De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 12 december 2008

U BENT MIJN VOLK

U bent mijn volk

Hosea 2-18 Op die dag – godsspraak van de heer –
zult u tot Mij roepen: ‘Mijn man!’
Nooit meer roept u Mij dan toe: ‘Mijn Baäl!’
Dan zal Ik de namen van de baäls uit haar mond verwijderen:
zij zullen nooit meer bij naam genoemd worden.
Op die dag zal Ik ten bate van hen een verbond sluiten,
met de dieren op het veld, met de vogels in de lucht
en met de kruipende dieren op de grond.
Boog en zwaard en oorlog
sla Ik het land uit en in veiligheid laat Ik hen wonen.

Dit vers van Hosea is wonder mooi!
Wat een prachtige beeldspraak van deze Profeet, voor het loslaten van de wereld om haar als baàl te verafgoden.
Vrede en veiligheid zullen wij beleven in ons 'land'
Hosea spreekt van vrede tussen mens en dier.
In het Joodse gedachtegoed is vrede tussen mens en dier een beeld van geluk.
Het is de situatie van de Schepping.
Het komt dikwijls voor in Messiaanse teksten.
Ik denk, als bij die mens geen vrede tussen mens en dier is "die dag" niet zal aanbreken.
Vrede in het hart is verbonden zijn met een onvoorwaardelijke liefde voor de dieren, ook voor de dieren van; "ver van mijn bed".
Dank je, Hosea voor deze wijze en liefde volle waarheid vooral nu in de komende dagen die ons naar het licht toe leiden.
Jezus kende alle Profetieën en het Joodse gedachtegoed, Hij was en is het Licht Zelf die in vrede leefde met mens en dier, zou Hij anders ten Hemel zijn kunnen varen?

Annie

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage