De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zaterdag 21 augustus 2010

SCHEP IN MIJ EEN ZUIVER HART 2

Een kleine aanvulling op het stukje van ”schep in mij een zuiver hart“. Daar het anders te lang wordt en de kern van de boodschap verloren gaat.
Het gaat over de symbolische betekenis van het eten van het dier.
Was zo een hele dag nog een beetje bezig geweest met dit onderwerp en had het afgesloten. Een paar uur later lees ik een mooi aanvullend klein stukje over het nuttigen, een andere woord weer voor eten dus, bij Johannes van het Kruis.
Toeval bestaat niet, alles wat ik nu lees gaat over het geestelijk eten, opnemen, nuttigen.

Sint-Jan die bezig is zijn leerlingen vertrouwd te maken met de,zalvingen van de Heilige geest.
Opdat zij zich niet zouden laten verstoren of verhinderen bij het schouwen. Een klein stukje overgenomen uit het boek: “Een bladzijde lang geeft Sint- Jan goede raad wat betreft de juiste innerlijke gebedshouding. Om toch maar niets van deze zalvingen te missen.
De ware kennis over God bereik je immers slechts door de liefde. Dus gaat het er over je volkomen over te geven aan deze innerlijke zalvingen.
God zalft de beschouwende ziel met een zeer fijne zalf van liefdevolle, rustige, vreedzame kennis, die ver verwijderd is van de zinnen en van wat men kan denken. Je mag je dus niet uit je innerlijke eenzaamheid, vrij van het werk van je vermogens, laten weg halen, want juist: “in die zeer diepe eenzaamheid worden die tedere zalvingen van de Heilige Geest ingestort”. Het zou jammer zijn deze eenzaamheid te verlaten, en daardoor te verhinderen dat God je helmaal nuttigt in die eenzaamheid, waarin Hij je plaatst. Hij neemt je immers in Zich op door middel van die Geestelijke zalvingen“.
Tot zover een stukje uit het boek geciteerd.

Ik vond het zo prachtig aansluiten op de vraag wat de betekenis is van het dieren eten.
Het krijgt hier nog enorm meer diepgang. Dat God ons kan nuttigen, in Zich kan opnemen door de zalvingen van de Heilige Geest. Dit heeft allemaal te maken met het 'eten' van het 'dier'. Door diepe meditatie of schouwen waardoor wij ons hart laten zuiveren door innerlijk dus, dierlijke eigenschappen van het ego te laten opnemen door de Heilige Geest. Als ik het goed begrijp wordt de mens door zalving van de Heilige Geest, kennis aangereikt. Want door de zalving word je onderricht zegt Johannes een bladzijde terug. Door het offeren en afgeven aan de Heilige Geest word je door Hem gezalfd zodat God ons kan nuttigen en tot zich kan nemen.
Is dit geen schitterende aanvulling op de betekenis van wat nou precies de betekenis is van het dier of de dierlijke eigenschappen in ons en het ‘eten” daarvan?
De Heilige Geest heeft als het ware de functie van een katalysator.
Daarom is de Heilige Geest of de Christus-Geest Gods Rechterhand, deze verlost ons van het 'kwaad', reinigt ons door de dierlijke eigenschappen van ons weg te nemen. De zalving als je niet gestoord wordt, kan je meenemen naar een verloving en huwelijk, schrijft Sint- Jan verder. De èènwording dat ook als huwelijk wordt gesymboliseerd in de Bijbel, wordt gevierd. Nu begrijp ik ook dat bij een viering, altijd 'dieren' worden geslacht. De gasten worden allemaal begenadigd door de zalving van de Heilige Geest, vergeving en kennis. Door de overgave is
er groot feest, de èènwording wordt gevierd, God kan Zijn bruid tot zich nemen of nuttigen zoals Johannes het onder woorden brengt. Zo heeft feest bij God een andere betekenis als onze feesten, God haat ze.

Amos. 5-21
Ik haat, Ik verfoei uw feesten,
in uw vieringen schep Ik geen genoegen.
Want als u Mij brandoffers en meeloffers brengt behagen ze Mij niet;
uw vredeoffers van gemeste kalveren kan Ik niet meer aanzien.

God ziet hier het onbegrip van het dieren offeren en onze feesten, het is een begrip of denken van het ego.

Moet nu ook denken aan de zalvingen van koningen door God. Ik heb al eens eerder geschreven dat wij allen gezalfden zijn, wij allen zijn een gezalfde koning van Gods koninkrijk als Zijn Zoon. Wij zijn het, maar we moeten er wel aan werken ons dit weer te herinneren. Het is nu eigenlijk met ons zo gesteld als bij Saul, die zijn koninkrijk verspeelde door niet naar de Stem van God (Profeet Samuel) te luisteren. We moeten omkeren naar binnen om Zijn Stem te horen, buiten ons Zelf kan God ons niet tot zich nemen. We kunnen niet tot de Vader komen zonder Zijn Zoon, het heeft dezelfde betekenis.
Dank u Vader, want van U is het koninkrijk de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid, door Christus onze Heer, Amen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage