De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 10 maart 2010

IN GERECHTIGHEID HEB IK, DE HEER, JOU GEROEPEN

Jes. 42, 6
In gerechtigheid heb ik, de HEER, jou geroepen.
Ik zal je bij de hand nemen en je behoeden,
ik neem je in dienst voor mijn verbond met de mensen
en maak je tot een licht voor alle volken, om blinden de ogen te openen,
om gevangenen te bevrijden uit de kerker,
wie in het duister zitten uit de gevangenis. Ik ben de HEER, dat is mijn naam.
Ik deel mijn majesteit niet met een ander,
noch de lof die mij toekomt met een beeld. Wat eertijds werd voorzegd, is nu vervuld
en ik kondig jullie nieuwe dingen aan,
nog voor ze ontkiemen zal ik ze openbaren. Zing voor de HEER een nieuw lied,
laat zijn lof klinken van de einden der aarde,
jullie die de zee bevaren, en alles wat leeft in zee,

Deze heerlijke hoopgevende passage van de waarheid die God hier spreekt, heeft een zo diepgaande betekenis wanneer je dergelijke woorden in je kunt opnemen.
Wie is die:” jou” waar God tegen spreekt, het is een ieder die dit leest. Wanneer je de Bijbel leest is het God die tegen “jou” spreekt, beter gezegd: “tegen de Christus Zijn Zoon in jou“.
Hij die mij bij de hand neemt, die mij heeft uitverkoren en mij in Zijn dienst heeft genomen om de volken tot een licht te zijn en om de blinden de ogen te openen, en de gevangen uit de kerker te verlossen. Deze macht is ons gegeven, dit leert Jezus ons wanneer wij Zijn woorden begrepen hebben. Het is deze macht of Geest, de Levens Geest van God die alles nieuw maakt of Christus in ons op laat staan. Dit is geen hoogmoed, woont en leeft Christus niet in ons? Hij is niet gestorven, Hij is in ons en wacht om op te staan om als Zijn uitverkorene het Verbond te herstellen.
De kerker is het lichaam waarin wij als een gevangenen zijn opgesloten. Het Woord is ons gegeven als symbool om ons duidelijk te maken in wat voor staat wij ons verkeren en om ons daaruit te bevrijden. Het lichaam symboliseert de kerker, het is als een donkere wolk die het Aangezicht van God verduisterd. In dit verband is het interessant om te weten wat de betekenis in het Hebreeuws is van: “Aangezicht” het betekent: “het innerlijk.” Dit geeft helderheid in veel Bijbelteksten omdat: Het Woord voor ons innerlijk is gegeven daar de verlossing een innerlijk proces is. In werkelijkheid zijn wij geen lichaam, het is door het ego uitgevonden om ons van God af te scheiden, en in deze “verbeeldde” wereld ons in de wereld van God te laten wanen, maar die door de Heilige Geest gebruikt wordt als een instrument ons te verlossen uit deze wereld van waanideeën, zodat wij de echte wereld, ons thuis weer kunnen aanschouwen. Vandaar het lichaam de oorzaak van de duisternis is. Het is het lichaam die als de duisternis het Woord niet heeft begrepen, zij kan het niet ontvangen.
Daar alles een innerlijk proces is, en wij vanuit ons hart onze innerlijke wereld weerspiegelen of naar buiten projecteren zien wij duisternis in plaats van Gods wereld of Koninkrijk. Wij zien nu een wereld met een beeld wat voor Gods Aangezicht geplaatst is. Wij hebben beelden voor ons innerlijk, het hart waar God zich bevindt geplaatst, eigen gedachte, eigen gemaakte beelden. Gedachten zijn nl beelden. God zegt: “Jullie gedachten (beelden) zijn niet Mijn gedachten.
Daarom zal ons hart rein of zuiver moeten zijn, zonder deze beelden. Met onze eigen gedachten aanwezig zal ons hart onrein zijn. Schep in ons een nieuw hart, vragen wij aan God, een hart wat zonder oordeel (beeld) is en altijd in een vergevende staat hoort te zijn. De nieuwe wereld zal zich dan ook zichtbaar maken vanuit ons hart. Zolang wij er beelden voor blijven plaatsen zal de nieuwe wereld zich niet kunnen openbaren.
God deelt Zijn Majesteit niet met een ander, alleen met Zijn uitverkorene, Zijn Zoon, Zijn dienaar. Wij allen zijn de Ene Zoon, niet twee, niet een groep, nee allen. De ander is het ego, Zijn ‘vijand’ het beeld.
De Christus in ons zal alles nieuw maken. Alles wat eertijds voorzegd is zal Hij openbaren als wij Hem laten opstaan. De Heilige Geest die door onze vergeving alles nieuw maakt, of ons een nieuw hart schenkt, (besnijdt) doordat Hij de beelden die wij voor Gods Aangezicht (ons geestelijk hart) geplaatst hebben, laat oplossen. Zo worden we ons bewust dat wij een grote verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van onze naaste. Hebben wij een oordeel over onze naaste en hem daarmee gevangen houden in de duisternis van zijn kerker, of zien wij hem liefdevol als een onschuldig kind van zijn Vader? Deze twee zijn bepalend voor onze verlossing of het eeuwige Leven. Want wat wij ‘zien’ is altijd onze eigen innerlijke wereld, met beelden die wij voor Gods Aangezicht geplaatst hebben. Dit vind het ego onacceptabel en is hierin zeer hoogmoedig, want het is dat wat het verborgen wil houden en de ander de schuld van geeft. In dit opzicht zijn wij ’zondaars’ of vergissen we ons dus. Met dit inzicht is de ander dus altijd zondeloos en onschuldig, omdat wij onze innerlijke wereld zien met beelden ervoor.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage