De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zondag 13 juni 2010

NEEM DE GEWOONTEN VAN ANDERE VOLKEN NIET OVER

Jer. 10-2
Zo spreekt de heer:
Neem de gewoonten van andere volken niet over;

Het is onze gewoonten niet te denken met God, wij denken zelf, het ik of ego. Bij God of bij je Zelf zijn is met Hem denken.
Het doel hiervan is alles in het leven te heiligen of èèn te maken.
Wanneer je de Bijbel met je hart of geest leest, ontdek je dat deze wereld een vergissing is, de ‘zonde‘. De letterlijke betekenis in het Hebreeuws van zonde is vergissing. Wij denken dat deze wereld een wereld is die God heeft geschapen, dat is een vergissing de: `zonde`
Gods wereld is een wereld vol heerlijkheid en glorie die wij met onze lichamelijke ogen niet kunnen zien. We kunnen haar zien als wij opnieuw geboren worden, dan zien wij een wereld die volmaakt is.

Dit kwam ik tegen en vond het hier zeer van toepassing.
"Zij die hun gezichtsvermogen verloren, gingen de hele schepping zien, stralend in hun eigen licht. Zij die zich aan hun eigen zicht vastklampen, blijven blind als vleermuizen in het volle licht".
Kabir

Eerst wil ik vooropstellen dat wij niet met God denken, maar zelf denken. Jullie denken, wegen zijn niet de mijne zegt God. Wij mensen in deze wereld leven dus niet naar Gods plannen wegen en denken.

Jes. 55-8
Want uw gedachten zijn niet mijn gedachten,
en mijn wegen zijn niet uw wegen
– godsspraak van de heer.

Omdat wij zelf denken, denken wij anders als God dat is de: ‘zonde’ Met dit zelfstandige denken lezen wij ook de Bijbel, Gods Woord. Zijn boodschap wordt door het zelf denken een andere boodschap dan God bedoeld heeft, juist omdat God anders denkt dan wij, wordt Zijn Woord ook anders begrepen. God heeft het vanuit Zijn gedachten gegeven en wij lezen het met onze gedachten die niet overeen komen. Wij lezen het Woord vanuit het vlees, zoals wij ook leven. Het Woord is voor de geest gegeven, niet voor het vlees. Het is dan toch logisch dat Gods boodschap anders is dan wij met ons denken haar lezen. Lezen wij het met Gods denken met het Hart dan ontdekken wij hoe ontzettend wij ons vergissen en in ‘zonde’ leven, door niet bij het Zelf te zijn. Met het denken zoals wij gewend zijn kunnen wij de boodschap van het Woord niet in haar volle waarheid begrijpen. Door met het denken van God te lezen wordt het Woord een geestelijk Woord. Als God zegt, dat wij geen verbond mogen aangaan met het inheemse of vreemde volk, daar wij anders hun gewoontes over gaan nemen, bedoeld hij te zeggen dat het inheemse volk het volk is dat vanuit het ego of het vlees denkt en leeft in plaats vanuit de geest. Het ego en God zijn twee verschillende koninkrijken, of een Koninkrijk met twee gezichten, een wat met het denken vanuit het vlees gezien wordt als woestenij en chaos wat de betekenis is van het blind zijn, of een wat met het denken van de Geest als volmaakt en vol heerlijkheid gezien wordt. God zegt dat Hij de hele aarde vervult heeft met Zijn glorie, dat wij zullen zien als we met Zijn geest denken en schouwen. Het ego is koning van het dodenrijk, deze wereld waarvan wij denken dat het Gods Koninkrijk is. Het is het denken vanuit het vlees in plaats vanuit de geest. Maar we ontdekken dat wij die gewoontes wel hebben overgenomen, het verbond met God hebben geschonden door een verbond met deze wereld of het bloed aan te gaan en wij zo in een land gekomen zijn waar wij slaaf zijn. Een land zoals God tegen Jesaja zegt is het geworden.

Jes. 24-5
De aarde is ontwijd door haar bewoners:
zij hebben de wetten geschonden, de geboden overtreden, het eeuwig verbond verbroken.


Dt. 7-1
Wanneer de heer uw God u in het land heeft gebracht dat u in bezit gaat nemen, en Hij vele volken voor u verdrijft, de Hethieten, Girgasieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten, zeven volken, talrijker en sterker dan uzelf, en wanneer de heer uw God ze aan u uitlevert, zodat u ze verslaat, dan moet u ze aan de vernietiging wijden. U mag geen verbond met hen sluiten en geen medelijden met hen hebben.

Het is geen toeval dat het zeven volken zijn. Het gaat immers over onze innerelijke leven of geestelijk lichaam.
Het zijn de zeven sefirot (stralende lichten) of ook wel chakra"s genoemd die bezet worden gehouden. Het is dit Koninkrijk waar om gestreden wordt. Jezus zei: "Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld"

Levi. 18-3
Leef niet naar de gebruiken van Egypte, waar u gewoond hebt, noch naar die van Kanaän, waar Ik u heen breng. Richt uw leven niet in volgens hun gewoonten.

Daar wij niet met God denken dienen wij als eerste ons denken te genezen of te herstellen, want het is het denken dat ziek is niet een lichaam. Het niet begrijpen van het Woord heeft alles te maken met dit denken. Wij lezen haar met het ego, verstand of vanuit het vlees wat hier ook de betekenis van is. De Bijbel is ons gegeven voor de geest en niet voor onze fysieke wereld. Wij zijn als Geest geschapen naar Gods beeld, een idee een gedachte van God. God is geen gestalte, geen lichaam maar Geest. God vraagt ons te ontwaken, deze wereld is de minnaar waar wij overspel mee plegen. Door deze wereld hebben wij Hem vergeten, deze wereld is voor afleiding van God gemaakt, deze wereld als Gods schepping te aanschouwen en lief hebben is de ontucht die wij plegen. Niets uit de Bijbel kunnen wij op ons lichaam of deze wereld betrekken, alles is als een merkteken of symbool bedoeld waar wij gestaltes of beelden van gemaakt hebben, in een droom van een ander land.
Het is een openbaring, letterlijk een wereld van verschil, Gods Woord met een andere geest te lezen. Het vraagt een andere levenshouding een andere denkwijze een denken met God, alles en iedereen is volmaakt en onschuldig. Het gehele Woord getuigt van deze dwaze vergissing.
Willen wij Gods Woord naar waarheid begrijpen, zullen wij als eerste ons denken moeten genezen. Dan zullen wij ontdekken dat Gods Woord deze wereld als de woestenij, chaos, verschrikking of het dodenrijk beschouwt. Maar gelukkig is het een droom een visioen, het visioen van Abraham waar in wij leven, waar de Heilige Geest of Christus ons uit zal ontwaken.
Als God zegt dat wij geen verbond mogen sluiten met het andere volk, daar wij anders hun gewoontes over zullen nemen bedoeld God dan ook het ego als onze vijand, vreemden of vijanden,
Kijk wat Paulus schrijft over het bestaan van de schepping. Zij is onderworpen aan de vergankelijkheid. Paulus zegt ook dat alles wat vergankelijk is God niet heeft geschapen. Dan kun je toch maar een conclusie trekken met alle kennis van het O.T erbij dat deze wereld een vergissing is.

Rom. 8-19
Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaarmaking van de kinderen van God. Want zij is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet omdat zij het zelf wil, maar door de wil van Hem die haar daaraan onderworpen heeft. Maar zij is niet zonder hoop, want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij van de vergankelijkheid, en delen in de glorierijke vrijheid van Gods kinderen.

Rom. 5-8
Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.
St. Vet. 77
Want die naar het vlees zijn, bedenken wat van het vlees is; maar die naar de Geest zijn, bedenken, wat van de Geest is.

Rom. 1-23
De majesteit van de onvergankelijke God hebben zij verruild voor de afbeelding van de gestalte van een vergankelijk mens, en van vogels en van viervoetig en kruipend gedierte.

1 kor. 2-14
Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.

Andere vertaling
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die van de Geest van God zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
De natuurlijke mens is dat wat uit het vlees is geboren waar het ego aan is verbonden, het ego kan zich nl. nooit met de Heilige Geest verbinden of dat wat uit de Geest is geboren.

Joh. 3-6
Wat uit het vlees geboren is, dat is vlees; en wat uit de Geest geboren is, dat is geest. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.
Nogmaals, wij zouden dan ook moeten leren met God te denken of vanuit de Geest en niet vanuit het natuurlijke van de mens.
De bedoeling van het bij jeZelf zijn is dat deze wereld en daarmee jij Zelf op deze manier geheiligd, heel en hersteld wordt.
Het zelf denken heeft de gewoontes van het vreemde volk, en hebben wij dit toch niet allemaal overgenomen? Wie is helemaal vrij van het ego? Maar goed daar zijn wij voor hier, het is een kleine omschakeling, naar een ander denken, dan zullen we ook geen ziektes en ellende meer zien of in Bijbelse taal, geen woestenij en chaos en onvruchtbaar land, etc. De Bijbel staat boordevol met symbolische aanwijzingen dat deze wereld niet Gods wereld is maar een vergissing die door de Heilige Geest in ons gecorrigeerd kan worden. Straffen kent de Bijbel niet in de betekenis die wij eraan gegeven hebben. Straffen is corrigeren wat je met de teugels bij een paard doet, de menner straft of spant de leidsels of teugels van het paard aan. Daar de paarden essentieel zijn in de bijbel is hier de term straffen gebruikt voor het corrigeren van de mens.

Jes. 64-9
uw heilige steden zijn woestenijen geworden;
Sion is een woestenij, Jeruzalem een wildernis.
Ons heilig, prachtig huis,
waar onze vaderen U hebben geprezen,
is een prooi geworden van laaiend vuur;
al wat ons dierbaar is ligt nu in puin.

Het zijn onze innerlijke steden, onze innerlijke lichten die verduisterd zijn door de verwoesting door de bezetters het ego. Deze duisternis in ons wordt nu weerspiegeld buiten ons, zo binnen zo buiten. Wij projecteren onze eigen gedachten in de wereld.
Het mooiste wat ik ontdekte is dus dat de gewoonten van het volk waar wij geen verbond mee mogen sluiten (deze wereld) het volk is wat vanuit het ego leeft. Het ego is voor ons de vreemde. Het niet denken met God, hun gewoonten mogen wij niet overnemen, en dat kan best heel ver gaan, zo ver waar we onbewust nog geen weet van hebben. Het niet denken met God, het ego heeft zich zelf andere wetten en feesten opgelegd. Het zijn deze gewoonten van onze feesten die God haat.

Am 5-21
Ik heb een afkeer van jullie feesten, ik wijs ze af, jullie samenkomsten verdraag ik niet. Ik schep geen behagen in de brand- en graanoffers die jullie mij brengen; de vetgemeste beesten van jullie vredeoffers keur ik geen blik waar


Jes. 1-13
Houd op met die zinloze offergaven.
jullie feesten, nieuwe maan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.


Jes. 28 -15
U denkt: ‘Wij hebben een verbond gesloten met de dood,
we zijn een overeenkomst aangegaan met de dodenwereld.
Jes. 28-18
Uw verbond met de dood wordt verbroken,
uw overeenkomst met de dodenwereld houdt geen stand.

Wat God hier spreekt tot Jesaja heeft de betekenis dat wij toch een verbond met hen zijn aangegaan en hun gewoonten hebben overgenomen. Maar wij hoeven het niet zo dramatisch op te nemen want God zegt dat wij niet bang voor hen hoeven te zijn. Het ego heeft totaal geen macht, als wij het niet voeden door bij God te blijven of met Hem te denken. Het ego is perslot van rekening de grote illusie, maar Jezus zegt wel dat we heel waakzaam moeten zijn en blijven.

Dt. 7-17
Al zou u denken: “Die volken zijn veel talrijker dan ik! Hoe zal ik die ooit kunnen verjagen?”, u moet toch niet bang voor hen zijn.

Ja met velen zijn zij het volk wat vanuit het ego leeft, of niet met God denkt. Ook zij hebben een verlossings plan, en strijden voor hun zaak.

Dt. 31-6
Wees sterk en moedig, wees niet bang en heb geen schrik voor hen, want de heer uw God trekt zelf met u mee: Hij laat u nooit alleen, Hij laat u niet in de steek.’

Als wij deze hele strijd als een strijd tegen het ego als de vreemde in de Bijbel mogen beschouwen wordt de Bijbel toch wonderbaarlijk, lieflijk en ontroerend mooi boek.

Dat is dus wanneer wij met God denken, bij ons Zelf zijn, dan zijn wij veilig want waar ik ben is God ook, Hij gaat mij vooruit in Zijn verlossingsplan wat als een strijd om ons thuis, huis of land weer te veroveren wordt gesymboliseerd. Alleen ons denken moet veranderd worden voor verlossing, juist het anders denken is de strijd. En deze strijd is in deze illusie wereld allemaal geschiedenis geworden doordat het Woord vlees is geworden. In het Hebreeuws is vlees verwant met het woord boodschap. Alle vlees of materie is een boodschap, en wat is een merkteken of symbool anders dan een aanduiding een wegwijzer of een inhoudelijke boodschap?

De ‘slechte’ wegen zijn het denken wat wij doen met het ego of vanuit het vlees. Het is de vergissing, die tot gevolg heeft dat het tot ziekte en de dood leidt wat niet Gods weg is, God leidt ons op een weg van eeuwig leven.

Wis. 2-23
God heeft de mens immers geschapen voor een onvergankelijk Leven, Hij heeft hem tot beeld van Zijn eigen eeuwigheid gemaakt.

Het vergankelijke en onvergankelijke is toch een belangrijk aspect in de Bijbel, dat aangeeft dat het om het onvergankelijke gaat, en het vergankelijke de vergissing of de onwerkelijke wereld is. Met dit alles wil ik graag mensen doen ontwaken met feiten uit de Bijbel dat Gods Woord aangeeft dat deze wereld niet Zijn wereld is, wat voor heel veel mensen zeer moeilijk is om in mee te gaan. Zij moeten leren met God te denken.

Na dit alles opgeschreven te hebben vroeg ik aan de Heilige Geest of het wel kon, wat ik allemaal dacht dat het Gods boodschap was. Mijn vraag is meestal aan de Bijbel.

Ps. 119-97
Ik heb Uw wet zo lief,
Zij is geen ogenblik uit mijn gedachten.
Ik bezit meer wijsheid dan al mijn vijanden,
Uw gebod is voorgoed mijn rijkdom.

Dit was het antwoord. Het lijkt misschien hoogmoedig, maar in de context van deze verzen wie mijn vijanden zijn vind ik het niet zo hoogmoedig, en wist ik dat mijn gedachtens goed waren betreffende het Woord van God.

Wij zullen hier toch even bij stil moeten blijven staan, dan komen wij tot de conclusie dat alleen vergeving de oplossing is. Vergeving van ons zelf en van de oordelen die wij op de wereld hebben gelegd. Wij zien in waarheid onze eigen gedachten beelden.

Jes. 55-6
Zoek de heer, nu Hij te vinden is,
roep Hem aan: Hij is dichtbij.
De goddeloze moet zijn weg verlaten,
de boosdoener zijn gedachten,
en terugkeren naar de heer, die zich over hem ontfermen zal;
naar onze God, want Hij vergeeft rijkelijk.

Wat de gewoonten van het andere volk zijn, zouden wij heel lang en goed moeten nadenken. Onze wegen die wij gaan en plannen die wij maken zijn ook niet van Hem.
Het is dus toch noodzakelijk dat wij een andere levenshouding gaan aannemen als het andere volk.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage