De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

maandag 30 maart 2009

ONUITSPREKLIJKE VERZUCHTINGEN

Rom. 8,26
Evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp. Want wij weten niet eens hoe wij behoren te bidden, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij die de harten doorgrondt, weetKom terug, afvallige kinderen, Ik zal jullie genezen van je ontrouw. Dan zullen jullie zeggen:"Hier zijn we, wij komen bij U terug, want U bent de Heer, onze God." wat de Geest bedoelt, want Hij pleit voor de heiligen naar Gods bedoeling.


Onuitsprekelijke verzuchtingen, dit bracht ik in verband met waar ik al een paar avonden mee bezig was ook in de meditaties, de belangrijkheid van het ademen. Er zijn tal van ademtherapieën, een die best bekend is, is het Rhebirten, een onder leiding diepe ritmische ademhalingstherapie. Zoal bezig te zijn met het ademen kom ik willekeurig deze tekst van Paulus tegen, in toeval geloof ik niet, dus ik dacht dat het een aanvulling was op het ademen op zich en bracht het in verband met de genezende werking die de ademhaling kan hebben.
De ademhaling is belangrijk omdat het, een transport middel is van de Levenskracht, de adem is het omhulsel van deze Levenskracht, en de Levenskracht is de Heilige Geest. Wij ademen als het ware de Levens kracht van God, Zijn Heilige Geest in . Vandaar dat ik de onuitsprekelijke verzuchtingen van de Heilig Geest mee in verband bracht met de genezende kracht van het ademhalen. God doorgrond het hart, omdat daar Zijn Heilige Naam, Zijn Zelf in de Zoon verblijft . Zodra wij erkennen of ons bewust worden dat wij Zijn Zoon zijn en als zodanig ernaar gaan leven, zal de Heilige Geest die in onze adem aanwezig is de zaak naar Gods plan voor ons bemiddelen of bepleiten. God kent het doel van de Heilig Geest, de Heilige Geest is de bemiddelaar tussen God en de mens. De Heilige Geest als bemiddelaar bepleit daardoor onze zaken, met onuitsprekelijke verzuchtingen, zonder woorden, want dit genezende werk van de Heilige Geest kan tweeledig begrepen worden. Onuitsprekelijk omdat het niet in woorden is uit te drukken en onuitsprekelijk omdat het een ontzagwekkend gebeuren is, Hij geneest onze denkgeest want dat is wat geheeld moet worden (niet ons lichaam), zij is niet meer heel doordat een stukje van deze Geest zich van God heeft ‘afgescheiden’ en dat noemen wij het: ”ego” het is dat 'deeltje' van de Geest wat Gods Zoon niet wil erkennen en de veroorzaker van alle ellende en vernietiging is. Heel of heilig maken is genezen. De genezingen in de Bijbel hebben bijna altijd betrekking op de Geest, omdat wij niet denken zoals God, wij denken zelf en vergeten God, dat is wat de Bijbel afgoderij of overspel noemt, wij verkiezen de afgoden van de wereld in plaats van Hem om te overleven.

Jer. 3,22 "Kom terug, afvallige kinderen, Ik zal jullie genezen van je ontrouw. Dan zullen jullie zeggen: "Hier zijn we, wij komen bij U terug, want U bent de Heer, onze God."
De Heilige Geest kan dit voor ons genezen, door Zijn onuitsprekelijke verzuchtingen wanneer wij ademen als een ritmisch verzuchten.
Het Joodse gedachte goed kent de Naam van God ook als: “Ja- Ha” (zijn) het is de stam van de Naam van God: “JHWH”. Herhaal dit (innerlijk) in een ritmisch verzuchten (echt een verzuchting) en je voelt een algehele overgave en een liefde binnen in je stromen, in die zin doet de Heilige Geest met haar onuitsprekelijke verzuchtingen haar werk, zij geneest het denken, en maakt de Geest weer vrij en èèn met God want dat is wat genezen dient te worden, wij dienen met God te denken en niet op ons eigen houtje. Wij denken het meestal beter te weten dan God, maar God vergist zich nooit. Je zou het verzuchten ook het trachten van verzoening kunnen noemen. De Heilige Geest die zich in onze adem bevindt is de alwetende Levenskracht van God die zo voor ons uit gaat, bemiddeld en bepleit. (heel makend)
Heilig zijn is hèèl zijn, zij die heel zijn vergeven voortdurend, vergeven zou een automatisme moeten worden. Vergeven dat wij überhaupt iets verkeerds zouden kunnen zien in een persoon of een situatie, niets is toeval alles gebeurt op de juiste tijd op de juiste plaats en de juiste persoon staat altijd voor ons. Wij dienen te vergeven zoals de Heilige Geest het bedoeld en niet zoals wij denken wat vergeving inhoudt, op onze manier vergeven is een vorm van hoogmoed, ik vergeef de ander omdat ik mezelf beter vind dan de ander, maar vergeven dat je de ander niet als een zoon van God ziet, of de Christus niet in hem ziet ongeacht wat hij gedaan lijkt te hebben, dat is vergeven zoals de Heilige Geest het bedoeld, het is onvoorwaardelijke liefde tonen, meestal is het bij ons eigen liefde. Het ego denken of zelf denken is altijd tegen God gericht, het ego heeft ook een verlossingsplan voor ons bedacht waar wij vaak onbewust, (meestal) in geloven. Gods Schepping is volmaakt en heel, wij zijn gaan oordelen, wij hebben goed en slecht bedacht, God is èèn, niet een van de twee maar èèn, ondeelbaar, God is! Het deeltje van de Geest wat denkt afgescheiden te zijn is wat vergeeft op onze manier zoals we gewend zijn of zoals het ego het ons heeft geleerd, het is vergeven volgens zijn verlossingsplan. Maar wij zijn ons niet bewust dat wij altijd onze eigen innerlijke wereld naar buiten spiegelen, en dat de beelden die wij waarnemen de beelden zijn die wij voor Gods Wereld of Zijn Aangezicht hebben geplaatst. Zolang de beelden aanbeden worden en nog niet vernietigd zijn, wat ook de Heilige Geest doet met haar onuitsprekelijke verzuchtingen zal er geen vrede in ons hart zijn, want zij belemmeren de Komst of de opstanding van de Christus in ons. Door onze ademhaling bewust aan de Heilige Geest over te geven kan zij ons genezen. Het is een ademhaling die ons ruimte en kracht geeft. Ruimte maken geeft ook de Geest ruimte en maakt haar daardoor vrij. Het lijkt misschien of de adem niets met God te maken heeft, maar ik denk dat het tegendeel waar is, blies God ons niet de Levens adem in de neus? De ademhaling is het instrument van de Heilige Geest en heeft daarom alles met God te maken denk ik! Het moet wel een verzuchtend ademhalen zijn die steeds een gevoel van opluchting, overgave en loslaten geeft. Je kunt in dit verband, de adem en de Heilige Geest eindeloos verder filosoferen, uiteindelijk heeft alles te maken met de ademhaling, zij bevat de Levenskracht van God de Heilige Geest, het Eeuwige Leven!



.

Oorspronkelijke betekenis van vergeving in het Hebreeuws is; loslaten. Aant. Joh. 20, 23

Om volledig deel te nemen aan het leven, moet je het los laten.

Het beoefenen van vergeving is een kwestie van loslaten.

woensdag 25 maart 2009

AANKONDIGING VAN DE GEBOORTE VAN JEZUS

Lucas 1-26
In de zesde maand werd de engel Gabriël door God gezonden naar een stad in Galilea, met de naam Nazaret, naar een maagd die verloofd* was met een man genaamd Jozef, die uit het huis van David stamde; haar naam was Maria. De engel trad bij haar binnen en zei: ‘Verheug u, begenadigde, de Heer is met u.’


Een heerlijke tijd van wederopstanding is aangebroken, in de natuur maar ook in ons. De Bijbel verteld het ons in haar prachtige, beeld verhalen. Hoe moet ons de boodschap anders worden overgedragen als door de symboliek van het Woord.
Alles in de natuur is nu in verwachting of aan het baren. Het proces van het Nieuwe leven is volop aan de gang, ook bij Maria.
Maria is zwanger van de Heilige Geest en daar gaat het om ook bij ons , een zwangerschap die verwekt is door de Heilige Geest, de Zoon van God gaat geboren worden en niet een zoon van uit het vlees of een man. Het is de Zoon van God die staat voor het nieuwe leven in ons, en de nieuwe aarde. De betekenis van zwanger zijn van de Heilige Geest is ook voor ons de boodschap, ook wij dienen in verwachting te zijn van de Heilige Geest, die Gods Zoon in ons openbaart, ( Jezus wederkomst) dat wat wij in werkelijkheid zijn moet opstaan en dat wat uit vlees of uit een man geboren is dient nu plaats te maken. (ego) Wie aan Hem is toegewijd wacht op Zijn Komst. Dit is de tijd van het nieuwe leven, de Zoon, waarvan de Liefde over ons komt. Ook wij dienen waakzaam te zijn voor de engel die tot ons zal spreken: “Verheug u begenadigde, de Heer is met u” Het paasfeest is een feest wat altijd in ons gevierd dient te worden, altijd dienen wij in blijde verwachting te zijn van de Heilige Geest die ons de Komst van de Heer aankondigt, altijd dienen wij alert te zijn op de Stem van de Engel.
Het op Hem wachten, is wat ons hart verheugd , dat is de vreugde en het genieten wat God bedoelt, het genieten van het in verwachting zijn van Zijn Komst. De betekenis van het in verwachting zijn van de Heilige Geest is dat de Zoon uit God geboren op gaat staan, nadat de zoon uit het vlees geboren, eerst gekruisigd moet worden, of heel eenvoudig gezegd het ego moet gedood worden. Het was Jezus boodschap dat Zijn lichaam, dat wat uit het vlees geboren was eerst gekruisigd diende te worden, het lichaam is niet van God het is vergankelijk, het is gemaakt om ons bij God vandaan te houden en afgoden te vereren, wij dienen ons te richten op het onzichtbare, op de Zoon uit God geboren, verwekt door de Heilige Geest. Allen die zich aan God hebben toegewijd, zijn in verwachting van de Heilige Geest, die de Komst van de Messias de Zoon van God verwekt heeft en wacht om nu op te staan.
“Mens” heeft in het Hebreeuws de betekenis van wezen, een geestelijk wezen of een geestelijke mens is wat wij zijn.

Psalm 33-20
Vol vertouwen zien wij uit naar de HEER, Hij is ons schild, Hij is onze helper , Ja om Hem is ons hart verheugd, op Zijn Heilige Naam stellen wij ons vertrouwen.
Uw liefde, HEER zal over ons komen:

maandag 23 maart 2009

U ALLEEN LAAT MIJ LEVEN

Psalm 4 - U alleen laat mij leven.

Antwoord mij toch als ik roep, God mijn God die voor mij pleit; geef ruimte waar ik klem zit, wees genadig , luister naar mijn bidden.
Mensen, hoe lang duurt het nog dat jullie mijn God bespotten en jullie lege beelden koesteren en jullie leugengod achterna lopen?
Weet wel: de Heer doet wonderen voor Zijn vrome: de Heer verhoort mij als ik Hem roep. Stel je vertrouwen in de Heer.
Wie zal mij het geluk laten zien?
U geeft mij meer vreugde dan overvloed aan most en koren geven kan,
U alleen, Heer, laat mij leven, ongestoord en vol vertrouwen.


Niets zou makkelijker zijn dan alles achter mij te laten en nergens zorgen over te hebben, toch is het wat de Heer mij vraagt. Het lijkt de omgekeerde wereld om je nergens zorgen over te hebben, toch is het juist dat wat God van mij vraagt, mij om te keren, in een omgekeerde wereld te leven een leven vol van overgave, Hij is het die voor mij uitgaat. Het lijkt zo onnatuurlijk en juist dat is de misleiding van wat wij de satan (ego) noemen. Omdat het zo makkelijk is lijkt het juist zo moeilijk. Alles aan God overlaten, Hij vraagt het, gebiedt het ons zelfs, maar nee ik loop liever de lege beelden van de wereld achterna, de mammon.

Dt. 4 15 “Omdat u geen gestalte gezien hebt toen de Heer u bij de Horeb uit het vuur heeft toegesproken, moet u u zorgen dat u niet zondigt door beelden te maken van welke gestalte dan ook”. (de lege beelden van de wereld)

Rom. 8 25 Omdat onze hoop gericht is op het onzichtbare moet onze verwachting gepaard gaan met stand vastigheid.
Ik denk mijn overlevingskansen te kunnen halen uit deze lege wereldbeelden, door steeds Hem onbewust te vergeten. Eens te meer wordt nu op mij hart gedrukt hoe waakzaam ik moet zijn. Waar ik klem zit, is nog geen ruimte gemaakt voor Zijn Liefde. Alleen de Heer kan mij de vreugde en het geluk geven die al de ‘rijkdom’ van de wereld mij niet geven kan. Ik weet het, Hij kan mij ongestoord en vol vertrouwen laten leven. Hoe lang duurt het nog dat ik Hem vergeet. (bespot)
Ik weet dat Hij wonderen voor mij verricht, dat hij mij hoort als ik Hem aanroep. Daarom vraag ik nu met alle engelen, hemelse machten en krachten, antwoord mij toch als ik roep.

vrijdag 20 maart 2009

LEVEN VOLGENS DE GEEST

Leven volgens de Geest
Rom. 8,1

Voor hen dus die in Christus Jezus zijn, bestaat er nu geen vonnis meer. [De wet van de Geest die in Christus Jezus het leven schenkt, heeft u vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. Wat de wet niet vermocht, machteloos als ze was door ons zondige bestaan, dat heeft God bewerkt: wegens de zonde heeft Hij zijn Zoon gezonden in datzelfde zondige bestaan en heeft Hij in dat bestaan zelf de zonde gevonnist.

KWB Aant. Rom. 8 1 De Geest die in Christus Jezus verbleef is in het O.T de Scheppende, bezielende, heilige kracht van God Zelf. Het is deze Geest waarop Paulus zich hoofdzakelijk beroept. Deze Geest die alles bezielt leeft in ons, wanneer wij vanuit deze Geest of Gods gedachten leven is er geen vonnis meer. Deze Geest is het die ons vrijmaakt en verlost. Het is de Geest van onze Ware Zelf, de Geest die de kracht van God is.
Ik wil benadrukken dat volgens mij en ook volgens Paulus het dezelfde Geest van het O.T is, de kracht van God die vanaf den beginne geweest is en niet na Jezus's dood pas is gekomen.
Het is deze Geest (het Zelf) die ook de wet bevat die vanaf het begin in onze harten is geschreven. Het was juist dat wat Jezus ons wilde leren, dat wij allen zonen zijn van de aller Hoogste, God gaf Zijn Zelf of Zich Zelve in Zijn Schepping, Hij gaf Zijn Kracht en Zijn eigenschappen, Hij breidde zich uit om ons terug naar huis te leiden, of ons te verlossen uit de ilussie van de duisternis of de grip van de satan. (ego)
Joh 10-34 Jezus hernam: Staat er niet in uw wet geschreven, Ik heb gezegd jullie zijn goden?
Ps. 82-6 Ik heb wel gezegd dat jullie goden zijn van de Hoogste.

St. Vert. 1637 “Alle dingen zijn door het selve gemaeckt, ende sonder het selve en is geen dinck gemaekt, dat gemaeckt is.
In het selve was het leven, ende het leven was het licht der menschen. “ Het zelf wat hier genoemd wordt is Gods Geest en Zijn Kracht(Zoon) wat alles bezielt, het licht van de wereld, wat Jezus ons ook leerde.

Mat. 5, 14 “Jullie zijn het licht van de wereld”.
Dit Zelf is Gods Geest, of de Christus Geest die Paulus bedoelt. Jammer genoeg is het zelf van het ego meestal aanbod en dat is nu juist wat bedoelt wordt met het in zonde leven. Vanuit Christus Geest leven is een leven in waarheid en die waarheid maakt ons vrij. Vrij van de dood, niet meer geboren hoeven worden om te sterven maar eeuwig leven, wij zijn Geest en horen niet thuis in een lichaam, het lichaam is een last voor de ziel.

Wijsheid 9-15 “Het vergankelijke lichaam bezwaart de ziel en de aardse tent is een last voor de geest met vele gedachten”. Deze wereld is niet ons thuis.

Rom. 7 11 `” De zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om mij te verleiden en ter dood te brengen”. Het zelf van het ego brengt ons in de verleiding of misleidt ons om te zondigen, wat betekent dat we niet vanuit de juiste bron leven, maar uit onze kapotte zelf gemaakte regenbakken ons water moeten halen om te overleven (eeuwig leven) maar van dit water drinken heeft de 'dood' tot gevolg.

Jer. 2 13 “Want mijn volk heeft dubbele misdaden begaan. Ze hebben Mij verlaten de bron van levend water, en ze hebben regenbakken gemaakt, die gebarsten zijn en die geen water kunnen houden”. Door vanuit deze kapotte regenbakken ons noodzakelijke levende water te drinken kan niet anders dan dat het onze dood tot gevolg heeft. Dat wil Paulus wil volgens mij ons leren, dat de wet in Christus Geest aanwezig is, en dat zij de juiste bron is waaruit wij moeten drinken en het deze Geest in ons is waarmee wij ons moeten verbinden en niet met de geest van het ego of het kleine zelf het ik, die uit de zelf gemaakte kapotte regenbakken drinkt. Water is symbool voor licht, liefde en genade.
De daden die wij verrichten zijn meestal mis, (eigenbelang) vandaar het woord misdaad maar het woord is niet zo zwaar beladen als de betekenis die de mens er aan heeft gegeven. Bij God is het alleen een vergissing, in ons geval een dubbele, we hebben God verlaten, door Hem te vergeten en we hebben onze eigen regenbakken gemaakt. De wet is heilig, zij is ook het levende water, licht en liefde waarmee wij vervult moeten worden vandaar wij ons dienen te vervullen met die wet. Het zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn om volgens de wet te gaan leven of te wel een leven wat in een voortdurende verzoenende staat is, vrede.

Ps. 119,18 Neem mij de sluier van de ogen, dan zal ik zien hoe wonderlijk mooi Uw wet is.

donderdag 12 maart 2009

DIT ZEGT DE HERE

Jer. 17,5
Dit zegt de Heer:
'Vervloekt wie op een mens vertrouwt, wie zijn kracht ontleent aan stervelingen, wie zich afkeert van de Heer. Hij is als een struik in een dorre vlakte, hij merkt de komst van de regen niet op. Hij staat in een steenwoestijn, in een verzilt en verlaten land.
Gezegend wie op de Heer vertrouwt, wiens toeverlaat de Heer is. Hij is als een boom geplant aan water, zijn wortels reiken tot in de rivier. Hij merkt de komst van de hitte niet op, zijn bladeren blijven altijd groen. Tijden van droogte deren hem niet, steeds weer draagt hij vrucht.
Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen? Ik, de Heer, ben het die het hart doorgrondt, die nieren toetst, die ieder naar zijn levenswandel beloont, aan ieder geeft wat hij verdient.'


Vervloekt wie op een mens vertouwt, dit is veelzeggend en alomvattend, je zou ook kunnen zeggen : en ook wie op de wereld vertrouwt. God beschouwd het als afgoderij. Wij dienen op Hem te vertrouwen en g.z. op de wereld. In de gehele Bijbel staat deze boodschap centraal. Het woord vervloeken heeft bij de mens een zware negatieve lading gekregen, maar zo hoeven wij het toch niet te ervaren. Wij allemaal zitten nog steeds in het ego en dat beschouwd God als Zijn toorn of een vloek die als het ware op ons rust. Het is de waarheid want deze wereld is niet Gods wereld zij is vergankelijk, al wat God geschapen heeft is onvergankelijk (eeuwig). Wanneer wij alleen op Hem vertouwen en Hem alleen zijn toegewijd, dus geen waarde meer aan deze wereld toekennen er helemaal los van zijn of haar overwonnen hebben zijn wij uit de vloek of toorn. Het koninkrijk is in ons, alleen van binnenuit leven is een leven in eeuwigheid, dan bevinden wij ons in Zijn koninkrijk. De wereld geeft ons de kracht van stervelingen, ze geeft geen levend water en manna, dit voedsel wat wij nodig hebben om te overleven of het eeuwige leven te ervaren komt uit ons binnenste, daar zullen de stromen van water of genade gaan vloeien, een mens kan ons dat niet geven alleen de Zoon in ons, die is het die ons naar de Vader en Zijn Koninkrijk kan brengen. Dan zijn we als een boom aan een rivier die overvloedig vruchten zal dragen. Het hart is onbetrouwbaar, het hart van de mens waar het ego nog de hoofdrol heeft is van steen, het dient besneden te worden door God zodat het een levend en betrouwbaar hart wordt. Het hart wat van steen is, is in de ban van de vloek of toorn van God, het hart waar het ego de baas is, is een hart van steen zij is een hart wat geen onvoorwaardelijke liefde kent, alleen van die houdt ik wel en van die kan ik niet houden, of van de een houden we meer als van de ander, maar wie is al zo ver? We zijn juist hier om een levend hart te verkrijgen wat onvoorwaardelijk lief kan hebben. Wat zijn we bang gemaakt van de woorden zoals vloek en toorn, het is gewoon de staat waarin we nu trachten te overleven, met het vertrouwen in de wereld in plaats van op God. Zodra de wereld waarde wordt gegeven van ze is slecht of goed, is het ego of satan aan het woord en we zijn juist hier om ons uit deze staat te laten bevrijden, en dat kan Nu. Het woord “heden” wat “nu” betekent wordt vele malen in Deuteronomium gebruikt. In het heden bevindt zich God, Hij is niet te vinden in het verleden of toekomst, het heden is het enige wat bestaat. De nieuwe vertalingen gebruiken het woord “heden” niet meer, maar in de Staten vertaling staat bij Deuteronomium 57 keer het woord “heden”. Dit betekent dat steeds meer en meer de essentie van het woord en haar diepere betekenis verloren gaat, want het Woord op zich is zeer belangrijk.

Statenvert. 6-5,4 “Zo zult gij de Heer uw God lief hebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met en met al uw vermogen. En deze woorden die Ik u “HEDEN” gebiede, zullen in uw hart zijn”. Heden is tijdloos dus nu en altijd zal dit van kracht zijn, al wat God ons zegt in het O.T spreekt Hij nog steeds als heden tot ons. Het is niet alleen tegen het volk in het verhaal maar ook het volk van nu, Hij spreekt ze heden tot ons. In het nu of heden kunnen wij Zijn Stem horen, het heden is altijd nabij, zoals God altijd nabij is.
Het is heel interessant het woord “heden” te lezen vanuit het begrip dat het HIER en NU betekent.

Dt. 4,4 “Gij daarentegen, die de den Heere, uw God, aanhingt, gij zijt heden alle levend”. Wanneer wij de Heer aanhangen inplaats van de wereld zijn wij levend.
De Heer aanhangen, gehecht aan Hem zijn, kan alleen in het heden.


Ook bij Mozes Exodus 14, 13 “Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, staat vast, en ziet het heil des Heeren, dat hij heden ulieden doen zal , want de Egyptenaars, die gij heden gezien hebt, zult gij niet weder zien in eeuwigheid” De Egyptenaren die ons ego voorstellen zien wij wel in de wereld maar in het “heden” zullen ze er niet meer zijn. Het heden is vrij en daar zijn wij vrij, daar is God, daar is ons huis, als wij in ons hart verblijven in plaats van in de wereld zullen we verlost zijn van de boeien en het juk van de wereld.

zondag 8 maart 2009

IN DIE DAGEN GEBEURDE HET DAT GOD ABRAHAM OP DE PROEF STELDE

In die dagen gebeurde het dat God Abraham op de proef stelde.
‘Abraham!’ zei Hij. ‘Ik luister,’ antwoordde Abraham. ‘Roep je zoon, je enige, van wie je zoveel houdt, Isaak, en ga met hem naar het gebied waarin de Moria ligt. Daar moet je hem offeren op een berg die Ik je wijzen zal.’
Toen ze waren aangekomen bij de plaats waarover God had gesproken, bouwde Abraham daar een altaar, schikte het hout erop, bond zijn zoon Isaak vast en legde hem op het altaar, op het hout. Toen pakte hij het mes om zijn zoon te slachten. Maar een engel van de Heer riep vanuit de hemel: ‘Abraham, Abraham!’ ‘Ik luister,’ antwoordde hij. ‘Raak de jongen niet aan, doe hem niets! Want nu weet Ik dat je ontzag voor God hebt: je hebt mij je zoon, je enige, niet willen onthouden.’ Toen Abraham opkeek, zag hij een ram die met zijn horens verstrikt was geraakt in de struiken. Hij pakte het dier en offerde dat in de plaats van zijn zoon.
Toen sprak de engel van de Heer opnieuw vanuit de hemel tot Abraham. Hij zei: ‘Ik zweer bij mijzelf – spreekt de Heer: Omdat je dit hebt gedaan, omdat je Mij je zoon, je enige, niet hebt onthouden, zal Ik je rijkelijk zegenen en je zoveel nakomelingen geven als er sterren aan de hemel zijn en zandkorrels op het strand langs de zee, en je nakomelingen zullen de steden van hun vijanden in bezit krijgen. En alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jouw nakomelingen. Want jij hebt naar Mij geluisterd.’


Voor mij is dit de kern van de vele verlossingsverhalen die God ons heeft willen overdragen zoals Hij het bedoeld heeft en zoals Jezus het ons heeft willen leren. De Zoon van Abraham werd gered nadat de mens Abraham bereid was geweest hem te offeren. Niemand kan tot de Vader komen dan door de Zoon, eerst dienen wij te weten dat de Zoon zich in ons bevindt, onze ware identiteit die verborgen wordt gehouden door het ego (satan) de zoon uit het vlees geboren. De Zoon van God kan nu opstaan doordat God weet dat wij bereid zijn Hem terug te geven, door het ego te overwinnen en Hem daadwerkelijk terug te willen geven aan wie Hij toebehoord of aan wie Hij dient worden toegewijd. Deze Zoon in ons die wij zijn, is de Zoon van God aan Hem behoren wij toe niet aan de wereld van het ego, het is de wereld die wij met onze blinde ogen waarnemen. Onze aardse ogen kunnen de wereld van God niet aanschouwen, hier dienen onze geestelijke ogen geopend te worden en dat kan als wij net als Abraham bereid zijn, Zijn enig geboren Zoon, op aarde Abrahams zoon terug te geven. Want wij hebben de eigenschappen van God ook wij worden Vader van Zijn enig geboren Zoon, Zoon dan wel te verstaan als Liefde de enige kracht die bestaat, die ook wij dienen uit te breiden. (geboren laten worden) Buiten de liefde bestaat er niets, Liefde is Gods Zoon. Het verlossingsplan van God hebben de Kerken niet begrepen en het is ons verkeerd geleerd niet alleen volgens mij maar ook door vele mystieke en heilige Geschriften. Gods Zoon dient verlost te worden uit zijn gevangenschap, en Israel ( Gods Zoon) is al verlost Hij hoeft alleen maar om te keren, terug naar binnen te gaan om te zien dat God in zijn midden is. God en Zijn Zoon zijn èèn. Dit is de boodschap die Jezus ons heeft willen doorgeven en toen niet is begrepen en nu nog niet. Voor deze boodschap die onze werkelijke verlossing inhoudt was Hij bereid geheel vrijwillig Zijn leven te geven. Weinigen zullen het begrijpen heeft Jezus gezegd. In het verhaal van Abraham gaat het er over dat God wil weten of de mens is in staat is Zijn Zoon terug te geven of alleen aan Hem toe te wijden, dit verhaal is dus een overdrachtelijke boodschap die gegeven is voor ons allemaal. Wij dienen bereid te zijn ons geheel aan Hem alleen toe te wijden. Gods Zoon wil terug naar Zijn Vader, zodat deze illusie wereld in stand gehouden door het ego kan ophouden te bestaan, maar zoals wij kunnen zien is ze nog altijd in de macht van de zoon uit het vlees geboren, en wordt Gods Zoon nog in ballingschap gehouden. In werkelijkheid is de Zoon verlost maar deze illusiewereld die het ego voor hem bedacht heeft is de grote misleiding, want de verlossing is al volbracht bij de Schepping. De Messias of de Heilige Geest is meegeboren bij de tweede Schepping, we zijn al verlost alleen dienen we nog de bereidheid op te brengen Hem aan God toe te wijden. Want er was een eerdere schepping waarin we een vergissing begingen, bij deze tweede schepping waarvan God zei, het is volbracht waren we gered, door de Komst van Zijn Zoon in ons midden.

Ps. 22,33. "En als iemand zelf niet meer leeft, dan zullen zijn nazaten hem dienen zij melden het weer aan de generatie natiën na hen en berichten over zijn heilbrengend werk aan het volk dat straks wordt geboren: De Heer heeft het volbracht". Vanaf toen kon Gods Zoon weer terug keren, maar wel moeten wij het offer of de bereidheid opbrengen Hem aan God toe te wijden en niet voor onze eigenbelangen willen gebruiken want Gods Zoon heeft alle macht gekregen en kan die dan ook negatief laten gebruiken zoals wij nu kunnen zien in deze wereld, wat het werk is van de zoon uit het vlees geboren. Gods Zoon dient op te staan uit de dode, want dat zijn wij nog altijd als wij Hem niet erkennen in ons.

Jes. 10,9 “De verlosten van de Heer keren terug met gejubel en gezang zullen zij Sion binnen komen, hun hoofd met eeuwige vreugde gekroond. Blijdschap en vreugde zullen hun tegemoet komen, droefheid en gezucht zullen weg vluchten“. Een prachtige Messiaanse tekst wat ons te wachten staat als wij net als Abraham bereid zijn Gods Zoon, aan Hem te wijden of op te offeren. De werkelijke betekenis van offeren is genezen.

vrijdag 6 maart 2009

HET VASTEN WAT DE HEER VERLANGT

Jes. 58, 6
Het vasten dat de Heer verlangt.
Is dit niet het vasten zoals Ik het verkies: boosaardige boeien losmaken, de onderdrukten hun vrijheid hergeven, en alle jukken doorbreken? Is vasten niet dit: Uw brood delen met wie honger heeft; arme zwervers opnemen in uw huis; naakte kleden die u ziet en u niet onttrekken aan de zorg voor uw broeder?
Dan breekt uw licht als de dageraad door en groeien uw wonden spoedig dicht; dan gaat uw gerechtigheid voor u uit, en sluit de Heer de stoet. Als u dan roept geeft de Heer antwoord, en smeekt u om hulp, dan zal Hij zeggen: “Hier ben Ik “! Als u het juk uit u midden verwijdert geen vinger meer bedreigend uitsteekt en geen valse aanklacht indient. Dan zal de Heer ons blijven leiden, en in verschroeide oorden onze honger stillen.



Het vasten dat de Heer verkiest is het brood delen met wie honger heeft; kleden wie geen kleren hebben; ( die je naakt ziet) zwervers opnemen in je huis; je niet ontrekken aan de zorgen van je broeders. Wanneer we zo vasten zullen we spoedig genezen, het licht zal opgaan in de duisternis en God gaat ons vooruit en Hij sluit de stoet van Heerlijkheid. We zullen genezen van onze angsten, doordat de duisternis in ons zal verdwijnen door het opbreken van het lang verwachte licht van de dageraad. Angsten en zorgen zij zijn het gevolg van innerlijke duisternis, het is de duisternis van de illusie, de illusie dat deze wereld de werkelijke wereld is. Dit kun je bijna niet anders lezen als van binnen uit, met het hart.
Alles wat je geeft is aan je Zelf(God)gegeven. Ons brood delen; ieder mens heeft een honger, alleen weet men niet dat God het over geestelijke honger heeft en deze gestild moet worden met geestelijk voedsel. Het naakt zijn heeft bij Gij God ook een diepere betekenis, het zonder kleding zijn is geen liefdevolle en vergevingsgezinde uitstraling hebben. Gods Woord moeten wij geestelijk lezen omdat God Geest is en wij naar Zijn evenbeeld geschapen zijn. De(geestelijke)kleding heeft bij God een belangrijke betekenis, denk aan de mantel van Jozef, mooie mantel betekent een liefdevolle, vergevingsgezinde uitstraling. Die geen kleding hebben dienen wij liefde en warmte te geven en op te nemen in ons hart, het innerlijk huis het Huis van de Vader. God noemt het de zwervers, zij die hun huis nog niet gevonden hebben. Dan zullen de boosaardige boeien die ons aan de wereld hebben vast gemaakt los raken en zal het juk van deze wereld wat voor ons een ondraaglijke last is, door midden breken. Wanneer wij dit juk van de wereld uit ons midden halen, door haar los te laten (vergeven) en onze broeders niet meer met een bedreigende vinger veroordelen of beschuldigen, (wij vinden dat de ellende van ons zelf en in de wereld de schuld is van onze broeders) dan zal God ons weer leiden. De ander veroordelen of aanklagen noemt God: ” valse aanklachten indienen”. Jesaja spreekt het Woord van God en het Woord van God is een geestelijk Woord wat niet anders kan dan dat het omgezet wordt in symbolen.

Thomas Evangelie 5 Jezus zei; “ Ken wat je voor je ziet, en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard. Want er is niets dat verborgen is, wat niet geopenbaard zal worden” Het is de bedoeling dat je KENT wat voor je is, niet dat je het ziet maar het KENT. Het beeld, symbool of Woord wat voor ons is bevat kennis wat geopenbaard dient te worden. Nu komt Paulus weer aan het woord; 2Kor 4, 18 “Wij houden het oog niet op het zichtbare maar op het onzichtbare gericht want het zichtbare gaat voorbij maar het onzichtbare duurt eeuwig”.

woensdag 4 maart 2009

DIT IS HET VOLK VAN DE HEER EN TOCH HEEFT HET ZIJN LAND MOETEN VERLATEN

Ez. 36
20 En bij alle volken waar ze kwamen schonden ze mijn heilige naam. Want men zei over hen: “Dit is het volk van de HEER, en toch heeft het zijn land moeten verlaten.
22 Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Zo spreekt de Heer GOD: Ik ga ingrijpen, doch niet omwille van u, maar omwille van mijn heilige naam, die door u geschonden is bij de volken waar u terechtgekomen bent.
25 Ik zal u met zuiver water besprenkelen en u zult rein worden van al uw oneerlijkheid en van al uw afgoderij zal Ik u reinigen. Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in u uitstorten; Ik zal het stenen hart uit uw lichaam verwijderen en u een hart van vlees geven. Mijn geest zal Ik in u uitstorten en Ik zal ervoor zorgen dat u mijn wetten nakomt en mijn voorschriften nauwkeurig onderhoudt.

“Dit is het volk van de Heer en toch heeft het zijn land moeten verlaten.” Het paradijs wat wij nood gedwongen moeten verlaten doordat wij Zijn Heilige Naam beschimpen door afgoderij, wat zeggen wil, dat wij God vergeten doordat wij aan deze wereld zijn gaan hechten in plaats van aan Hem, wij vinden haar de belangrijkste overlevings bron. Naar de wereld zouden wij moeten kijken als naar de bronzen slang van Mozes, ook het tot inkeer komen is een genezings proces en wetende dat we onze eigen innerlijke wereld vol strijd zien. Het oordeel wat wij over de wereld hebben dienen we te vergeven, zo genezen wij en zullen we blijven ( eeuwig) Leven. Het oordeel wat we vellen is altijd een oordeel over ons zelf. Als we de strijd aan God overlaten zal Hij ons vooruit gaan en voor ons zorgen. Nu zijn wij het verstrooide volk geworden, of we kunnen ook zeggen dat het Zijn toorn is waarin we verblijven,(of dodenrijk) het heeft allemaal dezelfde betekenis. Hier schenden wij Zijn Naam, maar onze God is een barmhartige God, nooit zal Hij ons verloren laten gaan omwille van Zijn Heilige Naam, Zijn Zoon die in ons is, die wij in waarheid zijn. Steeds zal Zijn zuiver water ons blijven besprenkelen om ons te reinigen en om onze ogen te openen dat wij niet meer de beelden van de wereld waarnemen maar enkel Hem alleen in alles zien. Schep in mij een nieuw hart en geef mij een nieuwe geest, zingen en bidden wij vaak, God geeft ons een hart wat besneden is, het stenen hart haalt Hij weg en geeft een Levend hart. Zijn Geest zal Hij over ons blijven uitstorten totdat wij Hem nooit meer kunnen vergeten door de wereld boven Hem te verheffen. Deze wereld loslaten en Hem alleen aanbidden is de enige weg die weer terug leidt naar het huis van onze Vader, dit was Jezus goede boodschap.

Joh 7,37 “Heeft iemand dorst, laat hij dan wie naar Mij toe komen en laat drinken die Mij gelooft. Uit zijn binnenste zullen stromen water vloeien”. Het is ook het water waar Ezechiël en het O.T. steeds over spreekt, het water (licht)dat in ons binnenste zal vloeien en ons zal reinigen van alle afgoderij of het aangehecht zijn aan de wereld. Het lijkt of ik steeds opnieuw het zelfde herhaal, maar Gods Woord is dan ook steeds door geheel de Bijbel steeds de zelfde boodschap: “keer om, of kom tot inkeer”. Wij dienen vanuit wat uit God geboren is te leven, de Geest en niet wat van uit de man het vlees geboren is.

Jer. 3-22 Kom terug, afvallige kinderen,
Ik zal jullie genezen van je ontrouw.
Dan zullen jullie zeggen:
"Hier zijn we, wij komen bij U terug,
want U bent de Heer, onze God."

maandag 2 maart 2009

KOM TOT INKEER EN HECHT GELOOF AAN DIT GOEDE NIEUWS

Marcus 1- 12, 15
Dit was wat Hij zei: De tijd is aangebroken, het koninkrijk van God is nabij: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws.’

Jezus, de brenger van de goede en blijde boodschap, hoe waar en ontzagwekkend belangrijk was Zijn boodschap. Niet Zijn kruisiging was het belangrijkste maar Zijn opstanding uit de dood en Zijn verkondiging dat het Koninkrijk in ons is en niet zoals de meeste mensen ook nu nog denken dat het ver weg is, buiten ons en nog moet komen, nee het is er door om te keren, van buiten naar een leven van binnen, daar kunnen wij het Koninkrijk ervaren. 2000 jaar later hebben wij mensen nog altijd moeite Zijn blijde boodschap naar waarheid te verstaan. Jezus zei dat weinig mensen Zijn boodschap zouden kunnen bevatten, zelfs Zijn apostelen waren er nog niet klaar voor. Hoe verkeerd is het bovenstaande citaat ons dan ook uitgelegd en geleerd, doordat zij die het ons moesten leren het niet begrepen hadden. Als je begrepen en aanvaardt hebt dat het Koninkrijk in je, is voor jou de tijd aangebroken dat het einde van het begrip “tijd” opgehouden heeft te bestaan, want ook tijd is een illusie er is alleen maar eeuwigheid. Het Koninkrijk is in ons, nergens anders buiten ons kunnen wij het vinden, binnen in ons dienen wij het te zoeken en daar alleen zullen wij het ervaren. In het O.T. zijn de verhalen en voorschriften veelal in beeldspraak en symbolen hoe wij het beloofde land in ons kunnen vinden. Ja, het beloofde land is in ons en de pelgrimstocht door de woestijn is ons leven. Onophoudelijk verzoekt God ons om Hem niet te vergeten en Hem alleen lief te hebben zodat we geen twee heren zouden dienen, wat de God afgoderij noemt of overspel, door de wereld te aanbidden zijn we Hem niet meer alleen trouw. Steeds opnieuw bouwden de Aartsvaders een altaar, om te offeren of tot inkeer te komen, putten werden gegraven voor het levende water, en manna het brood, water en manna zijn ons geestelijk voedsel voor onderweg. Al deze verhalen zijn een innerlijk proces wat zich in ons allemaal voltrekt zodat ook wij de wet kunnen vervullen door ons totaal met licht of liefde te laten vollopen. De Voorschriften en Jezus boodschappen helpen ons het koninkrijk te bereiken, Jezus boodschap is dat alles een innerlijk proces van de Geest is. Dit goede nieuws bracht Jezus ons, Hij sprak het Woord van God: “Kom tot inkeer” of keer om naar binnen toe, in de wereld kun je niets vinden, alles draait om God, alles is God, er is niets buiten Hem wat bestaat, dat vertelt ons Jezus.

Joh. 5- 22
“Zo zal de Zoon dezelfde erkenning vinden als de Vader. Wie de Zoon niet erkent, erkent ook de Vader niet die Hem gezonden heeft”. Dit is de ware betekenis van het dood zijn, als je de Vader en de Zoon niet erkent in jezelf ben je een levende dode en behoor je tot het dodenrijk. Zolang je de Zoon niet erkent in jezelf en in de ander zul je een levende dode blijven, zodra je Hem erkent hebt, je ware identiteit zal Hij je onmiddellijk uit de dood laten opstaan. Het begrip dood heeft in het Joodse gedachte goed een andere betekenis als die wij eraan hebben gegeven, dood bestaat namelijk niet omdat we eeuwig zijn. In deze zin van Joh. wordt het begrip van dood duidelijk wat het dood zijn nu werkelijk betekent bij God. Dood ben je wanneer je de Vader en de Zoon niet erkent. De Vader en Zoon zijn èèn, want de Vader gaf Zijn Zelf in de Zoon en de Vader bevindt zich in Zijn koninkrijk wat zich in ons binnenste bevindt. Wanneer wij niet erkennen dat de Vader en Zoon in ons zijn, zijn wij de levende doden, en dat is ook wat de Bijbel bedoelt met zonde, ja dan zijn wij zondaars omdat het zonde is want we missen namelijk ons doel waarom we hier op aarde zijn, om het koninkrijk niet buiten ons te zoeken maar in ons de wereld loslaten, betekenis van het woord vergeven in het Hebreeuws.

Joh 5,24 “Waarachtig, Ik verzeker u: wie naar Mijn Woord luistert, wie Hem gelooft die Mij gezonden heeft, bezit eeuwig leven”. Jezus zegt, hecht geloof aan dit goede nieuws, geloof deze woorden ze zijn van Hem, als je ze gelooft bezit je het eeuwige leven, en Hij leerde ons dat het ook onze Vader is en wij net als Hij, Zijn kinderen, heilig en volmaakt zijn. (alleen het ego of lichaam zondigt, de Zoon kan niet zondigen)

Joh 5-21 “Zoals namelijk de Vader de doden laat opstaan en tot eeuwig leven brengt, zo brengt ook de Zoon tot leven wie Hij wil”. Weer zo´n prachtige zin, als je haar met de Heilige Geest leest, lees je wat er werkelijk staat.
De Vader die in de Zoon is, die in mij verblijft, mijn ware identiteit en uit God geboren, heeft alle macht gekregen, de ander die de Zoon niet erkent het lichaam en ego dat wat uit een man geboren is, zal hem altijd proberen te blijven doden. De Zoon is het geestelijk kind van de Vader. Dit geestelijk kind wat wij zijn heeft alle macht die God hem gegeven heeft, ook de macht om doden weer levend te maken.

Ps.8-6 “U hebt de mens bijna een God gemaakt omkranst met glorie en pracht. U laat hem heersen over het werk van Uw handen, alles hebt U aan zijn voeten gelegd”
DE Vader heeft ons de macht gegeven om doden levend te maken, wanneer wij erkennen dat wij de Vader en de Zoon zien en Hem erkennen in ons zelf en in onze broeders zal de ander samen met mij uit de dode opstaan en weer levend worden. Het is ook vergeven, wij vergeven hem dat hij een lichaam of ego is maar een Zoon van God. Er zijn dus twee zonen, de echte en de onechte, ook dit wordt in het O.T in de verhalen uitgebeeld, Kaïn en Abel , Izaak en Ismaël etc. De Zoon is geestelijk en uit God geboren het heeft alle macht en het ego het lichaam uit de man geboren en is het lichaam wat geen betekenis heeft.

Joh 3-6 “Wat uit vlees geboren is, is vlees en wat uit de Geest geboren is , is geest”. Het moge dus duidelijk zijn dat wat uit de Geest geboren is, de Zoon is, een deel van Christus zegt Paulus, allen te samen zijn wij èèn Geest.