De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

donderdag 27 augustus 2009

IK PRIJS U HOOG, HEER

Psalm 30
Ik prijs U hoog, HEER,
want U hebt mij uit de put omhooggehaald;
geen vijand kan nog om mij lachen.
HEER, mijn God, ik riep om U,
en U, U hebt mij genezen.
Uit het dodenrijk hebt U mij opgehaald,
HEER, U hebt mij opnieuw laten leven
en mij weerhouden van de weg naar het graf.


Het is Zijn heilige naam, die een groot vertrouwen, kracht en zekerheid geeft. Er is iets heel bijzonders met Zijn naam, omdat God geen gestalte heeft, Zijn heilige naam draagt de gehele Schepping en wordt Zijn Zoon genoemd.
Niet in de betekenis die de kerken eraan gegeven hebben.

Dt. 4,12 U hebt toen wel Zijn woorden gehoord, maar geen gestalte gezien. Er was alleen maar een stem.

Zijn heilige naam die ons uit het dodenrijk omhoog haalt en ons opnieuw doet leven.
Hier kan een stukje dogma worden weggehaald, voor hen die geleerd hebben dat wij aan het einde der tijden allen uit de dood zullen opstaan. Dood bestaat niet we zijn eeuwig, en onze ziel of geest kan niet begraven worden. Dodenrijk is een symbolische uitdrukking voor deze wereld. Uit het dodenrijk hebt Gij mij opgehaald, Gij hebt mij genezen. U hebt mij opnieuw laten leven. Hier kenden de mensen Jezus nog niet en toch geneest God, laat ze opstaan en geeft ze het eeuwige leven. Jezus is dan toch niet hoeven te sterven om ons het eeuwige leven te schenken en ook niet als zondebok in plaats van het dier. Hij kwam het ons wel vertellen en uitleggen en ons de weg wijzen naar het Koninkrijk, hier voor heeft Hij zijn leven vrijwillig gegeven, niet als iemand die onze zonde moest dragen, wij leven en sterven allemaal voor elkaar, niet een alleen. Het is de Zoon in ons, die ons redt. Het kan niet anders dan alleen door de Zoon, het zaadje in ons dat uit God geboren is. Zolang wij deze Zoon niet erkennen zal er geen eeuwig leven zijn. Als ik de Zoon erken in mij ben ik genezen en zal ik opnieuw leven. De mensen en de priesters begrepen niets van de Heilige Schrift, Jezus begreep het O.T. en kwam het ons uitleggen en het is nog niet begrepen op een paar enkelingen na. Maar het zullen er ook maar weinigen zijn zegt Jezus. Zij die willen genezen zwijgen en luisteren naar hun innerlijke stem die zegt:

Ps.46,11 ‘Wees stil en weet dat Ik God ben,
hoog boven aarde en volkeren verheven.’

Het woord heeft kracht, dit moeten wij goed weten en daarom er heel voorzichtig mee omgaan. Want het negatieve, of de andere kant kan het ook gebruiken en van profiteren en je onwetend helemaal van de goede weg afleiden en als het ware je bezeten maken. Gods stem zegt dat je het best kunt zwijgen, de slang daarentegen laat je kreten uitslaan, die niet van de Heilige Geest afkomstig zijn. De slang zegt, blijf deze weg nu maar gaan, het is wijs dat zie je toch, je bent gezond je bent rijk en je kunt genieten, blijf deze weg nou maar gaan. Maar je hele lieflijkheid verdwijnt en in plaats daarvan komt iets wat niet van God is. Woorden hebben kracht, pas daar mee op, wees stil en weet dat wij allen tezamen Gods ènige Zoon zijn, samen met Jezus die geneest. Jezus zei: niet mij maar de Vader moet je eren en beminnen, want Hij is de Vader die de Zoon schiep, een Zoon kan nooit de Vader zijn wel àls de Vader, en nooit God zijn, wel àls God. Het is de Zoon die de weg de waarheid en het leven is. Een Stem in de wolk en Zijn Heilige Naam is Zijn kracht, Zijn rechterarm of uitbreiding, God heeft geen gestalte. Voor de Schepping waren we èèn met God, toen wij zelf gingen denken zijn we verdeeld en verstrooid geraakt, en dat moet nu weer hersteld of genezen worden zegt de Bijbel, ons denken is ziek, we denken niet met God en onze plannen zijn niet Zijn plannen. Als God spreekt dat Zijn volk verzameld moet worden heeft dat dan ook een bijzondere betekenis. Wij hebben Zijn Woord omgekeerd samen met Zijn gedachten. Het Woord is niet begrepen en vanuit een rationeel denken ons geleerd. De duisternis heeft het niet begrepen zegt Johannes, de duisternis is deze wereld en ons lichaam. Het is niet Gods weg die wij volgen, het is de weg die naar het graf leidt in plaats van naar het Koninkrijk. Wij behoren aan God toe, daarom moeten wij ons aan Hem alleen toewijden.

1 Kr.16,10
Roem zijn heilige naam, verheugd zal het hart zijn dat de Heer zoekt.
Richt u op de Heer en zijn macht; zoek voortdurend zijn aanschijn.

Dat vraagt wel een andere levenshouding dan dat van een ‘normaal’ leven.
Verheugd zal het hart zijn wat Zijn aanwezigheid zoekt, het is deze vreugde die God bedoelt. Wij verwarren vreugde met genieten. Genieten doe je van de wereld en dat is voor eigenbelang en heeft als doel je van God af te leiden, ook dat is verkeerd begrepen, vreugde is hemels en dat straal je uit. Er wordt dan wel eens een beetje cynisch gezegd: “doe je best”. Maar zij die hun best doen zijn de toegewijden van God.

maandag 17 augustus 2009

DAN JUICHEN ALLEN DIE U NAAM BEMINNEN

Ps. 5,12
Maar iedereen die bij u schuilt vindt vreugde
en kan zonder ophouden zingen.
Neem hen in bescherming,
dan juichen allen die uw naam beminnen.

Bij "naam" staat een verwijzing en die lees ik doorgaans. Deze aanwijzing is heel interessant, daar ik “de naam” altijd iets imposants vind hebben in de Bijbel, en wil het hier dan ook graag bij plaatsen.

Aant. 5,12 De naam is de aanduiding van een persoon en geeft een eigenschap weer, zinspeelt op de omstandigheden van zijn geboorte, is een wens of opdracht die hem in het leven wordt meegegeven.(zie de naamsverandering vanaf Abraham tot Simon Petrus ) Aldus valt hij praktisch samen met de persoon. Wie zijn naam kenbaar maakt , geeft anderen een zekere macht over zich, hij maakt zich aanspreekbaar . Als God zijn naam openbaart, maakt Hij zich aanroepbaar, zodat Hij aanwezig komt. Gods naam geopenbaard in Ex. 3,14, luidt JHWH Jahwe(h), weergegeven als de Heer. De ‘naam’ is Gods machtige en weldadige aanwezigheid.

Spr. 18,10 De naam van de Heer is een machtige toren: de rechtvaardige haast zich erheen en is veilig.

Ps. 18,50 Daarom prijs ik U, Heer bij alle volken en zing ik psalmen, om uw naam te eren.

Ps. 44,6
Met u duwen wij onze belagers omver, in uw naam vertrappen wij onze tegenstanders.

Ik vind Zijn naam altijd zo aangrijpend en krachtig. Ook dwingt Zijn naam een gevoel van ontzag af. Hem roepend bij Zijn naam is Hij aanwezig, dus Hij luistert, Hij is aanspreekbaar. Het is ontroerend, vertrouwelijk en zo iets kostbaars. Het is zijn Heilige naam die hier zijn tent is komen opslaan, Salomo heeft een tempel voor Hem laten bouwen om dat God zelf te groot en oneindig is. Wanneer wij Uw naam beminnen zijn wij beschermt, wij kunnen schuilen en zingen bij u. Als je dit leest wanneer de dag begint, kan er niets meer stuk, dacht ik zo. We moeten er natuurlijk wel op vertrouwen. Niet alleen Zijn naam maar ook Zijn geboden onderhouden, Zijn geboden onderhouden is alles loslaten, leven met een vergevende levenshouding. Ook las ik vandaag bij de lezing voor deze dag:
Iemand kwam bij Jezus en vroeg wat hij moest doen om het eeuwige leven te verwerven. Dit is geen toeval dacht ik:

Mt. 18,16 Jezus antwoordde: de tien bekende geboden. Deze antwoordde dat hij ze allemaal had onderhouden en vroeg aan Jezus waarin schiet ik nog tekort?
Waarop Jezus antwoordde: Wilt ge volmaakt zijn, ga dan naar huis, verkoop wat ge bezit en geef het aan de armen; daarmee zult ge een schat in de hemel bezitten. En kom dan terug om mij te volgen.
Hier zie je dat niet met alleen de geboden onderhouden het koninkrijk binnenkunt maar dat het alles loslaten(vergeven) het aller belangrijkste is. Zo extreem zal Jezus het niet bedoeld hebben, maar alles verkopen is als het ware alles loslaten geen waarde hechten aan de materiële wereld.

Zo veel mogelijk met Zijn naam op de lippen of in gedachte, zou toch het allerbelangrijkste in ons leven moeten zijn, juist omdat je dan beschermt bent en vanuit deze levenshouding de wereld uit haar duistere illusie kunt verlossen, het is de enige en daadwerkelijke manier die werkt. Het is deze duisternis die God het dodenrijk noemt, niet met de angstige betekenis die wij eraan gegeven hebben, maar doordat hier elke mens komt om te sterven. In het Koninkrijk kent men geen dood.

zondag 16 augustus 2009

ISRAËL WIL EEN KONING

1Sam. 8,6
Maar Samuel vond het ongepast dat ze voorstelden: ‘Geef ons een koning om rechter over ons te zijn.’ Daarom bad hij tot de HEER. Maar de HEER zei tegen Samuël: ‘Doe wat het volk wil, wat zij u ook vragen, want ze verwerpen niet u, maar Mij; Mij willen ze niet langer als koning. Wat ze u aandoen, hebben ze altijd al gedaan: vanaf de dag dat Ik hen uit Egypte geleid heb tot op de dag van vandaag hebben ze Mij verlaten en andere goden gediend. Ga dus in op hun verzoek, maar waarschuw hen helder en duidelijk en zet hun uiteen welke rechten de koning die over hen heerst, zal laten gelden

1Sam. 12,20
Samuel zei tegen het volk: ‘Ook al hebt u dit kwaad gedaan, u hoeft niet bang te zijn zolang u de HEER niet verlaat en Hem dient met heel uw hart. Verlaat Hem niet om achter waardeloze goden aan te lopen: zij kunnen niet helpen en niet bevrijden, want ze zijn niets waard. De HEER zal zijn volk niet verwerpen omwille van zijn grote naam, want Hij heeft besloten van u zijn volk te maken. Er is ook geen sprake van dat ik tegen de HEER zal zondigen door niet langer voor u te bidden. Ik zal u de goede en rechte weg blijven wijzen. Maar vrees de HEER en dien Hem trouw met heel uw hart; u ziet toch de grote dingen die Hij voor u heeft gedaan! Als u echter in de slechtheid volhardt, dan wordt u samen met uw koning vernietigd!’.

Samuel vond het ongepast dat het volk een koning wilde. Het was een zich afscheiden van God. Zij wilden een koning van de wereld, niet meer God als koning. Met alle consequenties van dien. Het is als het ware dè ene zonde die de mens begaan heeft, het zich afscheiden van God. Maar het echte Koninkrijk blijft toch heel nabij, het is nooit verdwenen want wij bevinden ons er middenin, we zien het niet meer, met de afscheiding zijn wij blind geworden. Een kleine verandering in onze levenshouding en we zijn weer bij Hem, omkeren, alleen de Heer liefhebben, Hij is de enige Koning die ons kan verlossen uit deze duistere illusie. Israel wil bevrijdt worden. De mens leest het land Israël maar in werkelijkheid is Gods boodschap: de mens, de wereld, Zijn hele schepping die bevrijdt moet worden van de duistere illusie het ego. Een negatieve kracht die geen macht heeft wanneer wij haar niet verlenen. Maar hier bij Samuel is het ‘kwaad’ geschied, hier begint de tijd van de koningen met haar profeten, tot aan de vooravond van de bevrijding. De Verlossing of bevrijding blijft een mysterie. Jeremia beschrijft het als zeventig jaren, waarvan de laatste jaarweek bij Daniel is beschreven. Daar bij God geen tijd bestaat is dit een begrip. Maar een werkelijke eindtijd wordt niet bekend gemaakt in de Bijbel. Allerlei verhalen heeft de mens bedacht en weten te ontfutselen aan de bijbel om hier iets zinnigs over te kunnen verklaren. De eindtijd is daar wanneer de mens zich totaal aan zijn Heer heeft overgeven, eenwording met Hem heeft bereikt. Daar God niet buiten ons te vinden is, Hij eeuwig met ons is, zal er buiten ons ook niets gebeuren. Het is een innerlijke verlossing of bevrijding. Zo dienen wij de Bijbel te verstaan. Deze wereld als Gods schepping te waarderen is Godslastering. Deze wereld is een afschaduwing van de schaduw van Gods wereld. Het is het dodenrijk, de afgrond waar de Bijbel symbolisch over spreekt. Laat ze voor wat ze is, ze is een instrument voor de Heilige Geest om ons weer om te keren op de weg naar huis. Want wij kozen voor de weg die naar deze wereld heeft geleid toen wij een koning wilden. God Zelf is afgedaald als Zijn Woord. Het is Zijn Naam die zich hier is komen vestigen die wij Zoon hebben genoemd.
Het is ook in deze wereld zo, uitbreiding is een kind die de naam van de vader draagt. Wij hebben op onze wereldse manier van denken het gehele Woord in beeld gebracht, maar we hebben er niets van begrepen. Het overspel wat God bedoelt is niet het overspel van onze wereld, het is de ontrouw aan Hem, zo ook met het zwanger zijn. De gehele schepping van God is in verwachting, zij verwacht steeds het Leven, de Heer, totdat het Leven geboren wordt. Ook dit hebben wij nagemaakt. In deze wereld is Gods wereld een substituut geworden, allemaal door de ware koning te onderkennen. Na deze trieste beslissing lijkt het allemaal wat minder erg als Samuel het volk troost en zegt dat we niet bang hoeven te zijn, zolang wij de Heer niet verlaten en Hem dienen met heel ons hart, het is het ene gebod waar de hele Bijbel op gebaseerd is:

Dt. 6,5 U zult de HEER uw God liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met al uw krachten.

Alleen God dienen met heel ons hart, en geen andere goden achterna lopen. Wat is dit slecht begrepen! Het grootste deel van de Christenen denken nu aan beeldjes, maar het is de wereld zelf. Hoe vaak kunnen wij lezen in de bijbel dat wij haar niet lief mogen hebben, allèèn God. De wereld is zoals het is, dat is al wat is. Vergeven is de sleutel, ook vergeven is verkeerd verstaan, haar werkelijke betekenis is loslaten. De wereld kan ons geen verlossing bieden, alleen de Heilige Geest die haar gebruikt als instrument. Wees open en verwelkom haar zonder voorkeuren of afkeuren. We zijn haar gaan overwaarderen, en dat is afgoderij.
Verlaat Hem niet zegt Samuel door achter andere goden aan te lopen, zij kunnen niet helpen en niet bevrijden. Door Zijn Heilige Naam voortdurend in ons hart en op onze lippen te dragen zullen wij bevrijdt in deze wereld lopen naar het eeuwige leven.
De ‘zondeval’ is het ons afgescheiden hebben van God. Deze heerlijk woorden van Samuel, dat wij door dit ‘kwaad’ wat we gedaan hebben niet bang hoeven te zijn is als balsem op onze wonden. Hij zal ons niet verwerpen, als wij Hèm alleen lief hebben. Het is werkelijk de enige boodschap die God uitdrukt in Zijn Woord, al de profeten profeteren haar, het is ook de grote boodschap van Jezus.

Luc. 4, 8 Jezus gaf hem ten antwoord: Er staat geschreven : De Heer uw God zult u aanbidden en Hem alleen dienen, en zijt gij niet allen zonen van de allerhoogste?

Al het andere is door mensen bedacht. Voor deze boodschap gaf Jezus Zijn leven, zoals wij allemaal dienen te doen. Hij deed het ons voor.

vrijdag 14 augustus 2009

DE OPENBARING AAN DANIËL OVER DE ZEVENTIG WEKEN

De openbaring aan Daniël over de zeventig weken

Er is mij een stukje aangereikt als zou daar Jezus als Messias aangekondigd zijn en heb weer beloofd ook dit stukje ter verduidelijking aan te reiken, het gaat om Daniël 9,25
Dezelfde uitleg als bij het stukje van Messias is hier ook weer van toepassing. Het is wel belangrijk heel Daniël 9 en vooral de verwijzingen aandachtig te gelezen. De zegen en de vloek waar Mozes over spreekt als waarschuwing voor het volk is van toepassing in ieders leven.
De zegen als het volk Zijn gebod onderhoud door Hem alleen lief te hebben en de vloek wat het volk overkomt als zij de wereld lief gaan hebben en daardoor afgoden gaan aanbidden en ontrouw zijn aan de Heer. De profeten beschrijven de vernietiging en de opbouw van de tempel, onze innerlijke tempel. Hier in deze wereld zitten wij nog midden in de tijd van de verwoeste tempel. De opbouw van deze tempel kan alleen onze innerlijke Messias, Christus, volbrengen. Wanneer onze innerlijke tempel is opgebouwd zal daar het einde der tijden zich voltrekken. Niets gebeurt buiten ons, God moeten wij in ons zelf zoeken. De zeventig jaren van Jermia kunnen we niet berekenen met onze jaartelling. Bij God is als het ware een dag duizend jaar. Het is de zegen en de vloek in ons leven, als wij de geboden onderhouden en als wij ze niet onderhouden, het is dè grote profetie voor aller tijden.

Zegen en vloek
Lev. 26,3 Als u uw leven naar mijn wetten richt en mijn geboden nauwgezet volbrengt, dan zal Ik u regen geven op de juiste tijd, zodat uw land rijke oost oplevert en uw boomgaarden overvloedig vrucht dragen. Dan duurt het dorsen tot aan het plukken van de druiven, en het druiven plukken tot de zaaitijd. Dan zult u volop te eten hebben en ongestoord wonen in uw land. Dan breng Ik vrede over het land en kunt u slapen zonder dat iemand u opschrikt.
Lev. 26,14 Maar als u Mij niet gehoorzaamt en deze geboden niet onderhoudt, u van Mijn wetten niets aantrekt en Mijn verordeningen afwijst, als u Mijn geboden niet onderhoudt en ontrouw wordt aan Mijn verbond, weet dan wat Ik met u ga doen. Ellende breng Ik over u .
Ik zelf treed tegen u op, zodat u valt onder de slagen van de vijand. Die u haten, heersen over u. U slaat op de vlucht, ook als niemand u achtervolgt.

Zal nu proberen de profetie van Daniël uit te leggen.

Dan. 9, 24. Voor uw heilige stad is een duur van zeventig weken vastgesteld om aan de misdaad en zonde een einde te maken, om de ongerechtigheid uit te boeten, om eeuwige gerechtigheid te brengen, de openbaringen van de profeten te benadrukken en het hoogheilige te zalven.

Daniël stuit bij het lezen van het boek, Jeremia, op het getal van zeventig en weet dat de voorspelling van Jeremia, de zeventig jaar nog niet in vervulling is gegaan. Maar hij verzevenvoudigd de zeventig jaren tot zeven jaarweken.

Jer. 25,11 Het hele land wordt een verschrikkelijke puinhoop. De volken zullen de koning van Babel zeventig jaar dienen.

Dan. 9, 25 Prent dit goed in uw hoofd vanaf het ogenblik waar op het woord gesproken werd over de terugkeer uit de ballingschap en de herbouw van Jeruzalem tot aan het optreden van de uitverkoren Vorst, zullen zeven weken verlopen, eenmaal herbouwd met pleinen en wallen zal de stad de stad tweeënzestig weken zo blijven.

De zeven weken die verlopen zijn, ( zeven maal zeven jaarweken is negenenveertig jaar) is de eerste periode van de zeventig jaarweken waarna een uitverkoren Vorst zal optreden, deze uitverkoren Messias is Kores, waarvan Jesaja en ook Jeremia spreekt.

Jes.45,1
Zo spreekt de Heer tot Kores Zijn gezalfde, die Ik bij de rechterhand heb genomen, om volken voor hem neer te leggen, koningen de gordels van de heupen te rukken, en voor hem deuren te ontsluiten, zonder dat een poort gesloten blijft.

2 Kr. 36,22
Het decreet van Kores.
In het eerste regeringsjaar van Kores, de koning van Perzië, liet de Heer de voorspelling die Hij aan Jeremia gedaan had in vervulling gaan. Hij gaf Kores, de koning van Perzië, in, om in heel zijn koninkrijk, mondeling en per brief , een boodschap te doen uitgaan, met de volgende woorden: Zo spreekt de Kores, de koning van Perzië: De Heer, de God van de hemel , heeft mij alle koninkrijken van de aarde geschonken. Hij heeft mij opgedragen om voor Hem een huis te bouwen in Jeruzalem, in Juda. Laten al degenen onder u die tot zijn volk behoren, onder de hoede van de Heer hun God terug keren.

Dan. 9, 26
Na die tweeënzestig weken zal een gezalfde gedood worden zonder dat iemand hem opvolgt. De stad en het heiligdom zullen verwoest worden door het leger van een vorst die er aankomt en zijn einde zal vinden in een vloed van rampen. Maar tot aan het einde zal er volgens het besluit zal er een verwoestende oorlog plaats vinden.

De gezalfde is Onias die op een verraderlijke wijze in Dafne omgebracht werd (171 voor Christus) door het leger van een vorst die komt. Deze vorst is Antiochus IV, en deze Vorst komt aan zijn einde door een opeenvolging van rampen. Met het ombrengen van Onias is volgens Daniël de laatste jaarweek begonnen.

Dan. 11, 21 Hele legers zullen door hem worden weggevaagd en gebroken, ook een Vorst van het verbond laat hij verdwijnen.

Deze Vorst van het verbond is dus de gezalfde Hogepriester Onias.

2 Mak 3,1 Onder het bestuur van de vrome Onias genoot de heilige stad, dankzij zijn optreden tegen het kwaad, een volmaakte vrede en werden de wetten voorbeeldig onderhouden.
2 Mak. 4,34 Het gevolg hier van was Manelaüs Andronikus in vertouwen nam en hem wist over te halen om Onias uit de weg te ruimen. Andronikus ging naar Onias. In het vertrouwen dat hij met een list in zijn opzet zou slagen, begroette hij Onias vriendelijk en verzekerde hij onder ede van zijn goede bedoelingen. Ofschoon Onias argwaan koesterde, stemde hij er toch in toe zijn vrijplaats te verlaten. Nauwelijks had hij dat gedaan of hij werd door Andronikus gedood.

Dan. 9,27
Met velen zal hij een sterk verbond aangaan gedurende èèn week. Op de helft van die week zal hij een einde maken aan de slacht en spijsoffers en op de vleugel de gruwel van de verwoesting plaatsen, totdat de vernietiging, waartoe besloten is, zich aan de vernieler voltrekt.

Het is Antiochus lV die een eind maakt aan het dagelijks offeren van slacht en spijsoffers en op de vleugel een huiveringwekkend gruwel opricht. De huivering wekkende gruwel is een altaar ter ere van Zeus wat op de verwoesting wordt geplaatst.

Dan. 11,31 Door hem gezonden troepen zullen de tempelburcht schenden, een einde maken aan het dagelijks offer en de huivering wekkende gruwel oprichten.

Mt. 24,15 Wanneer je de huivering wekkende gruwel, waarover gesproken is bij monde van Daniël, op de heilige plaats ziet staan. Aant. bij deze: In Da. Is de oprichting van een altaar ter ere van Zeus de gruwel.

Dit zover een beetje uitgepuzzeld te hebben, om te laten zien dat de profetien alleen betrekking hebben op Koningen, bij Daniël ook op de Koningen van Perzië. Maar de essentie van het Bijbel lezen zoals God het bedoeld heeft is natuurlijk haar te lezen vanuit het hart. Het heeft betrekking op onze eigen innerlijke eindtijd in ieder mens, die aanbreekt als wij de echte ware Koning erkennen en op laten staan.

Nog iets: Ook werd mij een beetje verweten dat ik herhaaldelijk het eten van dieren aanhaal. Dat komt volgens mij doordat de mens daar geen prettig gevoel bij ervaart. Toch kan ik het niet laten als de gelegenheid zich aandient hier over iets aan toe te voegen, om de mens die God zoekt, te proberen de belangrijkheid hiervan bewust te laten worden. Door de jaren heen ben ik van de Bijbel gaan houden en trek er dan ook zoveel mogelijk mee op. Daardoor ben ik ervan overtuigd geraakt dat God dit onschuldig bloed vergieten wat geofferd word voor de mens, werkelijk een gruwel vindt. Toen ik mij bewust werd van het dierenleed wat achter het eten ervan schuilt, en het niet eens bij onze natuur past had ik nog nooit een Bijbel als het ware in mijn hand gehad. Nu na al die jaren mag ik misschien zeggen dat het aan mij is geopenbaard, want als anderen het niet kunnen zien of lezen is er sprake van 'blindheid'. Ja dat zijn mijn gedachtes wordt dan gezegd, ja dit moet je ervaren dat kun ik niet bewijzen, de ervaring en het bewijs vind je in de Bijbel.

donderdag 6 augustus 2009

STEM IN DE WOLK

Marcus 9,7

Toen viel de schaduw van een wolk over hen,
en uit de wolk klonk een stem:
‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!’

Dit en de gehele Bijbel dienen wij vanuit de Geest te lezen, niets ervan met het verstand want dan is het geen waarheid meer. Dan wordt het echt iets wat normaal gesproken volgens het verstand niet kan, alleen bij Jezus. Het dient bij ons allen te gebeuren, het is de èènwording. Daar naar toe leven is de rechte weg volgen, het is de betekenis van rechtvaardig. Het woord is waarheid, God waakt over zijn Woord. Dat is waar, maar God waakt niet over het verhaal, wel over zijn Woord. Bijna alle mensen denken dat wij de verhalen ieder naar zijn eigen waarheid kunnen interpreteren. Een ieder gelooft het verhaal naar zijn eigen geloof. Het Woord is een andere zaak. Het Woord ;”rechtvaardig “ is zo’n Woord. Het Woord heeft bij God een andere betekenis als wat wij er aan gegeven hebben. Rechtvaardig, het vergt een vaardigheid om op de rechte weg te blijven. Maar het heeft te maken met: ”varen” ten hemel varen, wat weer met de zee of het water te maken heeft. De uitspraak: "Hij is ten hemel opgevaren" heeft hier beslist mee te maken. Wij allen moeten de zee over varen om aan de andere kant van het beloofde land te komen. Oever is in het Hebreeuws; “taal” wat met de betekenis van woord te maken heeft. Het Woord komt van de andere kant van het water, Gods wereld, naar de oever van het water in onze wereld. Het Woord is nu zichtbaar, verstaanbaar. God heeft zich kenbaar gemaakt, Hij heeft door het Woord een verbond met ons gesloten. Maar wij hebben het Woord niet begrepen en veelal andere begrippen gegeven. Wij veronderstellen met het Woord rechtvaardig toch een ander begrip. Een rechtvaardige kan toch zonde begaan zoals Abraham. Wat ook aangeeft dat zonde niet de betekenis heeft zoals wij geleerd hebben, zonde is “vergissing” want wie is er volmaakt? Rechtvaardig is steeds recht door varen op de goede weg. Als je God als enige lief hebt ben je rechtvaardig, ook al doe je ‘zonde ‘. De wereld lief hebben is niet rechtvaardig, nog niet een klein beetje. De wereld is wat het is, zij is er voor jou terug naar huis te leiden niet om af te leiden. God waakt over de juistheid van Zijn Woord, dat het in waarheid begrepen wordt. Hij staat niet toe dat Zijn Woord anders word verstaan als alleen in waarheid, en die waarheid kun je ervaren. Zijn Woord is waarheid, als wij Zijn Woord anders uit gaan leggen wordt het Woord een leugen en verraad jegens Hem. Zo waakt God over Zijn Woord. De verhalen worden waarheid als het Woord in overeenstemming met Gods waarheid wordt gelezen. Zo zijn heel veel woorden anders gebruikt dan waar God het voor bestemd heeft. Elk Woord heeft zijn eigen licht en kracht. Zo heb ik al heel veel woorden opgemerkt die niet in overeenstemming komen met de bedoeling van Gods Woord. Wij zijn het Woord anders gaan begrijpen, omdat het uit een andere wereld komt, wij interpreteren het vanuit onze wereld. Het bovenstaande vers is een innerlijk gebeuren wat ons allen bij een totale overgave of eenwording overkomt. Wanneer wij in gebed of meditatie eenwording ervaren worden wij omhuld door een wolk. Gods Stem is aanwezig in de wolk, en spreekt tot ons:
“Jij bent mijn geliefde zoon, luister naar Hem”. Zo direct had ook Mozes contact met deze Stem in de wolk. Als Mozes èèn was met God steeg de wolk omhoog en wisten zij dat ze weer verder konden trekken. Het volk vertrouwde op Mozes daar zij de wolk konden zien, en als het ware het hele volk omhulde. Deze wolk verschijnt werkelijk in ons geestelijke bestaan, bij het èèn zijn met God, hierin is echt Zijn Stem aanwezig. Daarom is gebed en meditatie zo belangrijk op onze weg naar huis.

Ex 40,36 Zolang de tocht duurde, trokken de Israëlieten pas verder wanneer de wolk zich verhief van het tabernakel.

Als deze wolk verschijnt kunnen wij weer opbreken, dan is God met ons en wordt ons de rechte weg gewezen in ons leven. Luister naar deze Stem, Hij is Gods geliefde Zoon. Het is deze wolk waar het evangelie over spreekt waarop Jezus zal verschijnen bij Zijn wederkomst een innerlijke wolk. Er is geen God buiten ons, anders zegt God zoals tegen Samuël, ze willen Mij niet meer, ze willen een koning van de wereld. Dat is ook zo als je denkt dat Jezus van buiten jezelf, of in deze wereld zal verschijnen.

woensdag 5 augustus 2009

U, BETHLEHEM IN EFRATA

Micha 5,1
U, Bethlehem in Efrata,
al bent u klein onder Juda’s stammen,
toch zal er, zeg Ik,
iemand uit u voortkomen die over Israël gaat heersen.
In het verre verleden ligt zijn oorsprong, in lang vervlogen dagen.’

Zoals beloofd zou ik proberen mijn visie te geven op de geboorte van Jezus in Bethlehem zoals boven vermeld door Micha zou zijn voorspeld. Micha was een jongere tijdgenoot van Jesaja. Allereerst is het Bethlehem van de Bijbel geen geografische plaats op de landkaart, het is een innerlijke plaats in ons wezen zoals Israël ons geestelijke wezen of lichaam is. Het is ook het innerlijke Jeruzalem wat in ons bezet wordt, in werkelijkheid zijn wij de slaaf van het ego. De oorsprong, het verre verleden van deze koning, telg of stronk van Isai die voorspeld wordt ligt in Bethlehem. Deze telg, die iemand is de Zoon van God die in Bethlehem zijn oorsprong heeft. In wezen zijn wij allen deze telg of koningszoon die zijn oorsprong heeft in het verre verleden, ons thuis of Huis van God. Wij zijn Zonen van de allerhoogste uit God geboren, die hun oorsprong in het verre verleden hebben.

Ps. 82,6 ik heb u gezegd dat u zonen bent van de Allerhoogste.

In werkelijkheid zijn wij allen de ènige Zoon van God in Bethlehem geboren, wat betekent dat wij uit Gods huis gekomen zijn. Het is het huis van God, waar in het verre verleden onze wortels liggen en die van onze vaderen en voorvaderen. De profetieën van de profeten uit de tijd van Koningen gaan uitsluitend over de vernietiging van Jeruzalem, haar tempel, de ballingschap van de bevolking en de wederopbouw van Jeruzalem en de tempel.
Bij Samuël de laatste rechter wilde het volk een koning.

1Sam. 8,6
Maar Samuel vond het ongepast dat ze voorstelden: ‘Geef ons een koning om rechter over ons te zijn. ‘ daarom bad hij tot de Heer. Maar de Heer zei tegen Samuël : ‘Doe wat het volk wil, wat zij u ook vragen, want ze verwerpen niet u maar Mij, Mij willen ze niet langer als koning.

Het volk keerde zich af van God, en zochten een koning buiten zichzelf, een koning van de wereld. Vanaf toen is het land steeds in de verdrukking gekomen, hun directe bescherming, hun schild van liefde waar ze mee omringd werden viel van hun af. Vanaf die tijd zijn de profeten gekomen om hun te beschermen en te waarschuwen. Het heeft niet zoveel met geschiedenis te maken het is ons leven wat uitgebeeld wordt wat er gebeurt als wij God mishagen en wat als wij God behagen, ons lot ligt in deze beslissende levenshouding. In werkelijkheid is de verwachte Messias die zijn wortels heeft in het verre verleden in Bethlehem in ons. In ons moet Hij wedergeboren worden of opstaan. Het is het koningshuis waar wij allen als Zoon van God in het verre verleden geboren zijn.
Het mysterieuze verhaal dat Jezus uit de Geest van God of de Heilige Geest geboren zou zijn, is in werkelijkheid waarheid. Met ons verstand zeggen wij, Jezus heeft geen binding met het huis van David want Hij is uit de heilige Geest geboren en niet uit de man Jozef die afstamt van de stam David. Het verhaal dat hij uit Betlehem moet komen uit de stam van David heeft dus allemaal een geestelijke betekenis, in deze wereld zou het niet kloppen. Het klinkt onlogisch, maar een Zoon uit God geboren komt nu eenmaal uit Gods Geest en niet uit het zaad van een man, dus Jezus als Zoon van God is inderdaad uit de Heilige Geest geboren, zoals ook onze innerlijke Zoon uit God geboren is, niet ons lichaam dat is uit het zaad van de man en aan het ego onderhevig. Gods Geest waar wij allen aan zijn ontsproten is de Heilige Geest die aan alles het Leven geeft. Zoals in het O.T steeds twee tegenovergestelde zonen zijn, zo is het ook met ons. Ze zijn allebei in ons, zowel Kain als Abel, oftewel het ‘kwade’ en het ‘goede’.
De profeet Micha profeteert zoals alle profeten in die tijd dat een verlosser zal komen die Jeruzalem en het volk zal bevrijden, en dat is hier in dit geval ook de koningszoon die Jesaja voorspelde; Hizkia. Dit is de conclusie bij Jesaja, en Micha als jongere tijdgenoot van Jesaja had dezelfde voorspelling.
Het gaat voornamelijk over Assur de grote vijand.
Bij Achaz voorspeld Jesaja, een koningszoon die Assur tegen zal houden. Koning Hizkia overwint met de Heer voorop het leger van Sanherib. Daarom was hij de wonderbaarlijke leidsman zolals Jesaja voorspelde.

2 Kon. 19, 35
Die nacht trok de engel van de Heer uit en Hij doodde in de legerplaats 185000 man. De Koning Sanherib van Assur werd van zijn terugkeer vermoord door zijn twee zonen, Adiamalek en Saseser, toen hij zat neergebogen in gebed voor zijn god nisrok.


Micha 5,3
Dan neemt Hij de macht in handen en hoedt Hij hen door de kracht van de Heer, zijn God. Zij zullen in veiligheid wonen, omdat Hij zijn macht zal laten rijken tot aan de uiteinden der aarde: dat zal vrede zijn. Als Assur ons land binnenvalt en onze paleizen betreedt stellen wij zeven herders tegenover hem en acht vorsten uit het volk.


Ook de voorspeling van Jesaja aan Achaz heeft hier betrekking op.

Jes. 7, 15
Boter en honing zal hij eten, totdat hij het kwade weet te verwerpen en het goede weet te kiezen . Want voordat de knaap het kwade weet te verwerpen en het goede weet te kiezen, is het land van de beide koningen, dat u angst aanjaagt, ontvolkt.

Dit voorspelde Jesaja aan Achaz die de hulp van koning Tiglatpileser van Assur in roept na dat Aram en Israël hem willen aanvallen. De koning van Assur ging op zijn verzoek in, vermoordt koning Resin en deporteerde het volk naar Kir. Door de veelte hoge schatting opgelegd door Tiglatpileser kreeg het land het zwaar te verduren, veel kostbaarheden van de tempel werden gesloopt. Dat is de betekenis van: Boter en honing zal hij eten voordat de knaap in staat was zijn rechtvaardig beleid uit te voeren. De koningszoon zal nog veel onheil te verduren krijgen voordat geluk en vrede aanbreekt, nadat hij met de hulp van God de volgende aanval van koning Sanherib van Assur weet te verslaan. Zijn liefde en behagen is zo groot voor God dat de Heer zijn gebed verhoort heeft. Koning Hizkia is in de Bijbel een zeer bijzondere koning, en de tijd van vijftien jaar die hij extra kreeg mogen wij niet vergelijken met onze wereldse getallen van tijdrekening.

Aant. Jes. 7,15
Aan het geluk wat voorspeld wordt bij de koningszoon Hizkia gaat nog onheil aan vooraf want melk en honing is volgens vers 22 het voedsel van verwoeste, tot het herdersleven terug gebrachte land, hoewel ze ook de traditionele spijzen zijn van het beloofde land.

Al deze voorspellingen zijn zo tijdloos, en hebben weinig met geschiedenis te maken.
Het zijn in hun diepste betekenis waarschuwingen van als wij een koning buiten ons zelf willen hebben wat ons staat te gebeuren. Wat er gebeurt als wij God behagen of mishagen, ons hele leven of ‘lot’ hangt hier van af, zegen of vloek staat er geschreven. Wij allen als zoon van God hebben onze oorsprong in een ver verleden in Bethlehem, wij allen zijn afkomstig uit het huis van God, dit is toch de betekenis van Bethlehem. Wij zullen allen de innerlijke koning, Gods Zoon moeten erkennen.

zaterdag 1 augustus 2009

ZOLANG WIJ IN DEZE TENT WONEN

2 Kor. 5, 4 Zolang wij in deze tent wonen.


Daar gaat het om!
Alvorens het stukje te schrijven wat beloofd is wil ik eerst bij iets anders wat mij van het hart moet en wat aandacht schenken.
Het gaat om een heel groot misverstand, omtrent het ego. Het is belangrijk te weten dat er mensen zijn die hier een heel andere mening over hebben en daar ook eens bij stil te staan. Er zijn mensen die serieus menen dat het ego vanzelf verdwijnt met de dood. Ten eerste bestaat er geen dood, ten tweede zal het echt niet vanzelf verdwijnen. Het is een collectief bewustzijn dat hier in deze wereld de heerschappij heeft, wij dienen het ‘zelf’ te overwinnen, dat is wat verlossing heet, verlost zijn van het dier in ons, of verlost zijn van de zoon uit het vlees geboren, allemaal symbolische uitdrukkingen voor het ego, de aanklager of satan kan ook nog het is Gods ‘vijand’ in de Bijbel, noodzakelijk maar zeker niet onbelangrijk. Ego is een Grieks woord wat “ik” betekent. Het is een afgescheiden deeltje. In dit geval is het een klein gedeelte van de geest wat zich heeft afgescheiden van God.
Het is Gods ‘vijand’ die in de gehele Bijbel de hoofdrol speelt als het ware . Het is de hoofd figuur die overwonnen dient te worden. Het is de vijand van Gods Volk, gesymboliseerd als de vijand die verdreven of vernietigd moet worden of in zijn totaliteit als het ‘kwaad’. Het ego is de grootste blokkade op de weg naar verlossing. Waar zou deze grote misleiding vandaan komen? Het is geen wijsheid, het is pure misleiding van de satan of het ego. Ik durf met een gerust hart te beweren dat het onbewust valse profeten zijn die dit verkondigen. Daarom is het heel belangrijk dat deze grote misleidende ego truc, zoals het ego er zo veel heeft op te helderen. Het ego is noodzakelijk ja, het is nodig voor onze verlossing, doch God neemt deze strijd op zich als wij ons overgeven in volledige overgave, door alleen Hem lief te hebben. Het is in de Bijbel onze grote innerlijke strijd waar God ons in bijstaat en zal overwinnen. Het dient losgelaten, verzoend of vergeven te worden, het heeft allemaal dezelfde betekenis. We kunnen ook zeggen in Bijbelse termen dat het ego de zoon is uit het vlees geboren, de betekenis heeft van “Legio” in de Bijbel, het ‘kwaad’ in vele vormen. Afin, het ego is het enige waar we van verlost moeten worden, waar zouden we anders van verlost moeten worden? Het is dat wat verantwoordelijk is voor ontucht, overspel, verleidingen en misleidingen. Het is ook de betekenis van “legio” in de Bijbel, het ‘kwaad’ in vele vormen. We mogen het niet veronachtzamen, er moet naar gekeken worden zoals naar de slang van Mozes, en het zal ons genezen en eeuwig leven schenken. Het ego dat deeltje wat zich van God heeft afgezonderd, is dat deel van de mens, wat hardnekkig, blind, doof en dood is en wat zich moet verzoenen met de Zoon uit God geboren of de Vader want zij zijn èèn. Ik hoop dat degene die denken dat wij niets aan het ego kunnen doen nu hier anders over gaan denken, het is dat waarvoor we hier in deze wereld zijn, en het is de enige plaats waar dit verlossingsproces geschiedde kan. Maar we kunnen het zeer zeker niet alleen, we kunnen op God vertrouwen indien wij ons aan Zijn verbond houden en Hem totaal zijn toegewijd. Er valt veel te vertellen over het ego, maar je kunt het ook heel simpel houden, het is het gedeelte wat zich van God heeft afgescheiden en het is dat deel wat de heerschappij in deze wereld voert. Het ego is een zieke denkgeest, die genezen dient te worden en dat kan alleen hier in deze wereld, daarom zijn wij hier. We mogen echt niet denken dat het ego vanzelf verdwijnt met de dood, wel met de dood van het ‘ik’, het ego moet sterven. Zijn doel is ons gehecht te houden aan deze wereld, om het verbond met hem gaande te houden., zeker niet ontwaken en ontdekken wie wij in werkelijkheid zijn, en ga zo maar door, de Bijbel staat vol van de strijd tegen deze ‘vijand’

2 Kor. 5, 4 Zolang wij nog in deze tent wonen, zuchten wij en voelen wij ons bezwaard, omdat wij ons niet willen ontkleden maar de nieuwe over de oude willen aantrekken, zodat het sterfelijke wordt opgeslokt door het leven.

Wij willen ons niet ontkleden door naar het ego te luisteren die zegt: dat is niet nodig, trek je mooie nieuwe kleren maar over je oude aan dat is net zo makkelijk en niemand die het ziet. Maar het weegt wel veel zwaarder waardoor het leven ook zwaarder wordt, en niemand heeft de oorzaak in de gaten. De oude kleren, het sterfelijke wordt nu opgeslokt door het leven. Het leven in deze wereld beheerst door het ego, slokt nu de oude kleren op zodat wij ons niet meer kunnen ontdoen van de oude kleding. In ieder geval is het zeker zo dat het ego alles op alles zet dat wij ons van het “ik” de oude gewoontes niet zomaar eventjes kunnen afstappen. Dit is van Paulus een heel mooi voorbeeld hoe het ego, bij de meeste mensen onbewust overheerst, daarom worden wij gewaarschuwd waakzaam te zijn. Het ego is datgene wat besneden dient te worden, het heeft zich aan het geestelijke hart gehecht.
Mensen die deze misleidende gedachtes hebben dat het ego pas na de dood verdwijnt worden niet door de Heilige Geest geleid, maar door een schijnheilige geest.
HET ZIJN ZIJ DIE TERUG VERLANGEN NAAR DE VLEESPOTTEN VAN EGYPTE!

Sir. 37,7
Iedere raadgever roemt zijn eigenraad, maar sommige raadgevers zijn uit op hun eigenbelang. Wees op je hoede voor iemand die raad geeft en ga eerst na waar zijn belang ligt, want hij kan wel eens op zijn eigen voordeel uit zijn. Waarom zou hij zichzelf benadelen? Hij zegt wel: ‘je bent op de goede weg’ maar hij gaat aan de kant staan wat jou zal overkomen.