De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

vrijdag 19 november 2010

ALS KLEI WAARIN EEN ZEGEL WORDT GEDRUKT

Job 38-14
Als klei waarin een zegel wordt gedrukt, zo krijgt de aarde vorm,
haar oppervlak wordt gedrapeerd als een kleed.

Het mooie hiervan is te ontdekken dat Gods Naam de blauwdruk, de geometrie van de Scheppeing is. De wetenschap zoekt met ingewikkelde apparartuur allemaal buiten zichzelf naar iets wat zich binnen in ons bevindt. Niets kan buiten ons zelf ontdekt worden. Wat wij waarnemen is waar wij van verlost willen worden, een wereld die geenszins van God is maar van de vreemde het ego. Kijk ernaar en het inzicht zal je van deze wererld verlossen.

Gods Naam is het zegel van Zijn almacht dat God in ons heeft gegeven als Zichzelf.
Gods Heilige Naam is de geografie van de schepping, de bouwsteen als het ware.
Zijn Heilige Naam is in ons hart gedrukt als een blauwdruk van Zijn Almacht, Zijn Zoon ons gegeven. Het is onze taak hierin te ontwaken zodat wij ons weer onze majesteitelijkheid herinneren die wij hebben verruild.

Rom. 1-23
De majesteit van de onvergankelijke God hebben zij verruild voor de afbeelding van de gestalte van een vergankelijk mens, en van vogels en van viervoetig en kruipend gedierte.

De Naam van God is zo ontzagwekkend machtig, heerlijk en genezend. Met al Zijn Heerlijkheid en Macht is deze Heilige Naam in ons hart gedrukt als een stempel, een blauwdruk. Zijn Naam bevat tevens Zijn wet met haar scheppend vermogen.
Gods Naam werkt zoals het zegel van een koning die hij afdrukt als teken van Zijn volmacht die hij die persoon verleent. Het is de Almacht van Zijn Schepping, wij zijn gemaakt naar Zijn gelijkenis.

Ps.8-6 NBV
U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie.

Zijn Naam als zegel, als de bouwsteen of geografie voor de schepping.
Wanneer de Naam van de Heer ”J H W H” met Hebreeuwse letters wordt geschreven ontstaat er een vorm die op de bouw van de tempel lijkt. (van boven naar beneden)Tien lampen worden aangebracht zoals het bij ons als geestelijk wezen ook tien stralende lichten bevat. (Chakras)


De bouw van de Ark met verzoendeksel, daarna de tempel waar het volk in het gedeelte van samenkomst bijèèn komt om zich te verzoenen met de Heer, waar het ook gevierd wordt. Het gedeelte voor de samenkomst, het altaar en het heiligdom, wordt nu het huis voor Gods Naam. De tempel met Gods Heilige Naam wordt het zegel, een afdruk van Zijn gelijkenis,en Zijn volmacht, het is de cheografie van de schepping wat wordt meegegeven als een stempel die gedrukt wordt bij iedere nieuwe uitbreidng of schepping. Daarom staat geschreven dat Gods Naam of Zijn wet in ons hart is gedrukt of gegrift. Wanneer je, je wat meer verdiept in de meta fysica van het Joodse gedachtegoed ontdek je dit. Daarom is het gegeven dat Gods Naam of de Zoon de bouwsteen is juist zo prachtig.

Dt. 28-58
Als u niet zorgvuldig de wetten naleeft waarin ik u onderwezen heb en die in dit boek zijn opgetekend, en de glorierijke en ontzagwekkende naam van de HEER, uw God, de eerbied onthoudt die hem toekomt, zal hij u en uw nageslacht zeer zwaar straffen. Hij zal u treffen met ongehoorde plagen, waar geen einde aan komt, en met vreselijke, ongeneeslijke ziekten. Hij zal opnieuw al die gevreesde kwalen uit Egypte op u afsturen en u ermee treffen. Maar ook de ziekten en plagen waarover dit wetboek zwijgt zal hij op u afsturen, tot er niemand meer over is. Al bent u eerst zo talrijk als de sterren aan de hemel, u zult maar met een handvol mensen overblijven, omdat u niet naar de HEER, uw God, hebt geluisterd.

Leven wij niet in een overeenkomstige toestand, wat betreft plagen, ziektes en ongeneeslijke ziektes? In paats van dat de plagen ons niet meer kunnen treffen, vernietigen wij de wereld door met sterke cemische middelelen de wereld te vernietigen.God beschrijft in Zijn Woord, het gehele ’leven’ dat wij vanuit het ego als een visioen of illsie en als het dodenrijk ervaren, omdat wij hieruit verlost moeten worden. We worden in deze droom echt gevangen gehouden en zijn een slaaf van de vreemde (ego) geworden, zo is het!
Het is het gevolg dat wij voor de vloek in plaats van Zijn zegen gekozen hebben, niet naar Zijn Stem hebben geluisterd en zoals de meeste mensen denken, zelf alles gemaakt hebben in het leven wanneer ze denken wat bereikt te hebben. Deze wereld als Gods Schepping te aanschouwen is een keuze voor de vloek. Deze wereld dienen wij te verzaken. Gods wereld is in onze tempel, ons hart waar Zijn Heilige Naam woont die wij Zelf zijn, want God gaf Zijn Zelf.
Daar is Zijn Aangezicht, ons innerlijk, de betekenis in het Bijbels Hebreeuws van aangezicht.
Ons innerlijk, Zijn Aangezicht is onzichtbaar geworden door het niet denken met Hem, maar onze eigen gedachtes er op na zijn gaan houden. God heeft Zijn Zoon zoveel macht gegeven als Hem Zelf, deze macht is door een vergissing (Adam- Mens) Hem ontnomen en met deze macht van Gods Zoon heeft een vreemde kracht deze illusie wereld kunnen maken. Interessant is te weten dat schepping in het Hebreeuws van de Bijbel; “scheiden” betekent.

Gen: 1-1
God schiep (scheidde) hemel en aarde, de macht van de Zoon werd Hem afgenomen, wat nòg altijd gebeurt. Door misbruik van het Woord is deze illusie wereld gemaakt. De schepping van deze wereld is dus een scheiden van God geworden, een scheiden van hemel en aarde. God Zelf schiep geen duisternis. Het is soms wel een beetje verwarrend, omdat God werkelijk Zijn wereld, een andere wereld als die wij waarnemen geschapen heeft en dit hier en daar verward word met het maaksel van Gods vijand een vreemde kracht die wij ego of duivel noemen.

Het is bekend geworden door de “dode zee rollen” dat Jezus op een bepaald ogenblik binnen kwam terwijl de apostelen aan het bidden waren. Jezus moest daarom lachen en zijn apostelen vroegen waarom Hij lachte. Hij antwoordde hen door te zeggen dat zei tot een verkeerde god baden. De god van deze wereld (ego) is niet onze Vader. Jezus zegt ook: “Mijn koninkrijk is niet van deze wereld”

Jes. 60-19
Overdag is het licht van de zon niet meer nodig,
de glans van de maan hoeft je niet te verlichten,
want de HEER zal je voor altijd licht geven
en je God zal voor je schitteren. Je zon zal niet meer ondergaan,
je maan niet meer verbleken,
want de HEER zal je voor altijd licht geven.

In Gods wereld, Zijn huis is het licht van zon en maan niet nodig, het licht van de Heer wat eeuwig schittert is nooit weggeweest, alleen hebben wij het verduisterd. Om deze duisternis voor Zijn aangezicht (ons innerlijk) te laten verdwijnen, is God Zelf mee afgedaald door zichzelf te geven als Zijn Zoon. In deze wereld is de vijand sterker als wij.

Alles is van God. Hier komt de belangrijkste wet ter sprake, dat wij alleen God mogen lief hebben, geheel moeten leven zonder eigen belang en zonder aanziens des persoons.
Het wetboek is in ons hart gedrukt waarin Zijn Heilige Naam en wet wordt bewaard. Jezus kwam het Woord of evangelie van God brengen, je leven geven voor je naaste, je Zelf geven zoals God het deed. Leven met onvoorwaardelijke liefde zonder voorkeuren. Dat bedoelde Jezus met de uitspraak waar sommige mensen het moeilijk mee hebben:

Mt. 47-12
Iemand zei tegen Hem: ‘Uw moeder en Uw broers staan buiten, ze willen U spreken. Hij antwoordde: wie zijn mijn moeder en wie zijn mijn broers?’Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers . Want ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer en zuster en moeder.’
Indien wij van onze vijand even veel kunnen houden als van onze geliefde of onze moeder, zijn wij waarlijk verlost, hebben wij de wereld, het ego overwonnen zoals Jezus het ons heeft voorgedaan. Totaal zonder eigenbelangen, dan ben je vrij.

maandag 8 november 2010

WIE ZICH DOOR ZIJN EIGEN NATUUR LAAT LEIDEN

Uit de brief van Paulus aan de Romeinen
8, 5-6

Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden
is gericht op wat hij zelf wil,
maar wie zich laat leiden door de Geest
is gericht op wat de Geest wil.
Wat onze eigen natuur wil brengt de dood,
maar wat de Geest wil brengt leven en vrede.

Dit is toch prachtig, je zou het zo uit een willekeurig new age boek kunnen lezen. Onze eigen natuur is het ego of dat wat uit het zaad van de man is geboren, het lichaam. Het is het natuurlijke wat moet sterven, voordat de Zoon, wat uit het zaad van God is geboren kan opstaan. Zo laat het Paulus ons weten en deed Jezus het ons voor. Het is moeilijk te accepteren voor een mens dat wij allen als èèn Geest zijn geschapen, het zijn de lichamen die als beelden voor het gelaat van Christus zijn geplaatst. Maar toch zijn er misschien meer mensen die in de èènheid geloven als mensen die in verdeeldheid geloven. Het leven is een hele strijd voor de mens die in de verdeeldheid van het ego gelooft omdat het Gods grootse vijand is die overwonnen moet worden. Omdat men het niet kan begrijpen, gelooft men het niet. Het verstand kàn het ook niet begrijpen, geloven brengt je in een andere staat van denken, waarin je het kunt aanvaarden. Het is alleen dit geloof dat je kan redden. Het is dit geloof wat je rechtvaardigt bij God. Geloof in de ene God de ene Mensenzoon, in ieder mens als Christus aanwezig, hij is de Christus. Als wij de Christus in de mens, zijn ware identiteit niet zien, ligt het niet aan die mens maar aan ons zelf. We hebben dan de Christus, onze ware Zelf nog niet aanvaard of erkend. Je zou kunnen zeggen dat we nog niet genezen of verlost zijn. God zegt dat je heden kunt kiezen, zegen of vloek en leven of dood.

Dt. 30-15
Ik houd u vandaag leven en geluk voor, maar ook dood en ongeluk. Als u luistert naar de geboden van de heer uw God, die ik u vandaag geef, als u de heer uw God bemint, zijn wegen gaat en zijn geboden.

Het is het natuurlijke, het lichaam of ego dat je naar de ‘dood’ voert. Gods Geest, Zijn Zoon die wij zijn leeft eeuwig. De keus is aan ons waar voor wij kiezen. Willen wij een zoon van het vlees of een Zoon van God zijn? Kiezen wij voor een Zoon van God dan zijn wij èèn met Zijn Geest.

Hij zal ons weer herstellen in onze vroegere staat, (het bewustzijn van Zijn Zoon, als eenheid) als wij met heel ons hart en met heel onze ziel terug keren naar Hem. Dit wordt te oppervlakkig gelezen, wanneer je met je gedachten nog bij de wereld of het ego bent, ben je niet met heel je hart en ziel bij de Heer.

Dt. 30-4
Al bent u verspreid tot het einde van de wereld, de heer uw God zal u weer bijeenbrengen.

Wij zijn een verspreid volk dat de Heer weer zal herstellen, in haar oorspronkelijkheid als èènheid. Hij zal ons weer herstellen in onze vroegere staat, als wij Hem alleen beminnen met heel ons hart en heel onze ziel. Onze vroegere staat is het bewustzijn of het weten dat wij Gods Enige Zoon zijn.
God laat het ons weten dat Hij de verdeeldheid als een èènheid beschouwt.

1 Kr 16
U, kroost van Israël, zijn dienaar,
u, zonen van Jakob, zijn uitverkorene.

Kroost als èèn dienaar, zonen als èèn uitverkorene, volk als èèn zoon.

Aant. 1 Kor. 19 KWB
Voor de eerste christenen kwam de onsterfelijkheid van de ziel als gescheiden van het lichaam niet in aanmerking als eigenlijke vervulling van de christelijke hoop. God heeft in Christus de hele mens verlost; de opstanding van Jezus is van die verlossing juist het beginsel en het onderpand.

Omdat de vertalers niet wisten dat dood in het Bijbelse woord een andere betekenis heeft is het ons verkeerd geleerd. Uit de dood opstaan heeft de betekenis, het ego overwonnen te hebben. Weer verbonden te zijn alleen met God, wetende dat je Zijn Zoon bent. Zoals je bij de aantekeningen leest geloofden de eerste Christenen dat het lichaam ook zou verijzen. Het ligt niet aan Paulus, het is echt verkeerd geïnterpreteerd door de vertalers of de leer die toen geloofd moest worden. In het jaar 313 werd het Christendom door Constantijn de Grote uitgeroepen tot een staats godsdienst.
Constantijn stopte de Christenvervolging, daartegenover kregen de Joden die het Christendom niet aannamen het weer heel moeilijk. Constantijn was in de eerste plaats een politicus, ten tweede een keizer en ten derde een moordenaar. Deze heeft het Christendom verplicht met al haar gebruiken, voorschriften en regels te geloven. Er was geen probleem opgelost maar verschoven.
Ik denk dat niet alles van Paulus is, anders spreekt hij zichzelf vaak tegen.

1 Kor. 15- 26
En de laatste vijand die uitgeschakeld wordt, is de dood.

Wanneer het ego de enige vijand van mens en God is uitgeschakeld is ook de dood overwonnen. Bij God zijn wij eeuwig, bij het ego heerst vergankelijkheid. Het is lichaam uit het zaad van de man geboren, het natuurlijke wat eerst moet afsterven. Wij hebben onze Majesteitlelijkheid ingeruild voor aardse vormen zegt Paulus.

1 Kor. 15-42
Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt.

Wat in vergankelijkheid wordt gezaaid is toch het lichaam dat uit het vlees of uit het zaad van de man is geboren. Het onvergankelijke is de Zoon van God. Beide zijn in ons aanwezig. Je kunt de hele Bijbel als eenheid lezen. Het is hier weer, de zegen of de vloek. De verhalen met de echte zoon en een zoon van de slavin als symboliek ons gegeven, als zoon van het vlees (ego) en de zoon van God. Dit dienen we dan niet als verhaal maar als boodschap te lezen. Het vergankelijke, het lichaam dus kan geen deel nemen aan de hemel. Toch in tegenstelling dan met dat Jezus als een lichaam zou zijn opgenomen. Dit dachten de eerste Christenen.

1 Kor. 15-44
Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt.

1 Kor. 15-50
Ik bedoel dit, broeders en zusters: vlees en bloed kunnen geen deel krijgen aan het koninkrijk van God: het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid.

Het waren niet alleen de eerste Christenen, die zo dachten, er zijn nog altijd veel mensen die geloven dat je met het aardse lichaam zult verrijzen. We zullen met een hemels lichaam als geest, wat wij in waarheid zijn verrijzen, als het oude (ego) is afgestorven.
Jezus deed het ons voor, hierin zullen wij Hem moeten volgen, ons leven geven voor onze naaste, het niet leven voor onze eigenbelangen maar er “Zijn“.
Het is ook Gods Naam, Ik ben, of "Ik zal er Zijn". In de betekenis van het Hebreeuws is er “Zijn” een werkwoord. Het; “Zijn” dat is het enige wat God verlangt. Het Zijn is God in ons laten werken, Hij gaat ons in alles vooruit. Als wij er; “Zijn“, is God daar. Er voor anderen "ZIJN" is de betekenis van Gods Naam.

Ex. 2-13
Maar Mozes sprak opnieuw tot God: ‘Als ik nu bij de Israëlieten kom en hun zeg: “De God van uw vaderen zendt mij naar u”, en zij vragen: “Hoe is zijn naam?” Wat moet ik dan antwoorden?’ Toen sprak God tot Mozes: ‘Ik ben die er is.’ En Hij zei: ‘Dit moet u de Israëlieten zeggen: “Hij die er is zendt mij naar u.

Aant. Ex. 2-13 -14
Ik ben die er is: De naam heer (in het Hebreeuws geschreven met de vier medeklinkers jhwh; men neemt aan dat de uitspraak – voorzover men die gebruikte – Jahwe(h) luidde) komt in het O.T. meer dan 6.800 keer voor, maar wordt alleen hier verklaard. Hij wordt in verband gebracht met het werkwoord haja, zijn. God openbaart zich aan Mozes als ‘Hij is er’. Dit ‘zijn’ van God is een met-anderen-zijn of een voor-anderen-zijn. Het is een actieve openheid en aanwezigheid ten aanzien van het volk van Israël en de mensen. Niet toevallig staat de verklaring van de naam heer aan het begin van de geschiedenis van de uittocht uit Egypte. Deze uittocht en de inbezitneming van Kanaän, waar zij op uitloopt, vormen samen het grote heilsfeit waarin het ‘zijn’ van de heer zich bij uitstek openbaart en waarmee zijn naam verbonden blijft

De brieven van Paulus brengen veel verwarring.
Ook wat de wet betreft is Paulus heel verwarrend en worstelt er zelf ook mee. Veel Christenen kunnen deze verwardheid gebruiken om de wet van het O.T te omzeilen. Wat ze niet begrijpen of niet zo goed bij hun levenshouding past is nu deze wet niet meer van toepassing, want Jezus heeft het nieuwe gebracht. Niets is minder waar en misleidend als deze kreet. Jezus zelf zegt hiervan, dat geen komma of letter veranderen zal aan de wet voordat zij vervuld zal zijn. Hij zegt ook dat Hij niet is gekomen om de wet te veranderen. Je merkt dat er veel tegenstellingen zijn in de Bijbel, ieder kan zijn waarheid er in vinden, maar het gaat om de waarheid van God niet de waarheid zoals het ons het beste uitkomt of ons geleerd is. Waar het Paulus omgaat wat de wet betreft, is dat de farizeeën hun heiligheid willen rechtvaardigen doordat zij zich houden aan de wet van Mozes. De regels, bepalingen en voorschriften van een leven in de woestijn, worden door de farizeeën als de wet van Mozes nog altijd als een rechtvaardiging gezien om een heilig volk te zijn. De wet van Mozes is niet de wet van God. De wet van God zijn de tien geboden. Deze zijn door God zelf gegeven, de andere ‘wetten’ of regels zijn door mensen voorgeschreven, deze staan niet in het hart gegrift zoals Gods wetten.

1Kor. 12
Maar hun denken raakte verstard, want tot op de dag van vandaag is diezelfde sluier aanwezig als zij lezen in het oude verbond. Hij wordt niet weggenomen, omdat alleen Christus hem laat verdwijnen. Tot op heden ligt er een sluier over hun hart, telkens wanneer Mozes wordt voorgelezen. Maar telkens als iemand zich bekeert tot de Heer, wordt de sluier verwijderd. Welnu, ‘de Heer’staat hier voor de Geest, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. Het is ons, die met onverhuld gelaat de glorie van de Heer als in een spiegel aanschouwen gegeven om herschapen te worden tot een steeds heerlijker gelijkenis met Hem, door de Geest van de Heer.

Zo is het heden ten dagen nog altijd. Wanneer wij niet in Christus onze Heer, onze Schepper geloven zoals Abraham, en ons niet geheel toewijden aan de Vader in ons leven en gebed zal ook bij ons een sluier voor het gezicht blijven hangen. Het zich keren tot de Heer is waardoor de wet van Zijn Geest ”ik zal er Zijn” in werking treedt. Gods Heilige Geest in het O.T. Zijn rechterhand genoemd, neemt deze verstardheid weg. Deze wet, van Liefde en vergerving die niet bij iedereen bekent was kwam Jezus ons leren. Ook Paulus kent deze wet en toch is het een verward geheel geworden.

Gal. 5 18
Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet.

Rom. 7-12
De wet is dus heilig, en het gebod is heilig, rechtvaardig en goed.


Rom. 7-5
Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

Dit is toch niet helemaal de waarheid, Gods Geest waar Paulus het over heeft is er altijd geweest. Vergeving is ook in het O.T. volop aanwezig. Aan de wet van God zijn wij nog altijd geketend, want zij is heilig en heelmakend. Het is deze Geest die Jezus liet opstaan die ook in ons aanweig is, en die ook in het O.T. al werkzaam was.


Paulus bedoelt de voorschriften van Mozes die als de wet van Mozes worden gekend, en die een mens als een rechtvaardige zou maken bij God. Paulus voelt zich hiermee bedreigt wat zijn evangelie betreft. Het gaat mede om de besnijdenis, waar zij Paulus op aanvallen. Het zijn deze voorschriften die Paulus bedoelt met de wet die geen betekenis heeft. Het heeft niets te maken met de wet van God of de tien geboden.
Daar heeft Paulus dus gelijk in, maar het komt heel verwarrend over.
Ook nu zijn er nog altijd mensen die geloven dat de voorschriften van hun kerken hun zullen heiligen of verlossen. Terwijl ze zich weinig bezig houden met de navolging van Christus; “het leven voor een ander, of zonder eigenbelangen leven”. Jezus noemt het: je leven geven, wat Hij ons werkelijk voordeed. Maar dit extreme voorbeeld verlangt Hij niet van ons. In waarheid sterft en leeft ieder mens voor zijn naaste. Wij zijn de Mensenzoon, die voor de verlossing van de wereld leeft en sterft. Ons aardse lichaam (ego) zal gekruisigd moeten worden willen wij de wereld verlossen. Wanneer dit overwonnen of gekruisigd is zal deze wereld, die wij waarnemen niet meer zijn, dood zal niet meer bestaan, de wereld is verlost uit de gevangenis van onze gedachten.


Zolang wij onze naaste nog willen overtreffen in alles,en niet in vrede leven met de dieren zullen we door de Christus in ons niet bevrijdt kunnen worden. Het zijn allemaal eigenschappen die niet van God zijn. Het hart moet rein zijn wil God ons als een rechtvaardige zien. Veel mensen hebben een verkeerd beeld van de verlossing. Zij denken te geloven maar zijn niet rechtvaardig. Verlost zijn we allemaal, maar uit de illsusie waarin het ego ons laat leven, moeten we nog ontwaken. Wij hebben allemaal nog de gewoonte's van het vreemde volk die wij van God niet mogen overnemen, het is volk wat vanuit het ego leeft, de zoon uit het vlees. Het lijkt allemaal wat onwerkelijk, maar als je de Bijbel goed bestudeerd en de juiste betekenis van het Hebreeuwse Bijbelwoord leert kennen, kom je toch tot deze conclusie. Maar door God alleen met hart en ziel te dienen en bij Hem te “Zijn” zal Hij ons leiden naar de verlossing.

dinsdag 2 november 2010

WEES DAPPER EN VASTBERADEN, WACHT OP DE HEER

Psalm 27, 1 + 4 + 13+ 14
Wees dapper en vastberaden, wacht op de Heer.
De Heer is mijn licht, mijn behoud,
wie zou ik vrezen ?
Bij de Heer is mijn leven veilig,
voor wie zou ik bang zijn?
Ik vraag aan de Heer één ding,
het enige wat ik verlang:
wonen in het huis van de Heer
alle dagen van mijn leven,
om de liefde van de Heer te aanschouwen,
Hem te ontmoeten in zijn tempel.
Mag ik niet verwachten
de goedheid van de Heer te zien
in het land van de levenden ?
Wacht op de Heer,
wees dapper en vastberaden,
ja, wacht op de Heer.

Heimwee en verlangen komt naar boven bij zulke teksten, waar is het huis van de Heer? Zeker niet in deze wereld, waar dan? In mijn hart, waar anders zou Zijn Heilige tempel gebouwd zijn? Hier en nu is Zijn tempel. Dat is toch wat ik onbewust echt verlang, het is een misleiding en afleiding dat ik mijn vrede in de wereld zou kunnen vinden. De wereld kan mij niets bieden wat ik werkelijk verlang. De wereld is gemaakt om ons bij God vandaan te halen. De Heilige Geest gebruikt de wereld om ons wakker te schudden, te laten ontwaken uit de donkere nacht. Zodra wij ons overgeven aan de wereld zijn wij een gespleten persoonlijkheid een prooi voor het ego, of volgens ons geloof de satan. Onbewust horen wij in deze wereld nog bij het blinde en dove volk. Zodra we Gods Stem kunnen horen en met de ogen van Christus gaan zien zullen we uit deze toestand ontwaken. Het huis van de Heer is ons hart, waar ons Zelf of Zijn Naam woont. We dienen te ontwaken, waaruit? Ons leven is als een droom een illusie, waar alleen maar Gods Stem ons kan bereiken en wij van Zijn Heilige Naam gebruik mogen maken.
Wat anders dan alleen een Stem kan ons bereiken in een droom. Waren wij ontwaakt zouden wij Christus Zelf kunnen aanschouwen. Bij ons Zelf te zijn, zijn we het dichts bij God. Juist door niet bij het Zelf te zijn en alleen in deze wereld, bevinden we ons in de afscheiding die een droom is van lege beelden, het dodenrijk. Het land van de levenden is ons Zelf.

Ps. 119-37
Houd mijn ogen af van wat leeg is,
laat mij uw wegen gaan, en leven.

Wacht op de Heer, wees dapper. Dapper dien je te zijn om enkel vanuit uit het hart, het land van de levenden te leven. Steeds het oefenen alleen vanuit het hart of het nu te leven vraagt oneindig veel doorzettingsvermogen en geduld, maar het is wel het enige wat resultaat geeft om in het huis van de Heer te verblijven, waar niets je kan deren, geen angst, geen pijn, alleen Zijn Liefde.

In het huis van de Heer, ons hart, staat Zijn Naam of het Woord geschreven, het Woord dat voor ons een grote genade en een Goddelijk geschenk is. Veel Christenen denken dat het Woord van God zich alleen in de Bijbel bevindt. Het gaat om het Woord of de Letter in zijn algemeenheid. Het Woord of de Letter is ons gegeven om te communiceren met God en onze naaste, en ons te verlossen uit dit vreemde oord waarin wij ‘leven’ als slaven (van het ego) in een visioen. Het Woord is ons gegeven als een Hemels geschenk om ons uit deze droom te doen ontwaken. Het Woord van God is volkomen betrouwbaar. Wij staan er over het algemeen niet bij stil hoe ontzagwekkend groots wonder het Woord, ons gegeven, is. Zonder het Woord zou er geen verlossing mogelijk zijn, en ik bedoel gewoon letterlijk; het Woord, niet alleen wat God ons meedeelt in de Bijbel, maar nogmaals het Woord en de Letter in het algemeen. In elk Woord en elke Letter bevindt zich een kracht. Het Woord is iets magisch en het heeft macht. Het Woord zou onberispelijk moeten worden uitgesproken, want het Woord is waarheid en het gaat zich manifesteren in onze geest. Hoe vaak wordt het Woord niet misbruikt door, vloeken, liegen, beschuldigen en oordelen? Door het Woord op deze manier te misbruiken werkt het, zonder het ons bewust te zijn als “zwarte magie”, in plaats van heilzaam. In deze wereld wordt Gods Woord niet begrepen, voortdurend misbruikt en is het zo een voedingsbron voor het ego. Net zoals de wereld kan ook het Woord op twee manieren gebruikt worden, met ogen van het lichaam die niets zien of met de ogen van de Geest, de Visie van Christus.

Ps. 12-7
De woorden van de HEER zijn zuiver
als zilver, gesmolten in de smeltkuil,
gelouterd tot zevenmaal toe.

Daarom vraag ik nu aan de Heer; “Heer mijn enige verlangen is te wonen in Uw huis, alle dagen van mijn leven”

Labels: