De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 3 september 2009

MIJN OGEN ZIJN STEEDS GERICHT OP DE HEER

Psalm 25
Mijn ogen zijn steeds gericht op de HEER:
Hij zal mijn voet uit de strik bevrijden.
verruim mijn zo benauwde hart,
bevrijd mij uit mijn beklemming.
Als ik dan oprecht ben en zonder bedrog,
bescherm mij: ik bouw op U, alleen op U.

Elke morgen neem ik me zo goed mogelijk voor, deze nieuwe dag mijn ogen gericht te houden op de Heer.
De afleiding is meestal te groot, maar blijf het oefenen.
Want ik weet dat Hij werkelijk mijn voet kan bevrijden uit de strik.
God heeft vele vormen en symbolen bedacht om ons uit te leggen dat wij gevangenen zijn. Gevangenen van het ego of satan. De werkelijke betekenis van Satan is: verhinderaar. Wij zijn slaaf van een kracht die zich verzet tegen zijn Schepper en ons allen als volk van God wil tegenhouden dat wij niet naar huis, onze natuurlijke omgeving terug kunnen keren. Het is bang dat wij ons herinneren wie God is en wie wij Zelf zijn.
Mijn hart is benauwd, ergens anders in de Bijbel staat: verruim mijn tent, wat zeggen wil: maak mijn hart ruimer. Een angstig hart is een verkrampt hart wat kleiner en nauwer wordt, en dat geeft angst. Verruim mijn hart wil ook zeggen: maak mijn bewustzijn ruimer, want het bewustzijn is bevindt zich in het hart. Een eng bewustzijn is een angstig bewustzijn. Bevrijdt mij uit deze beklemming, is dan ook letterlijk ook al lijkt het allemaal beeldspraak, het is waarheid.
Ook ik smeek U geef me de kracht oprecht te zijn en zonder bedrog. We kunnen al snel denken dat we eerlijk zijn, maar elk oordeel is een verraad.
Help en bescherm mij dan Heer, omwille van Uw Heilige Naam, Uw Heilige Naam die is afgedaald om ons uit een duistere illusie te verlossen, Uw Heilige Naam waar Salomo een tempel voor liet bouwen.
Ik bouw alleen op U Heer, alleen op U.
De wereld zal ik loslaten, alleen met Uw hulp is dat mogelijk.
Geen enkel wereldbeeld zal ik waarde geven of liefhebben.
Het Hebreeuws woord voor beeld is "Pesel" en het woord beeld heeft nog een andere betekenis; Pesoel of "ongeldig". Ik las dit en dacht: hier alweer een bewijs uit het Hebreeuws dat de beelden, ongeldig zijn, of zoals bij Johannes staat geschreven, lichamen geen betekenis hebben. Ook de lichamen zijn ongeldige beelden. In het O.T. staat dat zij niet kunnen horen zien en voelen. Het lichaam is niet meer als een communicatie middel voor de Heilige Geest tussen God en de mens. Hebben wij de uiterlijke vormen niet alleen maar lief? Het is de misleiding van het ego, die ons hierin blind houdt. Jezus Christus maakt blinde, ziende. Wie kijkt er nu naar het innerlijke, het wezenlijke? Voorbij de vorm en het lichaam dienen wij te kijken, dat is waar wij ons op moeten richten, dan zijn onze ogen op de Heer gericht, dat geeft de ware vreugde.
Ik wens vandaag mijn vrienden een gezegende en vruchtbare dag, vol blijdschap. Want blij zijn hoort bij Zijn geboden onderhouden. Blij en dankbaar dat Hij ons laat 'zien'. Hij laat ons zien dat wij Leven, en er geen dood bestaat.
Dankbaar dat Hij ieder moment van het leven laat zien dat wij ons boven op de berg Sion bevinden, waar Hij het waas wegneemt dat ons het zicht beneemt, de dood teniet doet en alle tranen wist. Blij en vreugdevol dat wij deze dag kunnen zeggen; "Hij is onze God"

Jes. 25, 7
Op deze berg vernietigt hij het waas
dat alle volken het zicht beneemt,
de sluier waarmee alle volken omhuld zijn.
Voor altijd doet hij de dood teniet.
God, de HEER, wist de tranen van elk gezicht,
de smaad van zijn volk neemt hij van de aarde weg
– de HEER heeft gesproken.
Op die dag zal men zeggen: ‘Hij is onze God!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage