De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

dinsdag 2 november 2010

WEES DAPPER EN VASTBERADEN, WACHT OP DE HEER

Psalm 27, 1 + 4 + 13+ 14
Wees dapper en vastberaden, wacht op de Heer.
De Heer is mijn licht, mijn behoud,
wie zou ik vrezen ?
Bij de Heer is mijn leven veilig,
voor wie zou ik bang zijn?
Ik vraag aan de Heer één ding,
het enige wat ik verlang:
wonen in het huis van de Heer
alle dagen van mijn leven,
om de liefde van de Heer te aanschouwen,
Hem te ontmoeten in zijn tempel.
Mag ik niet verwachten
de goedheid van de Heer te zien
in het land van de levenden ?
Wacht op de Heer,
wees dapper en vastberaden,
ja, wacht op de Heer.

Heimwee en verlangen komt naar boven bij zulke teksten, waar is het huis van de Heer? Zeker niet in deze wereld, waar dan? In mijn hart, waar anders zou Zijn Heilige tempel gebouwd zijn? Hier en nu is Zijn tempel. Dat is toch wat ik onbewust echt verlang, het is een misleiding en afleiding dat ik mijn vrede in de wereld zou kunnen vinden. De wereld kan mij niets bieden wat ik werkelijk verlang. De wereld is gemaakt om ons bij God vandaan te halen. De Heilige Geest gebruikt de wereld om ons wakker te schudden, te laten ontwaken uit de donkere nacht. Zodra wij ons overgeven aan de wereld zijn wij een gespleten persoonlijkheid een prooi voor het ego, of volgens ons geloof de satan. Onbewust horen wij in deze wereld nog bij het blinde en dove volk. Zodra we Gods Stem kunnen horen en met de ogen van Christus gaan zien zullen we uit deze toestand ontwaken. Het huis van de Heer is ons hart, waar ons Zelf of Zijn Naam woont. We dienen te ontwaken, waaruit? Ons leven is als een droom een illusie, waar alleen maar Gods Stem ons kan bereiken en wij van Zijn Heilige Naam gebruik mogen maken.
Wat anders dan alleen een Stem kan ons bereiken in een droom. Waren wij ontwaakt zouden wij Christus Zelf kunnen aanschouwen. Bij ons Zelf te zijn, zijn we het dichts bij God. Juist door niet bij het Zelf te zijn en alleen in deze wereld, bevinden we ons in de afscheiding die een droom is van lege beelden, het dodenrijk. Het land van de levenden is ons Zelf.

Ps. 119-37
Houd mijn ogen af van wat leeg is,
laat mij uw wegen gaan, en leven.

Wacht op de Heer, wees dapper. Dapper dien je te zijn om enkel vanuit uit het hart, het land van de levenden te leven. Steeds het oefenen alleen vanuit het hart of het nu te leven vraagt oneindig veel doorzettingsvermogen en geduld, maar het is wel het enige wat resultaat geeft om in het huis van de Heer te verblijven, waar niets je kan deren, geen angst, geen pijn, alleen Zijn Liefde.

In het huis van de Heer, ons hart, staat Zijn Naam of het Woord geschreven, het Woord dat voor ons een grote genade en een Goddelijk geschenk is. Veel Christenen denken dat het Woord van God zich alleen in de Bijbel bevindt. Het gaat om het Woord of de Letter in zijn algemeenheid. Het Woord of de Letter is ons gegeven om te communiceren met God en onze naaste, en ons te verlossen uit dit vreemde oord waarin wij ‘leven’ als slaven (van het ego) in een visioen. Het Woord is ons gegeven als een Hemels geschenk om ons uit deze droom te doen ontwaken. Het Woord van God is volkomen betrouwbaar. Wij staan er over het algemeen niet bij stil hoe ontzagwekkend groots wonder het Woord, ons gegeven, is. Zonder het Woord zou er geen verlossing mogelijk zijn, en ik bedoel gewoon letterlijk; het Woord, niet alleen wat God ons meedeelt in de Bijbel, maar nogmaals het Woord en de Letter in het algemeen. In elk Woord en elke Letter bevindt zich een kracht. Het Woord is iets magisch en het heeft macht. Het Woord zou onberispelijk moeten worden uitgesproken, want het Woord is waarheid en het gaat zich manifesteren in onze geest. Hoe vaak wordt het Woord niet misbruikt door, vloeken, liegen, beschuldigen en oordelen? Door het Woord op deze manier te misbruiken werkt het, zonder het ons bewust te zijn als “zwarte magie”, in plaats van heilzaam. In deze wereld wordt Gods Woord niet begrepen, voortdurend misbruikt en is het zo een voedingsbron voor het ego. Net zoals de wereld kan ook het Woord op twee manieren gebruikt worden, met ogen van het lichaam die niets zien of met de ogen van de Geest, de Visie van Christus.

Ps. 12-7
De woorden van de HEER zijn zuiver
als zilver, gesmolten in de smeltkuil,
gelouterd tot zevenmaal toe.

Daarom vraag ik nu aan de Heer; “Heer mijn enige verlangen is te wonen in Uw huis, alle dagen van mijn leven”

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage