De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 3 maart 2010

ALS DE GEEST VAN HEM DIE JEZUS HEEFT OPGEWEKT UIT DE DODEN IN U WOONT

Rom. 8,11
Als de Geest van Hem die Jezus heeft opgewekt uit de doden in u woont, zal Hij, die Christus uit de doden heeft laten opstaan, ook uw sterfelijk lichaam levend maken door de kracht van zijn Geest, die in u woont.

De Geest van Hem die Jezus heeft opgewekt uit de doden in u woont. Deze Geest is de Geest van God, de Heilige Geest de Levensgeest die in ieder van ons leeft en aan alles het leven schenkt. De gehele schepping is doordrongen van deze Heilige Geest. Het gaat erom of wij de Geest van de Heer willen ontvangen of dat wij vanuit het ego willen blijven en weigeren deze geest te erkennen. Het is deze Geest die ook Jezus heeft doen opstaan uit de doden. Wij weten allemaal wat het dood zijn in de Bijbel betekent. Het is het niet verbonden zijn met deze Geest, Gods Geest de Levensgeest, de Christus Geest, die zich in ons bevindt. Wij allemaal verkeren nog te veel in de ego-geest.
Wanneer wij deze Geest die in ons woont willen aannemen, de Geest die ook Jezus heeft doen opstaan zullen wij niet meer sterven. Wij zullen niet meer hoeven omkomen, dit is een ander woord voor sterven wat God zegt in Deuteronomium. Dit vind ik toepasselijker als sterven, omdat dood niet bestaat zoals wij het begrepen hebben. Ook uw sterfelijk lichaam zal levend worden, dit is een zin wat getuigd dat het niet helemaal begrepen of mee geknoeid is, want een regel terug staat: de Geest die Jezus heeft opgewekt uit de doden, en niet vanuit een sterfelijk lichaam. Ook Jezus was in deze wereld overgeleverd aan de ‘zonde ‘, maar Hij wist dat Hij Gods Zoon was en de ‘zonde’ had geen vat op Hem. Hij gehoorzaamde aan deze Geest of de Stem van God. Wel nu, wanneer wij in deze Geest ons thuis gevonden hebben, haar aangenomen of ontvangen hebben zal deze Christus Geest in ons opstaan en de ego geest zal zich overgeven aan de Geest van God of vernietigd worden wat dezelfde betekenis heeft. Onze wedergeboorte of opstanding heeft plaats gevonden, dit alles is een innerlijk proces, het einde der tijden of het laatste oordeel heeft plaats gevonden. Dan zullen wij bekleed zijn met de nieuwe mens, de nieuwe mens die verlost is van het ego, het afgescheiden deeltje geest wat zich weer met God verbonden heeft.

Kol. 3,9
Trek de oude mens met zijn gedragingen uit, bekleed u met de nieuwe mens, die wordt vernieuwd tot het ware inzicht, naar het beeld van zijn schepper.

De nieuwe mens is, hij die is opgestaan uit de doden, geen waarde meer hecht aan zijn lichaam of de wereld, niet meer met deze twee verbonden is, enkel gericht op het onzichtbare het eeuwige leven.

Rom. 8, 13
Maar als u door de Geest de praktijken van het lichaam doodt, zult u leven. Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God.

Allen die zich laten leiden door de Geest van God, de universele Geest die aan alles het Leven schenkt, de Geest die Jezus heeft opgewekt, zijn de kinderen van God. Het is deze Geest die de praktijken van het lichaam of ego doodt. Alleen zij die deze Geest niet willen erkennen of ontvangen zullen geen vrucht dragen. Het gebeuren in de natuur is een groot voorbeeld van de boodschap in de Bijbel. Het Paas gebeuren heeft alles met deze boodschap te maken, het afsterven van het oude zodat het nieuwe Leven kan opstaan, het nieuwe Leven. Vandaar Pasen zo een groot en belangrijk feest is, het feest van het nieuwe Leven, het nieuwe opgestane Leven. Het is deze Geest die Jezus heeft doen opstaan, een Geest die in ons allemaal aanwezig is en dat wilde Jezus ons onderwijzen met Zijn opstanding. Het èèn worden met deze Geest was Zijn boodschap. Degene die zich niet laten leiden door de Geest van God zijn nog kinderen van de man uit het zaad geboren oftewel kinderen van het ego of de ‘zonde'. Het heeft ook weer te maken met het Verbond dat God met ons sloot. Door dit te onderhouden of nauwgezet na te leven zullen wij een gelukkig en lang Leven, het eeuwige Leven door met Hem verbonden te zijn.

Rom. 8,19
Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaarmaking van de kinderen van God. Want zij is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet omdat zij het zelf wil, maar door de wil van Hem die haar daaraan onderworpen heeft.

Het zijn de kinderen van God die zich moeten openbaren, wat wil zeggen: Gods liefde zichtbaar maken. De Schepping is hier van afhankelijk. Christus moet zich in ons openbaren. Zolang wij nog bannelingen zijn, doordat wij ons nog verbonden hebben met deze wereld zal het voor Gods kinderen en Gods Schepping nog een zinloze reis blijven. Gods kinderen missen nog steeds hun doel, want dat is de betekenis van de ‘zonde’. Het ons richten op het eeuwige of het onzichtbare is ons ware doel. Wij zijn nog altijd op de wereld gericht en niet allèèn op Hem. Het merendeel van de mensheid weet niet de ware betekenis van het zich richten op het onzichtbare, of het “Eeuwige leven“. De misleiding is dat ze denken: ik ben hier en moet genieten, want Jezus heeft ons bevrijdt, dat is nu juist wat ons nog meer aan de wereld hecht, de banden nog steviger aantrekt. Vreugde vol mogen wij zijn over Gods Schepping maar niet over wat met mensen handen is gemaakt, dat is juist gemaakt om ons van God af te houden. Wat zichtbaar is, is met mensen handen gemaakt en dus niet van God, het gaat om wat er zich achter het zichtbare bevindt. Het is de betekenis van het kijken naar de slang zoals Mozes zei, de slang is het symbool voor de zichtbare wereld. Kijk er naar en richt je dan op het onzichtbare, het verborgene wat zich in ons bevindt, Gods Koninkrijk. Dan zal God zich openbaren waar Gods Schepping zo vurig naar verlangt. Alles wat we waarnemen is als een boodschap voor onze verlossing uit deze duistere illusie of zoals Johannes van het Kruis het schrijft: "de donkere nacht".

Rom. 8,24
In deze hoop zijn wij gered. Maar men spreekt niet van hopen, als men het voorwerp van zijn hoop al ziet: wie kijkt nog uit naar wat hij al ziet? Omdat onze hoop gericht is op het onzichtbare, moet onze verwachting gepaard gaan met standvastigheid.

Paulus laat ons toch zeer nadrukkelijk weten dat het ons richten op het onzichtbare heel essentieel is voor onze verlossing. Iets wat je ziet hoef je niet meer op te hopen het gaat om het hopen wat zich achter deze ‘schepping’ bevindt die wij ‘zien’, "het verborgene".

Rom. 8,28
Intussen weten wij dat voor wie God liefhebben, alles zich ten goede keert, voor hen die volgens zijn raadsbesluit geroepen zijn. Want wie Hij tevoren heeft gekend, heeft Hij ook tevoren bestemd om gelijkvormig te zijn aan het beeld van zijn Zoon, opdat deze de eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. Wie Hij heeft voorbestemd, heeft Hij ook geroepen. Wie Hij riep, heeft Hij gerechtvaardigd, en wie Hij rechtvaardigde, heeft Hij verheerlijkt.

Voor de mens die God lief heeft keert zich alles ten goede. Het is de gelukkige mens die in Zijn woning mag verblijven, het is hij die in totale verbondenheid met de Vader in èènheid is. Het is Hij die alles overwonnen heeft, het ego en daarmee de wereld. God heeft Christus die zich in ons bevindt geroepen en Hij is het die God heeft voorbestemd.

Aant. 28, 29 KWB
Vindt het belangrijk hier de aantekening bij te plaatsen over het “beeld van Gods Zoon”: Het beeld dat Gods Zoon is, is de verheerlijkte Christus zelf ‘het beeld’, de volmaakte afbeelding van God, en daarom de eigenlijke, ware mens.

Het beeld van Christus dat zich in ons bevindt is ook volgens het N.T. dus het beeld van de ware mens, onze ware identiteit. De opstanding is een innerlijk gebeuren, zoals ook deze innerlijke Christus ons Het Woord van God gaf.



.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage