De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 9 januari 2009

IK BEN DE HEER UW GOD

Exodus Hoofdstuk 20
De tien geboden
Toen sprak God al de woorden die hier volgen. ‘Ik ben de heer uw God die u heeft weggeleid uit Egypte, het slavenhuis ] U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de heer uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie. Maar voor hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden ben Ik een God die goedheid bewijst tot aan de duizendste generatie.
U zult de naam van de heer uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de heer laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet ongestraft.

Een bemoedigend vers waar alle wijsheid en betekenis in besloten ligt van het Verbond dat God met ons sloot.
Zoals ik hier lees, zijn wij allang bevrijdt, maar toch denken wij dat we nog verlost moeten worden.
Hier mag toch eigenlijk wel verder over nagedacht worden door ons Christenen.
Verlost worden van de illusie dat we nog in ballingschap leven dan?
Het slavenhuis Egypte is nog altijd het ego van waaruit wij opereren, terwijl het geen macht heeft, want we zijn eruit verlost!
Dus ons leven is werkelijk een illusie van een gedachten wereld, je kunt het allemaal in de Bijbel terug vinden.
Het verklaart veel in de Bijbel, het is de duisternis, de sluier, die ons blind houdt.
Geen andere goden mogen we dienen, want zegt God: "Alleen Ik besta, buiten Mij bestaat niets"
Als wij dan alles wat we waarnemen niet zien als liefde zijn wij ‘zondaars’.
Als wij het anders zien dan liefde, aanbidden wij beelden, en dat ‘straft’ God, maar God straft niet zoals wij denken, God corrigeert onze vergissingen, ook dat is Zijn liefde.
Wanneer wij God haten wil zeggen dat we de beelden lief hebben in plaats van Hem die zich achter het beeld bevindt, wij zien immers de beelden die wij voor Zijn aangezicht geplaatst hebben.
Inderdaad, zolang wij ons laten leiden door het ego in plaats van door God zullen wij de wet van het ego opvolgen en de ziektes en overspel (de beelden lief hebben in plaats van God) dan tot in de vierde generatie stand houden.
Hoe waar is het dat in ons aardse bestaan, ziektes ook tot in de vierde generatie zich kunnen bevinden.
De tien geboden, die als enige van God Zelf komen, zijn het verbond, ons gegeven met de Heilige Geest.
De tien geboden onderhouden is een leven leiden van inkeer en vergeving, gewoon bij ons Zelf blijven en ons niet met onze eigen gedachtes en met de beelden die wij daardoor maken inlaten.
De wereld heeft geen betekenis, we dienen te leren haar los te laten, dat is vergeven of ons weer opnieuw verzoenen met God onze Vader en Schepper.
Ik vind het heerlijk om hier weer een bewijs te lezen dat deze wereld geen werkelijkheid is.
Door alleen bij de werkelijkheid te blijven, inkeer, bij je Zelf zonder eigen gedachtes, ligt de vrede, liefde , geborgenheid, onvergankelijkheid, overvloed etc. in een woord; “het beloofde land”
Het beelden maken door onze gedachtes en deze dan aanbidden is daarom verkeerd, doordat zij volgens Oosterse wijsheid macht over ons krijgen, en zoals we om ons heen zien is het waar!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage