De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zondag 20 juni 2010

DE TOORN STILLEN VOORDAT HIJ GAAT BRANDEN

Wis. 48- 10
Over u staat geschreven
dat u klaar staat voor de vastgestelde tijd,
om de toorn te stillen voordat hij gaat branden,
om de harten van de vaders naar de zonen te keren
en de stammen van Jakob te herstellen.

De toorn stillen voordat hij gaat branden. Toen ik dat las dacht ik meteen aan het voortdurend vergeven,
waar ik mij steeds mee bezig wil houden, althans bij mij is het nodig, want ik heb zoveel oordelen over de wereld en wat ik waarneem. Dit volhardend oefenen is van het grootste belang voor onze verlossing. Verlossing betekent bij God verlossing van het ego, de vijand, of de vreemde, wij zijn slaaf van het ego of het vreemde volk. Althans dat is onze illusie, in waarheid moeten wij van de illusie dat we gevangenen zijn verlost worden, zegt God niet vaak in het O.T.: Ik heb jullie bevrijd, Ik heb jullie verlost, maar we zijn Hem vergeten, we zijn vergeten dat Hij ons bevrijdt heeft. Is illusie niet hetzelfde als visioen? Het visioen waarin God tot Abraham spreekt over een land waarin wij als slaaf zullen leven? We leven in een visioen ons leven is een droom. Het Woord is ons gegeven om het innerlijke kind, dat wat uit de Geest is geboren te laten ontwaken. Het droomt dat het gevangen zit of uit het huis van zijn Vader is verdreven door de ‘zonde‘ Dat is dus het verhaal van de aanklager of het volk waar wij de gewoonten van hebben over genomen, dat haar eigen wetten heeft gemaakt. De toorn is het symbolische hellevuur hier op aarde, chaos, oorlog en ellende. Het is ontstaan door het ontbranden van de toorn door het oordelen en beelden maken over mensen. Zodra je een steek in je hart voelt of een golf van angst, vergeef jezelf onmiddellijk voordat de toorn ontbrand. Zo belangrijk is vergeving voor innerlijke vrede, en dus voor de wereld vrede. Zeg tegen jezelf of de ander: “Ik (jij)ben(t) zoals God mij (jou) geschapen heeft, ik zegen jou met de liefde van de Heer, Zijn licht zal over jou stralen. Alle oordelen en beelden die ik voor het gelaat van Christus geplaatst heb leg ik op het altaar voor Zijn Aangezicht omwille van Zijn Heilige Naam die ons van deze vergissing bevrijdt". In de eenheid van de Heilige Geest zijn wij volmaakt en heel.Dit zal Hij doen, Hij heeft het ons beloofd, het is Zijn Verbond dat Hij met ons gesloten heeft. Vergeef, vergeef, vergeef!!! Dit is de verzoening die het hart van de Vader naar de Zoon toe keert. Dit geldt ook voor de oordelen en beelden die wij over onze broeders hebben geplaatst, vergeef het onmiddellijk het is de tijd die ervoor vastgesteld is. Doen wij het niet dan zal de toorn gaan branden. De schuld en angst die wij hiermee opladen zal zich steeds meer verankeren in onze innerlijke belevingen, de conflicten zullen steeds heviger worden. Ons land (het denken of lichaam) zal een chaos en woestenij worden, een onvruchtbaar land, wat geen vruchten meer kan voorbrengen en alleen nog voor het ego of zichzelf zal leven. Jezus zei, de sleutel tot de hemelpoort is vergeving, dat is de waarheid. Wanneer wij zieke mensen zien, is dat ook een oordeel, het is de overtuiging dat wij zelf nog ziek zijn, althans een zieke denkgeest hebben, een denkgeest die niet met God denkt maar volgens de gewoonten van het vreemde volk, die hun eigen wetten hebben gemaakt en hun eigen wegen gaan. Steeds maar weer volhardend en onmiddellijk vergeven, het is ook een bij jezelf leren zijn. Zie alles en iedereen volmaakt, vergeef jezelf het oordeel en beeld wat je van de mens en de wereld(jezelf) hebt gemaakt. Het is een vergissing of de ‘zonde’, breng deze vergissing onmiddellijk bij God, het is zoals ik al zei de aangestelde tijd. Het is heel belangrijk dit te leren. Wanneer we de ander onschuldig zien en willen erkennen of belijden dat het een innerlijk tekortkoming, tekort aan licht. Vergeven is het ego oplossen, ongedaan maken. We moeten hierin voortdurend, volhardend blijven oefenen.

Mt. 18-21
Toen kwam Petrus bij Hem en zei: ‘Heer, hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven ? Tot zeven keer toe?’ Jezus zei hem: ‘Niet tot zeven keer toe, zeg Ik je, maar tot zeventig maal zeven keer toe.

Wij moeten het gelaat van Christus leren zien in onze broeder, want Hij is het die voor ons staat maar we zien Hem niet door het eigengemaakte beeld dat wij voor Zijn Aangezicht geplaatst hebben, het is dit beeld wat vernietigt of vergeven moet worden. (de betekenis van deze twee is in het Hebr. gelijk) Het elkaar zonder zonde zien, is eensgezind zijn van geest, het is èèn zijn van de Christus geest, daar waar Hij in ons midden is en ons alles vergeven en gegeven zal worden. De ander en jezelf onschuldig zien is vergeving, het verlost worden van het ego. Het is een wederzijds gebeuren van geven en ontvangen, de ander die om liefde vroeg is het gegeven, en deze liefde heeft ons allebei vergeven, want het is de Christus die in ons midden was. Hij is altijd in ons midden maar nu waren twee eensgezind, dat is dan wat het ‘wonder' laat geschieden, als het uitblijft doen we iets niet goed. Het wonder is niet iets bijzonders, het hoort normaal te zijn.

Mt. 18-19
Ook verzeker Ik jullie: als er twee van jullie eensgezind iets vragen hier op aarde, om het even wat, dan zullen ze het krijgen van mijn Vader in de hemel. Want waar er twee of drie in mijn naam bijeen zijn, daar ben Ik in hun midden.’
.
Kijk naar wat voor je is, en het zal je geopenbaard worden, is ook de betekenis van vergeving. Wanneer wij kijken en eerlijk kijken naar de persoon of gebeurtisenis voor ons zal de boodschap geopenbaard worden, er zal licht gebracht worden daar waar het nog duister is, we zullen Leven zegt Mozes als we naar de slang kijken.

Joh 15-7
Als jullie met Mij verbonden blijven en mijn woorden in jullie blijven, vraag dan wat je wilt, en het valt je ten deel.

Het met Jezus Christus verbonden zijn, doe je als je bij jeZelf bent. JeZelf voelen is Zijn Aanwezigheid voelen. In deze verbondenheid waar de Heer en Zijn Schepping zo naar verlangen zullen wij Zijn Stem horen die tot ons spreekt:
Jes.42-6
In gerechtigheid heb ik, de HEER, jou geroepen.
Ik zal je bij de hand nemen en je behoeden,
ik neem je in dienst voor mijn verbond met de mensen
en maak je tot een licht voor alle volken, om blinden de ogen te openen,
om gevangenen te bevrijden uit de kerker,
wie in het duister zitten uit de gevangenis.

.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage