De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

zaterdag 6 februari 2010

OP DIE DAG HOREN DE DOVEN EN ZIEN DE BLINDEN

Jes. 29,
Nog een korte tijd, en de Libanon verandert in een boomgaard,
en die boomgaard wordt gelijkgesteld met een woud.
Op die dag horen de doven de woorden die uit een boek worden voorgelezen, en zien de blinden,
want hun ogen zijn bevrijd van duisternis en donker.
De onderdrukten vinden hun vreugde in de Heer. De armsten onder de mensen juichen voor de Heilige van Israël.


Wie dit letterlijk of met het verstand leest, zijn ogen zijn nog niet bevrijd van duisternis en donker. Het donker en het duister zijn de illusie waarin wij leven: “het dodenrijk”. waar wij in zijn afgedaald om te sterven. Want we hebben van de vrucht gegeten van de boom van kennis van goed en kwaad. We werden gewaarschuwd door God, we ‘waren’ nog eeuwig, maar door van de verboden vrucht te eten moesten we het sterven ondergaan, en dat is in deze onderwereld, in die zin dat deze wereld een wereld onder de hemel is waar wij in plaats van God de beelden vereren. Dit is dan de wereld waar wij blind en doof zijn.

Gen. 2,16
Je mag van alle bomen in de tuin overvloedig eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je sterven.

In het Hebreeuws is de betekenis van: “die dag” een PLAATS, een innerlijke plaats, waarheen wij dienen te gaan. Als wij de geschriften vervuld hebben zijn wij op die plaats aangekomen waar wij verlost worden, en èènworden met de Vader, we zijn thuis, dat is de betekenis van ”die dag” een plaats. In deze wereld zijn wij nog allen doof en blind, kreupel en ziek we zijn hier als levende doden, we leven hier niet het echte leven, maar bevinden ons nog in de droom, waaruit we nog niet zijn ontwaakt.

Jes. 51,9
Ontwaak, ontwaak, arm van de HEER,
en bekleed u met kracht!
Ontwaak als in de dagen van weleer,
als in lang vervlogen tijden.

Arm van de Heer is dat niet het Heilige volk, Gods Zoon of Zijn dienaar? Die moet ontwaken, is Hij het niet die in ons aanwezig is en die wij dienen te laten opstaan of ontwaken, om Zich de Heer weer te herinneren, zoals voor het eten van de verboden vruchten in lang vervlogen tijden? Zo laat ik mijn denken een beetje mijmeren over de Geschriften.

Het “horen” in het Hebreeuws heeft een andere betekenis als die wij er aan gegeven hebben, het horen in het Hebreeuws betekent: “begrijpen” of “verstaan’” het horen heeft in de Bijbel niets te maken met geluid. Het horen van Gods Stem is een begrijpen van Zijn aanwezigheid. Gods Stem horen is een innerlijke ervaring begrijpen, als boodschap die wij dienen te verstaan. Daarom is Gods Stem altijd in de stilte! Wanneer “die dag” is aangebroken, of die "plaats" bereikt is , zijn wij aangekomen op de plaats van èènwording, de doden zullen opstaan, de doven gaan horen de blinden gaan zien, de kreupelen lopen en de zieken zijn genezen..

Dan hebben wij het volbracht en zijn de geschriften vervuld. Dat “die dag “een plaats” is waar wij naar toe moeten gaan wordt ons op symbolische wijze duidelijk gemaakt, doordat wij als pelgrims de berg op trekken. Deze plaats is Gods Heilige Berg in ons, het is het hoogste wat wij kunnen bereiken de èènwording ons thuis, de Sion.

Jes 29,3
Dan zullen liederen bij u weerklinken
als in de nacht van het heilige feest;
er zal vreugde heersen in uw hart,
zoals bij hen die onder fluitspel
optrekken naar de berg van de heer,
de rots van Israël.

Ps. 40,7
Offers en gaven verlangt u niet,
brand- en reinigingsoffers vraagt u niet.
Nee, u hebt mijn oren voor u geopend.

Wanneer wij begrepen hebben dat God dit alles niet verlangt heeft Hij onze oren voor Hem geopend, wij hebben het verstaan, Zijn boodschap is ontvangen.


Mt. 11,5
Blinde zien weer en kreupelen lopen, melaatesen worden rein en doven horen, doden staan op en armen worden de goede boodschap verkondigd.

Dit is wanneer “die dag” is aangebroken in de mens, door de Messias in ons aanwezig, als wij die laten opstaan door Gods Woord te “verstaan“. zijn wij en onze wereld ontwaakt , levend geworden, we zien en horen weer zoals weleer!

Jes. 42,19
Is er iemand zo blind als mijn dienaar,
zo doof als de bode die ik zend?
Is er iemand zo blind als dit gestrafte volk,
blind als de dienaar van de HEER? Het ziet veel, maar onthoudt niets,
het heeft zijn oren open, maar hoort niets

Zijn wij niet allemaal samen “de dienaar”?

Jer. 5,21
Luister toch, dwaas en onverstandig volk,
dat ogen heeft, maar niet ziet,
en oren heeft, maar niet hoort.

Al deze citaten zijn toch wonderlijk mooi en moeten ons toch het inzicht geven hoe het met ons is gesteld. De boodschap van God in de Bijbel zou nu toch duidelijk kunnen zijn, dat wij nog steeds niet zijn ontwaakt, onze oren en ogen nog niet zijn geopend, onze geestelijke ogen en oren wel te verstaan, want wij zijn geest geschapen naar Zijn beeld en God is Geest.
Wat wij zien, zijn onze eigen gemaakte beelden, een illusie. De Stem van God kunnen wij niet horen met de betekenis die wij eraan gegeven hebben, het is een ervaren van Zijn Aanwezigheid, Zijn Stem die ons Liefde, Vreugde en Geluk verkondigd. De ervaringen, die gevoelens en emoties meebrengen zijn de Stem van God die wij dienen te verstaan of te begrijpen (horen) Alles wat wij waarnemen ‘zien’ heeft een boodschap om het wezenlijke te openbaren of zoals Jezus zegt: “De waarheid zal u vrij maken”

Mt.15,13
Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen.”

Al deze citaten en verzen duiden op een blindheid, doofheid die een diepere betekenis hebben dan wij er aan gegeven hebben. Het heeft te maken met een geestelijk horen en zien, een horen en zien dat niets met onze oren en ogen te makken heeft.
Gods Stem is een stille Stem, een innerlijke ervaring die een boodschap heeft.
De armsten zijn niet de armen zoals wij het begrijpen maar zij hebben een arme geest, een geest die arm is van het ego, een geest die niet bezet of bezeten is van het ego.
Wanneer iemand een emotioneel gevoel of ervaring heeft door een gebeuren in de wereld of zijn directe omgeving is “dat” wat bereikt moest worden, een ervaring die de Stem van God is, een boodschap die begrepen dient te worden en heeft weer te maken met het kijken naar wat voor je is zodat het zich kan openbare en het voorbeeld van de slang van Mozes. Het werd voor mij duidelijk dat Gods Stem niets te maken heeft met woorden of geluid maar enkel met het begrijpen van wat we waarnemen, een innerlijk proces. We moeten omkeren zegt de Bijbel, niet buiten ons kijken wat er aan de hand is maar wat het binnen in ons te vertellen heeft.
De ervaring (gevoelens)die de waarneming van de wereld ons brengt waar dus naar geluisterd en gekeken dient te worden, dat zijn de oren die horen en de ogen die zien volgens de Bijbel. De ervaring is de vreugdebode.

Jes. 40,9
Beklim een hoge berg, vreugdebode Sion,
verhef je stem met kracht, vreugdebode Jeruzalem,
verhef je stem, vrees niet.
Zeg tegen de steden van Juda: ‘Ziehier jullie God!’

Wat heeft deze wereld of Gods Stem ons te vertellen? Is het niet de vergeving, die op haar gelegd dient te worden, die de verzoening en haar verlossing brengt? Haar te ontvangen zoals de bruidegom haar bruid? Ik denk dat, dat de Stem van God is die wij dienen te begrijpen of te verstaan. (horen)

Christus is mijn ogen vandaag, en Hij is de oren die vandaag luisteren naar de Stem namens God. Vader, ik kom tot U door Hem die Uw Zoon en tevens mijn ware Zelf is. Amen

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage