De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

dinsdag 23 maart 2010

LAAT HET VOLK KOMEN WAT BLIND IS.....

LAAT HET VOLK KOMEN WAT BLIND IS.......

Jes. 43
Laat het volk komen dat blind is en toch ogen heeft,
en de doven, die toch oren hebben.

Jullie zijn mijn getuigen – godsspraak van de heer –
en mijn dienstknecht, die Ik heb uitverkoren,
u moet inzien en in Mij geloven,
u moet begrijpen dat Ik het ben.
Eerder dan Ik werd er geen god gevormd,
en ook na Mij zal er geen zijn.
Ik, Ik alleen ben de heer, en buiten Mij is er geen redder

Ik ben het ook nu nog;
er is niemand die zich aan mijn hand onttrekt.
Als Ik iets doe, wie maakt het dan ongedaan?

“Ik ben het ook nu nog” Ook nu nog spreekt de Heer: "Laat het volk tot Mij komen dat blind is en toch ogen heeft en de doven die toch oren hebben". Het is moeilijk te aanvaarden, het verstand kan het zelfs niet bevatten, het heeft het vermogen niet. Het verstand is een instrument om de informatie op te slaan die tot ons komt, en laat ons alleen de buitenkant zien, waar de leugen regeert. Het hart is de verblijf plaats van Gods Heilige Naam en als een 'zintuig' dat direct waarneemt of beter gezegd de waarheid waarneemt. De blinde mensen zijn wij nog allemaal, wie laat zich niet meestal (onwetend ) door het verstand of ego leiden? Ogen die zien zijn ogen die kijken met visie of met de ogen van Christus, zonder oordeel altijd vergevend.

U moet Mij geloven, ook Jezus sprak deze woorden, Hij spreekt over de Vader die in ons is, de God die in ons midden verblijft. Wie weet wat hij in waarheid is, “de Zoon van God“ kent ook de Vader.
Hier is Jesaja de dienaar, in het NT is Jezus de dienaar, en de dienaar is de Zoon in ons de uitverkorene die wij Zijn.
Er is niemand die zich aan Mijn hand ontrekt. Overgave is de boodschap van dit streng lijkend citaat, doch alleen liefdevol bedoeld.
Vergeven dat wij de situatie die ons overkomt of onze waarneming, als een vergissing van God zouden zien. Juist deze situatie of gebeurtenis is de volmaaktheid. Wanneer het gebeuren wat ons overkomt niet zou gebeuren zou er geen volmaaktheid zijn. Wij waren uit de èènheid of uit balans en het gebeuren is weer een herstellen of genezen van deze disharmonie. Elke gebeurtenis, plezierig of verdrietig is een geschenk om ons de kans aan te reiken om op te staan, te ontwaken om vanuit het hart te gaan leven in plaats van uit het hoofd. Vanuit het hart leven zijn wij de Levende, we laten het hart of de Stem van God spreken. Het is de betekenis van een oprecht hart. Dan zullen wij begrijpen dat God zegt: “U moet inzien en Mij geloven, en u moet begrijpen dat Ik het ben.” Het aanvaarden of overgave is de genezing of het terug brengen in een staat waar wij weer volmaakt zijn, mits wij het aanvaarden. Je kunt van alles proberen om je aan de situatie te ontrekken maar wij kunnen het nooit ongedaan maken, alleen door overgave, aanvaarding zal het opgelost kunnen worden. Je hoeft en kan nooit buiten jezelf redding zoeken er is niemand buiten God en Hij verblijft in ons. Leven vanuit het hart in plaats vanuit het hoofd, is het omkeren of bekeren, daar bevind zich de Ark met Zijn Heilige Naam. Ook nu nog werkt God nog steeds zo als bij Jesaja, de Bijbel is een tijdloos Boek. Het is een Boek voor het "Hier en Nu". Een mooi voorbeeld vanuit een oprecht hart te leven vinden weer bij 1 Sam. het hart te leven zijn de verhalen van de hoofdstukken van 1 S. 3, 4, 5, 6, 7 waar de Ark buit wordt gemaakt door de Filistijnen.

1. S. 4, 11
Toen zei de heer tegen Samuël: ‘Let op! Wat Ik in Israël ga doen, zal beide oren laten tuiten van iedereen die het hoort. Die dag zal Ik over het huis van Eli alles voltrekken wat Ik over dat huis gezegd heb, vanaf het begin tot aan het einde. Ik heb hem al gezegd dat Ik een onherroepelijk vonnis ga voltrekken over zijn huis vanwege de wandaden die hem bekend waren: zijn zonen hebben God geminacht en hij is niet tegen hen opgetreden.


1. S. 4, 10
De Filistijnen zetten de aanval in. De Israëlieten werden verslagen en vluchtten, ieder naar zijn eigen tent. Het was een zware nederlaag: dertigduizend man voetvolk van Israël sneuvelde; De ark van God werd buitgemaakt en de twee zonen van Eli, Chofni en Pinechas, vonden de dood.



Hoofdstuk 3, 4, 5, 6, 7, zijn prachtige verhalen over ons leven, hoe wij in het ego terecht komen en vanuit het ego weer verlangen te leven met een oprecht Hart, (het besneden Hart)
Wanneer de Ark of Gods Aanwezigheid uit hun midden buit wordt gemaakt, door de Filistijnen (ego) , vanwege het niet optreden van Eli tegen het wangedrag en minachting voor God van zijn zonen is dit wat God voorzegd had tegen Samuel. Wanneer wij dus wangedrag vertonen en God minachten door te leven vanuit eigen belangen wat de betekenis is van afgoden vereren zal God ons van zich afkeren, zich buit laten maken. Vervolgens brengt de Ark bij het ego of Filistijnen alleen maar ziektes, hoe waar!!!! We roepen het inderdaad zelf over ons af. Wanneer wij Gods Aanwezigheid, Zijn kracht laten buit maken door de vijand het ego, raken wij uit de èènheid uit ons evenwicht en komen terecht in chaos, rampspoed en ziektes.. Van deze hoofdstukken kunnen we heel veel leren over ons zelf. We zouden al deze hoofdstukken aandachtig moeten lezen, dan lezen we een innerlijk proces wat bij ons plaats vindt. Door eigenschuld komen we in het ego, we krijgen ellende, vanuit onze nood roepen we God weer aan, de profeet of de Heilige Geest verhoord ons gebed, en door berouw en ons om te keren, door te beloven vanuit een OPRECHT hart te leven door alleen God te dienen zal Hij ons bevrijden van de Filistijnen.

1. S. 7, 2
Sinds de Ark in Kirjat-Jearim een standplaats had gekregen, was er geruime tijd verlopen, wel twintig jaar. Toen heel het huis van Israël klagend om de Heer riep, sprak Samuël: ‘Als u met heel uw hart bij de heer terugkomt, als u de vreemde goden en de astarten wegdoet, als u zich met een oprecht hart tot de heer richt en Hem alleen dient, dan zal Hij u bevrijden uit de macht van de Filistijnen.

De Ark was terug, maar God wachtte op zijn volk totdat zij berouw hadden en Hem weer zouden aanroepen. Zodra zij niet meer vanuit eigen belangen leefde zoals de zonen van Eli die onrechtvaardig omgingen met de offers voor de Heer (eigen belang) die dus de wereld nog lief hadden en daardoor de afgoden diende kwam God weer in hun midden. God had voor hen de Filistijnen vernederd, het ego was overwonnen. Weer de centrale boodschap waar het in de hele Bijbel of Gods Woord over gaat. Heb de Heer u God lief en dien Hem alleen. Hem alleen dienen doen we met ons Hart een oprecht Hart en gz. met ons hoofd dwz. het denken moet stoppen in de goede zin van het Woord en onze blik alleen gericht op de Heer dat kan alleen met een oprecht Hart. Dit neer te schrijven is een heerlijke Bijbelcursus voor mezelf. Nogmaals; vanuit het Hart leven is kijken met ogen die zien, zonder oordeel en altijd vergevend.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage