De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 22 oktober 2008

GERECHTIGHEID

Gen 15-6
Abram heeft de Heer geloofd en dat geloof is hem aangerekend als gerechtigheid.

Dit is een zin die ik zeer fascinerend vind.
Doordat Abram de Heer geloofde is hij gerechtvaardigd.
Abraham wordt dus niets aan gerekend om dat hij de Heer geloofde.
Het geloof van Abram is een geloof geweest van totale toewijding aan de Heer.
Zoals geschreven staat; "gij zult alleen de Heer uw God dienen, met geheel uw hart met geheel uw ziel en met geheel uw verstand"
Abram diende alleen God, niets daarnaast, wij dienen nog zoveel daarnaast.
Wanneer ik God kan dienen met geheel mijn hart en met geheel mijn ziel en met geheel mijn verstand, worden mijn vergissingen of 'zonde' ook niet aangerekend, wat wil zeggen; zonde of vergissingen hebben een gevolg, zij moeten worden gerechtvaardgd of m.a.w. ze moeten als schuld worden ingelost, het vraagt om beproeving of correctie, het is een onwrikbare wet van God.
Dat heet; 'de wet moet vervult worden'

Wij zijn daar allemaal mee verbonden met dit correctie proces.
Alleen met een onvoorwaardelijk toewijding aan God geldt deze wet niet, (oorzaak en gevolg) deze 'zonden' hebben geen gevolg.
Geheel toegewijdt zijn aan God kun je ook vergissingen begaan, in deze toewijding zoals Abram leefde met God worden zijn 'zonde' gerechtvaardigd.
D.w.z. Abrham's zonden hadden geen gevolg of uitwerking, geen 'straf ' of geen beproevingen als correctie.
Als wij de Heer geloven rekent Hij ons ook geen zonde aan, wij zullen daarmee geen schuld op ons laden.
Abram heeft de Heer geloofd en dat geloof is hem aangerekend als gerechtigheid.

Onze vergissingen worden door verzoening of toewijding uitgewist, dus niet meer aangerekend als zonde.
Abraham leefde doordat hij geloofde in verzoenig met de Heer.

Psalm 32-2
Gelukkig de mens wiens zonde de Heer niet aanrekent, van wie het geweten tot rust is gekomen.

Dit Bijbel citaat heeft veel betekenis omtrent de 'zonde'
Het geweten van een mens die totaal aan God is toegewijd is tot rust gekomen.
Een gerust geweten voelt zich niet angstig of schuldig.


Je kunt zeggen: ik geloof in God, maar dat is anders dan God geloven, zoals Abram.
Abram geloofde èènvoudig wij geloven in meervoud, eenvoudig geloven betekent : Gij zult allèèn de Heer uw God aanbidden.

Ik geloof in God, maar kom vaak tot ontdekking dat ik niet genoeg geloofde om helemaal op Hem te vertrouwen.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die helemaal op Hem vertrouwen.

Annie






0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage