De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 13 januari 2010

ZIJ DIE HET GRAAN OOGSTEN ZULLEN ER OOK VAN ETEN

Jes. 62, 6
Jeruzalem, ik heb wachters op je muren gezet
die nooit zullen zwijgen, dag noch nacht.
Jullie die een beroep doen op de HEER,
gun jezelf geen rust
en gun hem evenmin rust,
totdat hij Jeruzalem weer heeft gegrondvest
en haar roem op aarde heeft bevestigd.
De HEER heeft gezworen bij zijn rechterhand
en bij zijn sterke arm:
‘Nooit meer geef ik jullie graan
aan je vijanden te eten,
nooit meer zullen vreemdelingen de wijn drinken
waarvoor jullie je hebben afgemat.
Zij die het graan oogsten, zullen er ook van eten
en ze zullen de HEER erom prijzen;
zij die de druiven plukken, zullen ervan drinken
in de voorhoven van mijn heiligdom.’

Jeruzalem, mijn Geestelijk hart, Gij zijt het Jeruzalem waar God over spreekt.
Wakers, beschermengelen van de Heer die overvloedig aanwezig zijn, staan op de stadsmuur, nooit zullen hun stemmem zwijgen.
Bidt voortdurend, staat in het N.T.
wat wil zeggen, steeds indachtig te zijn met de Heer, of steeds bij je Zelf zijn en blijven, daar is het huis waar wij altijd veilig en geborgen zijn, overvloed en alle macht is die God Zijn Zoon gegeven heeft.
Niet eerder te rusten totdat Hij alles heeft overwonnen, en het Nieuwe Jeruzalem weer gegrondvest is.
Zijn rechterhand of Zijn Heilige Naam, die in ons aanwezig is als Zijn Zoon, zal nooit meer voeding geven aan de vreemdelingen, nooit zal in deze stad als zij opnieuw is gegrondvest nog enig voedsel zijn voor het ego. In deze stad aanwezig zijn is onze verlossing, in deze stad aanwezig zijn is dus indachtig te zijn met de Heer, hier kan geen voeding verstrekt worden aan de satan, vreemdeling of ego. Doch wij mogen niet vergeten dat God ook het onheil (de mogelijkheid tot disharmonie)heeft ´geschapen´ anders was er voor ons geen verlossing mogelijk geweest. Het zg. 'kwaad' mogen wij met open armen ontvangen, en bij de Heer brengen, dat is vergeven en de band breken met het 'kwaad'.

Jozua. 23, 15
Maar zoals hij u de voorspoed heeft geschonken die hij had beloofd, zo zal hij elk mogelijk onheil over u brengen, wanneer u de regels van het verbond overtreedt die hij u heeft opgelegd. Wanneer u andere goden gaat dienen en u voor ze neerbuigt, zal hij u wegvagen uit dit goede land dat hij u gegeven heeft.

Wanneer wij andere goden achterna lopen, de enige ‘zonde´ zal God het 'onheil' wat ook altijd aanwezig is als een goddelijke wet in ons hart gelegd, als het verbond dat God met ons sloot en Zijn aanwezigheid hierdoor met ons kenbaar maakte. Wij moeten het niet zo zwart wit lezen, maar het 'onheil' als een noodzakelijk iets zien of als een correctie van een vergissing. Dat het nodig is voor onze redding of als doel tot ons hoogste geluk. We kunnen het lezen op vele plaatsen in de Bijbel.
Het mooiste voorbeeld vind ik zelf altijd het verhaal van Jozef. God had over hem Zijn Geest uitgestort, hij was voor God iemand bijzonders, vandaar de symbolische Koningsmantel. Het ‘onheil’ wat God hem liet overkomen door zijn broeders aangedaan was nodig, voor de redding van het Israëlitische volk, hier zijn vader en broeders.

Gen.45, 5
Je hoeft niet zo terneergeslagen te zijn en jezelf niet meer te verwijten dat jullie mij hiernaartoe verkocht hebben, want God heeft mij voor jullie uit gezonden om jullie elders in Leven te houden.

De vergeving van Jozef geeft aan dat alles wat gebeurt, ons naar het hoogste doel leidt en niets aan het toeval of het 'onheil' toegeschreven kan worden. Dat juist de vergeving over het ‘noodlot’ dat ons treft de verlossing inhoudt.

Wat hier staat heeft een diepere betekenis, het leven is het Eeuwige leven wat Jozef zijn volk wil laat behouden, hij redt als het ware zijn volk, het laat ook zien dat het 'onheil' een diepere betekenis heeft. Door het 'onheil', de zg. vloek komen wij tot inkeer of ontwaken. Zolang wij niet ontwaakt zijn zal het ego of 'onheil' van invloed zijn.
God laat ons de keuze: “zegen of vloek” De zegen kan ons alleen bereiken door indachtig of vast gehecht aan Hem te zijn, door de wereld los te laten. Het is de betekenis van: Alleen Hem aanbidden, geen overtollige aandacht aan de wereld te besteden, alleen aan Hem, het is de weg van verinnerlijking of inkeer. Door dit allemaal op te tekenen besef ik dat ik mezelf aan het onderwijzen ben en deze lessen aan mezelf gegeven goed te laten doordringen.
Door voortdurend bij de Heer aanwezig te zijn, wordt de voedingsbron voor het ego (satan)verbroken.
Geen wijn zullen zij meer drinken, het is het stelen van Gods licht wat ons omringt en bedoeld is voor Zijn uitbreiding van Liefde, de vreemdeling (ego) gebruikt het voor eigenbelang en het licht of Gods Liefde kan nu niet worden gedeeld of uitgebreid.
Het graan wat wij oogsten voor brood voor onderweg en de druiven voor het drinken zullen wij De Heer danken en prijzen.
Het voedsel van de Bijbel is: De wil doen van de Vader.

Joh. 4, 32
Maar hij zei: ‘Ik heb voedsel dat jullie niet kennen.

Joh. 4, 34
Mijn voedsel is: “De wil doen van hem die mij gezonden heeft en zijn werk voltooien“.

Joh. 6, 27
U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.

Deze Mensenzoon bevindt zich in ons, door dit te erkennen zullen wij ons ware voedsel verkrijgen van Hem die ons naar de Vader leidt.
Een mooi gebedje wat wij altijd bidden voor het eten:

Wij danken U God voor de granen op de velden,
Die in liefde werden geoogst
En voor ons gemaakt tot brood voor onderweg.

Het geestelijke voedsel zijn de granen op de velden, letterlijk en figuurlijk. Het dierlijke voedsel is het voedsel wat bij de afgoderij hoort, het behoort de heidenen toe.
Dit is mijn inzicht door de Bijbel te bestuderen, ook mede doordat in het Joodse gedachtegoed en de Messiaanse boodschappen in de Bijbel, geluk mede afhankelijk is door in vrede met de dieren te leven. De dieren die geofferd worden in de verhalen staan voor de symbolische dierlijke eigenschappen in de mens, het leven om te overleven zijn. De granen geven hemels voedsel ook weer letterlijk en figuurlijk bedoeld. Het dierlijk voedsel verlaagd de mens in de geest en houd hem aan de wereld gehecht of gebonden.
Vaak wordt door Christenen minderwaardig gesproken over andere Godsdiensten. Maar met name het oorspronkelijke Boedischme en Hindoeïsme is Gods boodschap beter begrepen dan bij menig Christen.
Deze mensen zijn vol eerbied, liefde, geweldloosheid en ontzag voor Gods Schepping, zij zijn vol van mededogen en barmhartigheid zij zullen het kleinste insect niet doodden.
Wat doodt een Christen niet of laat hij doodden alleen voor zijn ego? In vergelijking met deze mensen zijn vele Christenen heidenen. Ik ken de Jezus niet van deze Christenen, mijn Jezus heeft geen oordelen en is onvoorwaardelijke liefde.



.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage