De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

maandag 19 januari 2009

DE HEER SPREEKT TOT MIJN HEER

Psalm 110, 1-4
Refr.: Je bent voor eeuwig priester als Melchisedek.
De Heer spreekt tot mijn heer:
‘Neem plaats aan mijn rechterhand,
ik maak van je vijanden een bank voor je voeten.’

Uit Sion reikt de Heer
u de scepter van de macht,
u zult heersen over uw vijanden.

Uw volk staat klaar op de dag dat u ten strijde trekt.
Op de heilige bergen, uit de schoot van de dageraad,
komt tot u de dauw van uw jeugd.

De Heer heeft gezworen, en komt op zijn eed niet terug:
‘Je bent priester voor eeuwig,
zoals ook Melchisedek was.’


De Heer spreekt tot mijn Heer; altijd voor mij een beetje verwarrend wie nu ; ”mijn Heer” is. .Deze tekst wordt gebruikt in het N. T. Hnd. 33-35
Door veel mensen wordt deze tekst gebruikt om aan te tonen dat niet David de uitverkoren zoon was maar Jezus, een beetje kort door de bocht denk ik. Aant. hierbij is daarom interessant.
Ik denk dat deze tekst op een dieper geestelijk vlak betekenis heeft.
Uit Sion reikt de Heer de scepter van de macht aan zijn Heer.
Zou het niet de innerlijke Zoon in ons allemaal zijn waar de Heer tegen spreekt?
Wij hebben toch waarlijk de kracht van de Zoon in ons om alle vijanden te verslaan!
Het volk wat klaar staat om op het moment (die dag) dat we ten strijde trekken, als we dus de beslissing nemen Hem te erkennen en te herkennen, dan zal het volk mee ten strijde trekken, het is ook het moment van verzoening, eenwording vergeving, loslaten, het zijn termen met allemaal dezelfde betekenis.
Op het moment van deze beslissing zal al het volk van onze waarneming onze medestrijders zijn, want er is nu èènheid.
De Heilige bergen die innerlijke bergen zijn, de plaats in ons waarvan de warme, genezende, stromen van genade zullen vloeien uit de schoot van de dageraad, symbolische betekenis voor de schoot van de Goddelijke moeder het vrouewelijke gedeelte van de Heer onze God.
Dit is misschien de betekenis van de Heer die tegen mijn Heer spreekt.
David is ook weer een symbolische betekenis van onze innerlijke Stem, Messias of de Zoon in het O.T. allemaal dezelfde termen weer om deze blijde boodschap over te dragen.
Voor eeuwig zijn wij als een hogepriester voor God, als wij gehoor geven aan Zijn Stem en er èèn mee willen zijn, anders zullen wij steeds weer moeten sterven daar wij zo niet in het Eeuwige Leven kunnen staan.
Het eeuwig leven is èènheid, als wij Zijn Stem niet oren zijn wij Legio, d.w.z. verdeeld in duizenden vormen, waar ook niets meer te voelen is van Zijn stromen van Genade.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage