De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zaterdag 10 juli 2010

JOZEF MAAKT ZICH BEKEND

Jozef maakt zich bekend

Nu kon Jozef zich voor alle omstanders niet langer beheersen en hij riep uit: ‘Stuur iedereen weg.’ Zo was er niemand meer bij, toen Jozef zich aan zijn broers bekendmaakte. Hij weende zo luid, dat de Egyptenaren het hoorden; ook in het huis van de farao werd het bekend. Jozef zei tegen zijn broers: ‘Ik ben Jozef. Maakt vader het nog goed?’ Maar zijn broers konden geen woord uitbrengen, zo verschrikt waren zij. Jozef echter zei tegen zijn broers: ‘Kom toch dichterbij.’ Toen ze dichterbij gekomen waren, zei hij: ‘Ik ben Jozef, de broer die jullie aan Egypte verkocht hebben. Je hoeft niet zo terneergeslagen te zijn en jezelf niet meer te verwijten dat jullie mij hiernaartoe verkocht hebben, want God heeft mij voor jullie uit gezonden om jullie in leven te houden. Er heerst nu al twee jaar hongersnood in het land en er volgen nog vijf jaren dat het ploegen geen oogst oplevert. God heeft mij vooruit gezonden, om jullie voortbestaan op aarde te verzekeren en om velen het leven te redden.
Je hoeft niet zo terneer geslagen te zijn en jezelf niet meer te verwijten dat jullie mij verkocht hebben, want God heeft mij voor jullie uitgezonden om jullie in leven te houden.
God heeft mij vooruit gezonden, om jullie in leven te houden, om jullie leven op aarde te redden.


Om ons leven te redden op aarde, van de hongerdood, heeft God Jozef vooruit gezonden. Het leven redden van de (honger) dood; het wil in Bijbeltaal zeggen een eeuwig leven een leven waar we niet meer hoeven te sterven. Het dood gaan is geen natuurlijke gang van zaken, het is niet onze ware natuur, daar wij eeuwig zijn geschapen. Hongersnood en zoals alle begrippen van het Woord hebben in de taal van de Bijbel een andere betekenis. Het honger van de Bijbel is een tekort aan geestelijk voedsel waardoor wij een geestelijke hongerdood zullen sterven. Het heeft niets te maken met het wereldse voedsel dat heeft het ego ervan gemaakt, en wil ook dat wij Gods Woord niet geestelijk lezen maar met het wereldse verstand in plaats van met het geestelijke hart. Wat we hier lezen geeft een totale omslag in onze manier van denken. ( omdat wij niet denken met God ) Hier kan eindeloos over gediscussieerd worden en over nagdacht, het is zeer de moeite waard. Het zijn controverse zinspelingen. Als je het goed leest kun je de conclusie trekken, dat de wereld volmaakt is zoals wij haar waarnemen maar haar niet als zodanig zien. Ook de aantekening van de Bijbel zelf heeft de conclusie van een God die de geschiedenis leidt.

Aant.7 God heeft mij vooruit gezonden: Gn 45,5-8 bevat de sleutel van heel het verhaal: het is uiteindelijk God die de geschiedenis leidt.

Wij nemen deze wereld waar met blinde ogen, wat God ons duidelijk laat weten, wij zijn een blind volk.

Jes. 53-8
Laat dit volk naar voren treden,
een blind volk, ook al heeft het ogen,
doof, ook al heeft het oren.

Het 'kwaad' wat zijn broeders hem aandeden was de hand van God, het hele gebeuren was nodig voor een hoger plan, het gebeuren was een volmaakt gebeuren, alleen wij zien het niet als volmaakt. Bij God bestaat geen goed en kwaad, bij God is alles èèn. Wij zijn het die van èèn of eenvoud meervoud hebben gemaakt.
God laat hier weten dat Hij het is die de geschiedenis bestuurt, het hele Scheppingsplan. Als niet alles volmaaktheid zou zijn zou God niet volmaakt zijn. Er is geen mooier voorbeeld in de Bijbel als dit verhaal, dat God alles vooruit beschikt. Daarom mogen wij aannemen dat uiteindelijk een ieder mens en welk wezen dan ook totaal onschuldig is, en dat wij ieder oordeel, voorkeur en beschuldiging ons zelf en onze naaste moeten vergeven. Wij zien geen goed of kwaad, alles is volmaakt zo als het is. Wij zien een totaal onschuldige wereld, ook al lijkt dit verre van de waarheid, maar je kunt het hier lezen, het is God die de geschiedenis bestuurt. Het 'kwaad' wordt uiteindelijk de vreugde waarin het veranderd. Dit gebeuren is in de Bijbel een essentiële boodschap, dat het 'kwaad' omkeert in vreugde.
Er is bij God alleen maar vreugde buiten Hem is er niets wat bestaat. Dat is wat wij ons zelf moeten vergeven, dat we ook maar iets zouden zien wat niet volmaakt is. Dat is heel moeilijk voor het lichamelijke brein, het kan het dan ook niet bevatten en hier komt het op geloof aan, het geloof dat Abraham rechtvaardigde, Hij wandelde voor Gods Aangezicht. Alles dat wij denken wat schuldig zou kunnen zijn, is de ‘zonde’ een daad die mis ging (misdaad een daad die haar doel mist, de echte betekenis van zonde) er bestaat geen schuld het is een truc van het ego. Het is God die alles in volmaakte harmonie houdt, nogmaals wij zijn het die ‘zonde’ zien, omdat wij het blinde volk zijn.
De enige ‘zonde' of vergissing die gemaakt wordt is God niet te zien als volmaakt, want dat doen wij als wij denken dat de mens ergens schuldig aan zou kunnen zijn, het is Hem verloochenen. Hier kun je heel lang over nadenken. Het is God die in alles vooruit gaat, om Zijn Zoon of Volk te redden. Een ieder van ons is Zijn Zoon, Zijn uitbreiding van Liefde. Niet het vlees maar dat wat uit het zaad van God is geboren. Vergeving is de sleutel van de redding van de dood. Een prachtig, schitterend beeldverhaal. Hoe belangrijk is vergeving, dat de ander volkomen onschuldig is. Dat wil niet zeggen dat in deze wereld van het ego, ego’s niet gestraft of gecorrigeerd moeten worden voor de veiligheid van andere ego’s. Gods Zoon is onschendbaar. Dat deed Jezus ons voor. Gods Zoon stond op bevrijd, van het ego en lichaam, dat was wat Hij ons wilde laten zien en leren. Zo groot was Zijn Liefde dat het zijn les voor ons was. Nooit hoeven wij terneer geslagen te zijn, nooit hoeven wij ons schuldig te voelen, want dat is de onderstroom van onze onzekerheden en angsten. Dit is toch de boodschap van het verhaal. Daarom is de wereld van angst en ellende niet ons thuis, wel de wereld die wij als volmaakt zien dat is Gods koninkrijk, ons thuis. De wereld die wij menen te zien is de wereld van het ego, in de Bijbel Gods vijand, waarvan wij verlost moeten worden. Het is het ego die ons in de duisternis houdt en met deze leugen ons misleid. Waarin wij denken te leven is een illusie of het visioen van Abraham en de Profeten, een volk wat bevrijd moet worden van een visioen in gevangenschap, want we zijn al lang bevrijdt zegt God. Nu moeten we ontwaken uit een droom, dat dit niet ons thuis is maar een vreemd land.
Wat de broeders van Jozef hem aandeden, was dus God uiteindelijk de hand van God. In het visioen geeft God aanwijzingen ons te laten ontwaken hoe wij weer kunnen Leven, want hier zijn wij de doden die verblijven in het dodenrijk. Wanneer we niet ontwaken blijven we aan de dood onderhevig. Het is nog de verbondenheid of de gehechtheid aan de wereld. Deze band kan alleen verbroken worden door vergeving. Vergeven dat niemand schuldig is, het zijn onze eigen gemaakte beelden, zolang wij die als werkelijk of als Gods Schepping blijven zien zal de band of de verbondenheid met deze wereld niet verbroken worden. Daarom is het belangrijk deze wereld op te geven of los te laten. (vergeven) Door onze broeders onschuldig te zien, brengen wij ze bij bij de Vader, wat ook onze taak is, net zoals Jozef zijn broeders vergaf om het volk te redden. Dat is ook wat er bij ons gebeurt, door vergeving aan onze broeders redden wij het Leven van Gods Volk op deze aarde.
God gaat ons vooruit in Zijn gehele verlossings plan, Zijn verlossingsplan is het visioen van Abraham en de profeten. Daarom zijn wij hier niet thuis maar vreemden in een ander land waar wij als slaven moeten leven. Wij zijn nog niet tot het bewustzijn gekomen dat wij in een illusie of in een visioen leven. God laat ons weten dat alleen vergeving ons hier uit kan ontwaken, en wij zo niet van honger zullen omkomen. Het ergste is, of de grote misleiding van het ego dat het ons een andere interpretatie van vergeven geleerd heeft. Het heeft ons geleerd dat iedereen en alles schuldig is aan de ellende van deze wereld waarin wij menen te verkeren. God is volmaakt, Zijn Schepping is volmaakt, Hij is barmhartig, daar alles een visioen is, is alles onschuldig. Een wetenschappelijk bewijs dat wij in een visioen leven is daarom geenszins nodig, de Bijbel is het grootste wetenschappelijk Boek dat je, je kunt bedenken. Toch zijn ze in dit visioen een bewijs aan het leveren dat het een visioen is. Gelukkig maar, het is een reden om vreugdevol te zijn en ervan overtuigd te zijn dat God alleen liefde is en geen God die straft. Alles dient een hoger plan wat wij niet kunnen bevatten, zolang wij nog niet bewust zijn dat we in het visioen van de Bijbel leven.

Ps. 17-15
Laat mij, recht gedaan, uw gelaat aanschouwen,
bij het ontwaken mij verzadigen aan uw beeld.

Gods gelaat zullen wij aanschouwen als wij ontwaakt zijn, in plaats van onze eigen gemaakte beelden.
 
Jes. 29-8
Zoals de droom van iemand die honger heeft:
hij droomt over eten, maar is bij het ontwaken nog hongerig;
of van iemand die dorst lijdt en droomt dat hij drinkt,
maar bij het ontwaken nog dorstig is en uitgedroogd –
zo zal het ook de volken vergaan,
de menigte die optrekt tegen de Sion. Jullie staan daar verdwaasd. alsof jullie blind zijn.
Wees maar verdwaasd en wees maar blind.

In dit visioen waarin wij denken ontwaakt te zijn, zullen wij altijd honger blijven lijden en uiteindelijk toch de hongerdood sterven. We sterven met honger en dromen verder dat we voor eten naar de wereld moeten, de wereld van het ego, de wereld waarvan Jezus zegt: “Deze wereld is niet Mijn Koninkrijk“

Rom.13- 11
U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen.

Welk ontwaken bedoeld Paulus? Het ontwaken uit de dood, “Nu” of het huidige moment en niet wachten tot wij ontwaakt worden bij de wederkomst van Jezus. De wederkomst is als wij het innerlijke Kind geboren laten worden, het wacht al zo lang op Zijn opstandig, het is het ontwaken uit het visioen. Al de verdere theorieën over een opstaan vanuit een dood lichaam in een levend lichaam is hier niet meer aan de orde. Het geloof in vergeving als verlossing wat Jezus ons leerde, is het geloof waar het omgaat, dat brengt ons dichter bij het ontwaken en bevrijding. De huidige tijd is: Nu, steeds "nu" moeten wij ontwaken. Het huidige moment is de betekenis van “die dag”
Het "Nu" is “die dag” Gods verlossingsplan is in ons, Hij is in ons, het is een innerlijk proces, daarom zijn de prachtige verhalen, Gods aanwijzingen voor een lang leven waar wij niet hoeven om te komen van de ‘honger” In ons thuisland of het beloofde land is voor eeuwig eten in overvloed. Hier hoeven wij niet meer te leven om te overleven. (uit eigenbelang of ego) Overleven is een manier van leven wat het ego of het dier in ons doet. Mooi hoe God in beeldspraak met ons communiceert. Door de werkelijke betekenis van het woord te kennen zoals honger, brood, dood, leven, zonde etc. te kennen, gaat het Woord zich openbaren.
De vergeving die Jezus ons leerde zal ons doen ontwaken, dit brengt ons dichter bij de bevrijding als het geloof dat de kerk ons leerde.
Het mooie van deze zin van Rom. 13-11 vind ik dat hier geen sprake is van een opstanding zoals de kerk het ons geleerd heeft. In vele verzen en tussen de regels door van Paulus kun je lezen dat Hij ook de wijsheid en de boodschap van God begrepen heeft.
Onze God is een reddende God.

Ps. 68-21
Bij God, de HEER, is bevrijding uit de dood.
Laten wij voor; niet denken dat God alleen sprak tot Zijn volk in de Bijbel, want de Bijbel is het Leven, Zijn volk is eeuwig, Hij spreekt in alle tijden tot ieder volk, totdat Zijn Zoon (Zijn Volk) ontwaakt is.
 
Jes. 42-19
Is er iemand zo blind als mijn dienaar,
zo doof als de bode die ik zend?
Is er iemand zo blind als dit gestrafte volk,
blind als de dienaar van de HEER? Het ziet veel, maar onthoudt niets,
het heeft zijn oren open, maar hoort niets.
Is het niet prachtig het Woord van God. De dienaar zijn wij , wij met zijn allen als èèn volk, Zijn Enige Zoon, die moet ontwaken.
Jezus kende Jesaja als van buiten, Hij kwam om ons te zeggen dat wij allen Zonen zijn van de Allerhoogste en dat wij door vergeving, onze en van onze naaste de blindheid, doofheid konden genezen.

Joh. 10-34
Ooit heb ik gezegd: “U bent goden,
zonen van de Allerhoogste, allemaal.”

Ps. 82-6
Ooit heb ik gezegd: “U bent goden,
zonen van de Allerhoogste, allemaal.”

Ik ben zo blij met dit verhaal omdat het voor mij een verhaal is dat getuigd van schuldeloosheid. Juist omdat dit zo moeilijk te aanvaarden is door ons menselijk brein is hier het geestelijk denken, het denken met God voor nodig. En omdat alles een illusie of visioen is van lege beelden, is er dan ook geen reden om de wereld te veroordelen als schuldig voor de ellende die we ‘zien’
Jes. 41-29
Jullie zijn allemaal even armzalig en nietig
en jullie daden betekenen niets;
wind en leegte zijn jullie beelden.

Maar het blijft voor veel mensen natuurlijk lastig.
Alles in dit visioen leidt tot een hoger plan, de volmaaktheid, de vrede van God, de ontzagwekkende vreugde en blijdschap van een thuis komen.
Wij kunnen hier op aarde kiezen voor de hemel of de hel, de zegen of de vloek, de dood of het leven, of te wel voor ego of God, het heeft allemaal dezelfde betekenis. Met andere woorden een leven vanuit het ego, waarvan alleen ziekte en ellende het gevolg is, of een leven aan God gewijd wat enkel voorspoed, geluk en vrede geeft.


Dt. 11-26
Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen zegen en vloek. Zegen, als u gehoorzaam bent aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag voorhoud. Vloek, als u zijn geboden niet gehoorzaamt en afwijkt van de weg die ik u vandaag wijs en achter andere goden aan loopt die u eerst niet kende.

Dt. 30-19
Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen, door de HEER, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen.
als Zijn Woord.

De vloek is cliché voor ieder mens, allen denken wij afzonderlijke problemen te hebben, het is èèn en hetzelfde probleem in vele vormen waaraan wij allen onderhevig zijn, wanneer wij een verbondenheid met de wereld, ego of de vloek zijn aangegaan. Het is het kenmerk van de vloek of het ego. Het is het concept van het ego. En dat geldt natuurlijk ook voor de gaven van God als wij met Hem zijn en denken.

U moet mij niet kwalijk nemen als het lijkt dat ik afdwaal van het onderwerp. De Bijbel is èèn geheel, alles heeft betrekking op elkaar en is met elkaar verbonden. Daarom kan ik overal uit de Bijbel wat halen wat op het onderwerp van toepassing is. En wat we vooral niet uit het oog mogen verliezen is dat het verhaal het kleed van God is en het Woord God Zelf is. Het verhaal is niet de werkelijkheid maar het Woord daar gaat het om.


 
 
 
 
 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage