De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 16 april 2010

BIJ DE HEER IS MIJN LEVEN VEILIG

Ps. 27
De Heer is mijn licht, mijn behoud,
wie zou ik vrezen?
Bij de Heer is mijn leven veilig,
voor wie zou ik bang zijn?
Ik vraag aan de Heer één ding,
het enige wat ik verlang:
wonen in het huis van de Heer
alle dagen van mijn leven,
om de liefde van de Heer te aanschouwen,
Hem te ontmoeten in zijn tempel
Mag ik niet verwachten
de goedheid van de Heer te zien
in het land van de levenden?
Wacht op de Heer,
wees dapper en vastberaden,
ja, wacht op de Heer.

Wonen in Zijn huis, en voor wie zou ik bang moeten zijn, bij Hem ben ik veilig.
Zou menig mens die op God ‘vertrouwt’ hier niet al eens getwijfeld hebben?
Wanneer wij de ellende in de wereld zien en het bijna ondragelijke leed wat veel mensen ervaren? Er is volgens mij niet een mens in deze wereld die nooit heeft geleden. Als baby komen we al met pijn op de wereld.
Toch moeten wij dit vers zoals alle beloftes die God ons gedaan heeft serieus nemen, het is waar!!!! Zou er ‘leed’ zijn op onze levensweg dan zouden wij dit in volle overgave dienen te aanvaarden, juist dit is het vertrouwen op God wat Hij vraagt om in Zijn huis te kunnen wonen. We begrijpen God, en weten dat alles voor ons hoogste belang is, door deze aanvaarding zal alles in vreugde omkeren. Maar we geven God meestal niet de kans ons te laten genezen en daarmee Zijn boodschap te laten openbaren, we beginnen al meteen met ons een slachtofferrol aan te meten en vaak te klagen waarom ik? Als we alles als leed zien hebben we het niet begrepen.
Als wij thuis zijn bij de Heer, is er geen leed! Wanneer zijn wij thuis bij de Heer? Het kan alleen door grote toewijding of discipline om het eigenbelang (ego) geheel op te geven, bereikt worden. Het is ook moeilijk doordat het ego, ons meestal onwetend de baas is, met zijn grote misleidende, geraffineerde trucs. Het is juist alleen het ego waar God ons van wil verlossen anders niets, de banden met het ego moeten verbroken worden. Het ego overwinnen is: "allèèn de Heer dienen", het ego kan de Heer niet dienen. Het zou een levenshouding moeten worden een gewoonte die alleen door onafgebroken voortdurend oefenen kan worden bereikt. Het is wat Jezus ons leerde:
“Jezelf vergeten of weggeven omwille van je naaste of van Hem “
Je leven geven om het eeuwige leven te behouden, of te bekomen. Zonder ego leven is jezelf weg geven of openstellen. Maar ik weet het, het lijkt bijna een onmogelijke taak, en toch is dit de enige taak waar voor we hier op aarde zijn. De Bijbel zegt: “Niemand leeft en sterft voor zichzelf”. Zonder ego leven is een leven van toewijding, daar zouden wij onze belangrijkste taak van moeten maken of de enige taak die ons te doen staat. Dat is de betekenis van: Gij zult alleen de Heer uw God dienen en beminnen, ook dit is maar ten dele begrepen. Allèèn de Heer dienen is dus een leven zonder ego, wanneer we dat aanvaarden en naar streven hebben we het begrepen.
Samen zijn met de Heer kan alleen zonder ego, in èènheid zijn met Hem. Met het ego is onze geest bezet, het houdt ons gevangen. De mensen die Jezus genas van bezetenheid, was het weg sturen van het ego dat zich in vele vormen in een mens kan manifesteren. We zijn letterlijk bezeten van het ego. Zonder ego zijn wij in het huis van de Heer, zonder ego zijn wij veilig, het is juist het ego die het leven voor ons ondragelijk en onveilig maakt en het duister dat Gods licht en liefde tegen houdt. De wereld liefhebben is de wereld dienen in plaats van de Heer, het ego heeft de wereld lief, de Bijbel zegt dat we allèèn de Heer moeten dienen. Samen met de Heer, zonder ego dus kunnen wij aan Zijn schepping vreugde beleven. Dan zijn we heilig. De betekenis van heilig zijn is heel zijn of èèn zijn met de Heer, veilig zijn in Zijn huis zijn. Vleugjes van deze èènheid kan ik bespeuren in het oefenen om alleen de Heer te dienen en de wereld achter mij te laten.
Wanneer wij het ego overwonnen hebben zijn wij het tegen wie God zegt: Jes. 49, 8
“In het uur van mijn genade geef ik je antwoord,
op de dag van de redding zal ik je helpen.
Ik zal je behoeden, ik neem je in dienst
voor mijn verbond met de mensen,
om het land weer op te richten,
om het verlaten erfgoed in eigendom terug te geven, om tegen gevangenen te zeggen: ‘Ga in vrijheid!’
en tegen wie in het duister verblijft: ‘Kom te voorschijn!’”

Het is deze schitterende taak die ons wacht om onze broeders of naaste toe te roepen: "Kom te voorschijn uit de duisternis en ga in vrijheid mee naar huis" . Dit kunnen wij door ons ego op te geven en ons leven te geven voor onze naaste. Het is ook de betekenis van: Leven in Jezus navolging. Vele mensen denken dat ze Jezus moeten volgen door mensen te genezen in Zijn Naam. Mensen genezen doe je door vergeving, door hun tekortkomingen als de jouwe te zien, het is Christus die jou een spiegel voorhoudt. Dit te erkennen en het over te geven aan de Heer of aan Jezus is genezing. “Die dag” heeft de betekenis van het verlost zijn van het ego, het èèn zijn met de Vader en het verlaten erfgoed weer in eigendom terug te ontvangen. God kent geen tijd, daarom is het dan ook het einde der tijden.


AFGROND

Durf in de afgrond springen.
Verblind, verbijstert en ledigend.
Laat los uw aardse banden,
verlies uzelf en tuimel in het niets.
Wie grensloos stort, is grensloos reeds geworden en
middelpunt van al wat is van 't draaiend rad dat hem
tot roerloosheid en èènheid maakt.
Geen bodem maar het waar gelaat dat 't zijne was nog èèr hij werd geboren.

Erik van Ruysbeek

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage