De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zondag 1 februari 2009

OMWILLE VAN ZIJN NAAM

Naam van de Heer.
Daar de Heer vaak zegt; “Omwille van Mijn Naam”
Dan dacht ik, wat wil dit toch zeggen "Omwille van Zijn Naam" wat schiet God er mee op tot eer van Zijn Naam? Waarom is dat zo belangrijk"?
Ps. 23,3 Hij leidt mij op het rechte pad, omwille van Zijn Naam.
Ps. 25,11 Omwille van Uw Naam, Heer zult u mijn schulden vergeven, al zijn ze nog zo groot.
Ps. 31,4 Ja mijn, rots en vesting bent U. Omwille van Uw Naam leidt mij en geef mij rust.
Ps. 143,121 Toch redde Hij hen omwille van Zijn Naam om Zijn grote glorie te laten blijken, etc.
Zijn Heilige Naam is "Zijn Zoon" of Zijn grote glorie met wie Hij weer verenigd wil worden.
De Naam van de Heer is als een toren, een burcht, een rots, ze is onze redding,
zij is ontzagwekkend en almachtig en heilig.
Het O.T. heeft het over de Heer en over de Naam van de Heer.
Als ik het goed begrijp is de Heer en de Naam van de Heer èèn maar toch zo dat de Heer niet rechtstreeks in ons aanwezig is, wel Zijn macht, kracht en glorie, het zijn, Zijn eigenschappen in Zijn Naam in ons aanwezig
De Heer Zelf verblijft in Zijn woonstee.
De tempel waar Zijn Naam woont is de plaats waar vandaan God het gebed van de mens kan horen.
2 Kr.6,33 Verhoor hem dan vanuit de hemel Uw woonstee, woonplaats.
Rechtstreeks zouden wij Hem niet kunnen bevatten, dat is dan ook de betekenis van de woorden toen Jezus zei: Joh.14,6 “Niemand kan bij de Vader komen dan door mij” het is Zijn Heilige Naam, Zijn uitbreiding, de Zoon.
Salomo die een huis gaat bouwen voor de Naam van de Heertempel.
Is het niet bijzonder dat bij de bouw van de tempel geen geluid te horen is??
kon.6,7 "Bij het bouwen van de tempel werd gebruik gemaakt van stenen die in de groeve afgewerkt waren: geen hamer of houweel, geen enkel ijzeren werktuig werd bij de bouw van de tempel gehoord" Zou het niet aanduiden dat het om een innerlijke tempel gaat?

2 Kr.2,4 Het huis dat ik wil bouwen zal groot zijn, want onze God is de grootste van alle goden.
Maar wie is bij machte een huis voor Hem te bouwen. De hemel en hemel en der hemelen kunnen Hem niet bevatten. Hoe zou ik dan een huis voor Hem kunnen bouwen?
Salomo probeert aan te geven dat de grootheid van de Heer, Zijn licht en Zijn kennis wij niet zouden kunnen begrijpen zonder tussenkomst van Zijn Naam (ZOON) lees Aant. Ps.2,7)
1 kon.9,3 "Ik heb dit huis dat U gebouwd hebt laten heiligen, opdat Mijn Naam er voor altijd zal wonen.” Het is de Heer die Zijn Naam laat wonen in een huis, dus twee begrippen die toch èèn zijn.
De Naam van de Heer is niet de Heer, maar zijn uitbreiding, Zijn uitstraling, Zijn emanatie. Deze uitbreiding is dat wat "Zoon" wordt genoemd, maar met een andere betekenis zoals bij ons bekend is als afstammeling.
Naam heeft in onze wereld ook te maken met uitbreiding maar anders dan in de hemel, in de hemel is het de uitbreiding van Gods Liefde of Zijn eigenschappen. Het begrip Zoon heeft in het O.T. een ruimere betekenis als wat wij verstaan onder een afstammeling.
De hemel en hemel der hemelen, er zijn meer hemelen of vijf werelden, de hoogste is de hemel der hemelen. Een aanwijzing dat er meer werelden zijn, zoals bekend is in het Joodse gedachte goed.
De Naam van de Heer, is onder ons komen wonen, het is Zijn Woord “JHWH”, of Zijn Zoon (uitbreiding) dus. De Naam van de Heer is Zijn Zoon, die de volmaaktheid van de Vader is.
Het fascineerde mij dat er alsmaar over de Naam werd gesproken en dat voor “Zijn Naam” een huis werd gebouwd.
“De Naam” associëren wij met een Zoon zoals wij het begrijpen bij een geboorte van een afstammeling, het is ook een uitbreiding, maar is anders zoals wij het begrijpen. In het geestelijke kent men geen geboortes zoals in onze wereld.
Jezus kwam om ons deze diepe wijsheid begrijpelijk over te dragen, maar door onbegrip en politieke redenen is veel verkeerd vertaald, weggelaten en vervalst.
In werkelijkheid ie er zeer weinig bekend van Jezus woorden.
Het is niet de Vader die oordeelt, maar het innerlijke Zelf de Zoon of Zijn Naam in ons die door vergeving onze vergissingen corrigeert.
Joh. 5,22 “Ook oordeelt de Vader niet meer zelf, Hij heeft het oordeel geheel en al aan de Zoon toevertrouwd”
Dat was het doel van de bouw van de innerlijke tempel, waar Zijn Naam woont om ons tot verzoening te brengen bij de Vader.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage