De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 27 augustus 2009

IK PRIJS U HOOG, HEER

Psalm 30
Ik prijs U hoog, HEER,
want U hebt mij uit de put omhooggehaald;
geen vijand kan nog om mij lachen.
HEER, mijn God, ik riep om U,
en U, U hebt mij genezen.
Uit het dodenrijk hebt U mij opgehaald,
HEER, U hebt mij opnieuw laten leven
en mij weerhouden van de weg naar het graf.


Het is Zijn heilige naam, die een groot vertrouwen, kracht en zekerheid geeft. Er is iets heel bijzonders met Zijn naam, omdat God geen gestalte heeft, Zijn heilige naam draagt de gehele Schepping en wordt Zijn Zoon genoemd.
Niet in de betekenis die de kerken eraan gegeven hebben.

Dt. 4,12 U hebt toen wel Zijn woorden gehoord, maar geen gestalte gezien. Er was alleen maar een stem.

Zijn heilige naam die ons uit het dodenrijk omhoog haalt en ons opnieuw doet leven.
Hier kan een stukje dogma worden weggehaald, voor hen die geleerd hebben dat wij aan het einde der tijden allen uit de dood zullen opstaan. Dood bestaat niet we zijn eeuwig, en onze ziel of geest kan niet begraven worden. Dodenrijk is een symbolische uitdrukking voor deze wereld. Uit het dodenrijk hebt Gij mij opgehaald, Gij hebt mij genezen. U hebt mij opnieuw laten leven. Hier kenden de mensen Jezus nog niet en toch geneest God, laat ze opstaan en geeft ze het eeuwige leven. Jezus is dan toch niet hoeven te sterven om ons het eeuwige leven te schenken en ook niet als zondebok in plaats van het dier. Hij kwam het ons wel vertellen en uitleggen en ons de weg wijzen naar het Koninkrijk, hier voor heeft Hij zijn leven vrijwillig gegeven, niet als iemand die onze zonde moest dragen, wij leven en sterven allemaal voor elkaar, niet een alleen. Het is de Zoon in ons, die ons redt. Het kan niet anders dan alleen door de Zoon, het zaadje in ons dat uit God geboren is. Zolang wij deze Zoon niet erkennen zal er geen eeuwig leven zijn. Als ik de Zoon erken in mij ben ik genezen en zal ik opnieuw leven. De mensen en de priesters begrepen niets van de Heilige Schrift, Jezus begreep het O.T. en kwam het ons uitleggen en het is nog niet begrepen op een paar enkelingen na. Maar het zullen er ook maar weinigen zijn zegt Jezus. Zij die willen genezen zwijgen en luisteren naar hun innerlijke stem die zegt:

Ps.46,11 ‘Wees stil en weet dat Ik God ben,
hoog boven aarde en volkeren verheven.’

Het woord heeft kracht, dit moeten wij goed weten en daarom er heel voorzichtig mee omgaan. Want het negatieve, of de andere kant kan het ook gebruiken en van profiteren en je onwetend helemaal van de goede weg afleiden en als het ware je bezeten maken. Gods stem zegt dat je het best kunt zwijgen, de slang daarentegen laat je kreten uitslaan, die niet van de Heilige Geest afkomstig zijn. De slang zegt, blijf deze weg nu maar gaan, het is wijs dat zie je toch, je bent gezond je bent rijk en je kunt genieten, blijf deze weg nou maar gaan. Maar je hele lieflijkheid verdwijnt en in plaats daarvan komt iets wat niet van God is. Woorden hebben kracht, pas daar mee op, wees stil en weet dat wij allen tezamen Gods ènige Zoon zijn, samen met Jezus die geneest. Jezus zei: niet mij maar de Vader moet je eren en beminnen, want Hij is de Vader die de Zoon schiep, een Zoon kan nooit de Vader zijn wel àls de Vader, en nooit God zijn, wel àls God. Het is de Zoon die de weg de waarheid en het leven is. Een Stem in de wolk en Zijn Heilige Naam is Zijn kracht, Zijn rechterarm of uitbreiding, God heeft geen gestalte. Voor de Schepping waren we èèn met God, toen wij zelf gingen denken zijn we verdeeld en verstrooid geraakt, en dat moet nu weer hersteld of genezen worden zegt de Bijbel, ons denken is ziek, we denken niet met God en onze plannen zijn niet Zijn plannen. Als God spreekt dat Zijn volk verzameld moet worden heeft dat dan ook een bijzondere betekenis. Wij hebben Zijn Woord omgekeerd samen met Zijn gedachten. Het Woord is niet begrepen en vanuit een rationeel denken ons geleerd. De duisternis heeft het niet begrepen zegt Johannes, de duisternis is deze wereld en ons lichaam. Het is niet Gods weg die wij volgen, het is de weg die naar het graf leidt in plaats van naar het Koninkrijk. Wij behoren aan God toe, daarom moeten wij ons aan Hem alleen toewijden.

1 Kr.16,10
Roem zijn heilige naam, verheugd zal het hart zijn dat de Heer zoekt.
Richt u op de Heer en zijn macht; zoek voortdurend zijn aanschijn.

Dat vraagt wel een andere levenshouding dan dat van een ‘normaal’ leven.
Verheugd zal het hart zijn wat Zijn aanwezigheid zoekt, het is deze vreugde die God bedoelt. Wij verwarren vreugde met genieten. Genieten doe je van de wereld en dat is voor eigenbelang en heeft als doel je van God af te leiden, ook dat is verkeerd begrepen, vreugde is hemels en dat straal je uit. Er wordt dan wel eens een beetje cynisch gezegd: “doe je best”. Maar zij die hun best doen zijn de toegewijden van God.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage