De Bijbel is een diepzinnig boek vol geheimen. Als je het woord op de juiste manier leest, niet het verhaal als belangrijkste maar haar boodschap, gaat het Woord zich openbaren. Wij lezen meestal niet wat er staat.

woensdag 31 december 2008

HET WOORD IS GOD

Staten vertaling 1637 (rechtstreekse vertaling uit de grondtekst)
Joh 1

en het Woord was God

Dit was in den beginne bij God.
Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid



Het is heel interresant om oude Bijbel vertalingen te vergelijken, zoals hier; "Zonder HetZelve is niets gemaakt"
God gaf Zich Zelf, Het Zelf dat Hij gaf bevindt zich in ons of onder ons.
Conclusie hier is heel duidelijk dat God in al wat gemaakt is zich bevindt.
Het zelf en het Zelf waar heel veel over geschreven en gesprokem wordt, positief en negatief, want voor veel mensen is het moeilijk te aanvaarden dat ons Zelf, God is,(gelijk aan God) onze ware identiteit.
Daarom is het juist mooi dat het hier om het Zelve gaat.
Latere vertalingen wordt het Zelve vertaald voor God.
Er is veel anders vertaald zoals het oorspronkelijk bedoeld was door het niet begrijpen van het Woord.
Hier in deze oude vertaling staat; En de duisternis heeft het Zelve niet begrepen.
In de nieuwe vertalingen staat; De duisternis heeft het niet in haar macht gekregen"
Dat is ook zo natuurlijk, alhoewel als je in de wereld kijkt zie je wel anders, en toch heeft de duisternis niet de macht gekregen.
De duisternis heeft het zeker niet begrepen, daarom zien wij een nare wereld met oorlog en ellende.
Gods wereld gemaakt door het Zelve in ons, het beeld wat wij zijn, gemaakt naar Gods gelijkenis die deze wereld geschapen heeft, heeft deze wereld volmaakt gemaakt, maar het is een wereld van duisternis geworden omdat wij het niet begrepen hebben.
Het Woord is vlees geworden staat hier, en niet het is mens geworden zoals in de latere vertalingen, de werkelijke betekenis van mens is; "wezen",(Hebreeuws) vlees heeft te maken met het bloed.
De geest die wij zijn die niet uit bloed is voort gekomen of uit een man, die heeft alle macht en kracht gekregen, het is onze ware identieteit niet het lichaam, dat heeft geen betekenis zegt ook Johannes.
De reine geest uit wie wij geboren zijn heeft alle macht en alle kracht in onze geest uitgebreid, als wij dit erkennen hebben wij Hem aangenomen.
De duisternis ( ego of satan) houdt ons onwetend en kan daardoor deze macht en kracht onrechtvaardig gebruiken, het is bekend dat het bijna zoveel macht heeft als God, bijna want haar kracht heeft geen werkelijk bestaan.
Zonder het negatieve denken of oordelen dat wij doen heeft ze geen voeding en sterft ze, en dat is wat wij moeten offeren en wat moet sterven, dat is verlossing.
En het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond.
Zo kunnen wij spreken wanneer wij vanuit het lichaam of de ratio, leven zonder de geest te erkennen, dan laten wij het niet onder ons wonen maar houden het licht in ballingschap, we willen niet weten dat het in ons woont omdat we het niet begrepen hebben.

zondag 28 december 2008

WEES NIET BANG

Jes. 41-10 NBV

Wees niet bang, want ik ben bij je,
vrees niet, want ik ben je God.
Ik zal je sterken, ik zal je helpen,
je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.
Allen die zich fel tegen je keerden
zullen gehoond worden en te schande staan.
Zij die jou bestreden
worden minder dan niets en gaan te gronde.
Zij die jou onderdrukten
zijn onvindbaar, je zoekt ze vergeefs.
De vijanden die jou bevochten
zullen verdwijnen in het niets.
Want ik ben de HEER, je God,
ik neem je bij je rechterhand en zeg je:
Wees niet bang, ik zal je helpen.
Wees niet bang, kleine Jakob,
arm volk van Israël,
ik zal je helpen – spreekt de HEER –,
de Heilige van Israël is je bevrijder



God in mij zal mij helpen, wat is Hij dichtbij, te dichtbij om bang te zijn.
Zijn rechterhand, de Zoon of Zijn uitbreiding, de Heilige van Israël zal mij helpen, waarom is het zo moeilijk dit voorgoed aan te nemen?
Allen die zich zo fel tegen mij keren, al wat mij verdrukt, mijn angsten het is niets want het is er niet zegt de Heilige van Israel, het is zelfs niet te vinden.
Wat zich zo fel tegen mij keert is mijn gedachten, zij zijn van het ego en niet van God.
We zoeken ter vergeefs naar onze onderdrukkers of onze angsten, ze zijn er niet!!!!!
Dan is toch alles werkelijk een ilusie, het staat in de Bijbel het is Gods woord!

vrijdag 26 december 2008

DE HEER KOMT

Nog even ter afsluiting van de Kerst of de Komst van het Licht.


Jes. 40-9
De HEER komt
Klim op een hoge berg, met uw boodschap van vreugde, Sion,
verhef met kracht uw stem, Jeruzalem, bode van vreugde, verhef haar, en wees niet bang.
Zeg tegen de steden van Juda: ‘Hier is uw God.’
Hier is de Heer god. Hij komt in kracht; de heerschappij is in zijn hand;
kijk, zijn loon draagt Hij met zich mee, en zijn werk gaat voor Hem uit.
Als een herder zal Hij zijn kudde weiden;
in zijn arm brengt Hij de lammeren samen
en Hij draagt ze aan zijn borst
terwijl Hij de ooien leidt.
Jes 40-31
maar zij die hopen op de heer, vernieuwen hun kracht
en slaan hun vleugels uit als adelaars;
zij lopen en worden niet moe,
zij rennen en raken niet uitgeput.

Het vrouwelijke in ons moet èèn worden met de Heer of bruidegom. Eerder kan er geen Zoon geboren worden.
De taak van de Zoon is de Vader te openbaren, want Hij is het die zichzelf gaf in Zijn Zoon, om ons te redden van de duistere illusie.
Het in verwachting zijn van de Heer is voor een ieder van ons van toepassing, ook voor de 'anders' geaarde mens, want wij zijn allen man en vrouw in een.
Alleen het vrouwelijke in de mens is nog niet een met het mannelijke, innerlijk moet het huwelijk plaats vinden, de èèn wording in ons hart met Hem.
De boodschap van het in verwachting zijn van de Heer is de betekenis van een Zoon ontvangen, wij allemaal moeten op de Heer hopen of van Hem in verwachting zijn.
Dan wordt dit alles in deze verzen van Jesaja werkelijkheid.
De grote blijde boodschap van de engel Gabriel die in de Kerstnacht tot uiting komt.
Hier moeten wij voor bidden zoals de bijbelse moeders die door toewijding, het licht of een Zoon lieten opstaan die het volk moesten redden.
Zo is het toch ook bij ons!
Wanneer wij door toewijding, eenwording verkrijgen, en zo de geschriften vervullen zal in ons ook de Zoon van God opstaan en zal Hij ons voorzien van nieuwe krachten, we zullen lopen en rennen zonder moe te worden.
Zijn heerschappij leeft in ons, Hij in ons brengt de lammeren samen, Hij in ons brengt vrede voor mens en dier, geen slachthuizen en veehandelaren meer, dit is Zijn loon wat Hij meebrengt.
Zo nabij is het Koninkrijk van God. als wij hopen of in verwachting zijn van de Heer.
Jes. 55-6
Zoek de Heer nu Hij te vinden is, Hij is nabij.

Dt 32-5
Maar zijn kinderen werden hem ontrouw:
tot hun schande gaven zij hun kindschap op.
Vals en trouweloos is dit volk.

Dit is wat er gebeurde en nog steeds gebeurt met ons, het niet meer weten of willen weten wie we zijn, Zijn Zoon, Zijn kind, we gaven het op!
Zolang we niet willen weten dat we Zijn Kind zijn, Zijn Zoon, zullen wij als een trouweloos en vals volk zijn, ja de 'zondaar'
Door niet trouw aan onze Vader te zijn, missen we ons doel.
Zondaar betekent in het Hebreeuws; "het doel missen".
Als Zijn kind is het onze taak, Zijn liefde uit te breiden.

donderdag 25 december 2008

HET NIEUWE JERUZALEM

Jes 60-1
Sta op en schitter, want uw licht is gekomen,
de glorie van de heer komt over u.
En zie, de duisternis bedekt de aarde,
en donkerte de volken,
maar over u gaat de heer lichtend op,
zijn heerlijkheid verschijnt over u.



Vergeven en verzoenen is het licht toelaten wat met een oneindig verlangen in ons wil opgaan.
Het licht dat zich in ons bevindt wordt met vele woorden belichaamt, Messias, bevrijder, verlosser, redder, herder, koning. Het is het licht wat God ons gaf bij de afscheiding.
Zodra wij niet met God denken zijn wij in afscheiding, los van het licht in ons, afgesneden van de Bron en worden we in de Bijbel;
de doden genoemd en behoren wij tot het dodenrijk.
Het licht altijd aanwezig in ons, verlost ons van duisternis, het wil zich openbaren, en wil zich uitdrukken uitbreiden, zaaien en vruchtdragen.
Niets voor dit licht kan verborgen blijven, het blijft zich in ons uitdrukken, en dat kan pijn doen.
Het kan op verschillende manieren pijn doen, verscheurende pijn, het kan voelen als een pijl, of als een zwaard, dit ervaren we letterlijk zo als we erop zouden letten.
vandaar al deze symbolische uitdrukkigen over de pijn in de strijd die wij moeten leveren tegen de vijand.
We vergeten dat God voor ons strijd, het licht in ons, maar zoals de Filistijnen deden (ego) gooien we de putten dicht met zand.

Gen 26-15
Daarom verstopten de Filistijnen al de putten die de knechten van zijn vader Abraham indertijd gegraven hadden, en gooiden ze dicht met zand.

De putten die Abraham voor ons groef, om ons het levende water te schenken dat we in de woestijn van het leven nodig hebben.
Gelukkig maakt Izaak, de zoon van Abraham de putten weer open en kreeg hier voor als geschenk, rijkdom.
Izaak staat symbool voor de Zoon, het woord Zoon heeft een ontzagwekkende betekenis in de Bijbel, het is God die zichzelf geeft in Zijn Zoon, als licht in ons om de putten steeds opnieuw weer open te gooien zodat wij niet omkomen van dorst.
Dit licht wat in zovele beeldverhalen ons duidelijk gemaakt wordt, wat de waarheid is en ons het echte leven schenkt is onze verlosser.
Maar ik weet dat ik nog te vaak de putten dicht werp, maar het licht in mij is onverwoestbaar en krijgt alle putten open om het levende water weer te laten stromen.
Het licht kun je over blijven denken en spreken het is alomvattend en eeuwig aanwezig.
Onze pijnen en verdriet groot of klein, het is allemaal het licht wat zich wil openbaren, het toegelaten willen worden.
Het licht brengt alle duisternis in ons naar boven, niets blijft voor haar verborgen, het licht is onoverwinnelijk, vandaar dat wij pijn voelen, och, lieten wij het maar vol overgave toe, ik bid hiervoor, want het is de behoefte van de Schepper.
Ik wil bidden voor Zijn behoefte, het verlangen van de Aanwezige.

KIND ONS GEBOREN

Jes 9-1
Het volk dat ronddwaalt in het donker,
ziet een helder licht.
Over hen die wonen in een land vol duisternis
gaat een stralend licht op.
Want het drukkende juk,
de stang op hun schouders,
de stok van de drijver,
U breekt ze stuk als op de dag van Midjan.
Want een kind wordt geboren,
een zoon wordt ons gegeven.
De heerschappij rust op zijn schouders;
men noemt hem wonder van beleid, goddelijke held,
vader voor eeuwig, vredevorst.

Een koningskind wordt geboren in ons midden, letterlijk in ons midden in het hart.
Dit licht wat ook Zijn Woord met ons deelt zoals ook bij monde van de profeten.
Het is vanaf het begin van de Schepping onder ons geweest, maar wij weten het niet.
Steeds opnieuw wordt het ons bekend gemaakt, totdat wij het begrepen hebben dat wij ons in Hem bevinden.
Het Woord van God is zo belangrijk, het blijft ons uitnodigen naar het licht te komen en deze duistere illusie te verlaten.
Het is niet onze taak de wereld als een zware last te dragen.
Ook Mozes deed zijn beklag bij de Heer.

Num 11 Hij vroeg de heer: ‘Waarom doet U uw dienaar dit verdriet aan? Waarom heb ik geen genade bij U gevonden, dat U mij de last van heel dat volk laat dragen?

Zo ervaren wij het toch ook, met deze twijfels worden wij allemaal behebt.
De wereld doet veel mensen bij haar aanblik verdriet en kunnen dit niet dragen of verdragen.
Dan zijn er weer de vele liefelijk teksten, over het licht dat ons uitnodigen om ons voor goed van deze last en pijn te genezen.
Het licht dat wij hier en nu kunnen laten opstaan, laten ontwaken of uit haar ballingschap verlossen.
Met Kerst krijgen we steeds weer opnieuw een uitnodiging als herinnering de rug te keren naar de duistere kant van de wereld om de oversteek te maken om naar de nieuwe wereld van het licht te gaan, God zegt immers: "Keer om of keer terug"
Maar ik ervaar de uitnodiging om naar de andere kant over te steken, dat zij gepaard gaat met anget om het oude los te laten.
Door de Naam van het Licht te zegenen en Hem lief te hebben zullen wij gesterkt kunnen oversteken, gezegend is Gods Heilige Naam.
Zoals Jacob werd overvallen met angst bij zijn oversteek van de rivier de Jabok, aan de overkant was immers verzoening en zijn thuis land.
Door verzoening of vergeving hebben we meteen onze rug gekeerd naar de duistere zijde van de wereld en zal er meteen het licht of het kind geboren worden.
Door vergeving, verheerlijken wij de Heer in zijn land van het licht(Jes 24-15) Hij woont immers in ons hart, en het lichaam is zijn land.

maandag 22 december 2008

MIJN ZIEL LOOFT DE HEER

Lucas 1-46 Danklied, Maria's loflied
Met heel mijn hart roem ik de Heer,

Met al mijn adem juich ik om God, mijn redder;
want Hij heeft omgezien naar zijn dienares in haar geringheid.
Voortaan prijzen alle generaties mij gelukkig,
want grote dingen heeft de Machtige met mij gedaan.
Heilig is zijn naam.


Dit lied door Maria bezongen is een lied dat ook door ons bezongen dient te worden, wanneer wij net als Maria de boodschap hebben begrepen en ontvangen die de engel als onze innerlijke stem aan een ieder die het horen wil zeggen.
Ook Hannah zingt een gelijkwaardig dank lied, het is eigenlijk geen danklied voor een geboorte zoals wij die interpreteren maar voor een God die voor de zwakke kiest. (Aant 1Sam 2-1)


1 Sam 2-1 "Nu juicht mijn hart dankzij de HEER,
fier heft mijn hoofd zich op, dankzij de HEER, beleef ik vreugde.

De stem van de engel Gabriel die deze boodschap aan alle mensen op aarde wil brengen, is in ons hart aanwezig.
Het is Gods wil dat alle mensen deze stem zullen horen en dan net als Maris en Hannah een danklied kunnen zingen; "Hij heeft naar mij omgezien, ik juich naar mijn God mijn Redder".
Dit is volgens mijn inzicht de boodschap van Kerstmis, het Licht dat geboren gaat worden in ieder van ons, of het
licht ontdoen van Zijn doeken waar het ingewikkeld is.

zaterdag 20 december 2008

BETER GERECHTIGHEID DAN OFFERS

Wat moet ik met al jullie offers? zegt de HEER.
Ik heb genoeg van die schapen, die vetgemeste kalveren;
het bloed van stieren, rammen en bokken wil ik niet meer.
En wanneer jullie voor mij verschijnen –
wie heeft je gevraagd mijn voorhoven plat te lopen?
Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.
Van jullie nieuwemaan, van ál jullie feesten heb ik een afkeer,
ze hinderen mij, ik kan ze niet langer verdragen.
Wanneer jullie je handen opheffen, wend ik mijn ogen af,
ook als je aanhoudend bidt, luister ik niet.
Aan jullie handen kleeft bloed!

Het is bijna Kerst, dat stemt mij niet vrolijk, wat de wereld betreft, wel dat het licht op komst is.
Ik las dit vers en dacht, dit is wat God niet wil, hoe de mens in het algemeen zijn Kerst viert, er zijn zoveel dieren die zich moeten offeren, zij zijn het offer wat de mens zich zelf toeeigent.
Hij wil de offergave van dieren niet meer Hij heeft er genoeg van.
Want wees eerlijk, voor wie is het geslachte dier dat gegeten wordt?
Niet voor God maar voor het ego, Hij wil het niet!
Her dier wat gegeten wordt, moet zich offeren voor een afgod!
De dieren die God vraagt in het O.T. zijn symbolisch bedoelt voor het dier in ons te offeren, de eigenbelangen.
De mens heeft het met zijn verstand alleen gelezen en niet samen met zijn hart, waar een Stem te horen is die anders spreekt.
Met dit wangedrag heeft Hij een afkeer van onze feesten, want zegt Hij: "er kleeft bloed aan jullie handen!"
Als wij op deze manier Kerst vieren is het ook zinloos om te bidden, Hij luistert niet!!

vrijdag 19 december 2008

AARDE, WEES STIL VOOR HEM

Uit het boek Habakuk
2, 20
De Heer troont in zijn heilig paleis.
Aarde, wees stil voor Hem !

Een gevoel van ontzag en heiligheid onstaat door deze tekst te lezen.
Het komt denk ik uit de plaats in mij waar Zijn Heilig Paleis zich bevind.
Je kunt niet veel anders meer dan stil zijn bij deze tekst.

Psalm 71
Wees de rots waarop ik kan wonen,
waar ik altijd heen kan gaan.
U hebt mijn redding bevolen,

Mijn rots en mijn burcht, dat bent U.
Het is Gods wil, dat wij een leven leiden vanuit Zijn Paleis waar wij de sterkte van een rots ervaren.
Daar wil Hij dat wij wonen en onze energie niet verspillen aan zinloze wereldse speelgoedjes die ons van Hem afleiden en enkel het ego dienen.
Zeker kunnen wij zijn, want Hij heeft onze redding bevolen!
Wanneer mijn God?
Ik vraag het verlangend maar weet het zo goed!
Ik weet het net als zovelen anderen dat mijn redding vast staat maardat ik mijn kop niet langer meer in het zand kan steken.
Ook hier dien ik voor te bidden, alleen zonder Hem kan ik niets.
Hem alleen liefhebben, want er bestaat buiten Hem niets anders.
Hij gaat voor ons uit in de strijd tegen de schurken en wrede onderdrukkers, die symbool staan voor de krachten van het negative denken die daardoor ontstaan en vanwaar het ego zich kan voeden en sterk maken.
Deuteronomium 1, 30
De heer uw God gaat voor u uit. Hij zal zelf voor u strijden.

Een lezing van deze dag. Boek rechters 13
Op een dag verscheen bij haar een engel van de Heer. ‘Tot nu toe was u onvruchtbaar en hebt u geen kinderen gekregen’, zei hij. ‘Maar nu zult u zwanger worden en een zoon baren.
Hij zal een begin maken met de bevrijding van Israël uit de greep van de Filistijnen.’

Moge wij bidden dat wij ook de Stem van de Engel Des Heer mogen horen, die zegt: "gij zult een Zoon doen baren"
De betekenis in de Bijbel is dat wij zo rein zijn dat het het licht in ons kan opstaan wat ons zal bevrijden van de onderdrukkers, dat wij vervuld worden van dit licht en het zullen openbaren en uitbreiden, dat is de wet vervullen.
Vele vrouwen in de Bijbel hebben de Stem van de Engel gehoord.
De vrouw van Manoach de moeder van Simson, Ruth die de overgrootmoeder is van David. Sarah, Elazabeth, Maria en nog vele anderen
Ook de moeder van Mozes wordt bekend gemaakt.

Ex 2 Een man uit de stam Levi huwde een meisje uit die stam.
De vrouw werd zwanger en bracht een zoon ter wereld.

Het zijn allemaal opgstane Zonen van God die Zijn volk uit de greep van de onderdrukkers moeten halen.
Het heeft allemaal de betekenis van Gods Zoon in ons laten opstaan vanuit Zijn paleis, wat nu de onderdrukkers nog in bezetting houden.
De Geschriften zijn nu in deze dagen helemaal afgestemd op het geboren worden van het licht en ja, we krijgen binnenkort meer licht op de aarde want de dagen gaan weer lengen.

donderdag 18 december 2008

ONDERZOEK WAT DE WIL VAN DE HEER IS

Paulus Ef. 5-17
Onderzoek wat de wil van de Heer is.

Jezus zei hem: ‘U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.Matt. 22-37 Dt 6-9
De wil van de Heer is overduidelijk, in de gehele Bijbel heen wordt nergens anders over gesproken.

Vrede tussen mens en dier.
Deze wereld leren los laten, het is de betekenis in het Hebreeuws van vergeven, en de juiste betekenis van Gij zult alleen de Heer uw God lief hebben.
Jezelf vergeven dat deze wereld niet de bron is van het leven waar de Bijbel over spreekt.
Gij zult alleen de Heer Uw God aanbidden en liefhebben met geheel uw hart en geheel ziel en geheel uw verstand.
Deze tekst uit het O.T. wordt denk ik niet naar waarheid of te oppervlakkig gelezen.
Hebben wij alleen de Heer onze God lief?
De Heer Uw God alleen aanbidden, is een hele mooie tekst om over na te denken of over te mediteren, zeer zeker voor mij.
Vrede tussen mens en dier, ook deze tekst wordt te oppervlakkig gelezen.
Vrede op aarde tussen mens en dier wat een verradelijke kreet vooral nu in deze tijd, als je aan al de afschuwelijke taferelen denkt die nu nog eens extra plaats vinden bij de dieren, die voor deze vrede op aarde gedood worden.
Dat is niet God lief hebben boven alles.
Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat het goed is in Gods ogen, want de dieren zijn ons als nut gegeven.
Zeer kortzichtig gedacht, dit zijn niet Gods gedachten.
Het nut van een dier is zijn liefde zijn bescherming, honing, melk, en wol etc.
Dat is wat God wil, rechtvaardigheid en waarachtige vrede tussen mens en dier, geen schijnheilige vrede.
De Bijbel wordt teveel vanuit het verstand (ego)gelezen in plaats van het hart.
Het verstand dat in dienst van het hart of de juiste geest staat mag geen leiding hebben, als ze dat wel heeft leven we totaal vanuit het ego of eigenbelang.

woensdag 17 december 2008

MOGE HIJ VREDE BRENGEN ONDER ONS

Psalm 72, 1 + 2 + 3 + 4ab + 7 + 8 + 17
Moge hij vrede brengen onder de mensen.

Geef, o God, uw wetten aan de koning,
uw gerechtigheid aan de koningszoon.

Moge hij uw volk rechtvaardig besturen,
uw arme volk naar recht en wet.

Mogen de bergen vrede brengen aan het volk
en de heuvels gerechtigheid.

Moge hij recht doen aan de zwakken,
redding bieden aan de armen.

Moge in zijn dagen de rechtvaardige bloeien,
de vrede wereldwijd zijn tot de maan niet meer bestaat.

Moge hij heersen van zee tot zee,
van de Grote Rivier tot de einden der aarde.

Zijn naam zal eeuwig bestaan, zijn naam
zal voortleven zolang de zon zal schijnen.

Men zal wensen gezegend te worden als hij,
en alle volken prijzen hem gelukkig.

Is dit geen boodschap voor ons allemaal.
Wij kunnen onze verantwoording niet van ons afschuiven, zoals in de kerk gesuggereerd wordt dat Jezus het alleen moet doen.
Deze Psalm laat ons ontwaken en om te gaan bidden dat wij in gaan zien dat wij Gods Zoon zijn en als een rechtvaardige koning mogen gaan heersen.
Jezus kwam om deze ontzagwekkende blijde boodschap te brengen.
Jezus zegt: "Zijt gij niet allen goden zonen"?
Jezus, als eerste was ontwaakt en wist wie Hij was, Gods Zoon net als wij, maar wij vinden het nog moeilijk dit te geloven dat wij zijn broeder zijn en niets meer of minder dan Gods kind.
Moge hij recht doen aan de zwakken,
moge in Zijn dagen rechtvaardigheid bloeien.
Zijn wij hier niet ieder persoonlijk als kind van God verantwoordelijk voor.
We kunnen toch niet wachten op een toekomstige aanwezigheid van een Messias, wel van de Messias die in ons op moet staan.
Niemand anders dan Hij in ons kan dit volbrengen, en daar wordt op gewacht, daar wordt om gebeden in de psalm dat we dit gaan inzien.
Hij die dit allemaal laat gebeuren als we Hem de scepter terug geven en Zijn rechtvaardige plaats weer laten innemen, door Hem op te laten staan.
Zijn liefde wordt tegengehouden, door de aanklager die zolang Hij in ons niet is opgestaan de scepter zal handhaven.
Hij alleen, en alleen in ons kan deze belofte doen laten gebeuren, niets buiten ons kan daarbij helpen, alleen de opgestane Jezus in ons.
Zou niet een ieder wensen zo te zijn als Hij?

Aanbid alleen God.’ Het getuigenis van Jezus immers bezielt de profeten.(openb. 19-10)

maandag 15 december 2008

VOOR ALTIJD DOET DE HEER DE DOOD TENIET

Uit de profeet Jesaja
25, 8

Voor altijd doet de Heer de dood teniet.
Hij wist de tranen van elk gezicht,
de smaad van zijn volk neemt Hij van de aarde weg;
de Heer heeft gesproken.

Je komt er niet over uit gedacht en over uitgesproken.
De schitterende taal en de tijdloze boodschappen van profeten voor iedereen, totdat de tijd heeft opgehouden te bestaan voor de mens.
Voor altijd doet de Heer de dood teniet
Wat wil het toch zeggen; de dood voor altijd teniet"?.
Nooit meer sterven, dood bestaat niet meer, en er zijn geen tranen meer.
We zijn dan aangekomen bij het eeuwige leven, waar dit allemaal echt is en geen sprookje, het is er; "hier en nu"
De Profetieën zijn voor allle tijden wat wil zeggen ook voor hier en nu, voor een ander over een tijdje, maar ik denk dat de meeste nog zullen blijven 'sterven'.
Dood bestaat niet in het echt, maar zolang als wij gehecht blijven aan de wereld en aan onze eigen gedachtes, zal het blijven gebeuren.
Tot dat wij zeggen; "Gij alleen heer zullen wij aanbidden, Gij alleen bestaat".
God is Eeuwig Leven en wij Zijn gemaakt naar Zijn gelijkenis.
Telkens wanneer het moeilijk is om geen eigen gedachtes te hebben, en ik dus overgeleverd ben aan het ego of de aanklager is het heerlijk en bemoedigend deze teksten weer te lezen, want ik geloof in deze waarheid en om me over te geven en te zeggen: "alleen Uw wil geschiedde"
Ik weet dat het ook zo is en dat je bij God veilig bent, maar mijn vertrouwen moet nog groeien om dit zonder meer met onvoorwaardelijke overgave te kunnen zeggen.
De smaad van Zijn volk neemt Hij weg.
Deze tekst is heel bijzonder, als ik vrede heb in mijn hart kan het niet anders dan dat ik ook een vredig volk zal zien, het leeuw eet hooi en de wolf graast naast het lam. (jes 65-22)
Ook zullen er geen veehandelaren meer zijn in het huis van de heer van de machten.(Zach 14-2)
Zo wil God het en Zijn wil geschiedde, Zijn Schepping is volmaakt, zo zal het eeuwig zijn.

Annie

zondag 14 december 2008

DE GEEST VAN GOD

Jes 61
De geest van God, de Heer, rust op mij, want de Heer heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan verslagen harten hoop te bieden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan geketenden hun bevrijding, om een genadejaar van de Heer uit te roepen.
Ik vind grote vreugde in de Heer, mijn hele wezen jubelt om mijn God. Hij deed mij het kleed van de bevrijding aan, hulde mij in de mantel van de gerechtigheid, zoals een bruidegom een kroon opzet, zoals een bruid zich tooit met haar sieraden.
Want zoals de aarde haar gewassen voortbrengt, zoals een tuin het gezaaide laat ontkiemen, zo laat God, de Heer, gerechtigheid ontkiemen en glorie voor het oog van alle volken.


Het Woord of de Bijbel is het Leven, en ons levens verhaal.
Wij kunnen en mogen ons identificeren met elke Bijbel figuur.
Zelfs met Jesaja, ook hij is de innerlijke Stem.
De Geest van God rust op een ieder die Hem wil ontvangen.
Het is de betekenis van het verwachten in verwachting zijn van de Heer, of wachten op Zijn Komst.
Door toewijding zullen wij Zijn Komst ontvangen.
In het Heilige Geschrift; de Bhagavat Gita, is Zijn Komst; ”parousia” genoemd.
Tot mijn verbazing kwam ik het woord ook tegen in de Bijbel, 1 Kor. 15
Het is een Grieks woord wat; “Glorie Volle Openbaring van de Godheid, koning of van tesamen" betekent.
Het is de Komst of de verwachting van de Geest van God of de Heer, die op ons rust en ons zalft als wij Hem willen ontvangen.
Ook wij mogen door onze aanwezigheid met Zijn ontvangen Geest in ons, hoop brengen en geketende bevrijden.
Zoveel macht heeft God Zijn Zoon gegeven als wij Zijn Geest willen uitbreiden.
Ons lichaam heeft de beeldspraak van het land of akker in de Bijbel.
Gods wil is dat een ieder mensenkind dat Hij geschapen heeft, het gezaaide laat ontkiemen en uitbreiden.
De gevangenen, zijn zij die nog niet ontwaakt zijn, om Zijn altijd durende genade of Komst die wacht om geopenbaard te worden, als wij ons maar openen om te ontvangen.
Het woord; "open" heeft toch alles te maken met openbaring en het ontkiemen van het gezaaide dat zich letterlijk openbaart als het in aanraking komt met het licht.
Iets wat ontkiemt openbaart zich, het is de betekenis en misschien wel het geheim van de Openbaring.
De mens, openbaart het gezaaide door toewijding doordat hij dan het licht ontvangt.
Deze wijze van de Geest van God ontvangen of Zijn Glorievolle Komst te ervaren is niet voor in de toekomst weggelegd maar gebeurt hier en nu door totale toewijding aan Hem alleen,en
niet ook nog wat verdeelde aandacht of liefde aan de wereld (baal) geven.
Zijn Glorie Volle Komst ontvangen en door Zijn licht het gezaaide laten ontkiemen, de vreugde van Zijn geest ervaren en het dan vrucht laten dragen en deze vreugde niet laten ontnemen door de wereld of baal denken nodig te hebben om te overleven.
Zijn Komst is de eeuwige altijd Aanwezige Stroom van de Goddelijke Geest die onder ons midden is om ontvangen te worden.

Annie

vrijdag 12 december 2008

U BENT MIJN VOLK

U bent mijn volk

Hosea 2-18 Op die dag – godsspraak van de heer –
zult u tot Mij roepen: ‘Mijn man!’
Nooit meer roept u Mij dan toe: ‘Mijn Baäl!’
Dan zal Ik de namen van de baäls uit haar mond verwijderen:
zij zullen nooit meer bij naam genoemd worden.
Op die dag zal Ik ten bate van hen een verbond sluiten,
met de dieren op het veld, met de vogels in de lucht
en met de kruipende dieren op de grond.
Boog en zwaard en oorlog
sla Ik het land uit en in veiligheid laat Ik hen wonen.

Dit vers van Hosea is wonder mooi!
Wat een prachtige beeldspraak van deze Profeet, voor het loslaten van de wereld om haar als baàl te verafgoden.
Vrede en veiligheid zullen wij beleven in ons 'land'
Hosea spreekt van vrede tussen mens en dier.
In het Joodse gedachtegoed is vrede tussen mens en dier een beeld van geluk.
Het is de situatie van de Schepping.
Het komt dikwijls voor in Messiaanse teksten.
Ik denk, als bij die mens geen vrede tussen mens en dier is "die dag" niet zal aanbreken.
Vrede in het hart is verbonden zijn met een onvoorwaardelijke liefde voor de dieren, ook voor de dieren van; "ver van mijn bed".
Dank je, Hosea voor deze wijze en liefde volle waarheid vooral nu in de komende dagen die ons naar het licht toe leiden.
Jezus kende alle Profetieën en het Joodse gedachtegoed, Hij was en is het Licht Zelf die in vrede leefde met mens en dier, zou Hij anders ten Hemel zijn kunnen varen?

Annie

donderdag 11 december 2008

LAAT WIE OREN HEEFT GOED LUISTEREN

Matt.11-11
Jezus sprak tot de menigte:
'Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij.
Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou.
Laat wie oren heeft goed luisteren!

Weer zo'n stukje uit het evangelie waar ik moeite mee heb.
Het is voor mij moeilijk aan te nemen dat dit woorden van Jezus zouden zijn.
Zoals bekend had 'Mattheus' veel eigen stof maar het lijkt meer op aanpassing van de toen leidende kerk.
Gods Koninkrijk wordt in de Bijbel vanaf het begin van de Schepping aangevallen, het begon met het Gen. verhaal van Adam en Eva.
Het hele O.T. spreekt God over de oorlog die tegen Zijn Koninkrijk gevoerd wordt en dat Hij het is die in deze strijd vooruit gaat.
En hoe wordt het opnieuw geboren (worden reincarnatie) niet tegen gesproken in de kerken?
Zou Johannes de Doper, Elia zijn?
Bij de Joden dient eerst Elia zich aan te aankondigen voor de komst van de Messias, vandaar deze tekst, om de geloofwaardigheid dat Jezus de Messias is te benadrukken?
Zou het Koninkrijk van God niet vanaf de tijd dat God haar geschapen heeft zijn aangevallen, en niet alleen sinds de dagen van Johannes?

Jes 31-4
‘Zoals leeuwen of leeuwenwelpen grommen bij hun prooi,
zonder vrees voor de vele herders die hen met hun geschreeuw trachten te verjagen,
en zonder zich daardoor te laten afschrikken,
zo zal de Heer van de machten neerdalen
om te strijden op de Sionsberg en op Zijn heuveltop.

Sionsberg waarop Jeruzalem is gebouwd is het Kononkrijk van God het is in ons.
Het is die berg die wij moeten beklimmen als een pelgrim.
God die onder ons is neergedaald en voor ons strijd als wij op Hem vertrouwen.
Hij is het die strijd op Zijn heuveltop waar vreemde volken proberen het in bezit te nemen.
De verhalen van de Bijbel zijn de verhalen van het leven.
Vanaf het begin van ons leven is er een strijd en wij zelf hoeven niets te doen dan alleen op Hem te vertrouwen, Hij is het die in de strijd vooruit gaat.


Ex.14`14
De HEER zal voor u strijden, u hoeft zelf niets te doen.

Ex 17-15
Toen bouwde Mozes een altaar, en hij noemde het ‘De HEER is mijn banier’ Hij zei: ‘Omdat Amalek de hand heeft durven opheffen tegen de troon van de HEER, zal de HEER strijd voeren tegen Amalek, in alle komende generaties.’


Annie

woensdag 10 december 2008

PRIJS DE HEER MIJN ZIEL

Psalm 103
Prijs de Heer, mijn ziel

Prijs de Heer, mijn ziel,
prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
Prijs de Heer, mijn ziel,
vergeet niet één van zijn weldaden.
Hij vergeeft u alle schuld,
Hij geneest al uw kwalen.
Hij redt uw leven van het graf,
Hij kroont u met trouw en liefde.
Liefdevol en genadig is de Heer,
Hij blijft geduldig en groot is zijn trouw.
Hij straft ons niet naar onze zonden,
Hij vergeldt ons niet naar onze schuld.

In deze dagen kunnen wij niets mooiers lezen dan deze versterkende Bijbelverzen, die spreken van een onvoorwaardelijke, eeuwige liefde voor Zijn gehele Schepping.
Wij zijn niet schuldig, maar we voelen ons schuldig, de werklijke schuldige hiervan is; "de aanklager" of het ego.
Die met nadruk beklemtoont dat het kind van God een zondaar is en daarom schuld heeft aan alle ellende, en wij zijn hem gaan geloven uit angst en nu zit hij op de troon van God.
Als dat zo zou zijn, heeft God ons niet volmaakt geschapen maar als zondaars, en God spreekt anders:

Gen. 1 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Hij vergeeft ons de "gedachten" dat wij schuldig zijn, Hij verlost ons van deze gedachte, want dit Zijn niet Zijn gedachtes, Zijn gedachtes moeten de onze zijn, gedachtes dat wij Zijn kind zijn het licht van de wereld een bron van liefde en vrede.
De geest dient genezen te worden, denken dat wij een zondaar zijn is de enige werkelijke kwaal, de bron van alle kwalen.
Door Hem met onze ziel en hart te prijzen, lief te hebben en niet een van Zijn weldaden te vergeten zal Hij ons genezen van deze ene kwaal, en ons uit het graf of de donkere duisternis die de aanklager voor ons maakte redden, allemaal schitterende op waarheid berustende beeldverhalen.
Het ego heeft alleen macht als we het voeden met liefdeloze gedachten, uit zichzelf heeft het geen bestaan, het is deze manier van denken die het doet voeden het is zijn overlevings bron, zonder liefdeloze gedachten of gedachten die niet van God zijn, kan het niet bestaan en is het er niet.
Liefdeloze gedachten,zijn de zaadjes van pijn en verdriet.

Annie

JEZUS ZEI:

Mat 5
Jezus zei :

'Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het Koninkrijk van de hemel.

Nederigheid is aan God toegewijd zijn, niet op Zijn Troon zitten, wat eigenlijk voortdurend door onwetendheid gebeurt.
Nederdalen naar het hart met onze gedachten in plaats van in ons hoofd, wat ook weer de betekenis is van hoogmoed, het gemoed, onze toestand waarin we verkeren is te hoog.
Het hoofd is aan God gewijd, wanneer wij met ons hoofd denken in plaats van met ons hart, bevinden wij ons op Zijn Troon.
De plaats van het Koninkrijk is het Hart, Gods Troon is boven Zijn koninkrijk.
Dit is prachtige beeldspraak voor onze plaats en de plaats van God.

Ex 28-36 Maak ook een bloem van zuiver goud en graveer daarin als in een zegel de woorden: Gewijd aan de Heer. Maak haar met een paars koord vast op de voorzijde van het hoofddeksel.


Annie

dinsdag 9 december 2008

HET NIEUWE JERUZALEM

Sta op en schitter, want uw licht is gekomen,
de glorie van de HEER komt over u.
En zie, de duisternis bedekt de aarde,
en donkerte de volken,
maar over u gaat de HEER lichtend op,
zijn heerlijkheid verschijnt over u.
En volken komen naar uw licht,
koningen naar de glans van uw dageraad.


Het nieuwe Jeruzalem, het nieuwe besneden hart, wat door totale toewijding aan Hem weer te voorschijn komt, kan nu haar licht en schitter weer laten gloren.
De duisternis en donkerte zal voor deze mens niet meer zichtbaar zijn, omdat Hij Zijn Heerlijkheid en Zijn licht over hem laat opgaan.
Van donkerte en duisternis zal hij verlost zijn.
Dag en nacht kent hij niet meer omdat de Heer zelf zijn licht is voor eeuwig.
Hier en nu zal hij eeuwig leven, vriend en vijand zullen aangetrokken worden door zijn licht en glans, waar hij gaat en staat zal heilige grond zijn.
Dit alles is de blijde boodschap van God en Jezus als het dier in ons (als symbool vanwege zijn leven om te overleven) of het ik is afgestorven.
Daarom is het dier in het O.T een belangrijk symbool om te offeren,(het dier in ons)
God wil dat wij het dier in ons offeren of verwijderen, eten wij het op, is het voedsel voor de afgoden, "het ego".
God wil dat wij geestelijk voedsel eten en alles wat de aarde voortbrengt wat eetbaar is.
Dan komt de Heer met kracht en spoedig!
Hier alleen dienen we voor te bidden, dat wij Zijn boodschap verstaan en kunnen volbrengen.
Dan zullen wij de Geschriften of geboden vervullen net zoals Jezus het ons heeft voorgedaan.
Deze tijd is een tijd van bezinning, je voelt Zijn Komst, het hart siddert bij al deze gedachtes.
Neem de sluier van deze duistere illusie weg Heer, dat er voor mij geen dag en nacht meer zal zijn, dat de zon eeuwig zal schijnen en dat ik de wolf bij het lam zie wonen en de panter zich zie neer vleien bij het bokje, schenk mij dit geloof Vader want dit is Uw werkelijke wereld zoals Gij haar geschapen hebt, ik weet dat ze hier en nu is.

Gen.1,26
En God zei: ‘Hierbij geef Ik alle zaadvormende gewassen op de hele aardbodem aan jullie, en alle bomen met zaaddragende vruchten; zij zullen jullie tot voedsel dienen.

psalm 36-7
Uw rechtvaardigheid is een ontzaglijk gebergte, uw rechtsorde is zo ruim als de oceaan. U redt mens en dier.

Hoe kunt U het dier redden als wij het laten slachten?


Dit geloven bedoelt U Vader, wanneer U spreekt over dat wij moeten geloven.




Annie

maandag 8 december 2008

WEES NIET BANG- MARIA

Lucas 26
Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet Hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal Hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal Hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’
Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’
De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, want voor God is niets onmogelijk.’
Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’
Daarna liet de engel haar weer alleen.

Wij zijn geest en wij zullen leven in geest en waarheid.
Joh.6-63 Het is de geest die levend maakt, het lichaam betekent niets.
jOH 4-24 God is geest, en zij die Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid.
Wanneer wij dit met de geest en in waarheid lezen, is ieder mens die totaal is toegewijd aan de Heer in verwachting van een Heilg kind die de Zoon van de Allerhoogste zal worden genoemd.
De verwachting waar over gesproken wordt is zonder gemeenschap met een man.
Deze verwachting komt tot stand door de Heilig Geest.
Het O.T. spreekt veel over; De Heer verwachten, wij moeten de Heer verwachten of op Hem wachten.
Het is de rode draad of de belangrijkste boodschap van de Bijbel; Dat je altijd in verwachting van de Heer moet zijn, innerlijk Hem verwachten, en daarom ook de boodschap om steeds waakzaam te zijn.
Totale toewijding laat Hem geboren worden.
Het is de waarlijke geestelijke boodschap van het in verwachting zijn, wij dienen allemaal in verwachting te zijn van de Allerhoogste, om Hem doen laten geboren worden, wij allemaal zijn de dienstmaagd van de Heer.
Door toewijding is een ieder begenadigd, en elke begenadigde laat de Allerhoogste geboren worden.
Maagd in het Hebreeus betekent; rein, zuiver.
Ook de voorafgaande boodschap van de engel; "wees niet bang Maria"
We hoeven niet bang te zijn voor Zijn komst of om Hem toe te laten, maar net als Maria zeggen, de Heer wil ik dienen, laat met mij gebeuren wat u hebt gezegd.
U wil geschiede niet mijn wil, AMEN

zondag 7 december 2008

TROOST-TROOST MIJN VOLK

Jes 40
Troost, troost mijn volk, zegt jullie God. Spreek Jeruzalem moed in, maak haar bekend dat haar slavendienst voorbij is, dat haar schuld is voldaan, omdat zij een dubbele straf voor haar zonden uit de hand van de Heer heeft ontvangen.
Hoor, een stem roept: ‘Baan voor de Heer een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God. Laat elke vallei verhoogd worden en elke berg en heuvel verlaagd, laat ruig land vlak worden en rotsige hellingen rustige dalen. De luister van de Heer zal zich openbaren voor het oog van al wat leeft. De Heer heeft gesproken!’
Beklim een hoge berg, vreugdebode Sion, verhef je stem met kracht, vreugdebode Jeruzalem, verhef je stem, vrees niet. Zeg tegen de steden van Juda: ‘Ziehier jullie God!’
Ziehier God, de Heer ! Hij komt met kracht, zijn arm zal heersen. Zijn loon heeft Hij bij zich, zijn beloning gaat voor Hem uit.
Als een herder weidt Hij zijn kudde: zijn arm brengt de lammeren bijeen, Hij koestert ze, en zorgzaam leidt Hij de ooien.


Spreek je hart moed in, zeg haar dat je een kind van God bent in plaats van een slaaf van het ego.
Ga naar binnen, luister naar de Stem in de woestijn. De woestijn de wildernis die het binnen in ons is.
Maak het daar rustig door paden en wegen vlak te maken, zodat we de Berg kunnen beklimmen waar ons huis staat.
Zeg tegen elke cel in je lichaam, vrees niet, Hij is hier, maar je wist het niet.
Wie is toch die Stem in de woestijn, het is onze inner;ijke Messias, die spreekt dat Hij met Zijn sterke arm onze zal beschermen en zegt dat we al lang verlost zijn.
Naar Zijn Stem luisteren is de beloning, vreugde, vrijheid.
Onze ogen zullen open gaan, nu zijn we blind, deze ogen kunnen het koninkrijk niet zien, het zijn de geestelijke ogen die open gaan.
Zolang we Zijn Stem niet horen in onze innerlijke woestijn blijven we slaaf van het ego en in uisternis.
Jesaja vertelt de mensen dat de innerlijke Stem, de Messias als Herder zijn lammeren leidt.
Het is dezelfde trooster en helper die Jezus bedoelt, wanneer Hij zegt: Nu ik nog bij jullie ben, zal Hij het zijn die jullie zal doen onderrichten.
Het is de Stem in de woestijn die ons alles zal doen begrijpen.



Annie

zaterdag 6 december 2008

BEZOEK GEEN SAMARITAANSE STAD

Matt 9 35
Jezus trok rond langs alle steden en dorpen, Hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws over het Koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal.
Toen Hij de mensenmenigte zag, voelde Hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder.
Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Vraag dus de eigenaar van de oogst of Hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen.’
Daarop riep Hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
Deze twaalf zond Jezus uit, en Hij gaf hun de volgende instructies: 'Sla niet de weg naar de heidenen in en bezoek geen Samaritaanse stad.
Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël. Ga op weg en verkondig: “Het Koninkrijk van de hemel is nabij.” Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven!'

Vandaag eens een ander licht op een Bijbel vers.
Het is bekend dat niet de apostelen zelf het waren die de evangelieen schreven, en Mattheus veel eigen stof gebruikte.
Het Woord is waarheid, dat geloof ik ten zeerste maar de verhalen komen niet altijd overeen met de waarheid.
Veel mensne weten niet dat het om het Woord zelf gaat, niet om het verhaal, het verhaal is het kleed van God, of het kleed van het Woord.
Jezus die een en al liefde is zou nooit gezegd hebben: "en bezoek niet de heidenen en ga geen Samaritaanse stad binnen".(Misschien uit veilgheids redenen)
God kent geen aanziens des persoons, was Jezus niet op bezoek bij de tollenaars? Zei Hij niet" Ik ben niet gekomen voor de gezonden maar voor de zieken?
Elk rechtvaardig mens mag zich een Israeliet noemen, de betekenis van het woord is immers rechtvaardige.
God heeft alle levende wezens geschapen, hier uitzonderingen op maken is pure hoogmoed.
Verkondig dat het Koninkrijk nabij is, maar niet bij de Samaritanen en de heidenen.
Heeft Jezus het ook niet over de barmhartige Samaritaan?
Jezus liefde is onvoorwaardelijk.
Hij is op de aarde gekomen om de gehele mensheid te redden.
Dat alleen Israel het volk van God is, is letterlijk genomen iets wat mensen verzonnen hebben.
Het is een beeldspraak voor een ieder die rechtvaardig leeft en zich geheel aan God heeft toewijd, mag zich een Israeliet noemen.
Dat is ook een zeer logische en rechtvaardige gedachte.
Zij die denken dat ze het alleen kunnen, en toegwijd zijn aan de wereld of er nog aan gehecht (afgoden) zullen steeds weer opnieuw geboren moeten worden om te sterven.
Reincarnatie is een zwaar beladen woord, het niet meer hoeven sterven is nu eenmaal de betekenis van het eeuwige leven.
Je kunt het je ook anders verbeelden zoals; je oude jasje weer even aan trekken en je nieuwe kleren verdienen door toewijding.(je bruilofts kleding)
Jezus zegt; wek de doden en drijf demonen uit.
Wanneer demonen zijn uitgedreven, heb je inzicht verkregen en ben je van een levende dode een eeuwige levende geworden, zodat je nooit meer hoeft te sterven.
Dit zijn geen woorden van Jezus, het zijn woorden geschreven door iemand die niet geheel aan God was toegwijd wat je toch zou verwachten als 'discipel' van Jezus.
Dit is door iemand geschreven die het Woord van God niet heeft begrepen.


Psalm 36
Hemelhoog, heer, is uw liefde,
tot in de wolken reikt uw trouw.
Uw rechtvaardigheid is een ontzaglijk gebergte,
uw rechtsorde is zo ruim als de oceaan.
U redt mens en dier.
Hoe kostbaar, God, is uw liefde.

Annie

donderdag 4 december 2008

DE HEER IS MIJN LICHT

psalm 27
De Heer is mijn licht, mijn behoud,
wie zou ik vrezen?
Bij de Heer is mijn leven veilig,
voor wie zou ik bang zijn?
Ik vraag aan de Heer één ding,
het enige wat ik verlang:
wonen in het huis van de Heer
alle dagen van mijn leven,
om de liefde van de Heer te aanschouwen,
Hem te ontmoeten in zijn tempel.
Mag ik niet verwachten
de goedheid van de Heer te zien
in het land van de levenden?
Wacht op de Heer,
wees dapper en vastberaden,
ja, wacht op de Heer.


Een psalm voor zovelen een troost en hoop bij angst, ook bij de mijne.
Zeker willen wij de Heer aanschouwen en zijn goedheid zien in het land van de levenden.
Waar is het land van de levenden?
In mijn hart ik weet het, vrij gemaakt van alle vreemde volken en vijanden.
God gaat vooruit in de strijd ook dat weet ik.
Dapper en vast beraden zijn zegt de Heer, maar ook daar is kracht en hulp voor nodig.
Ja, wacht op de Heer, moet nu denken aan moeder Maria die de Heer verwachte, meerdere vrouwen in de bijbel verwachte de Heer, maar ik denk dat het beeldspraak is, de Heer verwachten zoals wij allemaal op Hem wachten, totdat Hij opstaat in ons, wanneer wij opstaan uit de dode of ontwaken uit die boosaardige illusie, denken dat er geen God is ofte wel dat Hij het is die dit alles geschapen heeft.
De Heer werwachten is toegewijd zijn alleen aan Hem, dat is de voorwaarde om te mogen leven in Zijn huis, maar oh dat is moeilijk, maar bereidheidheid is al een goede voorwaarde.
Ik kan niet meer doen dan vol verwachting zijn van Mijn Heer.
Nu weten we ook wat we met het hemelse in verwachting zijn van de Heer, hier op aarde met beelden gemaakt hebben.
Maar ook een man kan in verwachting zijn van de Heer, man en vrouw zijn èèn, God schiep man en vrouw als èèn, geen twee maar èèn.
Wanneer de Heer geboren wordt is, leeft Hij en niet meer het ik, het ik is het vreemde volk of ego dat al Gods Heilige steden zelfs Zijn hele land heeft ingenomen wat ons erfgoed is.
Vol vreugde, voorspoed, geluk, dat is in Zijn huis
ZO lang wij er nog niet vertoeven verblijven we in een een tranendal, wat natuurlijk niet hoeft, maar het is er nog voor zovelen.
God help ons, dat het lied kan weerklinken in Juda.
Schijn Heer, schijn alle duisternis weg.
Schijn Heer dat ik samen mag zijn met het licht wat bij mij hoort!

Annie

woensdag 3 december 2008

OP DIE DAG ZAL IN JUDA DIT LIED KLINKEN

Jes. 26-1-6
Op die dag zal in Juda dit lied klinken:

‘Wij hebben een sterke stad, de Heer biedt ons redding als een wal, als een muur. Open de poorten, opdat het rechtvaardige volk kan binnentreden, het volk van uw getrouwen. De standvastige is veilig bij U, vrede is er voor wie op U vertrouwt.
Vertrouw altijd op de Heer, alleen op Hem, want de Heer is een rots sinds mensenheugenis.
Hij haalt neer wie in de hoogte leven en veilig in hun onneembare vesting wonen. Hij brengt zelf hun stad ten val, Hij maakt haar met de grond gelijk, niets laat Hij van haar heel.
Dan wordt ze onder de voet gelopen, vertrapt door de zwakken, vertreden door de armen.’

Wanneer "die dag" is aangebroken, het moment dat wij erkennen dat de Heer in ons midden woont afgedaald in zijn Zoon die wij zijn, zal het lied klinken in juda.
Juda een innerlijke plaats in ons, waar dit zich allemaal zal afspelen, "die dag" (symbool voor) het grote moment dat de wederopstanding zal plaats vinden, wanneer de geest helemaal rein, eenvoudig of arm is.
Eenvoudig en arm zijn synoniem aan voor èèn zijn met God, totaal zonder ego of eigenbelang.
Dit kunnen wij vieren met onze onze innerlijke priester, de Zoon met brood en wijn als verzoening zoals Abraham met Melchisedek, een heel belangrijk vers in Genesis in het O.T waar weinig mensen misschien bij stilstaan.
Daar zal, als wij de poorten open gooien of ons hart groot en wijd maken heel het rechtvaardige volk kunnen binnen treden.
Zoveel macht en verantwoordelijkheid heeft de Zoon in ons die wij in werkelijklheid zijn.
Houden wij de poort gesloten zijn wij de 'zondaars' zoals de Bijbel het bedoelt, niet zoals de kerken ons geleerd hebben.
In Gods ogen is een ieder eeuwig en volmaakt.
De poorten gaan open door vertrouwen op Hem, alleen op Hem, de innerlijke Messias, die het oprechte volk binnenleidt.
De bezetter (ego) die veilig denkt te wonen op een hoogte in een onneembare vesting zal onder de voet gelopen worden en vertrapt.
Hij haalt ze naar benenden, de hoogmoedigen die eigenlijk als parasieten leven, door het Leven dat God is te misbruiken voor hun eigenbelangen, vandaar het woord ego.
De Zoon in ons heeft de macht een ieder te bevrijden en te verlossen van de het vreemde volk, de vijand in ons of de negative krachten, zij zijn het die ons angstvallig in de duisternis van onwetendheid laten lopen door een dikke sluier voor te houden, zodat wij toch zeker Gods koninkrijk niet kunnen aanschouwen. Onwetendheid is de grootste 'zonde'.
Maar een ieder is Gods Zoon, het ego is dat wat God in ons wil vernietigen, en wat symbool staat voor het vreemde vijandige volk in het O.T.
De Zoon, waar God zich Zelf in heeft gegeven, die zich in ons binneste bevindt, heel geraffineerd, en sluw door het ego of satan verborgen en in ballingschap gehouden, tot 'die dag' de wedergeboorte, de Zoon is opgestaan die wij in werkelijkheid zijn, de Christus, enkel barmhartigheid.

Annie

maandag 1 december 2008

OPROEP TOT VREUGDE

Oproep tot vreugde
Jubel, dochter van Sion!
Juich, Israël.
Verheug u en wees blij met heel uw hart,
dochter van Jeruzalem!

De heer heeft uw vonnis teniet gedaan,
Hij heeft uw vijanden weggejaagd.
De koning van Israël, de heer, Hij is binnen uw muren:
u hebt geen kwaad meer te vrezen.
Op die dag zal men tegen Jeruzalem zeggen:
‘Wees niet bang, Sion;
laat uw handen niet verslappen.
De heer uw God is binnen uw muren,
een reddende held.
Hij zal zich verheugen in vreugde om u
en zijn liefde stilzwijgend laten blijken.
Hij juicht uit vreugde over u.’

Blij zijn met ons hart is een hemelse vreugde.
Een vreugde wanneer we ontwaken en ontdekken dat Hij de Koning van Israel in ons midden (hart) is.
Tot "die dag" of tot dat moment heerst in ons het ego of een vreemde kracht met angst en vijanden.
Want niets is zo doeltreffend om slaven te maken als angst.
Binnen onze muren bevind zich de reddende Held,
Hij is vanaf het begin in ons midden geweest maar we wisten het niet. Gen 28-16, U was op deze plaats en ik wist het niet.
Zijn sterke rechterarm is in het O.T de Messias, Zijn reddende hand.
Het moment waarop we dit ontdekken en op Hem gaan vertrouwen heeft de betekenis van "die dag".
Hij die voor ons strijd, want God strijd voor ons de innerlijke strijd is onoverwinnelijk omdat Hij de strijd al bij voorbaat gewonnen heeft, maar we wisten het niet, nu kunnen we moedig zijn.
Deze vreugde te ontdekken is Zijn oproep!

Annie