De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 5 augustus 2009

U, BETHLEHEM IN EFRATA

Micha 5,1
U, Bethlehem in Efrata,
al bent u klein onder Juda’s stammen,
toch zal er, zeg Ik,
iemand uit u voortkomen die over Israël gaat heersen.
In het verre verleden ligt zijn oorsprong, in lang vervlogen dagen.’

Zoals beloofd zou ik proberen mijn visie te geven op de geboorte van Jezus in Bethlehem zoals boven vermeld door Micha zou zijn voorspeld. Micha was een jongere tijdgenoot van Jesaja. Allereerst is het Bethlehem van de Bijbel geen geografische plaats op de landkaart, het is een innerlijke plaats in ons wezen zoals Israël ons geestelijke wezen of lichaam is. Het is ook het innerlijke Jeruzalem wat in ons bezet wordt, in werkelijkheid zijn wij de slaaf van het ego. De oorsprong, het verre verleden van deze koning, telg of stronk van Isai die voorspeld wordt ligt in Bethlehem. Deze telg, die iemand is de Zoon van God die in Bethlehem zijn oorsprong heeft. In wezen zijn wij allen deze telg of koningszoon die zijn oorsprong heeft in het verre verleden, ons thuis of Huis van God. Wij zijn Zonen van de allerhoogste uit God geboren, die hun oorsprong in het verre verleden hebben.

Ps. 82,6 ik heb u gezegd dat u zonen bent van de Allerhoogste.

In werkelijkheid zijn wij allen de ènige Zoon van God in Bethlehem geboren, wat betekent dat wij uit Gods huis gekomen zijn. Het is het huis van God, waar in het verre verleden onze wortels liggen en die van onze vaderen en voorvaderen. De profetieën van de profeten uit de tijd van Koningen gaan uitsluitend over de vernietiging van Jeruzalem, haar tempel, de ballingschap van de bevolking en de wederopbouw van Jeruzalem en de tempel.
Bij Samuël de laatste rechter wilde het volk een koning.

1Sam. 8,6
Maar Samuel vond het ongepast dat ze voorstelden: ‘Geef ons een koning om rechter over ons te zijn. ‘ daarom bad hij tot de Heer. Maar de Heer zei tegen Samuël : ‘Doe wat het volk wil, wat zij u ook vragen, want ze verwerpen niet u maar Mij, Mij willen ze niet langer als koning.

Het volk keerde zich af van God, en zochten een koning buiten zichzelf, een koning van de wereld. Vanaf toen is het land steeds in de verdrukking gekomen, hun directe bescherming, hun schild van liefde waar ze mee omringd werden viel van hun af. Vanaf die tijd zijn de profeten gekomen om hun te beschermen en te waarschuwen. Het heeft niet zoveel met geschiedenis te maken het is ons leven wat uitgebeeld wordt wat er gebeurt als wij God mishagen en wat als wij God behagen, ons lot ligt in deze beslissende levenshouding. In werkelijkheid is de verwachte Messias die zijn wortels heeft in het verre verleden in Bethlehem in ons. In ons moet Hij wedergeboren worden of opstaan. Het is het koningshuis waar wij allen als Zoon van God in het verre verleden geboren zijn.
Het mysterieuze verhaal dat Jezus uit de Geest van God of de Heilige Geest geboren zou zijn, is in werkelijkheid waarheid. Met ons verstand zeggen wij, Jezus heeft geen binding met het huis van David want Hij is uit de heilige Geest geboren en niet uit de man Jozef die afstamt van de stam David. Het verhaal dat hij uit Betlehem moet komen uit de stam van David heeft dus allemaal een geestelijke betekenis, in deze wereld zou het niet kloppen. Het klinkt onlogisch, maar een Zoon uit God geboren komt nu eenmaal uit Gods Geest en niet uit het zaad van een man, dus Jezus als Zoon van God is inderdaad uit de Heilige Geest geboren, zoals ook onze innerlijke Zoon uit God geboren is, niet ons lichaam dat is uit het zaad van de man en aan het ego onderhevig. Gods Geest waar wij allen aan zijn ontsproten is de Heilige Geest die aan alles het Leven geeft. Zoals in het O.T steeds twee tegenovergestelde zonen zijn, zo is het ook met ons. Ze zijn allebei in ons, zowel Kain als Abel, oftewel het ‘kwade’ en het ‘goede’.
De profeet Micha profeteert zoals alle profeten in die tijd dat een verlosser zal komen die Jeruzalem en het volk zal bevrijden, en dat is hier in dit geval ook de koningszoon die Jesaja voorspelde; Hizkia. Dit is de conclusie bij Jesaja, en Micha als jongere tijdgenoot van Jesaja had dezelfde voorspelling.
Het gaat voornamelijk over Assur de grote vijand.
Bij Achaz voorspeld Jesaja, een koningszoon die Assur tegen zal houden. Koning Hizkia overwint met de Heer voorop het leger van Sanherib. Daarom was hij de wonderbaarlijke leidsman zolals Jesaja voorspelde.

2 Kon. 19, 35
Die nacht trok de engel van de Heer uit en Hij doodde in de legerplaats 185000 man. De Koning Sanherib van Assur werd van zijn terugkeer vermoord door zijn twee zonen, Adiamalek en Saseser, toen hij zat neergebogen in gebed voor zijn god nisrok.


Micha 5,3
Dan neemt Hij de macht in handen en hoedt Hij hen door de kracht van de Heer, zijn God. Zij zullen in veiligheid wonen, omdat Hij zijn macht zal laten rijken tot aan de uiteinden der aarde: dat zal vrede zijn. Als Assur ons land binnenvalt en onze paleizen betreedt stellen wij zeven herders tegenover hem en acht vorsten uit het volk.


Ook de voorspeling van Jesaja aan Achaz heeft hier betrekking op.

Jes. 7, 15
Boter en honing zal hij eten, totdat hij het kwade weet te verwerpen en het goede weet te kiezen . Want voordat de knaap het kwade weet te verwerpen en het goede weet te kiezen, is het land van de beide koningen, dat u angst aanjaagt, ontvolkt.

Dit voorspelde Jesaja aan Achaz die de hulp van koning Tiglatpileser van Assur in roept na dat Aram en Israël hem willen aanvallen. De koning van Assur ging op zijn verzoek in, vermoordt koning Resin en deporteerde het volk naar Kir. Door de veelte hoge schatting opgelegd door Tiglatpileser kreeg het land het zwaar te verduren, veel kostbaarheden van de tempel werden gesloopt. Dat is de betekenis van: Boter en honing zal hij eten voordat de knaap in staat was zijn rechtvaardig beleid uit te voeren. De koningszoon zal nog veel onheil te verduren krijgen voordat geluk en vrede aanbreekt, nadat hij met de hulp van God de volgende aanval van koning Sanherib van Assur weet te verslaan. Zijn liefde en behagen is zo groot voor God dat de Heer zijn gebed verhoort heeft. Koning Hizkia is in de Bijbel een zeer bijzondere koning, en de tijd van vijftien jaar die hij extra kreeg mogen wij niet vergelijken met onze wereldse getallen van tijdrekening.

Aant. Jes. 7,15
Aan het geluk wat voorspeld wordt bij de koningszoon Hizkia gaat nog onheil aan vooraf want melk en honing is volgens vers 22 het voedsel van verwoeste, tot het herdersleven terug gebrachte land, hoewel ze ook de traditionele spijzen zijn van het beloofde land.

Al deze voorspellingen zijn zo tijdloos, en hebben weinig met geschiedenis te maken.
Het zijn in hun diepste betekenis waarschuwingen van als wij een koning buiten ons zelf willen hebben wat ons staat te gebeuren. Wat er gebeurt als wij God behagen of mishagen, ons hele leven of ‘lot’ hangt hier van af, zegen of vloek staat er geschreven. Wij allen als zoon van God hebben onze oorsprong in een ver verleden in Bethlehem, wij allen zijn afkomstig uit het huis van God, dit is toch de betekenis van Bethlehem. Wij zullen allen de innerlijke koning, Gods Zoon moeten erkennen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage