De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 1 juni 2011

WIE ZIJN LEVEN WIL VERLIEZEN OMWILLE VAN MIJ, ZAL HET BEHOUDEN

Luc 23 9 Tegen allen zei hij: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen. Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar zichzelf verliest of schade toebrengt?


Joh. 12 25 Wie zijn leven lief heeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.

Mt. 9 24 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar zichzelf verliest of schade toebrengt?

Je leven verliezen of jezelf verloochenen omwille van zijn heilige naam. Wie heeft dit echt in de diepste zin van haar betekenis en naar waarheid begrepen? Hier staat werkelijk het enige waar wij voor moeten leven, ons leven verliezen.
Wanneer ik een oordeel heb over mijn naaste is dit tevens een beschuldiging. Ik beschuldig hem van mijn grieven, tekortkomingen of ‘zonde’. Hij is onschuldig ik zie alleen de innerlijke wereld van mijn zelf, dat wat heimelijk verborgen moet blijven. Vergeven is jezelf verliezen. Vergeven dat de ander niet gedaan heeft waarvan jij denkt dat hij schuldig zou zijn, hij is ten alle tijden onschuldig. Dit kunnen wij moeilijk begrijpen of geloven. Het staat ook geschreven: de duisternis heeft het niet begrepen. De duisternis is het vlees, het lichaam, met haar wereldse denken. Zolang ik mijn broeder niet vergeef draagt hij mijn ‘zonden’ of grieven. Oordelen is iemand beschuldigen van jouw duistere kanten daarom zijn al Gods zonen als èèn volk mijn verlosser, het oordeel wat ik op hem gelegd heb moet vergeven worden.

Lucas 18 Hij nam de twaalf apart en zei tegen hen: ‘Kijk, we gaan op naar Jeruzalem, en alles wat door de profeten is geschreven over de Mensenzoon zal in vervulling gaan.

Zoals ons geleerd is over de Mensenzoon, is door onbegrip nooit in waarheid begrepen. Dat de Mensenzoon zal lijden zie je als je naar de wereld kijkt. Maar ook de verlossing zal in vervulling gaan, door jezelf te verliezen, of steeds maar vergeven, alsmaar vergeven dat het niet is wat het lijkt te zijn. We zijn allen Gods zonen en geen zelf gemaakte beelden die wij projecteren voor Gods Aangezicht. Door de profeten spreekt God hier over.
Jezus is voor ons hier nog het duidelijkste in. Maar er wordt te licht overheen gelezen. De diepte of de bron van Zijn woorden worden niet bereikt. Er wordt niet diep genoeg of helemaal niet gegraven voor het Levende water. Dit is de betekenis van het putten graven door de Aartsvaders totdat zij het levende water bereikt hadden, Gods Woord. Om rijk te worden moet je veel water kunnen putten om je land vruchtbaar te maken, het land is symbool voor onze geest. Jezus heeft vele woorden gesproken om verder en dieper in te gaan graven. Deze hier zoals al zijn woorden zijn toch schitterend?

Joh 6 22 Ik verzeker u: u zoekt me niet omdat u tekenen hebt gezien, maar omdat u brood gegeten hebt en verzadigd bent. U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft Hem die volmacht gegeven.

Het brood wat de mensen gegeten hadden waren zijn woorden, eten wat werkelijk verzadigd.
Jezus verzekerde hen dat het dit brood was waar ze in werkelijkheid naar verlangde, niet naar zijn tekenen. Daarom zegt Hij dat wij ons niet druk moeten over het wereldse voedsel, maar over Zijn voedsel het niet vergaat. Zijn wij daar niet teveel mee bezig? We kunnen ons zo’n moeite verschaffen om ons eten steeds maar lekkerder te maken, ongezond en duur, waardoor de essentie van het voedsel vergeten en wordt en verloren gaat. Als we leren ons zelf te verliezen zal al het overbodige wat het ego zo nodig vindt minder belangrijk voor onsworden.

Het is vooral met name de laatste tijd alsof de wereld onder mijn voeten dreigt weg te zakken en het vermeende houvast van de wereld aan het verdwijnen is. Ik voel dat ik steeds minder met deze wereld verbonden ben. Deze wereld is een wereld van het ego, of op zijn Bijbels uitgesproken het land van de vreemden, wie hun gewoontes van God wij niet mochten overnemen maar toch gedaan hebben. Want iedereen leeft vanuit het ego, wie denkt er met God? Wij denken allemaal zelf (ego-verstand) eerst dacht ik het is niet goed je niet verbonden te voelen met de wereld, het is echter waar wij juist naar moeten streven om meer met Gods wereld verbonden te worden. Dat bedoeld Jezus dan ook als Hij zegt dat wij ons leven moeten verliezen om het te behouden. In het begin 'lijkt' het heel eenzaam. Juist door je zelf of je leven te willen verliezen en je God wilt vinden moet je heel diep graven. Het land heeft de betekenis van ons bewustzijn. Het is goed je alleen te voelen, het alleen zijn zonder ego. Door je leven te verliezen zie je jou broeder als je Zelf, het zijn
je eigen grieven die je waarneemt.

Joh 13 20 Waarachtig, Ik verzeker jullie: wie iemand opneemt die Ik gezonden heb, neemt Mij op; en wie Mij opneemt, neemt Hem op die Mij gezonden heeft.’

Elke ontmoeting is een heilige ontmoeting. Geen enkele ontmoeting is toevallig, een ieder is door Hem gestuurd. Als wij hem opnemen in ons hart door zijn boodschap te verstaan, hebben wij de Vader en de Zoon opgenomen. Het is èènwording, verzoening, vergeving.

Veel mensen hebben het hier moeilijk mee, zij zitten nog te vast gebonden aan de ketenen van het gehecht zijn. Zij denken dat zij zoiets nooit zouden doen. Alles zit in de mens het 'goed' maar ook het 'kwaad[', het is onze schaduw zijde, als jou het lot treft van de ander ben jij ook in staat het zelfde te doen. De hoogmoed van het ego zal dit nooit toe geven. Kwaad is niet het kwaad in de betekenis die wij er aan gegeven hebben, want alles wordt geleid door God dat kunnen we lezen in Genesis in het verhaal van Jozef, waar het ‘kwaad’ van zijn broeders niet als kwaad wordt aangerekend maar als noodzakelijk voor de redding van Gods volk. Gods wegen zijn een mysterie voor ons. Wij kunnen erop vertrouwen dat alles volmaakt is, dat is vergeving of je leven verliezen.
Je leven verliezen is het enige 'offer' (een offer voor het ego)wat God behaagt, het is belangrijk en noodzakelijk voor onze verlossing. Het ego moet sterven voor je sterft. Het is het enige waar voor wij hier zijn, Gods vijand als Zijn dienaar te overwinnen. Sommige mensen denken dat het verdwijnt met de dood. Dat is de misleiding en onwetendheid, daarom is Kennis van God zo belangrijk. Het ego of zelf verteld ons alleen maar leugens, en we leven vanuit dit ego. Hoef je niet te vragen in wat voor een leugenachtige wereld wij leven. Je leven verliezen is je herinneren wie je in werkelijkheid bent.

Alles wat je waarneemt aan gebeurtenissen, situaties, irritaties, frustraties, gedachten, in je naaste omgeving of ver weg, omarm het, verzoen je ermee. Het is geen toeval. Het brengt in ons de verborgen afgoden, die het ego Gods vijand verborgen wil houden aan het licht. De hoogmoed van het ego fluistert ons in: zoiets doe jij niet, dat zit niet in jou. De onwetendheid hier omtrent heeft ons in deze wereld laten ondergaan. Door ons leven te verliezen zullen we ook dit onder ogen gaan zien, het is ware nederigheid. God maakt ons weer levend, Hij redt ons uit het graf of tilt ons omhoog.

Ps. 103 4 Hij redt uw leven van het graf, hij kroont u met trouw en liefde, Hij overlaadt u met schoonheid en geluk uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.

Er zijn vele citaten te vinden die zinspelen op deze wereld als graf, onderwereld woeste wateren etc.

Ps. 18 17 Hij bood hulp van omhoog, greep mij vast
en trok mij op uit de woeste wateren.

De mens heeft niet geleerd vanuit het geestelijke te lezen. Alles wat wij lezen in de Bijbel heeft het ego op deze wereld betrokken, het Woord is totaal omgekeerd. Het Woord, is vlees geworden. In het Hebreeuws zijn de betekenissen voor vlees, lichaam en boodschap. Alle vormen (vlees- lichamen) zijn als een boodschap. Het is ons gegeven om ons uit deze wereld te bevrijden, of uit omhoog geheven te worden. Ook het water speelt een belangrijke rol in Gods Woord. In dit verband is het mooi te weten dat de naam van Mozes: “uit het water opgeheven” betekent.

Ps. 22-30 Ook zullen voor hem knielen
wie in het graf zijn neergedaald,
wie hun leven niet konden behouden.

Wij in deze wereld hebben het Leven niet kunnen behouden. We hebben ons afgescheiden van de Bron, de Bron van het Leven, het ging ons goed, zijn God vergeten en onze eigen afgodenwereld gaan aanbidden, dit wordt symbolische het graf genoemd, zoals ook het dodenrijk etc. Alles in de Bijbel verwijst er naar dat deze wereld niet Gods wereld is maar het slavenoord (onerwereld etc.) waar de profeten over spreken, waar wij als ballingen gevangen worden gehouden en wij als Zoon van God moeten lijden totdat het ik, het ego zich verzoend heeft met de Vader. Het is de ultieme vorm van je leven verliezen, verlossing, overgaven, vergeving, verzoening, het heeft allemaal dezelfde betekenis. Verlost worden van het ego, het kan in dit leven volbracht worden zegt God. Het is onze opdracht als dienaar en Zoon van God de wet te vervullen.

Dt 30 De geboden die ik u vandaag geef, zijn niet te zwaar voor u en zij liggen niet buiten uw bereik. Ze zijn niet in de hemel en u hoeft niet te zeggen: “Wie zal naar de hemel gaan om ze voor ons te halen en ze ons te laten horen, zodat wij ze kunnen volbrengen?” Ze zijn niet overzee en u hoeft niet te zeggen: “Wie zal de zee oversteken om ze voor ons te halen en ze ons te laten horen, zodat wij ze kunnen volbrengen?” Nee, het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart. U kunt het dus volbrengen.


Nergens anders zouden wij mee bezig moeten zijn. Je hoeft zelf niets te doen, dan met de stroom van het leven mee te golven. Alles komt zoals het komen moet, dat is de volmaaktheid van Gods wereld. Wanneer wij alles aanvaarden als komend van God zijn wij in Zijn wereld en zal alleen geluk, vreugde en wonderen ons deel zijn. Het is de komende wereld, of het einde der tijden wat je ervaart, om op Zijn Bijbels te spreken. Zie hoe belangrijk het is om je leven te verliezen, je verliest je ego en deze wereld die een wereld van verschrikking is. Geen kinderen hoeven meer geboren te worden in deze verschrikking zegt God door Zijn Profeet Jesaja.

Jes. 65 23 Zij zullen zich niet voor niets moe maken,
en geen kinderen ter wereld brengen voor de verschrikking.
Zij en hun nakomelingen met hen zullen een geslacht zijn dat gezegend is door de Heer.

Je leven verliezen is je ego laten afsterven, de oude mens, deze wereld loslaten, we kunnen het allemaal lezen in het NT. Maar het ego heeft de truc de mens vanuit zijn hoofd of verstand te laten lezen en zo de essentie van de boodschap verloren te laten gaan. Het Woord is aangepast aan het verstand. Geloof en vertouwen is nodig om te geloven in het onzichtbare.
Maar dit alles houdt gelukkig geen stand.

Jes. 28 18 Jullie verbond met de dood wordt verbroken,
jullie verdrag met het dodenrijk houdt geen stand.
Dit verdrag was de keus tussen de vloek of de zegen, maar onze God is een vergevende God.

Dt.4 29 Maar tenslotte zult u de HEER, uw God, weer zoeken, en hem ook vinden, als u hem tenminste met hart en ziel zoekt. Wanneer dit alles u overkomt zult u, door de nood gedreven, naar de HEER, uw God, terugkeren en naar hem luisteren. Want de HEER, uw God, is een God van liefde.

De hele Bijbel verwijst naar hoe wij uit dit dodenrijk verlost kunnen worden. Dit is symbolisch en toch ook waarheid, wij leven hier hoofdzakelijk vanuit het ego niet vanuit Het Zelve. Wij zijn immers de verloren Zoon die tevens de Messias, de verlosser is. De verlosser bevindt zich in ons, wij zijn het Zelf.

De dieren dienen om ons dichter tot God te laten naderen. Het volk moet dieren offeren aan God. Offeren betekent: “dichter tot God naderen” In de Bijbel heeft het ego vele symbolische namen, ook het dier in de mens, (dierlijke eigenschappen), als God vraagt dieren te offeren, is de werkelijke boodschap, je ego of het dier in jou aan God te geven. Zie hoe geraffineerd het ego het Woord bewerkt, ze laat het de mens lezen in de context van het wereldse denken in plaats van geestelijk. Wanneer de mens Zelf gaat denken in plaats van wat haar is aangepraat gaat ze de waarheid begrijpen waar het dier werkelijk toe dient. Zie je hoe een bizarre meedogenloze kracht het ego is? Zolang het ego nog op de troon van God zit zal de duisternis het niet begrijpen. Verlossing, vrij zijn van het ego laat deze wereld verdwijnen en de nieuwe aarde verschijnen, die zich achter onze eigen gemaakte beelden bevind.

Wis. 13 1 Volslagen onwijs zijn alle mensen
die onwetend zijn over God,
en die niet in staat zijn
uit de zichtbare goederen
Hem te kennen die is.

Je leven verliezen is jezelf vergeten, het gaat niet om mij, ik ben totaal onbelangrijk alles gebeurt omwille van Zijn Heilige Naam. Wij zijn Gods dienaar als Zijn Zoon. Door ons wil God de wereld of Zijn vijand overwinnen. God heeft ons nodig voor deze taak. Echter de mens heeft het niet begrepen en gebruikt de wereld voor eigenbelang, om te genieten, genieten van de wereld doet het ego. De Vreugde en Liefde van God kent alleen Zijn Zoon, het loslaten geeft het ware genieten, de vreugde. Wanneer je, je leven verliest ben je, enig, eenvoudig, èèn met God. Door naar mijn broeders te kijken zie ik mijn schaduwkant, maar ook de mooie kanten natuurlijk. Mijn broeder is een vreugde bode, hij is een boodschapper van God. Jezus wil dat wij ernaar kijken, dan zal de boodschap zich openbaren zegt Hij. Kijk ernaar wat het jou wil zeggen, ook al lijkt het irritatie, aanval, belediging of nog erger, kijk voorbij het lichaam, kijk met de ogen van Christus, Hij geeft het antwoord. Door hem nu te vergeven dat niet hij het is maar mij mijn verborgen, (onwetend) schaduwzijde. Hij is werkelijk mijn verlosser, hij geeft mij meer ruimte (licht)dat is bevrijding, inneming van het land, beloofde land. (gebied in het bewustzijn) in de Bijbel heeft het de betekenis van land. God gaf Izaak steeds meer ruimte, (land—bewustzijn)

Gen 26 22 Daarop verliet hij die plaats en groef een andere put; daarover kregen ze geen ruzie meer. Die put gaf hij de naam Rechobot, want hij zei: ‘Nu heeft de HEER ons ruimte gegeven, zodat wij kunnen groeien in dit land.’

Zie hoe prachtig het Woord van God als beeldspraak tot ons komt om met ons te communiceren, hoe zou Hij anders met ons contact kunnen maken als door het Woord. Het putten graven in het land is om Levend water op te halen, genade, zoekend naar Zijn Woord. Door veel en diep te graven (in de geest, kennis opdoen van God) krijgen wij veel land. Izaak werd zeer rijk. Nu weten we ook wat rijk zijn in het geestelijke betekent. Veel land, een ruim bewustzijn, of het met God denken, dan wordt je schatrijk en het leven is als een wonder.
Het Woord vormt een onvoorstelbare en ontzagwekkende eenheid. Het is het fundament van ons bestaan. Het Bijbels Hebreeuws kent dan ook maar een beperkt aantal woorden de fundamentele woorden.
Door over mijn broeders te oordelen in plaats van een juist inzicht, belaad ik hem met schuld, ik veroordeel hem onschuldig. Nu kunnen wij wat de profetieën voorspelden over de Mensenzoon ook in de ware betekenis waarderen. Zolang wij onterecht blijven oordelen zal onze broeder als Mensenzoon moeten lijden, totdat wij hem onze onterechte veroordeling vergeven. Hij lijdt voor mij, hij draagt mijn ‘zonden en ziektes’ door mijn vergeving heeft hij de macht mijn zwakheden die ik op zijn schouders heb gelegd te vergeven. Dit is waarlijk je leven verliezen en het resultaat van èènsgezindheid. Jezus zei: “waar twee in mijn Naam verenigd zijn zal ik (vergeving) aanwezig zijn.

Mt. 18 19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’

Dit is de wet van God, waar wij ons verbinden met onze broeder, ( in de geest) zijn wij èèn en in deze eenheid wordt vergeving geschonken. Het heeft allemaal te maken met je leven verliezen. Misschien leg ik niet duidelijk genoeg uit maar als je hier Zelf over gaat nadenken zul je het begrijpen.
We zijn bang om los te laten, bang om de controle te verliezen, we zijn bang gemaakt voor God. De maatstaven van het wereldse denken is niet toereikend om het hemelse te bevatten. Het ego of jezelf niet willen of kunnen verliezen, is wat de Bijbel bedoeld met het in: ‘zonde’ leven. Het gezegde: "Ik ben in de wereld maar niet van deze wereld" hoor je vaak zeggen, maar vervolgens leeft men gewoon verder naar de maatstaven van deze wereld. Wanneer wij vinden dat wij niet van deze wereld zijn, zouden wij ook niet volgens haar gewoontes moeten leven, het zijn de gewoontes van het vreemde volk, het is twee heren dienen. Onze enige taak die wij hier in deze wereld moeten vervullen is om ons leven te leren verliezen, het zelf, het autoritaire ik, Gods grootste vijand. We zijn met van alles en nog bezig wat niet belangrijk is, behalve met ons zelf te leren verliezen. Het ego is de ‘zonde' We volgen met zijn allen vol bewondering het dwaalspoor van zijn afgod, (het dier in de mens) in plaats van de rechtvaardige weg. Treffender als in de Apocalyps kan het niet verwoord worden.

Openb. 13 3 Vol bewondering ging de hele wereld achter het beest aan.

Wanneer wij in openbaringen het woord; beest zouden vervangen voor het woord; ego dan zien we hoe een misleidende verwoestende gruwelijke kracht het ego is, want dat is de betekenis van het beest in de Apocalyps, het lagere zelf in ons. De wereld en onze broeders vergeven voor wat ze lijken gedaan te hebben is de macht van het beest te overwinnen. De wereld heeft de mond vol van onthechting, het enige waarvan we ons moeten onthechten is het zelf.Het is een vreemde onnatuurlijke kracht - energie die niet bij ons hoort maar zich aan ons hart heeft vast gekleefd, of aangehecht. Daarom moet Gods volk besneden worden, een besneden hart is de betekenis van de besnijdenis. Een zuiver hart, een maagd, of een hart van vlees heeft dezelfde betekenis. Al zou Jezus duizend keer een kruisdood gestorven zijn, als wij ons leven of het zelf niet verliezen heeft geen enkele kruisdood betekenis voor ons. De opstanding was Zijn boodschap, Zijn voorbeeld. Jezelf verliezen omwille van Hem of Zijn Heilige Naam is de opstanding.

Spr. 30 12
Er zijn mensen die denken zuiver te leven,
maar vol vuiligheid zijn.

Jes. 29 12
De Heer zegt: Omdat dit volk mij naar de mond praat,
mij slechts met de lippen dient,
terwijl hun hart ver bij mij vandaan is;
omdat hun ontzag voor mij louter plicht is,
slechts aangeleerd en door mensen opgelegd.

De meeste mensen leven onwetend op deze manier, niet zelf denkend maar louter wat hun verteld is door kerken en priesters. We moeten echt Zelf denken (met God)

Jer. 11 6
Kennis van de Heer vervult het hele land
Het vervult ons hele bewustzijn.

De hemel en aarde kunnen lang leven, omdat ze niet voor zichzelf leven." Lao Tse 600 v Ch

Tolstoi
Als je Jezus letterlijk neemt, moet je, je leven radicaal anders inrichten, weg van de wereld.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage