De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 6 november 2008

HOOGMOED

Sir. 10
12 Het begin van de hoogmoed bestaat hierin, dat de mens de Heer verlaat en dat zijn hart zich afwendt van zijn maker.
13 Want het begin van de hoogmoed is de zonde; wie zich in de zonde vastbijt loopt over van afschuwelijkheid.


Is dit het advies en de remedie tegen depressie?
Ik kan me vandaag vinden in deze tekst.
Wil er wel bij zetten dat ik de hoogmoed uit de Bijbel anders interpreteer als wat wij er gewoonlijk onder verstaan.
Ons gemoed zit te hoog oftewel we zitten te veel in ons hoofd in plaats van in ons hart.

We dienen nederig zijn, neder te dalen naar het hart.

Psalm 17
Luister, Heer, ik vraag om vrijspraak; luister aandachtig, ik roep U aan. Verhoor mijn gebed, mijn lippen liegen niet.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage