De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

maandag 17 mei 2010

GEEN KINDEREN TER WERELD BRENGEN VOOR DE VERSCHRIKKING

Jes. 65,17
Ik ga vreugde voor u scheppen en vrolijkheid voor altijd;
Jeruzalem wordt door Mij herschapen in een stad vol vrolijkheid,
met een bevolking vol blijdschap.
Zelf zullen zij wonen in de huizen die zij hebben gebouwd,
en eten zij de vruchten van de wijngaard die zij zelf hebben geplant.
Zij bouwen niet meer wat een ander zal bewonen
en planten niets waarvan een ander eten zal.
Want de levensdagen van mijn volk zullen even talrijk zijn als die van de bomen,
en mijn uitverkorenen zullen zelf genieten van het werk van hun handen.
Zij zullen zich niet voor niets moe maken,
en geen kinderen ter wereld brengen voor de verschrikking.
Zij en hun nakomelingen met hen zullen een geslacht zijn dat gezegend is door de heer.
Dan grazen de wolf en het lam eensgezind,
de leeuw eet dan hooi zoals het rund,
terwijl de slang zich voeden zal met stof.
Niemand zal nog kwaad doen of onheil stichten op heel mijn heilige berg’,
zegt de heer.

Bij het lezen van dit vers, viel mij een citaat op wat ik heel bijzonder vond.

KWB
Zij zullen zich niet voor niets moe maken, en geen kinderen ter wereld brengen voor de verschrikking.

St. Vert. 1977
Zij zullen niet tevergeefs arbeiden, noch baren ter verstoring; want zij zijn het zaad van de gezegenden des HEEREN, en hun nakomelingen met hen.

St. Vert.1913
Zij zullen niet tervergeefs arbeidennoch baren ter verstoring, want zij zijn het zaad der gezegenden des HEEREN , en hunne nakomelingen met hen.

NBV
Zij zullen zich niet tevergeefs afmatten
en geen kinderen baren voor een verschrikkelijk lot.
Zij zullen, met heel hun nageslacht,
een volk zijn dat door de HEER is gezegend.

St. Vert. 1637
Sy en sullen niet te vergeefs arbeyden, nochte baren ter verstooringe: want sy zijn het zaet der gesegenden des HEEREN, ende hare nacomelingen met haer.

De vertaling van de St. Vert.”verstoring” 1913 benaderd de betekenis van het Woord het beste, naar mijn inziens. Deze wereld is een ”verstoring “ een storing in Gods Koninkrijk. Een storing kan hersteld worden, waarvoor wij hier zijn. Een kind baren ter verstoring is toch een storing in het geheel of van een bepaald doel. In de nieuwe wereld zullen alleen nog kinderen gebaard worden uit het gezegende zaad van God (zonder lichaam). Het lichaam is dat wat uit het zaad van de man is geboren, wat bij het vergankelijke hoort, dus niet geschapen door God. Wij zijn geschapen naar Gods beeld, en God is Geest.

Joh. 4-23
Er komt een uur, ja het is er al dat de ware aanbiders de Vader zullen aanbidden in Geest en waarheid: Dat zijn de aanbidders waar de Vader naar uitziet. God is Geest en zij die Hem aanbidden moeten hem aanbidden in geest en waarheid.

Wanneer wij innerlijk Gods Heilige Berg bereikt hebben, zal het wedergeboren plaatsvinden, de opstanding, het verbond met de dood zal verbroken zijn, er zullen geen kinderen meer geboren worden voor de verstoring of verschrikking. Het baren ter verstoring is voorbij. De wereld die wij waarnemen is symbolisch maar toch ook in waarheid het ‘dodenrijk‘, de ‘verschrikking‘. De verstoring is de illusie van deze wereld, en door haar blindheid alleen de bedekking laat ziet. Het verbond met deze wereld zal verbroken worden, de blindheid zal genezen zijn door de bedekking die zal openscheuren waarachter Gods wereld zich verborgen hield. Deze wereld is niet meer, we kunnen haar zelfs niet meer herinneren. Gods kinderen zijn alleen de kinderen die uit Zijn Heilig zaad of uit Zijn Geest geboren zijn. Wanneer hier kinderen geboren worden is dat Gods zaad met een omhulsel van het zaad uit de man het vlees, (de ballingschap). Het vlees geworden Woord moet eerst sterven eer Gods Zoon, Zijn kinderen terug naar huis kunnen gaan. Dat is ook de betekenis van het Woord, dat eerst de mensenzoon moet sterven. De zoon des mensen is de zoon uit het vlees geboren die zal sterven of zoals het N.T. zegt: “het oude gedrag of kleding moet eerst worden afgelegd, afgewenteld voor de verlossing van Gods kinderen, Zijn Zoon, het volk Israël of de gehele schepping. Israel betekent in het Hebreeuws:"Schepping" We hebben Gods Zoon en een zoon des mensen. Hier zal heel veel over gediscussieerd worden, maar als je het Woord goed leest en begrijpt kom je tot het inzichter dat het de waarheid is. Ook het Woord van het O.T. dient goed begrepen te worden, het is nodig om de waarheid te ontdekken. Jezus deed het ons voor dat eerst de zoon des mensen moet sterven voor aleer Christus kan opstaan. Dit is ook de betekenis dat de geschriften vervuld moeten worden, het staat nl. in de geschriften vermeld dat wat niet uit het Heilig zaad van God is zal moeten sterven.

Het niet meer hoeven bouwen wat een ander zal bewonen spreekt ook voor zichzelf, in deze wereld bouwen wij altijd iets dat door een ander bewoond zal worden, na onze dood gaat een ander mens wonen in wat wij gebouwd hebben, we bouwen in feite altijd voor een ander en hebben ons dan als het ware voor niets moe gemaakt.
In Gods wereld is het een woning voor eeuwig.
Het is een heerlijk vooruitzicht dat Gods wereld, ons thuis op ons wacht en naar ons verlangt. God zegt door allèèn naar Mijn Stem te luisteren, alèèn Mij te dienen zal de vijand of ego overwonnen kunnen worden en dat heeft weer te maken met loslaten of vergeven, vergeven dat niets in deze wereld ons kan verlossen of ons iets kan geven wat wij verlangen.

De meeste Christenen en ook andere geloven denken dat zij bij uitstek het enige verlossende geloof hebben. Wanneer zij dit denken is hun inzicht zeer beperkt en zijn zij nog de blinden waar de Bijbel over spreekt. Zij zien alleen de buitenkant de kleding, maar niet het innerlijk. Jezus vraagt om te kijken wat voor je is, niet met blinde ogen maar met de geest, dan zal de binnenkant zich openbaren. Wij moeten ons richten op het innerlijk of het onzichtbare niet op de buitenkant wat mensen dragen, of denken dat zij afgescheidenen zijn van Hem, God verhoede! Het gaat om het innerlijk en de oprechtheid van de boodschap, wat een mens voor naam of kleding draagt is niet belangrijk, dat is oordelen, beelden zien en in hokjes denken. Het ego laat ons alleen de buitenkant zien. Deze mensen zijn nog niet tot het inzicht gekomen dat Christus de gehele schepping bezielt, Hij is in alles en iedereen aanwezig, of deze mens nu Christen genoemd wordt of Boeddha het zijn regels van mensen, zij hebben de buitenkant, of deze beelden bedacht, er is alleen maar God en Zijn schepping, wat ze ook dragen, het gaat om de boodschap. De Stem van Christus spreekt in ieder mens wat hij of zij ook draagt, indianen kleren, oranje kleren, bruine of zwarte habijten, het is totaal niet van belang. Het ego laat ons denken dat als je in een bepaalt systeem gelooft je bent verlost, die anderen hebben geen kans, het is de hoogmoed van het ego. God zegt: “Jullie denken is niet Mijn denken“. Gods denken is onvoorwaardelijke liefde, Hij ziet geen aanzien des persoons, allen zijn gelijk, wat wil zeggen dat Hij geen buitenkant ziet alleen ons hart. Wij maken onderscheid, verdeeldheid wat ook de oorzaak van de duisternis en bedekking van Gods wereld is.


Jes. 25
De heer van de machten
richt op deze berg voor alle volken
een feestmaal aan met uitgelezen gerechten,
een feestmaal met belegen wijnen,
verrukkelijke, uitgelezen gerechten,
belegen, gelouterde wijnen.
Op deze berg verscheurt Hij de bedekking die over alle volken ligt,
de sluier die alle naties bedekt.
De Heer God vernietigt de dood,
en veegt de tranen van alle gezichten,
op heel de aarde wist Hij de smaad van zijn volk uit:
de heer heeft het gezegd! Op die dag zal men zeggen: ‘Dat is onze God.’
Wij hoopten op Hem en Hij heeft ons gered.

Deze Messiaanse profetieën van Jesaja, zijn de beloftes die ons te wachten staan. wanneer wij geheel onthecht zijn van het ego of de wereld, zonder de ballast van deze wereld die wij als het ware op onze schouders dragen. Het is de betekenis van Atlas met de wereld op zijn schouder, het is de taal van het symbool. Het gehele woord is als een symbool van Gods boodschap. Denk aan het symbool van de slang, het vergiftigd ons als ze bijt. Wanneer wij met het ego ( slang ) een verbond aangaan, of naar zijn stem luisteren wat we allemaal gedaan hebben en nog doen, heeft de slang ons gebeten en zullen wij van zijn gif sterven. In werkelijkheid als wij alleen voor ons zelf leven, vanuit eigenbelang de stem van het ego volgen, gaan er in ons lichaam chemische stofjes stromen die ons ziek maken en vernietigen, dat is dan het gif van de slang. Als we naar Gods Stem luisteren zal er licht en liefde door ons stromen wat ons geneest en verlost van het ego, en deze illusie wereld, de wereld die een verstoring en een ballast is op de weg naar God. In deze context heeft God zijn Woord gegeven als symbool. Het is aan ons om dit Woord te openbaren, wat heeft het Woord voor betekenis wat heeft het ons te vertellen? De zee, berg, wolk, paard, ark, alle plaatsnamen, koning, mantel, put, woestijn, blind, doof, brood, honger, dorst, boeien, slaan, slachten, vijand, herder ,etc., etc., het zijn allemaal symbolen, als een boodschap in een verhaal wat moet worden geopenbaard, het gaat om haar binnenkant. In deze context wilde ik graag de boodschap van het vers duidelijk maken. Geen kinderen meer geboren worden voor de verstoring. Het geboren worden voor de verstoring heeft een grote en diepe betekenis. Het hier geboren worden is in waarheid een vergissing maar tegelijkertijd een prachtige les of kans om te ontwaken uit deze verstorende droom.
Alles heeft zijn tegenstelling, deze verstoring is ook weer Gods barmhartigheid, zijn goedertierenheid, onze redding uit deze verschrikking, waar wij een vreugde volle les van kunnen maken als wij luisteren naar Zijn Stem, en Zijn boodschap begrijpen.

Er is een plek of plaats in onze geest, Gods Heilige Berg dus, waar wij naar toe dienen te gaan. “Die dag” heeft de betekenis in het Hebreeuws van : “plaats” Daar aangekomen zal deze wereld niet meer bestaan, niet meer in onze gedachten opkomen, deze illusie is opgelost. De bedekking van deze aarde, die wij nu waarnemen zal volledig zijn verscheurd. De gehechtheid, het leven in eigenbelang, wat leven is om te overleven (betekenis van het dier in de mens) werpt deze sluier of bedekking over Gods Schepping die haar totaal in duisternis hult. Wie leeft om mijnentwil zal zijn leven behouden, zegt Jezus. Lieve mensen, het wil niet zeggen dat ik dit allemaal bereikt heb, maar als je weet wat Gods boodschap werkelijk betekent is het makkelijker te streven om in waarheid en geest te leven en te bidden. Wie verlangt er niet naar om het lammetje naast de wolf samen te zien grazen. Het Joodse gedachtegoed weet dat er niet eerder verlossing mogelijk is dan wanneer er totale vrede is tussen mens en dier. Het dier is heel essentieel en belangrijk voor de verlossing van de mens, vandaar het dier zeer nadrukkelijk aanwezig in Gods Woord.

Jes. 28,18
Uw verbond met de dood wordt verbroken,
uw overeenkomst met de dodenwereld houdt geen stand:

Het verbond met de dodenwereld of onderwereld is de beeldspraak waar deze wereld mee bedoeld wordt. Dit houdt geen stand, wanneer wij ontwaken, aangekomen zijn bij Gods Heilige Berg, zal dit verbond , die als een verstoring werkt verbroken zijn. De Christus in ons zal ons blijven leiden op onze pelgrimstocht naar boven. Het is Zijn leiding, vrede en vreugde waar wij van kunnen genieten op weg naar huis door deze ‘verschrikking,’ van het “dodenrijk‘.

Uit eindelijk komt het er op neer dat alleen ons denken genezen moet worden. Wij moeten met God leren denken in plaats van zelf te denken, want zoals wij mensen van deze wereld denken is niet het goede denken. Denken met God is onvoorwaardelijk leren liefhebben zonder voorkeuren, zonder beelden.
Deze wereld als een illusie of als een verstoring te beschouwen is een van de moeilijkste opdrachten die wij moeten vervullen, omdat het met geloof en vertrouwen te maken heeft. Ons verstand heeft niet het vermogen dit te bevatten. Juist dit geloof is het geloof dat God van ons vraagt, erop te vertrouwen dat dit niet Zijn Schepping is maar een verstoring, en wij allèèn op Zijn Stem dienen te vertrouwen. Deze wereld is een magische wereled, een fata morgan die echt lijkt. Op deze wereld vertrouwen en geloven dat zij Gods Schepping is, is de "zonde".
Wat weinig mensen weten, is dat de Bijbel en andere Heilige geschriften niet voor de fysieke wereld gegeven zijn, maar voor onze geest het onzichtbare,en onvergankelijke.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage