze eigenbelangen of ego.
Het is het teken van Gods Naam of “Aan God gewijd” wat Jozua als opdracht van God op zijn voorhoofd moet dragen, gegraveerd in het diadeem en tulband, het heeft als doel het volk te beschermen, het helpt het volk bij haar tekortkomingen.
Ex 28,36-38 Maak een rozet van zuiver goud en graveer, als in een zegel, de woorden “Aan de Heer gewijd”
Door de rozet voortdurend op zijn hoofd te dragen wat de opdracht is, neemt Aaron de schuld weg als ze tekort schieten in hun toewijding aan God, het is een teken of zegel van bescherming.
Het teken hier is dus Gods Naam, d.w.z. aan God toegewijd zijn. Het teken moet op het hoofd gedragen worden zodat wij tevens weten dat het hoofd aan God is gewijd, daar wij niet vanuit ons hoofd of verstand mogen leven maar vanuit ons hart. Vanuit het hoofd leven is hoogmoed zegt de Bijbel een van de zwaarste overtredingen bij God.
Het beest draagt ook een teken of een zegel op een van zijn koppen maar dan met een Godslasterlijk teken, het teken van 666, het is ook de getalswaarde van de naam van Keizer Nero, een personificatie van het ’kwaad’ qrs nrwn -kaisar Nerôn.
Het tweede beest stijgt op uit de zee, de zee op zich is het symbool van de oversteek met alle gevaren van dien, het beest bevindt zich in de zee, het is het beest(wat op hem lijkt) wat satan zijn volledige macht geeft, weer een afspiegeling van God die Zijn Zoon (die op Hem lijkt) alle macht gaf.
De satan (draak) gebruikt het dier in de mens, de eigenbelangen of het ego. De draak geeft het dier zijn heerschappij, moet je kijken wat hier toch staat!.
Het dier in ons heeft de heerschappij op aarde, dat verklaart toch heel veel van de wereld die wij waarnemen.
Ook heeft het dier net als Aaron diademen op zijn hoofden waarvan een met ook een zegel net als Aaron, dit dier heeft vele hoofden, omdat bij de mens een veelheid is en bij God alles èèn is.
Zij aanbaden het beest, of zij liepen hem achterna, zij liepen de afgod achterna van de wereldbeelden, de Mammon.
Grootspraak en Gods lastering werd hem gegeven, dat zien we om ons heen hoe hij regeert. Oorlog werd hem toegestaan om de heiligen of rechtvaardigen te overwinnen, hoe waar! Ieder die niet aan God is toegewijd zal het teken van het beest vanzelf zichtbaar worden zoals ook het teken van God zichtbaar wordt als wij toegewijd zijn door inkeer of een leven dat onthecht is van de wereld, de wereld loslaten wat in het Hebreeuws de betekenis is van vergeving.
Het andere beest wat uit de aarde oprees, bedoelt Johannes de valse profeten mee, het zag eruit als een lam maar sprak als een draak, dit spreekt voor zich, als het een vals profeet is. Hij slooft zich geweldig uit voor de ogen van het eerste beest, en zorgt dat zij het beest aanbidden, je ziet het zo voor je, al de mensen die je vertellen dat alles wat de wereld te bieden heeft zo geweldig belangrijk is, geld, je carrière , aanzien, het is allemaal gemaakt om je bij God weg te halen. Je hoeft er geen aversie tegen te hebben maar je mag het ook niet achterna lopen. Het beest verrichte grote tekenen, het laat zelfs vuur uit de hemelen op de aarde neerdalen ten aanschouwen van de mensheid, en het misleidt de mens met een grote sluwe geraffineerdheid door tekenen te doen in opdracht van het beest. Vinden wij deze wereld niet vol van tekenen die wij denken dat ze van God afkomstig zijn???
Het haalt ons over beelden te maken, de beelden waar God over spreekt in het O.T die hij een gruwel vindt en dus haat, het zijn deze beelden en tekenen die het volk en wij ook nu nog steeds achterna lopen. Het is het beeld, wat het tweede beest het dier in ons opricht in opdracht van het eerste beest wat weer de macht van de draak of satan heeft gekregen, nu weten wij waar onze beelden vandaan komen, het dier in ons heeft de opdracht aanvaardt ze te maken, onze wereld beelden dus, al wat wij waarnemen is niet van God maar van het dier in ons die het doet voor het beest. Het zijn vergankelijke beelden en daarom ook niet eeuwig, nee het is de grote illusie waar vele religies over spreken, de sluier die voor de werkelijkheid hangt.
Nu komt het allergrootste bewijs hoe machtig het beest is om zijn leugen ons voor te houden als de waarheid van God. (als wij het laten gebeuren of toestaan want uit zichzelf kan het niets, het ego beest) Hem werd zelfs toegestaan levensadem te geven aan het beeld, zodat het kon spreken en kon bewerken dat allen die het beeld niet aanbaden ter dood werden gebracht.
Ter dood gebracht wil hier denk ik zeggen dat het zodoende werd dood gebracht, los van het beest, weer tot leven gebracht bij God. Als wij bij God weg zijn noemt de bijbel het ook een dood zijn, dus bij het beest weg ben je ook dood wat hem betreft. Nu weten we dat ook het beest levensadem in kan blazen, maar het is de adem die het lichaam en de illusie instand houdt, de levensadem van God is Zijn Heilige Geest, waar wij nooit in werkelijkheid van gescheiden kunnen zijn, het is de levensgeest van ons wezen, die wij in werkelijkheid zijn, maar het beest heeft alles nagemaakt en wij houden het voor Gods werk. Nu maak ik hier toch uit op dat de beelden onze lichamen zijn die het beest levensadem heeft gegeven. Dit is een hoofdstuk wat alles van het O,.T. uit de doeken doet, hoe het kwaad tewerk gaat, het is een afgescheiden deeltje geest wat het beest in ballingschap houdt.
Zonder dit teken, het teken van het beest kunnen wij niet kopen, het begrip kopen is echt van de wereld, in de hemel wordt niets gekocht, maar wat kunnen wij niet meer kopen, eigenbelangen, hebzucht , omkoperij, aanzien? Nee dat wordt niet gekocht door het volk dat Gods teken draagt.
Het echte teken of zegel is dus Gods Naam, of het teken dat wij aan God zijn toegewijd, wij aan Hem toebehoren, nagemaakt door het beest wat op de draak leek van wie hij alle macht had gekregen deze beelden op te richten om deze beelden voor Zijn Aangezicht te kunnen plaatsen en wij denken van Hem gescheiden te zijn om ons zodoende bij Hem weg te houden.
Dit zijn zo een beetje mijn gevoelens die deze woorden oproepen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage