De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 6 april 2011

WANT BARMHARTIGHEID WIL IK, EN GEEN OFFER

Hos. 6-6
Want barmhartigheid wil Ik, en geen offer,
en meer dan brandoffers, wil Ik kennis van God

Geen ander verhaal als dat waar Jozef zijn broeders vergeeft is zo duidelijk en treffend als de grote en verlossende kracht van vergeving.
De bijzondere mantel van Jozef was zijn uitstraling zijn charisma van deze vergevingsgezindheid omdat hij de wijsheid bezat dat God de geschiedenis leidt. Offeren heeft niets te maken met het offeren van een dier, goede werken of daden, geld geven aan goede doelen of vasten etc. Het offeren van dieren deden en doen mensen door dat ze Gods Woord niet begrepen hebben. Het dier is een heel belangrijk aspect als symbool in de Bijbel. Het dier heeft de betekenis van het lagere bewustzijn van de mens of het ego wat geofferd moet worden. Vrede tussen mens en dier is een boodschap van verzoening tussen het ik en het Zelf, zodat het lagere zich overgeeft aan het hogere. Het ego, het ik moet afsterven. Het enige offer wat God wil dat de mens volbrengt en Hem behaagt is ; De barmhartigheid van “VERGEVING”


Gen 45 3 Jozef zei tegen zijn broers: ‘Ik ben Jozef. Maakt vader het nog goed?’ Maar zijn broers konden geen woord uitbrengen, zo verschrikt waren zij. Jozef echter zei tegen zijn broers: ‘Kom toch dichterbij.’ Toen ze dichterbij gekomen waren, zei hij: ‘Ik ben Jozef, de broer die jullie aan Egypte verkocht hebben. Je hoeft niet zo terneergeslagen te zijn en jezelf niet meer te verwijten dat jullie mij hiernaartoe verkocht hebben, want God heeft mij voor jullie uit gezonden om jullie in leven te houden. Er heerst nu al twee jaar hongersnood in het land en er volgen nog vijf jaren dat het ploegen geen oogst oplevert. God heeft mij vooruit gezonden, om jullie voortbestaan op aarde te verzekeren en om velen het leven te redden. Niet jullie hebben mij hier gebracht, maar God zelf.

Aant. 7 God heeft mij vooruit gezonden: Gn. 45,5-8 bevat de sleutel van heel het verhaal: het is uiteindelijk God die de geschiedenis leidt.

Het betekent dat wij nooit kunnen en mogen oordelen, altijd moeten vergeven. Het verhaal laat ons weten dat alles goed is zoals het is en alles gaat zoals het moet gaan en alles wat gebeurt volmaakt is omdat God het is die de geschiedenis leidt. De vergeving is de barmhartigheid die God behaagt als offer.
Jozef die werd verkocht en verraden door zijn broeders, had de kennis van Gods voorzienigheid. Hij zag dat de daden van zijn broeders de redding van Zijn volk, Gods volk.
Weinig of geen mensen zouden hier deze wijsheid in kunnen zien om te vergeven.
Gelukkig is de mens wiens zonde zijn vergeven. Dit te weten zijn alle ‘zonden’ ons vergeven.
Het is een vergissing te denken dat wij zondaars zijn. Wij kunnen niets verkeerd doen, dit is moeilijk te begrijpen, maar uit dit verhaal blijkt dat het toch de waarheid is. Het verraad en verkopen van hun broeder Jozef is een grote zonde in onze ogen en toch was deze daad noodzakelijk om Gods volk te redden of te laten overleven. Hier wordt werkelijk een geloofsovertuiging weggevaagd. Wij zien alleen een fragment, God ziet het geheel, de eenheid en volmaaktheid. Wat wij als verkeerd zien, zit in onze gedachten. Daarom zegt God dat onze gedachten niet de Zijne zijn. Het zijn de gedachten beelden die wij voor Gods Aangezicht geplaatst hebben. (eigen gemaakte beelden) Wat wij waarnemen is een deeltje van ons Zelf dat om verzoening vraagt en om hulp roept, daarom is de ander altijd onze verlosser. Zonder onze naasten is geen verlossing mogelijk. De ander is Christus, Gods rechterhand, die mijn zonden draagt, doordat ik mijn tekortkomingen of schuld (oordeel) op zijn schouders leg. Wij zien alleen Zijn gelaat niet maar een eigen gemaakt beeld (oordeel) wat wij voor Zijn Aangezicht hebben geplaatst. Daarom is vergeving zo belangrijk, de ander heeft niets gedaan, door de ander te vergeven kan de Christus in hem, mij en de wereld (Gods Volk) redden en in leven te houden. Is dit niet prachtig, het staat er echt allemaal. Zo vallen alle puzzelstukjes van de heilsgeschiedenis op zijn plaats. Wij moeten niet op het zichtbare ons richten, zegt Paulus, dus ook niet op lichamen, maar het onzichtbare de Christus, Gods Zoon die wij allen te samen zijn als èèn volk èèn Zoon. Het lichaam betekent niets, zegt Johannes. Het is een leeg beeld wat lucht en wind najaagt.

Jes. 41-29
Jullie zijn allemaal even armzalig en nietig en jullie daden beteken niets ;
Wind en lucht zijn jullie beelden.

Het is zoals bij Salomo die een huis voor Gods Naam bouwde. Hij bouwde een huis alleen voor Gods Naam omdat God die alles omvattend is niet kan wonen in een huis. Zijn wij niet zoals God geschapen?
Zouden wij in een armzalig lichaam (huis)kunnen wonen? Het is een leeg huis wat alleen een naam heeft en voor de rest een leeg huis of beeld is. Het is heel belangrijk dat wij ook deze vergissing ons zelf vergeven, dat wij geen lichaam zijn, maar allen samen èèn volk èèn zoon als èèn Goddelijk bewustzijn zijn.
Het lagere bewustzijn, dat wat uit vlees is geboren, het ego denkt dat het een lichaam is dat veel macht heeft. De geest is het Leven, daar moeten wij ons op richten en de rest vergeven, dat is het ultieme offer dat God behaagt.

Hos 11-1
Toen Israël nog jong was, kreeg Ik hem lief
en uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.
Maar hoe Ik hem ook riep,
zij liepen van Mij weg.

Israël, het volk als eenheid als Gods zoon zoals ook in Exodus
waar God de farao gebied het volk Israël als zijnde zijn zoon te laten gaan. Op meerdere plaatsen treffen we in de Bijbel deze eenheid als veelheid aan. “Hoe ik hem ook riep steeds liepen zij van Mij weg.” Dit zijn toch bijzondere verzen die een, verborgen kennis van God bevatten. Althans men meent dat het Woord verborgen kennis bevat, alleen als je met het verstand leest inplaats met de geest. Gods volk, de gehele mensheid is als Gods enig geboren Zoon.
Jezus kende het O.T. zoals God het bedoeld heeft. Hij leefde het en deed het ons voor, Zijn boodschap is: "je zelf te verliezen(loslaten of te vergeven). Hij wist dat wij geen lichaam zijn maar het licht van de wereld.



0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage