De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 6 augustus 2010

NU HEEFT DE HEER ONS RUIMTE GEGEVEN

Gen. 26-12
Isaak had in die streek gezaaid en hij oogstte dat jaar honderdvoudig, want de heer zegende hem. Hij werd steeds rijker en te slotte werd hij schatrijk.

God heeft Isaak veel ruimte geschonken. De boodschap van deze episode heeft vooral met het Levende water te maken, om het land (geest ) vruchtbaar te maken de hoofdzaak waar het omgaat. De hoofdzaak van het Woord in vele verhalen over gedragen aan de mens. Het Woord; “hoofdzaak” wil ik verderop nog even op terug komen. Het Levende water vinden in de woestijn is van Levens belang, zonder water kunnen wij niet overleven.
Het middel of instrument als "Hoofdzaak voor de "Hoofdzaak" waar het om gaat ongedaan te maken: "de mens verlossen van Gods grootste vijand het ego".
In de verhalen zit Gods boodschap verborgen, dat is algemeen bekend.
De belangrijkste boodschap is het ego, de vijand onbruikbaar of ongedaan maken.

Het Woord moet geopenbaard worden, wat ook de betekenis is van “de wet vervullen”.
De wet, of het licht bevindt zich in Gods Woord. Elke letter en Woord heeft haar eigen licht of kracht, dit licht moet zich openbaren en ligt besloten in het Woord.

Ps.119-130
Als het Woord zich ontvouwt, schenkt het licht, brengt het ongeschoolden tot inzicht.

Het Woord lost de duisternis in ons op, daarom moet het Woord of licht zich openbaren.
Jezus heeft het ons voorgedaan.
Isaak werd steeds rijker en rijker, omdat hij in het land van Abimelek zijn ‘vijand’ (ego) gezaaid had.
Abimelek werd jaloers en stuurde Isaak weg.
Na zijn vertrek naar Gerar groef hij de putten weer open die de Filistijnen verstopt hadden met zand. Steeds als Isaak water had gevonden werd er ruzie gemaakt bij de putten. Zo is het ook in ons leven, overal waar Levend water gevonden wordt zal het ego er bezit van willen nemen, daar zijn veel mensen zich maar al te goed van bewust. Bij weer een volgende put waar Levend water werd gevonden ontstond geen ruzie meer en Isaak zei: "God heeft ons ruimte gegeven, nu kunnen wij groeien". (rijk worden vanwegen het vruchtbare land )

Gen. 26-22
Daarop verliet hij die plaats en groef een andere put; daarover kregen ze geen ruzie meer. Die put gaf hij de naam Rechobot, want hij zei: ‘Nu heeft de heer ons ruimte gegeven, zodat wij kunnen groeien in dit land.’

Door het vertrek van Isaak en telkens een vruchtbaar gemaakt gebied achterlatend, had God hem ruimte geschonken, zodat zijn land (geest) kon groeien en Izaak weer rijk werd. Dit ontging Abimilek die hem vijandig gezind was niet. Door het loslaten, vergeven, wat toch de houding van Isaak was, gaf Abimelek zich over, deden een eed en sloten een verbond.
Zie, wat het zaaien in de geest van onze broeders doet.

Gen. 26-26
Nu ging Abimelek vanuit Gerar naar hem toe, in gezelschap van zijn vertrouweling Achuzzat en zijn legeroverste Pikol. Isaak vroeg hem: ‘Waarom komt u naar mij toe? U bent mij toch vijandig gezind en u hebt mij toch weggejaagd?’ Zij antwoordden: ‘Wij zien nu duidelijk dat de heer met u is, en wij dachten: Laat er nu een eed zijn tussen ons. Laat ons een verbond sluiten, dat u ons geen kwaad zult aandoen; wij hebben het u ook niet lastig gemaakt, maar u enkel goed gedaan en u ongedeerd laten gaan. En nu rust de zegen van de heer op u.’ Hierop richtte Isaak voor hen een feestmaal aan en zij aten en dronken.

Een verbond wat gesloten wordt, een verzoening of èènwording wordt gevierd met brood en wijn. Ook bij Abraham werd het verbond wat hij sloot met Melchisedek met brood en wijn gevierd. Het heeft dus te maken met de èènheid die bereikt word, èènheid van geest. Dit is een mooie traditie van de Katholieke kerk die zij in ere houdt. De Heilige Mis die toch verzoening of èènwording betracht, viert het ook met brood en wijn.
Een zeer essentiële symbolische traditie, met een diepe betekenis.
Rijk worden zoals God het bedoeld, heeft met de geest te maken en niet met deze fysieke wereld. Misschien zullen wij het hier ook worden doordat de geest onze gedachten bestuurt, het is dan een rijk worden dat niet door hebzucht is gekomen maar door liefde.
Dit is het rijk worden zoals God het bedoeld heeft, je ziet dat het Woord weer lelijk misbruikt is om ons bij God weg te houden. Het is de bedoeling dat onze geest meer inzicht krijgt door verruiming wordt de geest rijker.

Nu wij met Genesis bezig zijn is het interessant om even stil te staan bij de betekenis in het Hebreeuws van de Bijbel, van het eerste Woord.
“Be-reshit” of ; “In den Beginne ” is het eerste Woord en haar oorspronkelijke betekenis is: “Hoofdzaak”.
"In den Beginne" letterlijk het begin is de Hoofdzaak, het instrument of middel om het doel, de verlossing te bereiken. “In den Beginne" is alles omvattend, het ligt dan ook ten grondslag voor elk probleem en uiteindelijk het ene probleem: “de verlossing”, de “Hoofdzaak”
De verlossing is "Hoofdzaak" net zoals vergeving "Hoofdzaak" is.
Deze Hoofdzaken gaan ook over het “Hoofd” wat aan God is toegewijd en waar Gods grootste vijand zich veroorloofd heeft te zetelen, althans dat is onze illusie. Het heeft onze geest in beslag genomen, het denken wat God noemt: het zelf denken of het denken met het autoritaire “ik”. Het hoofd van het ‘kwaad’ Gods vijand het ego moet gekruisigd worden. Het moet ongedaan worden gemaakt of onbruikbaar, de letterlijke betekenis van vernietigen, het reduceren tot niets. Het ego of de vijand wordt door vergeving of verzoening dus vernietigd. Hier krijgt de boodschap van de kruisiging van Gods zoon een ruimere visie. Gods Zoon zal zolang gekruisigd of gedood worden totdat wij ontwaakt zijn waardoor hij uit de dood kan opstaan of weder geboren worden.

Ps. 44-23
Omuwentwil doodt men ons de hele dag door, wij worden beschouwd als schapen voor de slacht.

We kunnen ook in Bijbelse taal zeggen dat de "Hoofdzaak" het ‘ dier’ in ons is wat geslacht moet worden. Ik kan niet nalaten ook deze symbolische betekenis van het ego er bij te betrekken het is zo belangrijk dat wij de samenhang van de gehele Bijbel begrijpen en als een geheel zien. Het woord slachten heeft weer alles te maken met het bloed (lichaam) of dierlijke eigenschap waar het bloed van moet uitvloeien, waar wij een verbond mee hebben gesloten,door niet te luisteren naar Gods Stem.

Abimelek de koning als Gods vijand is hier ook de “Hoofdzaak” of de kern die bij het “begin” vernietigd moet worden en dat gebeurt alleen door vergeving. Vergeving brengt een toestand teweeg die voldoet aan de toestand “In den Beginne", toen alles vredig en volmaakt was. Het belangrijkste of de "Hoofdzaak" is dat wij het probleem bij de bron, het begin of "In den Beginne" aanpakken.
Wat, waar, en hoe het ongedaan moet worden gemaakt is de “Hoofdzaak“.
Het probleem bevindt zich ook in het hoofd, daarom draagt Jozua een rozet op zijn voorhoofd, als teken van de innerlijke Messias, hier Jozua die de schuld op zich neemt van het volk. De betekenis is dat de ware verlosser als Gods Zoon zich in ons bevindt, als Zijn Stem waar wij het zo moeilijk mee hebben om naar te luisteren, daar zorgt het ego wel voor.
“In den beginne “ zouden we als instrument of als middel kunnen beschouwen.
Het middel om al deze dingen waar het ego schuld aan is moeten wij naar het “begin” brengen, naar de “Hoofdzaak” Naar het begin nog voor wij de gewoontes van het volk over namen. "In den Beginne" waar enkel een toestand van vrede en harmonie heerste moeten wij terug. Dit Woord als begrip “Hoofdzaak” heeft zo een diepe en verstrekkende betekenis dat het niet meer voor woorden toereikend is, verstaan en geloven wordt nu gevraagd, zonder dit is het niet mogelijk deze kennis van God in ons op te nemen.

Lev. 20-23
Neem niet de gewoonten over van het volk dat ik voor jullie verdrijf. Zij hebben al deze dingen gedaan, en daarom heb ik een afkeer van hen gekregen.

Lev. 30-18
Houd je aan de verplichtingen tegenover mij en volg geen van de gruwelijke gewoonten na die voor jullie tijd in zwang waren, opdat je er niet door verontreinigd wordt. Ik ben de HEER, jullie God.”

Dit is allemaal het werk van het ego, door niet te luisteren naar Gods Stem krijgt het macht.
Wij zijn een verbond aangegaan met de gewoontes van het andere volk, of het ego.
Wij zijn geest en geen lichaam dus zijn daardoor ook een verbond aangegaan met het bloed. (lichaam dus ook met het bloed) Het dier wat moet dood bloeden, het bloed moet uit ons lichaam wij zijn een geestelijk lichaam en geen stoffelijk lichaam, wij zijn met zijn allen èèn Geest de Geest van Gods Zoon, de Christus Geest.
Jezus deed het ons allemaal voor om het ons te laten begrijpen, zo lief had Hij ons. Als je de Bijbel goed bestudeerd kom je tot de ontdekking dat wij geest zijn en dit lichaam met de wereld een vergissing is de ‘zonde‘. Het is Jammer want zo missen wij ons doel, de betekenis van zonde het woord geeft het zelf al aan: “zonde of jammer” zie je hoe blind en doof we zijn?
Dit ongeloof dat wij niet Gods Zoon zijn is nu de ‘zonde’ deze waarheid wordt angstvallig en zwaar bewaakt verborgen gehouden. Het ego is een superintelligentie, zolang wij vergeten Gods Woord tot ons te nemen en te luisteren naar Zijn Stem als voedsel en in plaats daarvan het voedsel van het ego tot ons nemen zal het ego heersen. Deze illusie die stand houdt door dit voedsel, wordt in een oogwenk ongedaan gemaakt door vergeving van de gedachte dat wij niet Gods Zoon zouden zijn, en deze wereld niet als zijn schepping waarderen. Het waarderen van deze schepping is juist de gruwelijke gewoonte van het andere volk die afgoden dienen.

Wij zijn dienaars van de Heer om Zijn schepping als “Hoofdzaak” te ontdoen van Gods vijand het; “ego“.
Van alles en nog wat wordt bestempeld als zonde waardoor wij de verlossing zouden mislopen, maar de “Hoofdzaak” wordt over het “Hoofd” gezien. Wij zijn al verlost, we moeten nu nog van een illusie (ego) verlost worden. Nu kunnen we toch gewaar worden hoe afschuwelijk en dramatisch wij misleid zijn. De betekenis van het eerste Woord van de Bijbel geeft ons een andere kijk op Gods Woord.
Wij als dienaars van God hebben als taak het ego samen met Hem ongedaan te maken. De dienaar van God wordt bij Jesaja ook als de verlosser genoemd, het is de verlosser die in ons allemaal aanwezig is als Zijn Zoon.
De hoofdzaak van het ego is deze illusie, wat zijn koninkrijk is in stand te houden en dat doen wij door niet met God te denken.
De dierlijke eigenschappen van het ego (lagere bewustzijn) heeft niets te maken met het dier als zodanig. De betekenis van het Joodse Denken dat er voor verlossing eerst vrede moet zijn tussen mens en dier is nu ook begrijpelijker. Vrede tussen mens en dier is niet begrepen, zoals het ego niets begrepen heeft van Gods verlossings plan. Vrede tussen mens en dier vraagt een andere gezindheid, een denken met God.

Rom.12-2
Stem uw gedrag niet af op deze wereld. Word andere mensen, met een nieuwe gezindheid. Dan bent u in staat om uit te maken wat God van u wil, in wat goed is en welgevallig.

Er zijn mensen die denken dat de economie gevaar zou lopen door het slachten van dieren. Het gevaar bevindt zich in onze denkgeest, de verlossing is ook een: "Hoofd-zaak " De nieuwe wereld heeft te maken met het nieuwe denken en daar hoort het slachten van dieren niet in thuis, het getuigt van: "geen vrede tussen mens en dier".
Het is een gruwelijke gewoonte van het vreemde of andere volk. Het slachten hoort bij het ego-denken, deze wereld moet helemaal los gelaten worden zij is het koninkrijk van het ego.
Ook de schepping verlangt vurig naar het nieuwe denken, het denken met God.
De wereld van God moet verlost worden van de verganklijkheid.
Wij Gods kinderen kunnen Zijn wereld openbaarmaken door een andere gezindheid, een denken met God, wat zeggen wil: "zonder ego"

Rom. 8-19
Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaarmaking van de kinderen van God. Want zij is onderworpen aan een zinloos bestaan. Ps.119-37 Laat het zinloze mijn oog niet verblinden, laat mij Leven vinden op Uw weg.

Rom. 8 -20
Maar zij is niet zonder hoop, want ook de schepping zal verlost worden van de slavernij van de vergankelijkheid, en delen in de glorierijke vrijheid van Gods kinderen.

In de Apocalyps loopt het volk het beest (dier-ego) achterna, dat is wat wij nog altijd waarnemen.
De Bijbel is een schitterend en heerlijk Boek, als het met de geest gelezen wordt anders leest het ego de Bijbel die het niet kan begrijpen of Gods Stem niet verstaat. De duisternis heeft het niet begrepen, het lichaam is de duisternis de wolk uit de Bijbel, die ons omgeeft.
Gods Stem is geen Stem die wij letterlijk kunnen horen, het is een innerlijk weten wat begrepen of verstaan moet worden.

Dit las ik:

Er zijn mensen die doden Levend maken, en anderen die Levende dood maken.

Zonde als zonde erkennen is de grootste zonde.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage