De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 5 februari 2009

DANIEL WIL ZICH NIET VERONTREINIGEN

Maar Daniël nam zich voor om zich niet te verontreinigen aan de gerechten van de Koninklijke tafel en aan de wijn die de koning dronk. Daarom vroeg hij de hofmaarschalk om voedsel waaraan hij zich niet verontreinigen zou. En God stemde de hofmaarschalk welwillend en goedgunstig ten aanzien van Daniël. De hofmaarschalk zei tegen Daniël: ‘Ik vrees dat mijn heer, de koning, die bepaald heeft wat jullie te eten en te drinken krijgen, zal vinden dat jullie er niet zo goed uitzien als de andere jongemannen van jullie leeftijd en dan zijn jullie er de oorzaak van dat de koning mij vanwege plichtsverzuim veroordeelt.’
Daarop wendde Daniël zich tot de kamerdienaar, aan wiens zorgen de hofmaarschalk Daniël, Chananja, Misaël en Azarja had toevertrouwd, met het verzoek: ‘Probeer uw dienaren uit en geef ons tien dagen lang alleen groenten te eten en water te drinken; vergelijk daarna ons uiterlijk met dat van de jongemannen die de gerechten van de Koninklijke tafel eten en handel dan met uw dienaren naar uw mening.’ De kamerdienaar stemde met dat voorstel in en tien dagen lang gaf hij hun bij wijze van proef het gevraagde voedsel. Toen de tien dagen voorbij waren, zagen zij er gezonder en welvarender uit dan al de andere jongemannen, die de gerechten van de Koninklijke tafel hadden gegeten. Voortaan nam de kamerdienaar de spijzen en de wijn die voor hen bestemd waren weg en gaf hun groenten. Aan deze vier jongemannen schonk God wetenschap en kennis van heel de literatuur en wijsheid; Daniël stelde Hij in staat visioenen en dromen te doorschouwen.
Toen de tijd verstreken was die de koning had vastgesteld en ze voor hem moesten verschijnen, stelde de hofmaarschalk hen aan Nebukadnessar voor. Het onderhoud dat de koning met hen had, bewees dat niemand zich kon meten met Daniël, Chananja, Misaël en Azarja. Zo traden ze in dienst van de koning. En telkens als de koning hen raadpleegde, zag hij dat hun wijsheid en inzicht tienmaal groter was dan die van iedere wichelaar of bezweerder in heel zijn rijk. Daniël bleef in dienst van de koning tot het eerste regeringsjaar van koning Kores.



Waarom is dit vers zo belangrijk dat het is opgeschreven en opgenomen?
Het reine voedsel is voor de Joden zeer belangrijk, maar voor welke Joden is dit hier bedoelt? Ik denk dat het geldt voor ieder mens die toegewijd is aan God. De schoonheid, helderheid, inzicht en kennis is hier aan het reine voedsel toe te schrijven. Waarom is hier door de kerken en Joodse gemeenschappen nooit meer aandacht aan besteed. Het is toch dermate belangrijk en waar, dat het daardoor is opgeschreven. God gaf deze mannen uitzonderlijke eigenschappen door het reine voedsel dat zij aten, dit zou toch te denken moeten geven. Het is een boodschap voor de mens anders zou het niet tot ons gekomen zijn. Er wordt in dit vers zeer de nadruk op gelegd dat door het reine voedsel te nuttigen het zeer belangrijk is om gezondheid, welvarendheid, wijsheid, helderheid, kennis en wetenschap te verkrijgen.
Het wordt door de meeste Christenen en ook Joodse gemeenschappen van de tafel geveegd en gebagatelliseerd. Er zijn religies die het reine voedsel wel respecteren, Hindoeïsme en het Boedischme. Bij de Christenen is de belangrijkheid van rein voedsel helemaal verdwenen terwijl God het toch zeer belangrijk vindt. Dit vers is door de kerken nooit aandacht aan besteed wat betreft het nuttigen van rein voedsel. Het komt volgens mij doordat de Bijbel niet gelezen wordt zoals ze gelezen dient te worden, en daardoor niet helemaal begrepen is. Het voedsel wat in Joodse kringen als rein wordt beschouwd heeft niets te maken met de reinheid zoals de Bijbel het bedoelt. Het vlees moet gescheiden blijven van andere producten, het mag überhaupt niet in huis komen. Waarom zou het niet serieus en voor waar genomen worden dat je werkelijk zou kunnen worden zoals Daniel bij het nuttigen van rein voedsel? Toch nog het dier in de mens wat geofferd moet worden? De meeste mensen weten niet dat ook Paulus en Jeremia rein aten en nog veel meer personen in de Bijbel. Bij Makkabeen kun je lezen hoe standvastig de mensen bleven ondanks hun martelingen die zij moesten ondergaan in opdracht van de keizer, wat betreft hun verbod op het nuttigen van onrein voedsel. Niet zo als Daniel, maar heel wat meer bewuster dan wij. Dit is zo een belangrijk gegeven in de Bijbel waar geen aandacht aanbesteed wordt. Het getuigt niet van ware Bijbel kennis of het serieus nemen van het Gods Woord. Het is zo dat een ieder mens ongeacht zijn mening haar gelijk kan halen, en het zo kan interpreteren zoals zijn verstand of ego het bevalt. Het valt ook op dat hier het reine voedsel nuttigen zeer hoog en belangrijk geacht wordt, want wat een eer, aanzien en hoogachting wordt Daniel geschonken voor zijn wijsheid door het eten van rein voedsel! Misschien is de visie van de meeste mensen op de Bijbel overeenkomstig het voedsel wat ze nuttigen. Zoals hier wordt aangegeven is inzicht grotendeels afhankelijk van rein voedsel. Door de wetenschap is het inmiddels al lang bewezen dat wij van nature geen vleeseters zijn, en het mede een grote oorzaak is van bijna alle ziektes.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage